Bohuzel clanek neobsahuje zadne dukazy ani jmena s odkazem ze nejsou opravneni to sdelit, coz prilis na duveryhodnosti neprida. Ne ze bych neveril, ze je to mozne, ale bez znalosti jmen a typu zarizeni to je jen soucast infromacni valky mezi US a Cinou.
Španělé tvrdí, že o útok nešlo. Ale jsou tam ty podivnosti s pádem frekvence sítě až na 49,75Hz v 9:00 a 12:30, které zhroucení sítě způsobit mohly. Respektive v 9:00 to síť ustála bez jakéhokoliv propadu vykonu, ve 12:30 už ne, když se odpojily velké stabilní zdroje.
nie nie. ziaden hackersky utok.
Elektricka siet sa zachovala ako mala:
Oficialne vzniklo prepatie v sieti.
Zacalo fukat a zdvihol sa vykon veternikov, Francuzsko stoplo dovo, kedze malo svojej elektriny dost a to zaplo ochranu JE.
What went wrong?
When analysing the available data available from REE between 12:30 and 12:35, we can observe several unusual events.
A few minutes before the outage, fluctuations were observed in the grid, and there was a spike in wind power generation, which had been very low until then. France suddenly stopped importing electricity from Spain, perhaps because it detected a problem in the peninsular grid, and this deepened the imbalance between supply and demand.
At that point, the few operating nuclear power plants received an overload signal. In accordance with protocol, control rods were inserted and they were automatically shut down.
But what was most surprising was the behaviour of solar photovoltaics, which dropped sharply from generating 18,000 MW to just 8,000 MW in just a few seconds. Since the sun had not vanished, it must have been an automated command that switched off thousands of solar facilities.
Ficoland ma uz opet jasno :-) A to teprve zaclo vysetrovani :-)
Surprising to neni... FVE zareagovaly jak jsou designovany. Velke FVE se odpojily protoze tak maji bud nastaveny ochrany kvuli ochrane distribucni site (k cemuz ani nepotrebuji vzdaleny prikaz) nebo je odpojil operator. Tohle je ale jen jeden maly dilek skladacky.
Muze byt systemovy problem kdy chybi malo grid-forming zdroju
Nezapomente ze spanelsko ma v te dobe uz pomerne stoupajici spotrebu z klimatizaci - jedna vec bez ktere ve spanelsku neprezijete :-)
To neni podivne, je to jasne dano pomerem rotacnich generatoru VS cislicovych - zatimco u rotacnich lze frekvenci korigovat za pomoci zmeny otacek - i gigitalnich to nelze, nebot to tam vubec nebylo implementovano - nebot se nepredpokjladalo, ze to bude tvoriut velkou cast el. site ;-))
BTW Ceska el. sit je MESH a je konstruovana na jaderny utok, otazka je, zda prezije zeleny back deal a vymsly EU ;-) - ty jsou totz jak se ukaz7uje mnohem horsi nezx jaderny utok a na takovy typ podvratneho divezniho utoku ceska sit nebyla navrzena a konstriopvana ;-) ... s 5 kolnou ve vlastnich radach proste nepocitala ... max s loklani deverzni cinnosti, ne s globalni a umyslnym vyzrovanim bezp. prvku a celych el.
V ramci toho vektoroveho rizeni je to pouze parametr....vetsinou proste fazove zaveseny na sit, tzn trackuje ji.
No a čemu by technicky vadilo, kdyby síťový kmitočet klesl pod normu? Zařízením, která s normovanými parametry počítají a odpojila by se? To by přece naopak pomohlo, spousta zátěže by se automaticky odpojila a pomohlo by to problém korigovat.
Jde mi o to, jestli ten požadavek je "jen" legislativní, nebo má fyzikální důvody.
Důvody jsou oba dva. Fyzikální - pokud se frekvence nebo fáze liší, sostavou tečou vyrovnávací proudy. Už jen při posunu fáze máš např v síti 22kV, ale díky malé odchyce ve fázi na generátoru 21kV tj.1kV rozdíl. Že to asi nedělá nikomu dobře je jasné. Viděl jsem 30MW generátor, který se ''podařilo" připojit do soustavy nesfázovaný (chyba obsluhy a zapojení měření frekvence). Generátor o velikosti větší dodávky to rozmetalo po celé hale. Naštěstí tam zrovna nikdo nebyl.
Legislativní - regulace soustavy - FCR, aFRR, mFRR . Stručně - Výroba i i odběr jednotlivých subjektů v sosutavě jsou přísně plánované a rgulované. Naplánuješ svoji spotřebu, na burze si koupíš potřebné množství energie (po jednotlivých hodinách resp. 15-ti minutácj). Podobně elektrárny zase svoji výrobu. Takže po skončení aukce jsou dodávka a odběr v rovnováze. Regulátor soustavy (ČEPS) potom sleduje dodržování plánu. A právě odchylky frekvence rychle ukazuje na zvýšený/snížený odběr proti plánu. Pokud frekvence klesá, znamená to větší odběr než je dodávka a naopak. A regulátor potom aktivuje jednotlivé podporné služby pro dorovnání rozdílu. Malé odchylky jsou povolené, ale větší odchylky od plánu jsou pokutované.
Jenže zařízení, která v první řadě počítají s normovanými parametry a odpojují se při jejich vybočení, jsou generátory v elektrárnách. V tomto případě reaguje podfrekvenční, resp. nadfrekvenční ochrana, která odpojí generátor od sítě.
I u invertoru lze frekvenci korigovat vcetne jaloviny. Akorat u mekkych zdroju by to k nicemu nebylo takze se to resi zavesem na aktualni frekvenci site. V nasich podminkach je invertor v rezimu mekkeho zdroje.
Cili jak mi to jeden kolega popsal - jedeme v rezimu slabsiho psa :-)
Frekvence nejspíš klesla kvůli příliš vysokému zatížení sítě. Což vedlo k odfázování generátorů. Čili jejich odpojení od sítě. Zbytek byl dominový efekt. Na té věci samotné nic příliš podivného není ani to není nic, co by se nestalo mnohokrát dříve. Otázka hlavně je proč došlo k přetížení sítě.
Dovedu si představit scénář, kdy by střídače Číňan na chvíli dálkově odstavil a zrovna konkrétně ve Španělsku tak odpojil velkou část výrobní kapacity čím by tu síť samozřejmě efektivně sejmul pokud jela bez velkých rezerv. Ráno to ještě zrovna tam mohly zvládnout zkompenzovat přečerpávací elektrárny, v poledne už ne. Ale zase bych řekl, že toho by si už dávno někdo všiml.
Ano, tak to nejspíš bylo. Sled událostí byl takový, že před 9:00 z nějakého důvodu náhle odpadly dodávky z Portugalska, ze kterého přicházelo 2,25GW, čímž zřejmě došlo k přetížení sítě. V té době ale byla výroba z fve relativně malá a síť podržely točivé zdroje. V těch 12:30 ale byla výroba z fve asi 60% z celkového mixu a klasické točivé zdroje dodávaly pod 20%. Takže pokud došlo k dalšímu přetížení sítě a poklesu frekvence už to neměl kdo podržet. Jenom tam není ve 12:30 vidět zjevná příčina toho přetížení, které by pokles frekvence a následné odpojení zdrojů od sítě způsobilo.
Takže je tam to podivné nikde nekomentované přerušení dodávek z Portugalska, kde ale v zápětí začalo Španělsko dodávat do Portugalska.
A výkyv v síti byl natolik mohutný, že se projevil poklesem frekvence sítě snad v celé Evropě. U nás v inkriminované časy poklesla frekvence sítě na 49,86Hz.
Frekvence muze klesat, to neni problem. U mechanickych stroju je problem rychle teto zmeny - zmena frekvence za jednotku casu. Pokud je zmena prilis rychla, nastoupi ochrana a odpojeni, aby se stroj nerozbil/neposkodil/neznicil.
Pro me je velika otazka proc popadali FVE - precejen elektronika by mela byt schopna tolerovat (a nafazovat se na) omnoho vetsi rozsah frekvenci - bud ty menice byli velice tupe, ze neumi a nepocitaji s plovouci frekvenci v takovem rozsahu, anebo meli spatnou konfiguraci a zbytecny cut off pri dosazeni limitu.
Prakticky ale nelze postavit sit pouze na elektronickych menicich - ta vlastnost, ze se frekvence bude snizovat pri pretizeni site je dost potrebna, pro zpetnou vazbu regulace vyroby. Pokud to chcete udelat ciste digitalne, tak napr ty FVE musi byt nasobne predimenzovany, a elektronikou brzdeny (nevyuzivan jejich plnej vykon) - protoze az prijde mracek, nelze sit nechat padnout - efekt by bylo drasticke snizeni napeti a to je fuj fuj. Neco pak resi bateriove uloziste pro tento pripad.. kdyz chcete mit stabilni sit.
Elektronika s tim problem nema. Je tam fazovy zaves na sit.
A cut off pri prekroceni nejakych limitu...
Ale problem je, ze elektronika se pasivne lockne na danou freq/fazi a tam jede. Ale pak sit jako celek pak drzi tu "spatnou" (spadlou) frekvenci a nikdy se nenapravi - protoze FVE je "tupej/nerizenej" prvek, oproti velkym elektrarnam, kterym klidne regulace pritopi, aby tu frekvenci nahnalo zpet do normalu, pri danem zatizeni.
Victron(podle konfigurace) jede naplno v nejakym rozsahu,pod frekvenci a nad frekvenci ubira a pripadne odpojuje(tak,jak to vyzaduje cez distribuce),az bude cez distribuce vyzadovat plnej vykon i na 47hz,tak se to nastavi,stridace to zvladnou...a po blackoutu bud 10 minut pouze sleduje sit a pak dalsich 10minut postupne nabiha na plnej vykon,nebo 20minut sleduje a pak naskoci na plnej vykon(sleduje=sit musi bejt tu dobu v parametrech pro zafazovani)...samozrejme slo by nastavit,aby se pripojil i pod 47hz a podrzel tu sit,v ramci moznosti...az si to cez distribuce vyzada...+- par let,nez to lidi nastavi :)
Jak male tak velke elekrarny vc Temelina maji odpojeni od distribucni soustavy pri prekroceni urcitych provoznich hodnot.
Pak muze byt treba koordinovany start ze tmy pokud je takto vybavena.
Pletete si zrejme autonomni FVE v ostrovu a grid-tied FVE. Grid-tied FVE musi byt vybaveny dodatecnymi prvky pro ochranu distribucni site podobne jako velke elektrarny. podfrekvence/nadfrekvence, podpeti/prepeti, vypadek faze, odber/dodavka jaloviny. Nevim jestli jste spal nekde pod drnem zatimco se svet nekam posnunul uz poslednich 20let.
Nad tyto ochrany, alespon u nas, musi byt kazda FVE dodavajici do site mit moznost dalkoveho odpojeni distribuci. U velkych FVE na VN mate jeste dalsi ridici signaly a zvlastni monitoring distribuce ktere tu ted rozepisovat nebudu.
Takze jste vedle jak ta jedle.
Grid-tied FVE neni uplne tupej prvek
Proto jsou tam rozmezi kdy se jeste muze sfazovat se siti a kdy uz ne a nemuze ani zapnout injection ale jen pasivne monitorovat
kriteria jsou :
- podpeti/prepeti v nejakem casovem rozmezi
- nadfrekvence/podfrekvence v nejakem casovem rozmezi
- antiislanding - vypadek rozvodne site
- ztrata faze, velke rozdily mezi fazemi
- (nektere FVE) detekce vyssiho podilu harmonickych frekvenci
Pisi to obecne protoze tyto udaje jsou pro kazdou zemi jine a jsou softwarove konfigurovatelne na zaklade pozadavku.
Po stabilizaci site kdy se parametry stabilizuji stridac ma pak definovany interval kdy monitoruje jestli tyto parametry lezi po definovanych mezich. Protoze se muze stat ze dojde vicenasobnemu skoceni intervalu mimo rozsah.
Po uplnynuti intervalu kdy vam parametry vyse zminenych parametru nevyjizdi mimo rozsah povolenych hodnot zacne elekrarna pomalu (dle definovaneho ramp up time) zvysovat svuj vykon.
Pokud chcete vedet podrobnosti prectete si pripojovaci podminky k FVE dane distribucni site.
Grid-tied FVE neni nerizeny prvek - aspon u nas
Na pokyn distribuce vsechny - i malinkate FVE ktere maji povolene pretoky musi byt dalkove odpojitelne na pokyn dispecinku. Bud HDO signalem nebo jinymi alternativnimi metodami.
Je to dokonce jeste slozitejsi pokud pominu odpojeni pri meznich hodnotach kde to musi setrvat i nejakou dobu (urcene ms/cykly). Muze dojit k odpojeni distribuce ktera u velkych elektraren monitoruje pomerne detailne co se deje a nebo upravit dodavku/odber jaloviny. A to nad ramec automaticke ochrany na stridacich.
Napěťový a frekvenční watchdog je nutný, podle toho měnič pozná, že se ocit na ostrově, kde frekvenci nikdo neřídí a jen se přetahuje se sousedy.
V takovém případě má povinnost se vypnout. Užší tolerance znamená rychlejší odstavení.
V inkriminovaný okamžik popadalo snad všechno jen ne fve a větrníky. Každopádně se od sítě odpojily jaderky, vodní a přečerpávací elektrárny a paroplynky. OZE jely dál.
"OZE jely dál"
No prave ... protoze legislativa EU zakazuje tyhle zdroje od site odpojovat, tak se to snazili resit odpojenim ostatnich. A zjevne to nestacilo.
Zjisti si treba, co musi bejt v tramvajovy siti, aby tramvaje mohly brzdit motorem. Mas tam normalne odporovy teplomety, protoze kdyz tech tramvaji jede z kopce vic nez dokopce, tak by to prestalo fungovat. Jenze to je zcela oddelena pidisit.
Na urovni energetickyho rozvodu nic takovyho neni. Proto mas jako odberatel s vetsim odberem povinost ten odber dodrzovat, a stejne tak jako pripadnej dodavatel dodrzovat nasmlouvanou vyrobu. Jenze to jaksi u vetraku a solaru a ... nejde.
Cela sit (vsude na planete) je navrzena tak, ze mas proste X vicemene stabilnich zdroju, mas Y zdroju dokrejvacich spicky a samozrejme se pocita s tim, ze nektery z tech zdroju nepojede. Ale uz ne s tim, ze tech zdroju budes mit statisice a jejich vykon se bude menit v radu sekund.
Ty odporove teplomety jsou nasazovany i ve verejnych elektrickych sitich - nedavno jsem cetl nekde clanek o ziskani kontraktu snad na schopnosti utopit nejakych 5MW - sice se to vyuzije jednou za uhersky rok, ale ke stabilizaci je potreba je mit - co by kdyby.
Zde je neco na tohle tema:
https://www.powerbridge.cz/jak-zatezove-banky-stabilizuji-elektrickou-sit-1
To je uplne zbytecne reseni a plytvani elekrinou.Zrejme pro zeme ktere nemaji reseno dobre rizeni site a dimenzovane prenosove site. Taky pravdepodobne chybejici rizeni velkych FVE.
Mnohem lepsi je treba zapnout spotrebice treba pomoci HDO nebo mate-li spot tak po signalizaci nizkych cen to cpat treba do ohrevu vody/nabijeni EV. Za predpokladu ze takovy vykon muzete prenest do NN ci VN pripojenych nabijecek.
Pak je tu jeste precerpavacka, roztaceni setrvacniku pro pridani tvrdych zdroju do site nebo uplne proste a levne odpojeni FVE kde to muzete ucinit okamzite a s velkou granularitou.
5MW nic neni. Ctvrthodinove maximum prazskeho metra je 50MW.
Nektere tramvajove trate funguji s rekuperaci - hlavne ty s charakterem kopce. Stejne tak myslim jeden usek metra. Bohuzel ne zeleznice (v madarsku treba ano) protoze tech prekazek je hodne. Mnohem lepe by fungovalo lokalni uloziste lokomotivy/vagonu.
Moderni typy tramvaji by mohly rekuperovanou energii cpat do vlastnich zdroju pripadne by to mohly za ne delat inteligentni menirny. Protoze na trati musi byt v tu chvili tez spotreba.
S energetickym rozvodem je to slozite a nemuzete to napsat takto pausalne. U velikych odberu mate odberove krivky a musite dokonce oznamovat odstaveni nebo nahozeni spotreby. No a potom mate odbery/spotreby kde muzete mit smlouvy ruzne.
No a na statisice ruznych zdroju - ne vsechny muzou dodavat do site stale, ne vsechny maji povoleni krom technickych pretoku dodavat do site a ne vsechny jsou absolutne nerizeny. Nektere z tech statisicu zdroju mohou dodavat i treba v noci pretokem z baterii jako systemovou sluzbu. Dodavat se vam treba nemusi vyplacet kdyz jsou ceny silove elektriny nulove az zaporne a kdyz jste jeste k tomu znevyhodnen ci odbojen distribucni siti. FVE maji tu jednoduchou vyhodu ze je muzete odpojit okamzite nebo jim poslat okamzite prikaz na snizeni vykonu. To treba u otacivych zdroju bez mezilehleho systemu nemate (nektere novejsi VE maji treba vlozeny invertor pro lepsi rizeni)
V nasich sitich neexistuje de-jure zdroj ktery dodava a nemuzete ho odpojit od distribucni site prikazem.
Uvazujete nad tim ze distribucni sit zatuhne kdesi na urovni centralizovane vyroby bez vyvoji. Bez jakkekoliv signalizace. Bez okamziteho mereni u vyroben. To uz neni pravda. Site se vyviji a koneckoncu za to platime. Kdyby se nevyvijely tak tu dodnes mame izolovanou sit Ceske republiky bez preshranicniho propojeni, bez PST transformatoru, bez siti VVN, bez STATCOMu za hranicemi, bez HVDC propoju mezi nekterymi staty atd.
Naprosty nesmysl. Jednim ze zakladnich pozadavku na solarni grid-tied stridace ktere slouzi jako mekke zdroj je ochrana proti islandingu. Tj. odpojeni v pripade vypadku rozvodne site. Dale tam mate podminky pro opetovne pripojeni coz nemuze byt ihned ale v radu treba pul minuty az minut( opet lisi se dle ktere zeme).
Nema se ani s cim synchronizovat a na co se zavesit. U vetrniku netusim v jakem rezimu je spanele provozuji (je tam precijen nejaka rezerva v setrvacnosti), ale nechat jakkekoliv otacive zdroj jako vodni elektrarnu nebo vetrnik tocit bez zateze ( v pripade popadani odpojovacu) znamena zasah dalsich ochran a regulaci na strane elektrarny. Pokud by tam nebyly, tak se nekontrolovane roztoci a dojde ke katastrofalnimu zniceni. To je mj. shodne pro vsechny otacive zdroje.
Nemuzete nechat generator tocit jen tak.
Tu prvni cast otazky vam odpovedel diskuter pode mnou a ja uz parkrat jinde v diskusi.
Tu druhou cast. Sit lze postavit pouze na elektronickych menicich. Koneckoncu jeste pred velkym rozmachem OZE jste tu mel radu HVDC instalaci. Pokud mate moznost ulozeni energie muzete i "emulovat" setrvacnost tvrdych otacivych zdroju a jejich chovani.
Co se tyce FVE tak uz dnes jsou dalkovym rizenim "brzdeny" jak opet zminuji v jinych prispevcich. Je to uz velmi dlouho podminka jejich pripojeni do site.
Administrativne se vam pak u nas lisi FVE pripojeni v rezimu garantovaneho a negarantovaneho vykonu. V druhem pripade se pocita s rutinnimi zasahy do vykonu takove elekrarny.
Dokonce pravdepodobne ve vzdalenejsi budoucnosti(cca 30-50 let, energetika je z dobrych duvodu konzervativni obor) dojde k postupnemu prechodu i na AC/AC polovodicove "transformatory" - med je draha, a vyroba transformatoru trva dlouho. Takovy obycejny maly distribucni transformator nedokaze resit efektivne jalovinu, nerovnomernou zatez fazi a kolisani napeti. Pozdeji predpokladam AC/(MV)DC a nakonec i DC/MVDC (tady tipuju ze akorat budou stavet prvni fuzni elektrarny :-)).
DC prenos, pokud pouzijete velmi vysoke napeti a dlouhe vzdalenosti, je totiz efektivnejsi, mene ztratovy a potrebuje mene materialu na vodice..
Sit ti nelehne kvuli pretizeni, ale kvuli prebytku energie. S pretizenim se totiz pocita, a kazda rozvodna to umi odpojit, ale s odpojovanim elektraren se jaksi nepocita. Respektive, je to dokonce zakazano (v pripade ekoteroristu). Tudiz je zhrouceni site zcela logicky a predvidany dusledek.
Tyden predtim se soudruzi chlubili tim, ze pokryli 100% ze solaru ... takze pricina je zcela zjevna.
No však. Pokud dojde k náhlému výpadku nějakého zdroje, dojde k přetížení sítě a k tomu, co bylo popsáno. Pokud skokově vypadne zdroj a následně se odfázují další velké zdroje, je to už prostě jen dominový efekt. Samozřejmě, že přesně totéž se může stát i při přebytku výroby. Ale slunce zčistajasna plošně víc svítit nezačne. V tomhle případě navíc došlo k náhlému masivnímu výpadku dodávek z Portugalska. Frekvence skokově klesla, nikoliv stoupla.
Těch 100% že solárů je vyvrácený nesmysl. Něco chyba v překladu, něco nepochopení a něco hon na OZE.
Cituji odjinud: "Ve Španělsku ve středu 16. dubna 2025 po dobu necelého půldne nastala situace, kdy obnovitelné zdroje vyráběly dohromady více elektřiny, než země spotřebovala. Souběžně vyráběly celý den jaderné i fosilní zdroje, a to nejen kvůli dorovnání spotřeby a výkyvů OZE, ale také kvůli udržení frekvence v síti a službám výkonové rovnováhy. Ve skutečnosti tedy Španělsko nejelo ani den ani hodinu, ba ani vteřinu čistě jen na OZE a bez využití jaderných či fosilních zdrojů."
To je tak, kdyz nekdo jako ty neumi cist. Presne ta nadvyroba slozila tu sit. O ten tyden driv se jim to jeste povedlo uregulovat prave odpojovanim tech velkych elektraren.
Ne v pripade dalsich neotacivych mekkych zdroju. Ty funguji jako zdroj stridaveho napeti. Takze tam vam spis zafunguji napetove ochrany pokud napeti presahne urcite rozsahy.
Samozrejme musite sit dimenzovat na zpetne pretoky z NN na VN a z VN na VVN pro ktere ta trafa puvodne navrzena nebyla - ale da se vykalkulovat kolik zvladnou.
Krizove plany pocitaji s odpojovanim elektraren bezne. A pak mate vybrane elekrarny ktere zvladnou start "ze tmy" protoze maji vlastni nezavisle zdroje na rozbeh. Protoze, coz nektere lidi prekvapi, elektrarna potrebuje elektrinu aby mohla byt rozbehnuta.
Dalsi vec ze ji nemuzete pripojit k siti jen tak ale musite to velmi prisne koordinovat s tim kdo ridi rozvodnou sit.
Pro zlocinne cervene karkulky - ano uplne to same bylo za komancu.
Odpojovani FVE je zakladnim pozadavkem pri pripojeni do distribucni site. U nas u vsech elekraren ktere maji povolene pretoky(netechnicke).
Ve spanelsku pouze u velkych instalaci. Popravde maji tam celkem laxni pravidla. Co jsem se koukal tak monitoring je jen u elektraren nad 1MW a dalkove odpojovani 5MW i kdyz jiny zdroj mi zas rika 2MW.
V CR je zakladni 15min monitoring minimalne elekromerem vzdy pokud mate pretoky a i odpojovani 0%-100%. U velkych FVE kolem 50kW - 1MW uz po vas muze chtit distributor realtime monitoring, PFC,VC... coz uz umeji dnes zakladni grid-tied typy.
U vetsich nad 1MW uz musite mit online monitoring, dalkovou kontrolu jaloviny, castecne snizovani vykonu atd.
Podrobnosti najdete v pripojovacich podminkach. Pomerne vyznamne se to meni.
Sit muze lehnout take kvuli pretizeni a neni to ojedinely jev. Protoze zareaguji ochrany a odpoji vedeni ktere neni dimenzovano na takove prenosy. Jinak by nekde mohlo zacit horet nebo se vedeni znicit.
S odpojovanim vsech elektraren se vzdy pocita a velke FVE elektrarny mj. musi mit i vzdalene odpojovani na pokyn dispecingu. U nas i ty male.
Rizene odpojovani elektraren je zaklad, ktery se resil uz za dob manualniho prifazovani k siti a pantaty v monterkach na telefonu ve veline misto energeticke ridici site.
Chapu vam je vsechno zase jasne. Od stolu a od piva.
K necemu podobnemu doslo v Texasu
https://www.youtube.com/watch?v=08mwXICY4JM
Povest rika ze kvuli mrazu zamrzly vetrniky. Ve skutecnosti zamrznul ventil v paroplynove elektrarne. Ta se odpojila od site a kvuli tomu se kazkadove odpojily stridace. Bez plynu nesla elektrina, a bez elektriny nesel plyn.
No tam byl problem i s elektrickymi kompresorovymi stanicemi na prepravu toho plynu. Dalsi vec je ovladaci technologie u distribuce plynu nebo ovladani a zahrivani na regulackach. Vubec neni sranda pokud popadaji regulacky kvuli nizkemu tlaku plynu.
A proto se u nas vyskytuji mj. kompresorove stanice s obema zpusoby pohonu. Plyn a elektrina :-) Pouceni z historickych omylu...
Co se tyce solarnich invertoru tak ty funguji vetsinou jako mekke zdroje a sleduji frekvenci site. Pokud je pod urcite limity - vetsinou nekde kolem pod 49-47Hz dle te ktere zeme(limity a nasteveni ochran nejsou stejne) tak stridace se odpoji od site v nejake charakteristice (dano podminkami pripojeni) nebo upravi svoji cinnost.
Do toho jeste zasahuje vzdalene rizeni distribuce.
20. 5. 2025, 12:38 editováno autorem komentáře
6 mesicu minimalne trva vysetrovani a vy hned vite vysledek? Diskuter typ 1A.
20. 5. 2025, 12:27 editováno autorem komentáře
Tak takto bagatelizovat to teda nejde, to bych mohl rovnou říct, že tvůj komentář je součástí informační války, zní tak...
Asi uplne nerozumim - ja verim, ze to technicky mozne je, ale bez toho aby mi rekli ktere zarizeni, je to jen FUD.
Ono neni az tak neobvykle, ze detaily ke zranitelnostem se nepublikuji, dokud nejsou prijata opatreni k mitigaci predmetneho rizika.
Jenomze takova zprava ma pak duveryhodnost zpravy ze u mne na zahrade se minuly rok vykalel vzacny druh ptaka. Povidal soused kdyz sel v noci z hospody... Nebyl zverejnen ani "timeout" na oznameni detailu.
To je jak cist nektera CVEcka od nasich securitaku...
20. 5. 2025, 13:45 editováno autorem komentáře
Jasně, protože nechci bagatelizovat možné nebezpečí, tak se můj názor nehodí do východní propagandy...
Upřímně nevím co je víc nebezpečné - jestli levné bazmeky z Číny, kterým se prostě nedá věřit, a nebo lidi jako ty, kteří podkopávají hodnoty, na kterých je západ postavený...
nebo lidi jako ty, kteří podkopávají hodnoty, na kterých je západ postavený...
...nebo lidi jako vy, kteří mluví jak prokurátor Urválek. Plácáte cosi o "západních hodnotách" a sám ani netušíte, co by to vlastně mělo být.
Ale pochopil, že teď je čas stát na správné straně!
Žerty stranou - nechat léky a velkou část průmyslové výroby zpracovávat a dodávat v Číně, to muselo Západu (včetně nás) pořádně hrábnout. Je čas minimalizovat škody a to co nejdříve.
2Ink : Sice se to tématu netýká ale ...
přesměrování a výroba začala už v 70-80.let v USA a západní Evropa to začal v 80tých kopírovat a to proto že v prostě výroba v byla extrémně drahá a drasticky nekonkurenceschopná.(což samozřejmě víš) Dokonce jsem četl nějaké ekonomické teorie a texty, že kdyby to v západ (hlavně USA) neudělali, tak by studenou válku prohráli. ( neboli tvz. centrálně plánovaná bezdluhová ekonomika v socialismu vychodního bloku by vyhrála nad nekontrolovanou dynamickou a dluhovou ekonomikou kapitalismu západu).
A co se týče tématu. Aby se za čas nezjistilo že dané střídače byli vyrobeny sice v Číně ale ve firmě kontrolovanou nějakou tajnou službou západu a daný hw tam byl cíleně instalován jako argument pro mediální kampaň za určitým cílem. (viz. jak jsme byli svědky práce Mosadu jenž ovládala firmu která vyráběla pagery s výbušninou pro členy Hammasu a pak je v jednom okamžiku všechny dálkově odpálila).
Což ovšem neznamená že hw z Cíny nemá žádné backdoory.
technomaniak: Přesun výroby do Číny především z důvodu levné práce byl tak nějak pochopitelný tak do konce 20. století, možná o trošku dál. Ale přinejmenším posledních ?10-20 let musel snad každý, kdo vidí dál než do nejbližší výplaty, vidět, jaký průse* může nastat, pokud se ten trend nezmění. A nejen že nezačali výrobu z Číny přesouvat jinam, ale stále novou a novou výrobu přesouvali (a přesouvají nadále) do Číny.
Co se týká toho, kdo tam zadní vrátka mohl vytvořit, to je samozřejmě složité dokázat. Nedivil bych se té nejpřímočařejší variantě, a to že to tam dává přímo výrobce v Číně. Že se jedná o nějakou provokaci ze strany druhé, samozřejmě je možné taky, ale úplně si nemyslím, že by v dnešní situaci něco takového bylo nutně potřeba, aby se úzká orientace na čínské výrobní prostředky postupně začala otáčet.
Už to, že tady něco můžu napsat, a že tady něco můžou napsat ostatní, aniž by za to šli sedět, je něco, čeho si já osobě velmi vážím a považuju to za hodnotné - líp nevím jak to napsat, aby mi rozuměl každý... Osobně bych si přál, aby všichni, kterým se tato svoboda (hodnoty) nelíbí, jeli budovat to po čem touží na východ.
Dál podle mě nemá cenu komentovat nebo se v tom šťárat.
19. 5. 2025, 14:40 editováno autorem komentáře
Psát sdělení obsahově konformní s ideovým směřováním establishmentu nejspíš bylo beztrestné vždycky a všude, to se o sebe bát opravdu nemusíte, s tím byste neměl problém ani v zemích, kam tak rád vykazujete své názorové oponenty. A lidi pravomocně odsouzené za veřejné vyjadřování odlišného názoru už u nás máme opět. Jakou konkrétní západní hodnotu váš předřečník údajně podrýval z vás ale stejně nevypadlo.
Takže protože nechci bagatelizovat bezpečnostní rizika čínských produktů tak najednou mám názory "ideovým směřováním establishmentu"?
Já třeba nesouhlasím se vším, co se u nás děje, ale pořád s tím můžu nesouhlasit aniž by mě někdo trestal. Zkuste si nesouhlasit v Rusku nebo Číně. To je jak ten vtip jak se Číňana zeptají "Jak se máš?" a on odpoví "Nemůžu si stěžovat".
Za socialismu u nás se odpovídalo "Nestežuji si". Protože odpovědi "Mám se dobře" nebo "Mohlo by to být lepší" vedly k podezření, že když se má dobře, musí krást. Ve druhé variantě to byla kritika systému, ve kterém se měli mít všichni dobře. Orwell v 1984 moc dobře věděl, o čem píše.
Za socialismu se tohle vykládalo jako vtip. Realitou se to stává až v současné době. On ten Orwellův 1984 celkově lépe pasuje spíše na současnost, resp. blízkou budoucnost, nezmění-li se stávající trend. Všeobecné šmírování, zavádění newspeaku - zařízení na sběrnici už se nesmějí označovat master-slave, blacklist je zakázaný pojem... Dokonce i "Two Minutes Hate" - že by někdo za socíku vyvěšoval na budovy ministerstev obrazy amerických prezidentů v pytlech na mrtvoly, to se tedy nedělo. Ani o vietnamských či korejských vlajkách na každém rohu nic nevím. Ve lhaní o historii už ten současný režim taky vede nad tím minulým, stejně jako ve strkání hlavy do jistého tělního otvoru. I ten Dvořák s Bohdalovou nebo Šimek s Krampolem si často z televize rýpli do poměrů. Dnes by podobné pořady "neodpovídaly programovému zaměření veřejnoprávního média".
Ano, Orwell moc dobře věděl, o čem píše. Teď jen jestli to víte i vy.
Myslím, že fyzice je celkem jedno, zda funguje pod úhlem jakékoli propagandy, ale vždy podle fyzikálních zákonů, ať se je kdokoli snaží kamkoli ohýbat.Pokud je něco technicky nedotažené, neovlivní výsledek přání ani východní propagandy a ani západní hodnoty, pouze vznikne nějaký technický problém, který je propagandistický využíván k nejrůznějším spekulacím o ničem.
Jenomze cistokrevni fyzici malokdy na sve tabuli resi komplexni simulace slozitych propojenych systemu a vzajemnych interakci mezi nimi do kterych prispiva chaoticke chovani jinych zavislych systemu. Pro ne obvykle existuje jedno trafo a jeden otacivy generator za pokojove teploty a dal nevidi.
Az lidi z praxe a energetiky (kteri maji mj. znalosti o tom jak vas fyzikalni jevy mohou klepnout pres prsty) dokazi resit tyto slozite scenare.
Dokazi si predstavit ze nerozhodnete o problem od stolu a od tuzky za jeden den ale za pul roku az rok.
20. 5. 2025, 13:15 editováno autorem komentáře
ad. levne bazmeky z ciny - nejsou levne. Naopak cinan je pomerne drahy spas. Protoze pro grid-tied pripojeni je vyzaduje nejaky set ochran a certifikacnich zkousek na ktere muzete u jednoducheho ostrovniho zdroje zapomenout.
Extraordinary claims need extraordinary evidence.
Tohle je typický extraordinary claim, který, pokud by byl pravdivý, by mohl být (pokud byla vulnerabilita využita) považován za akt války, ale i bez použití by znamenal obrovské zemětřesení v mezinárodním obchodu (dokázaná ztráta důvěry v největšího dodavatele na světě, proti doposud oprávněné předběžné opatrnosti, protože jednoúčelovou extra krabku opravdu nesvedou na nešťastnou chybu programátora jako tisíce backdoorů předtím).
Takže buď dodejte nezvratné důkazy, jinak to do té doby budu skepticky považovat za FUD v rámci informační války.
Pokud by tam ta jednoúčelová krabička (řekněme rozšiřující modul, třeba pro komunikaci přes 5G), teoreticky by mohl být legitimní třeba s odůvodněním, že na některých trzích je aktivní a přiznaný, na jiných trzích se jeho funkce nenabízí, ale v rámci unifikace je osazený všude. Ale to je teorie a je otázkou, jak moc by se dalo takové tvrzení považovat za důvěryhodné - asi by hodně záleželo na argumentech výrobce a specifikách té "krabičky".
Plně souhlasím, to co píšete je zcela přesný důvod, proč trvat na detailech (včetně technických) případu.
Tim spis pokud cinani maji taky spoustu stridacu kompletne plechovych nebo z milimetru tlusteho oplasteni :-)))
Jo a proto ma rada stridaci moduly externi ktere si vyberete dle toho co potrebujete. A kdyz nechcete tak necgate cumet ven jen modbus. Hledejte dal...
dokázaná ztráta důvěry v největšího dodavatele na světě
LOL, prý důvěra. Ono když to nejde přes backdoor v nějakém FVE zmetku, tak stačí prostě důvěřivé zákazníky zapálit prostřednictvím jiného zmetku. :-D
Zveřejnit jména těch, kdo na to přišli, je jako objednat jim rychlé nečekané úmrtí (asi s trochou více fantazie, než je pád z okna).
Zveřejnit důkazy (co, kde a jak našli) je cenná informace pro Čínu, na co jim (ještě) nepřišli a vodítko k tomu, jak to příště lépe ukrýt.
Vzhledem k tomu, že bez důkazů jsou podobná tvrzení absolutně nedůvěryhodná, navíc mnohokrát už byla prokazatelně zneužita (viz třeba https://www.root.cz/zpravicky/v-cinskych-stridacich-pro-solarni-elektrarny-byla-nalezena-skryta-komunikacni-zarizeni/nazory/#o1195708 ) případně zmanipulována k vytváření FUDů https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt pak platí mlčeti zlato.
To by mne tez zajimalo kde by to mohlo byt s realnymi dukazy. Mam nekolik moznych tipu. Ono v plechovem stridaci neni moc signalu odhalenych mist s plasty :-)
Bohuzel clanek neobsahuje zadne dukazy ani jmena s odkazem ze nejsou opravneni to sdelit, coz prilis na duveryhodnosti neprida. Ne ze bych neveril, ze je to mozne, ale bez znalosti jmen a typu zarizeni to je jen soucast infromacni valky mezi US a Cinou.
"Článek" je jen překlad, resp. shrnutí toho, co je k dispozici. A když použijete Google, zjistíte, že momentálně se ví jen několik výrobců (myslím že tři), ale třeba Reuters nedokázal zjistit konkrétná typy. Zajímavější je, že problém se netýká jen střídačů, ale třeba i baterií. A úplně nejméně zajímavé je, že si pan Přibyl snad myslí, že úplně všechno, co kde kdo zjistí, mu musí dopuntíku hlásit. Nejsem mluvčí FBI ani jejich zaměstnanec, ale pokuste se smířit s tím, že jsou informace, které se prostě nějakou dobu nedovíme. (Viz např. policejní vyšetřování a sdělení, že v danou dobu není možno poskytovat další informace.) A ne, tohle (nejspíš dočasné) zadržování informací opravdu nemá co dělat se svobodou slova a demokracií.
V dnešní době, kdy je vše všem počítač, je něco takového strašně jednoduché. O to jednoduší to je, když je v tom i čínský křemík.
Ta zařízení jsou často přímo připojitelná do sítě, a i pokud uživatel toto nevyužije, nebo dokonce si koupí nějaký levnější model, který toto nenabízí, tak ten HW tam už často stejně je.
A v případě spiknutí ze strany o velikosti a schopnostech číny, není vůbec mimo realitu kdyby tam nějaký přímač signálu přímo pro tento účel. A takový signál pak může čína vyslat třeba ze satelitu.
to isto mozu, ale v "zapadnych" zariadeniach su podobne funkcie aj moznosti zneuzitia. o tom sa ale nepise
On o tom nic nenapíše, přišel tady agitovat proti západu, protože západ je strašně špatný. Ale o jednosměrnou letenku na východ by zájem určitě neměl...
neprisiel som agitovat. vzdialena sprava je poziadavka uzivatelov. zneuzit ju moze hocikto, preto chranit treba vsetko. len z toho netreba robit bububu, lebo to bububu je sirene hlavne z dovodu biznisu, ako znicit konkurenciu
Požadavek uživatelů ale není, aby měli v zařízení kromě oficiální vzdálené správy, o které ví, ještě jednu utajenou. O tom je ten článek.
A proto jim takova zarizeni dlouhe roky, opakovane a dolozitelne dodava zcela zapadni cisco ... napriklad.
A tak to zase ne. Zadní vrátka jsou zcela nepřijatelná věc, ať už je tam nacpou zlí soudruzi v Číně nebo hodní kamarádi ze Západu.
Ono je hlavně v principu jedno, kdo to zařízení může ovládnout na dálku. Problém je hlavně v tom, že vůbec někdo může. Měli bychom se starat o to, aby to nebylo možné, protože nevíme, jak bude vypadat situace za deset nebo třicet let. U takto kritických věcí prostě nemůžeme dát klíče z ruky.
Přesně tak. Dlouho jsem poslouchal, že prý nevadí, že v amerických produktech jsou zadní vrátka, že Amerika je náš kamarád... teď má Amerika (staro)nového prezidenta a ti samí lidé najednou panikaří, ruší účty na sociálních sítích, které mi do té doby nutili, nebo zapalují sousedům auta.
Mozna bych to formuloval jinak. Je to problem pokud je takove ovladani bez vedomi uzivatele, instalacni firmy a subjektu provozujici distribucni sit.
Protoze je tu jeste legitimni dalkove ovladani on-grid stridacu distributory. Coz je u nas a i v jinych zemich podminka pripojeni do site. Pokud stridac neni vybaven resi se predrazenym stykacem.
U velkych stridacu/parku na VN ovladate treba jalovinu a vykon po jemnejsich castech. Zejmena u rezimu negarantovaneho vykonu je to velmi dulezite.
20. 5. 2025, 12:26 editováno autorem komentáře
Nemuzete si "jen tak" pripojit grid-tied stridac do site. Velmi brzy by vam na to distribuce prisla. Dnes uz vsechny elekromery maji pocitani zpetnych pretoku (ty vznikaji vzdy protoze neexistuje stridac ktery by vam neco pri regulaci vykonu neposlal neco nevic). I elektromery co nemaji primo na displeji indikaci maji na to skryte registry ktere odecitac vycita.
A na trafackach je take monitoring.
Muzete pripojit maximalne hloupy stridac ktery se chova jako "off-line UPS". Tedy nemuzete legalne ale zde by vam distributor na nej dle mereni neprisel. U tehle pripadu je spis lepsi mit kompletni oddeleny ostrov s extra prepinanim.
Celý život poslouchám řeči typu, že jsem moc paranoidní, nebo proč nepoužívám to či ono, že to přece dělají všichni a je to bezva...
A taky vidíte, čemu reálně slouží tzv. Green deal (Zelená bída) a všechen ten zelený aktivismus.
Ale není to jen Čína - v minulosti vyšlo najevo, co dělají např. americké tajné služby a že zadní vrátka jsou ve všech možných produktech z USA. Proto dlouhodobě prosazuji svobodný software a hardware.
Tak Green Deal určitě nemůže za to, že Čína možná dává do střídačů a baterií nějaká tajná komunikační zařízení.
Teda pokud si myslíte, že Čína protlačila pomocí úplatků pro poslance EP a úředníky EK Green Deal pro to, aby mohla dodávat zneužitelné střídače, tak to potom ano. Ale je to hodně divoká konstrukce.
Tak hlavně Čína má vlastní zelenou politiku, která se moc nehodí lidem, co tu nadávají na Green Deal. To je na tom to nejlepší :)
Ad „zelenou politiku, která se moc nehodí lidem, co tu nadávají na Green Deal“
Tohle je klam, který šíří EU a její příznivci - „kdo nesouhlasí s EU, nemá rád přírodu a je špatný člověk“. Tak to ale není. Chtít žít v čistém a zdravém prostředí je normální zájem prakticky každého člověka. Je to hodně pravicová věc (naopak socialisti z EU se snaží podsouvat, že pravičákům na životním prostředí nezáleží a chtějí mu škodit – tady bych doporučoval se podívat, jak vypadalo životní prostředí za socialismu v ČSSR).
Otázka je, jakým způsobem se o tu přírodu máme starat a jestli pro někoho není ekologie spíš záminkou k něčemu jinému (pro socialisty jsou tyhle falešné argumenty modus operandi).
Zpět k té Číně. Ta na životní prostředí dlouho kašlala. Postupně jim došlo, že není jedno, v čem žijí a začali to řešit. Ovšem řeší to tak, aby si přitom nezruinovali hospodářství a nezničili průmysl. Je to jako se vším - aby člověk (nebo stát) mohl něco prosadit, musí být materiálně zajištěný - když bude dřít bídu a řešit existenční otázky, tak těžko bude moci řešit něco dalšího. A je jedno, jestli jde o ekologii, zdravotnictví nebo vojenství. Pokud ti nefunguje hospodářství, tak v těch dalších oblastech nezmůžeš nic. EU tohle nechápe (nebo ji zcela ovládli socialisti, jejichž záměrem je ničit). Čína to chápe, a tak se snaží pečovat o životní prostředí tak, aby si pod sebou nepodřízla větev (hospodářství).
"Otázka je, jakým způsobem se o tu přírodu máme starat"
Odpoved je trivialni - presne opacne nez jak to soucasni vladci prezentuji.
Pokud bych chtel resit treba ekologii aut, tak se zasadim o to aby jejich zivotnost byla 50+let. Pripadne zcela obecne bych klidne naridil vyrobcum uplne vseho, ze to musi byt opravitelne a ze musi garantovat 50 let dostupnost nahradnich dilu. Do posledniho spendliku, ne ze ti prodaj jako nahradni dil pulku auta.
Jenze tady se neresi ekologie ale ekologismus. A proto ti tlacej nepouztelnou sracku v podobe ekoterorcaru, kterej neprezije 3 roky zato v sobe ma tunu toxickyho a nerecyklovatelnyho odpadu.
Takové auto by stálo minimálně 5 mega. Pak bys byla také spokojen? Tím se nezastávám plundrování přírodních zdrojů, jen upozorňuji, že je rozdíl mezi naivní (nebo idealistickou) představou a realitou.
Ne, takove auto by stalo o jednotky tisicikorun vic na vyrobnich nakladech. A to tak ze maximalne.
Jenze s takovym autem bys nenezdil vymenovat loziska, tlumice, brzdy, ... protoze to vsechno by to auto prezilo.
Měnit zrovna ložiska, tlumiče - a hlavně brzdy, to by mě moc nepálilo, to je víceméně spotřební zboží. V první řadě bych spíš rád viděl kvalitně vyrobené pohonné ústrojí uzpůsobené na generální opravy (výbrus, výměna šál na klice a podobně) nebo alespoň s vynikající životností jako to bylo třeba u Favoritu. A dále bych rád viděl vysoce kvalitní antikorozní ochranu, rozhodně by mě neurazila nerezová karoserie ;-) (ale tam si nejsem jistý, jestli by kromě náročnější výroby nebyly nějaké podstatné problémy). Prostě radši si koupím auto za milion, nebo adekvátně méně u ojetiny, u kterého budu mít vysokou míru jistoty, že vydrží hodně dlouho a pokud bude problém, snadno (ne nutně levně) to opravím nebo nechám opravit, než nějaký šrot za polovic, který je zadarmo drahý.
Jenže to by mimo jiné předpokládalo i mít možnost z aut odstranit zbytečný balast, který tam lepí výrobci nebo legislativa (kvůli absurdním emisním požadavkům, rádoby bezpečnosti a podobně).
50 let je zivotnost tak max. zeleznicnich vozidel. Akorat tam zbyde na konci po opravach tak akorat kastle, podvozek a vnitrni prepazky. Predstavte si treba ze byste menil v aute motor (pomijim priznivce tuzingu) kazdych 20 let a ridici systemy aby odpovidaly nejnovejsim narizenim. A pak cast celeho podvozku. Plus do toho by se promitaly misto motohodin i pocty start-stop cyklu. Uz mate pohled kysele okurky?
U letadel tak 20-30 let (nepocitam cykly) a to si piste ze mate zakladni dily na leccos dlouhou dobu i po repasi nebo rozebrani starych letadel. Tady uz je zivotnost srovnatelna s autem.
Spise nez mit auto s zivotnosti 50+ let, tak by se vyplatilo mit velke mnozstvi zamenitelnych dilu pro vice typu aut vc motorovych agregatu.
Nezapomente na to ze prace na aute s ultimativni dostupnosti nahradnich dilu se vam uz nemusi vyplatit z hlediska investice do lidske prace. Proste 5 hodin prace mechanika je treba zbytkova cena toho krapu. I kdyz jsou na nej dily. Jenomze on na tom treba musi odmakat 15-30 hodin aby z toho bylo nejake auto. Tj. zadny menic vetsich funkcnich celku ale kvalifikovany diagnostik ktery by menil i potrebne motorove dily.
22. 5. 2025, 17:49 editováno autorem komentáře
Troufam si rict, ze muze. Protoze v Cine se vyrabi 80% solarnich panelu a jen o trochu mene baterek.
Greendeal na tehle vecech stoji. Pokud vynucujete greendeal, logicky tim zvysujete zavislost na Cine.
V EU nema smysl tyhle veci vyrabet. Vyroba solaru je energeticky narocna, a u baterii se navic prinasi nebezpecna chemie. Navic tu na tyhle veci nemame moc zdroju. Greendeal tedy nutne vyzaduje zavislost na zahranici, pricemz Cina v tomto silne dominuje.
A divil bych se, kdyby to zastanci greendealu nevedeli. Jestli to delaji schvalne, to netusim, ale urcite to delaji vedome.
Pricemz neda mi to, Cina je totalitni zeme pachajici genocidu a vojensky okupujici cizi stat.
Nezlob se na mne ale tohle je jenom snaha si za kazdou cenu kopnout. To kdyz objevi nejake podobne moduly v autech taky budes rikat ze za to muze autoprumysl?
Nezlobím se, akorát nevím, do koho podle vás kopu. Do Číny? Nebo do toho, že se tu násilím prosazuje závislost na Číně?
Obojí mi vadí, a obojí kritizuji.
Pokud EU bude vyžadovat, aby automobily obsahovaly součástku, která se vyrábí jen v Číně, rozhodně to budu kritizovat.
Automobilky, ty ať si dělají, co chtějí. K ničemu mě nenutí. EU je v tomto jiná, ta tu závislost na Číně vynucuje, ať už emisními povolenkami, dotacemi, čímkoli. Je to aplikace násilí, a do toho bych si rád, konkrétně do útočného násilí, kopnul taky. I když je to v rámci vyššího principu mravního, samozřejmě. Já prostě ty genocidy a vojenské okupace nějak nemusím.
V tomto případě ale můžeme jezdit na koních, protože Evropa nemá ani tu ropu, kterou spotřebujeme - a ta ropa pochází z kterých zemí? Nevidím v tom moc rozdíl...
Já třeba jsem zastánce jádra, a v tom vidím cestu, ale soláry prostě jsou teď důležité a Evropa by měla taky mít R&D v tomto odvětví a popř. i výrobu.
Na druhou stranu Čína je tak závislá na exportu, že prostě na konflikt to teď nevidím. Ale stranu nechat si od nich zabugovat celou infrastrukturu, to taky není dobrý nápad.
19. 5. 2025, 11:29 editováno autorem komentáře
Zatím můžeme.
Ten rozdíl je v tom, že greendeal je prosazován násilím. A protože věci, kterými je realizovatelný, jsou z podstatné části z Číny (a ze svobodné části světa je jich minimum), pak to znamená zvyšování závislosti.
Ropu můžu brát z různých zdrojů. Můžu si vybrat, když se mi nebude líbít arabská ropa, mám tu americkou ropu, ruskou (fujtajbl genocida a vojenská okupace) ropu, norskou ropu... A krom toho mě nikdo nenutí ji brát, naopak se to spíš snaží zakazovat, právě ve prospěch té Číny.
To není o konfliktu. To je o zvyšování závislosti na totalitní zemi páchající genocidu a vojensky okupující cizí stát. To je v každém případě špatně, protože ji v této činnosti podporuje. U Ruska jsme se celkem snadno shodli na tom, že se nám ta vojenská ofenziva nelíbí a podporovat ho v tom nebudeme.
Jak to ta Čína dělá, že u ní to nevadí?
Jádro by, dle mého, nebýt té hromady regulací, dotací, příkazů a zákazů, tržně vyhrálo na celé čáře.
Násilím? Mě třeba nikdo nenutil kupovat si elektromobil... Nebylo na mě páchané násilí ani mi nikdo nevyhrožoval...
Ohledně ropy - neviděl jsem, že by na benzince byl původ - ty si nic vybrat nemůžeš, a jak to tak ze surovinama je, tak jde většinou o cenu a ne o původ - proto jsme jako Evropa krmili Rusko prachama několik dekád, a hle, je tu válka kousek od nás, kterou jsme si sami zaplatili...
A Rusko je joke - kdyby západ chtěl, tak ta válka už mohla být dávno vyhraná, ale právě protože každý má svou cenu, tak to tak není a jen udržijeme ukrainu při životě, ale nenecháme ji vyhrát.
Já třeba navím jak dlouho bude tato planeta pro nás obyvatelná, ale vím, že už moje děti si budou říkat, proč jsme jim to udělali a nechali to zajít tak daleko...
Protože to spíš nevidíte. Díky fleetovým emisím, dotacím, úlevám na různých poplatcích (parkování, dálniční známka, spotřební daň, silniční daň) jsou elektromobily finančně zvýhodňovány. A protože všechny peníze, které EU získává, získává díky násilí, je to násilné vnucování.
To, že nikdo nepáchá násilí přímo na vás, je jen alibismus. Všechny ty věci bude muset někdo zaplatit, a když nebude chtít, dostane pendrekem. Jen si zkuste nezaplatit daně.
Pokud by byl zájem, jsem si jistý, že by velmi rychle čerpací stanice začaly původ odlišovat. Ale ten zájem o to, pochopitelně, není.
Rusko bych do toho nepletl. Podstatné je, že Rusko je fujky, protože totalita a útok na suverénní stát. Čína je na tom z tohoto pohledu úplně stejně, a navíc tam má tu ujgurskou genocidu.
Dětem můžete říct, že je to proto, že jsme znečišťování prostředí outsourcovali do rozvíjejících se zemí, a tvářili se, že neexistuje. Rozhodně pochybuji, že nás v tomto spasí elektomobily. Tam to vidím jako jasný příklad z teorie her. Tvrdí se (předpokládejme, že je to pravda), že pokud by se všichni zachovali ekonomicky neefektivně a chránili životní prostředí, tak bychom tu planetu zachránili. Jenže pokud se ji zachránit nepodaří, nejlépe na tom bude ten, kdo na tom bude ekonomicky nejlépe. Tedy pochopitelně nejlepší strategický přístup je se na to vykašlat, starat se sám o sebe, a až to přijde, být na to připraven.
Ostatně zkuste Indovi, který neví, jestli se dožije zítřku, a nezemře na nějaký banální zánět nebo hlady, přičemž veškerý jeho majetek se mu vejde do kapsy, vysvětlovat, že má chránit životní prostředí. Ale to už se dostávám mnohem dál, než jsem původně chtěl.
S těma dotacema je to těžné no...
Třeba tady na rootu jsou reklamy na dotované školení, to třeba někomu nevadí, no a pak někdo dotuje něco jiného, a to už třeba někomu vadí. Kdyby EU dávala dotace na vývoj Linuxu, spousta lidí by tady možná tleskala, ale na elektromobil, to už by bylo špatné... Dotacema se nedá zavděčit všem, to nejde...
Já osobně nejsem pro dotace, ale ne kvůli tomu, že bych nechtěl někomu dopřát, ale kvůli tomu, že díky dotacím (i těm skrytým) lidi nevidí skutečnou cenu a chcou plýtvat - no a pak vidím v dotacích typické přerozdělování (lidi zaplatí vyšší daně, a za ty se něco dotuje a někam to jde, takže třeba já jako vegetarián platím masožravcům levnější maso, a nic s tim neudělám).
Na druhou stranu když to teď srovnám třeba se startupama, tak ty taky nevydělávají a aby něco vybudovaly, tak jsou potřeba obrovské "investice", které nejsou ziskové třeba 10 let nebo nikdy. Takže najednou se změní jedno slovo "dotace" -> "investice" - a už to je kapitalismus, už to je dobré.
Takže jaký je vlastně závěr? Nevím, nedokážu posoudit, jak efektivní dotace na určitou věc jsou, a nikde jsem zatim neviděl spočítané, jestli se to vyplatí nebo ne (kontrétně ta elektromobilita). Na druhou stranu vím, že tato planeta možná bude časem neobyvatelná, a nějak mi není proti srsti dotovat ekologii, ačkoliv jsem vůči dotacím spíš skeptický. Protože buď zkusíme něco udělat, a nebo zpečetíme osud našich dětí - a to není hezká představa.
To je nepříliš zdatná manipulace… Nicméně stručný komentář:
Ad „Třeba tady na rootu jsou reklamy na dotované školení, to třeba někomu nevadí...“
O kom konkrétně mluvíš? Komu to nevadí? Mně např. vadí dotace obecně. U těch školení je akorát rozdíl v tom, že se „jen“ dotuje, ale nezakazují se jiné věci, nešikanují se ti, kdo na to školení nešli nebo je daná věc nezajímá.
To, že si lidi na něco nestěžují, ještě neznamená, že s tím souhlasí nebo tomu dokonce fandí. Na světě je toho špatně tolik, že kdyby si měl člověk na všechno stěžovat, tak by nedělal nic jiného.
Ad „Takže najednou se změní jedno slovo "dotace" -> "investice" - a už to je kapitalismus, už to je dobré.“
Rozdíl je právě v té dobrovolnosti. Kapitalista utrácí a riskuje svoje vlastní peníze, takže je to jeho věc. Kdežto stát využívá násilí k tomu, aby si vynutil poslušnost občanů a vybral od nich daně a následně utrácí a riskuje peníze těchto občanů, kteří s tím dost možná nesouhlasí.
Bohapustá demagogie. Elektromobilita ani green deal není prosazován násilím. A můžeme si tento průmysl zavést i my a ne že ne.
Tak ho zavedte, na co cekate?
Samotna existence EU stoji na nasili. Nevim, proc to popirate, ale s takovou nema smysl diskutovat.
"To, že nikdo nepáchá násilí přímo na vás"
Ale pacha ... bez si koupit auto, rekneme 2l, nafta, manual ... neni co? Zeby o to lidi nestali? Jo jasne, oni lidi stojej o 3tunovy SUV s litrovou trikolkou ktera neprezije 50kkm. Zajimavy, ze se to nejak neprodava ...
Ti kteri si nemysli ze autu by meli slouzit ? Ti kteri maji ridicak jen na automat? Invalidi?
Auta s manualni prevodovkou jsou vymirajici druh.
"Mýlíte se, soudruhu" (zdroj Černí baroni)
Zatímco elektromobily v Česku za rok 2024 obdržely přímé dotace ve výši řekněme 1,95 miliardy Kč, spalovací vozy těží z nepřímých daňových úlev, které jsou méně viditelné, ale objemově velmi významné. V EU je podpora spalovacích vozů prostřednictvím daňových výhod pro firemní flotily výrazně vyšší než přímé dotace na elektromobily.
A i v EU kde je přímá finanční podpora výrazně vyšší pro elektromobily než v ČR, celkový objem veřejných výdajů (včetně skrytých úlev) každoročně výrazně = násobně favorizuje spalovací vozy, zejména přes firemní daňové režimy.
Tohle vám bohužel potvrdí každý i průměrně erudovaný ekonom.
Nějaká další čísla a konkrétně o jaké úlevy se jedná? Není to tak, že spalovacích vozů se prodá násobně víc než elektromobilů, takže i když jsou spalováky proti elektromobilům finančně všemožně šikanovány, tak stačí jen obyčejný odpočet DPH a spalováky v součtu jakoby vítězí, ale poměrově (na jeden kus) jasně prohrávají? Oni jsou firmy do nákupu elektromobilů tlačeni až tolika úlevami, že je to až trapné.
Elektrokola se proti těm kolům s dvoutaktem taky prosadila sama, tak proč zbytečně tlačit na pilu s elektroauty, když je zákazníci nechtějí ani brutálně dotované.
Poučíš mě prosím víc o těch daňových výhodách pro firemní flotily? Nic se mi nedaří najít.
Jaký je účetní rozdíl nákupu elektroauta za 1M oproti nákupu spalováku za 1M?
Neřeším provoz, dotace ani nic jiného. Do odpisů mi jde v obou případech 1M
Je tam ted (snad jeste porad) 200k na dotacich (o ktere je navysena cena EV, takze si prijde na bonus distributor/vyrobce), namisto ulevam tam kde byly mineny (majitelum a provozovatelum).
Dotace jsou spatne, aaaano?!
Aaaano, jsou špatné. Mimo jiné i proto, co jsi sám zmínil - jak je něco dotované, uměle se tomu zvedne cena, aby si prodejce naplnil kapsu.
Je třeba rozlišovat mezi byly / jsou / budou.
Pokud si stanovíš konkrétní rozhodné datum a to kdekoliv na světě (aktuálně již kromě Číny) tak objem (měsíční / roční / celkový) dotací na spalovací auta, je za každé to období vždy několika násobně vyšší než na EV.
Nechci plevelit diskusi obsáhlými texty, tak se zkus zeptat AI, třeba ChatGPT. Ta ti to shrne dle libosti.
Velká skupina lidí a v ČR obzvláště, odsuzuje dotované EV atd. ale vůbec nemá představu jaké objemy dotací spolkl a nepřetržitě polyká fosilní průmysl.
Ano dotace jsou špatně. Ale když se sype jedné straně, neodsuzujme je u strany druhé.
Ja nedostal nic eni na elektro ani na plugin HV. Byly pry nejake dotace 100kkc. Ale to je nic. To mi da spis slevu dealer.
> Díky fleetovým emisím, dotacím, úlevám na různých poplatcích (parkování, dálniční známka, spotřební daň, silniční daň) jsou elektromobily finančně zvýhodňovány.
Na druhou stranu spalováky jsou zvýhodňovány tím, že se ostatním vypouští přímo do nosu výfuky a nějak se za tohle nedějí žádné kompenzace. Vyčíslit takovou věc finančně je náročné a výsledek se může lišit klidně o řád.
Polud ji nevycislite, a ani se ji nepokusite nejak odhadnout a zduvodnit to, nechapu, proc to do diskuze tahate.
Takovych veci by se nasla hromada. Treba hlucni sousedi, ti jsou financne zvyhodneni uplne stejne.
Potom, kdyz uz jsme u toho, muzeme zapocitat ekonomicky dopad deti tezici kobalt.
Fakt to chce byt konkretni. Uznavam argument, ze spalovaky vypousti neco do ovzdusi, treba u atmosferickeho zazehoveho neprimeho vstriku nic, co by mi vadilo; ale pro baterkovozy plati totez, akorat se ten bordel outsourcuje
Je treba to konkretizovat. A dat si pozor na whataboutismus. Zacali jsme u popirani ekonomickeho zvyhodneni a nasili, a ted se dostavame k oceneni CO2 v atmosfere.
Sinuhet: V první řadě, pokud je řeč o CO2, je třeba opustit zcela mylnou premisu, že s CO2 je nějaký problém. Ale tak už to holt s náboženstvími chodí.
Jak se použitím toho, co narostlo na krku, dá zjistit, že zdvojnásobení CO2 v atmosféře není problém?
"V první řadě, pokud je řeč o CO2"
Tak je treba predevsim radne zkasirovat islandany, italy ... a dalsi provozovatele sopek, protoze jedna jedina vygeneruje za jediny den provozu tolik CO2, jako cele lidsvo za rok.
> jedna jedina vygeneruje za jediny den provozu tolik CO2, jako cele lidsvo za rok
Zdroj?
Nepřijde ti to i čistě "selským rozumem" jako nesmysl?
> Polud ji nevycislite, a ani se ji nepokusite nejak odhadnout a zduvodnit to, nechapu, proc to do diskuze tahate.
Protože když napíšu jakékoli konkrétní číslo, tak se vyrojí diskutující, kteří budou tvrdit, že je to moc, i kteří budou tvrdit, že je to málo, a v jistém smyslu nebude objektivní možnost rozhodnout, kdo má pravdu.
Ale tak to zkusme: v Praze má milion lidí kvůli znečištění zhoršení života o 1 QALY za život. 1 QALY může stát milion korun. Život může trvat 70 let. (1e6*1e6)/70 = 14 miliard Kč/rok. Řekněme že půl milionu lidí v Praze vlastní auto nebo s ním do Prahy pravidelně dojíždí. To je 30 tisíc Kč za auto a rok.
Pro zajímavost těch 14 miliard/rok je částka řádově srovnatelná s výnosem na spotřebních a spol. daních (něco přes 100 miliard/rok pro celou ČR, a Praha je trochu víc než desetina ČR). Přičemž obdobná částka se též utratí za stavbu a údržbu silnic. Dalo by se tedy říct, že spalováky si platí X a stojí společnost 2X, zatímco EV si platí 0 a stojí společnost X, takže vámi uvedené dotace jsou vlastně nastaveny správně? (v obou případech je "dotace" X)
> Potom, kdyz uz jsme u toho, muzeme zapocitat ekonomicky dopad deti tezici kobalt.
Přechází se na LiFePO.
> Uznavam argument, ze spalovaky vypousti neco do ovzdusi, treba u atmosferickeho zazehoveho neprimeho vstriku nic, co by mi vadilo
OK, a to je další problém: "meta" diskuze jestli za znečištění fakt může majitel auta. Příklady:
- jak jste uvedl, lze postavit auto s menším lokálním znečištěním (čistý benzíňák) ale vyšším globálním znečištěním
- stejně tak majitel EV může na argument "značná část elektřiny v ČR se vyrábí v uhelkách takže to nemáš tak čisté jak tvrdíš" říct, že není jeho problém, že politici nebyli vlivem neschopnosti postavit čisté zdroje (v minulosti hlavně jaderky, teď v kombinaci s OZE)
- úplně stejně může říct, že není jeho problém, že lithium/kobalt nedokážou státy zařídit "eticky", a tím invalidovat váš argument o kobaltu.
Chápu. Rád bych tedy upozornil na to, že i baterkovozy zabírají místo, dělají hluk, a pořád mají i nějaké emise; z pneumatik, brzd a dalšího.
A nejsou v tom zdaleka samy, takových věcí je spousta.
Na LiFePO se sice někde přechází, ale za mě to jen tak nebude celkový přechod, pořád vítězí NMC, LCO a další akumulátory s kobaltem. Zvlášť u toho tlaku na dojezd, který je stále významný. Ale ano, máte pravdu, do budoucna by to mohlo být lepší.
Se svým hodnotovým žebříčkem jsem ale rád, že tohle EU nereguluje, i když by patrně v rámci nějaké konzistence měla.
Ze spotřební daně se silnice neplatí. Všechno se to nahází na jednu hromadu, platí se to z toho. Ještě jsem neslyšel, že by někdo řekl "stavíme dálnici, protože nám zbyly peníze ze spotřební a silniční daně". Ale běda, když ta příjmová položka začne klesat; bude se to muset vzít jinde. To je jenom otázka času. Jestli to bude formou zdanění najetých kilometrů, spotřební daně na elektřinu nebo jinou, to je celkem jedno.
A jo, uznávám, umlátil jste mě argumenty, nechce se mi na to hlouběji reagovat. Což je mínus pro mě, ne pro vás, ty argumenty jsou relevantní. Ale hodnotově je mi to extrémně nepříjemné, protože to zavání regulací každého aspektu života (jaký vliv na QALY má hlučná diskotéka, kuřáci na chodníku, výkaly po psech)... zatímco moje hodnoty stojí na tom, že o tomhle by stát rozhodovat neměl.
Když okolo mě projede hlučný sporťák, přijde mi to trapné, ale rozhodně nechci nikomu zakazovat, aby pálil galon benzínu za sekundu, pakliže mě to nějak neomezuje; a to u těch spalováků prostě tak není. Ano, v tom měřítku jo, proto se divím, že to MHD ještě pořád z části v Praze platíme, protože za mě to by byl první krok, jak tohle celé zlepšit, který by dával v tomto pokřiveném systému smysl.
Ale nejsem schopen to argumentačně ustát, byť z lenosti nebo nedostatku času (motivace, chuti), uznávám.
Baterkovozy maji o dost mensi emise z brzd protoze maji jeste jeden brzdovy system navic. A to elekrobrzdeni s rekuperaci ktere vam lije energii zpatky do baterky. U jednoho vetsiho kopce za cajzlem jsem dokonce zjistil ze mi "naleje" energii na 3km jizdy.
"Na druhou stranu spalováky jsou zvýhodňovány tím, že se ostatním vypouští přímo do nosu výfuky "
Fak to? Ja si teda nevim, ze by se vejfuk vyrabel louhovanim 100 tun vytezenyho materialu v H2SO4 (ktera se pak zcela ekologicky vyleje na pole). Jo, presne takhle se dostava lihium z toho materialu. Lidi v Ujezdecku a okoli doslova ricej nadsenim, budou jim tam tech sracek lejt na zahrady 50 000 tun rocne. A samozrejme se to tam taky bude vozit ... kudy jinudy nez pres Teplice napr ...
Jan Hrach: Zajímavé, mně přímo do nosu nikdy nikdo nic z výfuku nevypouštěl. Asi nějaká alternativní realita, nebo nevím.
Neporozuměl jste, nevadí, vysvětlím: ve městech máme vinou zejména spalovacích aut znečištěný vzduch.
Asi jste nezazil jeste stare dieselove autobusy,Tatry nebo avie ktere smrdely trista metru. U Ikarusu bych prisahal ze vyfuk byl zaveden do prostoru pro cestujici. Jako decko jsem pak casto zvracel.
I jako starsi, uz mlady darebny jinoch, si vzpominam ze jak byly vyfuky autobusu nizko tak to primo do nosu neni az tak daleko od pravdy. Hlavne nevylezat za autobus a at se neotoci vitr.
To jsem rad, ze tak beres prosta fakta. Stejne jako ta, ze lodni doprava (ta spaluje taky odpad, rika se tomu tezky ropny olej, nebo taky mazut) generuje radove vetsi emise, nez veskere automobily.
Mimochodem, je tak pro zajimavost, v namorni doprave je zcela legalni odpady splachovat do more, staci byt 20+mil od pobrezi.
jo, at zije ekoloogieee ....
Nevim jestli jste to pocital pred omezenim paliv s obsahem siry v ekonomickych zonach sousedicich statu, ale mohl byste aspon uvest emise na jednotku prepraveneho materialu. A tady uz se nam karta obraci.
Napriklad treba moderni LNG lode jedou na odpar z nadrzi. Take pocitate?
Tohle by bylo zajímavé ozdrojovat. Aniž bych chtěl zpochybňovat, že benzín (a další složky, třeba asfalt) jsou odpady při výrobě, nechce se mi věřit, že by se při průmyslové revoluci tak úžasná hořlavina vylévala do moře; co je k tomu vedlo, že ten benzín nepálili třeba v parních strojích?
Iba ze by nie? Aj wokepedia to ma v clanku (https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_refinery):
In the 19th century, refineries in the U.S. processed crude oil primarily to recover the kerosene. There was no market for the more volatile fraction, including gasoline, which was considered waste and was often dumped directly into the nearest river. The invention of the automobile shifted demand to gasoline and diesel, which remain the primary refined products today.[22]
Proč by to parní stroj nedal? Já myslel, že tomu je právě úplně nejvíc jedno, odkud se to teplo bere.
No dobře, tak v 19. století (kdy na světě existovalo 0 až 100 aut) se to dělalo, jak je to relevantní pro současnost?
"jak je to relevantní pro současnost"
Zeby tak, ze ten odpad stejne nijak jinak vyuzit nez palit (nebo nekde vylejt) neumime? Nj, ale to by nekdo musel pouzit to jatro.
A kolik by toho odpadu vznikalo, kdyby se používalo ropy jenom tolik, kolik je potřeba pro ta ostatní použití (léčiva, plasty…)?
Z ropy umime vyuzit uplne vsechno. Od lehkych frakci jako propan/butan az po spodek jako tezke topne oleje a po uplne dno asfalt a dehet.
Zakladni skola -> hodiny chemie.
Akorat solarni panely v sobe maji nula nula nic inteligence. Je to jen velky polovodic.
EBPT mizernych panelu je v nasich podminkach 2 roky.
V evrope se tez vyrabi panely a neni az tak problem se zdroji.
Michate totiz vyrobu akumulatoru a panelu dohromady. Akumulatory jsou problem. Ne solarni panely.
Tak proč se 80% solárních panelů vyrábí v Číně, a 90+% v Asii?
https://www.sunsave.energy/solar-panels-advice/solar-energy/where-are-solar-panels-made
Že na tom není technologicky nic zásadního, a že v nich není inteligence, nemění nic na tom, že je to totalitní stát vojensky okupující jiný stát a páchající genocidu. Od takových států jsem myslel, že produkty odebírat nechceme. Čína se asi nepočítá.
Vyroba je levnejsi. O tom to je. Jinak panely se vyrabeji v nemecku ci italii. Myslim ze turecko melo otevrit tez fabriku pokud ho jeste povazujete za evropu.
Jako zakaznik mate jednoduse moznost volby. Tyto panely jsou na nasem trhu uz dlouho dostupne. A jsou tez zarazeny do recyklacniho retezce evropskych vyrobcu panelu.
Neni celkem problem dostat panely kde firma z evropy resila vydrz (specialne pro neprazaky) na solarech metr castecne zmrzleho snehu dva mesice v kuse.
20. 5. 2025, 14:34 editováno autorem komentáře
Myslím, že jestli je Turecko v Evropě, není úplně relevantní; není to dominantní výrobce solárních panelů, ani to není taková totalita, genocida a vojenská okupace, jako ta Čína.
Možnost volby mám, jasně. Tady jde o to, kam se to násilím tlačí, a to je Čína, protože 80% zákazníků zjevně volí tu. A ostatní země ani nemají kapacitu ji nahradit.
Úplně nejlepší by bylo, aby tyhle peníze zůstávaly tam, odkud se vzaly, tedy v EU. V té Turecko není. Ale ještě mnohem lepší by bylo, aby mi to nikdo hlavně násilím nenutil. Což chápu, že se v tom neshodneme, a že to mnoha lidem násilné nepřijde.
Celý ten dotační systém mi přijde extrémně zvrácený z mnoha důvodů, tohle je jeden z nich. Další třeba je, že na tom bohatnou ti, kteří si to umí zařídit. Tam je odpověď snadná, stát se jedním z takových.
Tam je odpověď snadná, stát se jedním z takových.
Což se dost těžko realizuje, pokud má člověk alespoň špetku svědomí a trochu rovná záda.
"Tak proč se 80% solárních panelů vyrábí v Číně, a 90+% v Asii?"
Tak schvalne, zkus tu nekde (mineno kdekoli v evrope) postavit fabriku, ktera bude potrebovat miliony kubiku cisty vody, a miliony kWh energie. Uz se tesim.
Musí využít každou příležitost ke kopnutí si a zmínění svého politického přesvědčení.
> A taky vidíte, čemu reálně slouží tzv. Green deal (Zelená bída) a všechen ten zelený aktivismus.
Tak hlavně že konvenční zdroje energie a vybavení přenosové soustavy žádnou vyhackovatelnou elektroniku neobsahují.
Cinane s povesti ze sidi co se da najednou budou po tisicich instalovat nejake moduly navic. Jen tak. Hmm
Chce to i nějak doložit, je to příliš vážně obvinění.
Tak ono takova zarizeni nejsou vysadou pouze cinskych vyrobku. Pri pripojovani velkeho CNC (vetsi nez dodavka) od (radeji) nejmenovaneho ne-cinskeho vyrobce (v oboru to je jedna z vetsich znacek) jsem objevil v rozvadeci GSM modul, ktery by v pripade pripojeni CNC do firemni site (tak, jak bylo v planu uz pri nakupu ale z *duvodu* neprobehlo) zpristupnil firemni sit bez dohledu komukoliv na druhe strane.
Pri dosti ... rozhnevanem rozhovoru na dodavatele vyslo najevo, ze "ale o vzdalenem pristupu jsme vam prece rikali?", na dotaz komu pak vyslo najevo, ze mistrovi na dilne, ktery, pochopitelne, o IT bezpecnosti nevi nic a s IT komunikace neprobehla zadna.
A jen abych upresnil, ani pri komunikaci s dodavatelem o zpusobu pripojeni, kdy prave rekli "kam" ma byt UTP pripojen nepadla zminka o tomto zarizeni ani jednou.
Krabice od tehle tardu atrea.eu ... krome toho ze to leze na stovky serveru (nebo se to o to snazi) tak na tom bezi ssh, ke kterymu se ani admin loginem prihlasit neda ... A to je to vpodstate blbej vetrak.
Prubeh instalace odpovida tvymu popisu, s IT nikdo nic neresil, jen se pak divili, ze to v random vybranym portu random switche "nefunguje". Jo a vesele to ignoruje i dhcp.
Osobně jsem zažil dodávku velkých síťových (chodbových) tiskáren, do uzavřené sítě jednoho státního rezortu, kde v každé z nich byl kromě UTP i GSM modem... Přece z důvodu monitorování stavu toneru a jeho následného automatického přivezení kurýrem. Všechny GSM modemy se ručně demontovaly a dokonce bez ztráty záruky.
"důvodu monitorování stavu toneru a jeho následného automatického přivezení kurýrem"
A funguje to? Me by to celkem zajimalo, protoze mi to dycinky vsichni vnucujou (prevazne za priplatek) a vysledek je, ze musis mit ve skladu nasyslenej toner nejmin na mesic, jinak se netiskne. A to se semnou pravidelne i dohadujou na tema, ze ta tiskarna neobsahuje dil, o kterym tiskarna hlasa, ze je treba ho vymenit (xerox).
Kdyz ten toner zacne pindat ze je treba ho objednat, tak zbyva tak 10 minut tisku ... takze bych chtel videt, jak do tech 10 minut dorazi ten kuryr.
Zase dalsi,co cituje rojtrs,a este po tejdnu,kdyz si toho vsimne na novinkach,dete s tim uz nekam,hoax jako prase...tak sem dej dukazy,ukaz fotku,at vidim,co to je za cip...clickbaitari...uz je treba root odstranit ze seznamu koukam...
Tak ze vam nevadi hoax,to je vase vec,ale najit na rootu! tohle,kde neni zadna informacni hodnota,nikde zadny info kdo co nasel,nebo aspon blbej obrazek,to uz root fakt klesnul na uroven novinek?a vam to nevadi? A chapu realne nebezpeci,ale kdyz zakricim do rootu miliony lednicek jsou v nebezpeci,tak mi to taky sezerete?
Ale prd, to jen ty vase cinsko-ruske noticky stavi na tom, ze lidi jsou blbi a ze se jakoze vsechno zverejnuje hned a do detailu. Ale tak se to uz davno nedela soudruhu, prave proto ze i jini soudruzi z vasich rad radi ty detaily zneuzivaji ve svuj prospech v case, kdy problem sam o sobe neni jeste nalezite mitigovan.
Doba se meni a i oznamovani zranitelnosti se pojima ponekud.. zodpovedneji. Smirte se s tim... soudruhu :)
Mno,to co rikate je prave problem komancu,podivejte se treba na cernobyl(jedna takova dobre znama udalost z mnoha),takze na vas bude padat radioaktivni grafit a vy se tech bl*ecku budete zastavat...dobre vy
Obecně zastávám názor, že jsme v období předvečera třetí světové války. Její vyhnutelnost či nevyhnutelnost se mění v čase, nicméně je zřejmé, že se na ní všichni hlavní účastníci připravují. A k tomu by patřilo i výše zmíněné, protože mít možnost v pravý čas poškodit cokoli energeticky významného pro nepřítele je prostě relevantní vojenský záměr. Není nijak přesně adresný, jako třeba izraelem "vylepšené" pagery pro libanonský Hizballáh, ale v rozsahu "světová" se počítá všechno. Ze stejného důvodu je docela možné a pochopitelné, že máme backdoory v amerických čipech (Intel apod.), japonských a korejských technologiích, německých produktech, všude, kde to dává aspoň trochu smysl.
Jenže k celému tomu dění patří i válečná propaganda, která se už nějaký pátek zabydluje ve veřejném prostoru, takže je a bude těžké a těžší rozlišit, co je její součástí, a co je holý a prokázaný fakt.
Nebylo by to poprve, kdy se z politickych duvodu lze. USA i jeho spojenci maji duvodu lhat vic nez dost, a treba Spanelum (potazmo EU) uz ani nic jinyho nezbyva.
Zapad se stava spickou v kamuflazi vlastni neschopnosti. Neumime 5g site ? Preznacime 4g a zakazeme Huawei.
Tím "přeznačením" myslíte co? 5G NSA? To je v praxi prostě hybrid. 5G se 4G signallingem. Dobrý způsob jak je rychle alespoň částečně zavést i tam, kde by je ještě dlouho nikdo neřešil. Proto taky vzniklo. Nebo co máte na mysli?
"Dosud nezdokumentovaná".... Takže nám zde zase začíná obchodně politicky boj. Jak to může být, zdokumentovat, když mi jako výrobce elektroniky také nikomu dokumentaci produktu nepredavame a má ji pouze náš vlastní servis. A to pominu, že velká část výrobců nyní přechází na modelovou situaci, že se nám nevyplatí vyrábět několik verzí základní desky, kvůli logistice a skladování, ale jen jedno kompletní provedení, na kterém pak aktivujeme příslušné služby. Nevyplatí se nám převážet a skladovat deset variant. Efektivnější je mít jednu i za cenu mírně vyšších nákladů při výrobě. Takže jen zase hon na čarodějnice.
Vzpomínám si na jeden čínský špionážní čip na deskách myslím Supermicro. Nakonec to bez důkazů vyšumělo...
Beztak to byla jen snaha o manipulaci s cenou akcii, protoze SMCI je jedna z mala uzceji zamerenych firem - a pokud vas napad rika ze jejich desky maj problem, tak to pokryje vsechny produkty - a celou firmu posle temer k nule. Pak je vhodne nakoupit a po vyprseni falesnych obvineni cena stoupne.
Takže si ten slavný blábol přečteme:
devices not listed in product documents have been found in some Chinese solar power inverters by U.S experts
Přeložíme do češtiny. Nejmenování, neznámí experti neznámého původu z USA, našli neznámý počet komunikačních zařízení v invertorech nejmenované čínské společnosti.
O jaký druh zařízení jsme se také nedozvěděli. Víte, že lodní kontejnery a bedny, v kterých se dodávají drahá průmyslová zařízení běžně obsahují GPS trackery? Je to například podmínka, aby pojišťovna zásilku pojistila.
Protože neznámí experti neřekli co a kde vlastně našli, klidně může jít jen o tohle. Mnohem pravděpodobnější ale bude, že se celou záležitost jednoduše vymysleli, a jde o součást války proti Číně.