Úspěch Googlu a třeba i Applu a Facebooku je, že přinesli funkce uživatelům tak, že slouží i jelitům. Je tedy určitě prozíravější počítat s neznalostí uživatele, než si posteskávat nad jejich neschopností.
Mimochodem, ta medicína je docela dobrý příklad. Tam je sakra náročný filtr, aby diplom a aprobaci nedostal kde kdo. Na druhé straně ale zároveň stojí snaha, aby co nejvíc prací mohl dělat nekvalifikovaný personál. Před desítkami let kvalifikovaná sestřička ošetřovala rány, ale i odnášela výměšky a umývala pacienty. Dnes, co jde, dělá nekvalifikovaný personál a znalosti se soustřeďují jen na místa, kde je to opravdu potřeba.
V diskusi excel vs. databáze je to přesně o tom, že někdy se ta hranice hledá trochu bolestivěji. Obecně by ale mělo platit, že se začíná od jednoduchých a místních řešení, komplikovaná a centrální řešení se nasazují, až je k tomu skutečný důvod. Pokud excel ušetřil třeba tisíce člověkohodin v době největšího náporu, a jedinou "daní" je částečná a dočasná ztráta efektivity v trasování v době relativního klidu, pak může být výslednice stále velmi dobrá.
A idu na to z dobreho uhla. Ako priklad zleho pristupu je vidiet dohladavanie kontaktov nakazenych COVID-19, ktore u nas na SVK musia robit hygienici a na telefonovanie potrebujete mat vzdelanie 1. alebo 2. vysokoskolskeho stupna. To je tak neuveritelna stupidita a plytvanie, ze sa ani nedivim, ze pri sucasnom pocte nakazenych to nestihaju. 1 telefonat trva 10-40 minut pricom odborna participacia je 5-10 minut max a zvysok moze obsluzit "cvicena opica". Z reportaze vyplynulo, ze uz su v takom stave, ze sirenie je neregulovatelne, pretoze uz teraz volaju moznym nakazenym kontaktom aj s viacdennym zdrzanim.