Prave jsem se rozhodl, ze zitra bude nikoli padat, ale stoupat dest.
"800 cyklech ještě alespoň 80 %"
Takovej akumulator bych chtel videt ... jeden. Ty nejlepsi za idealnich podminek maji 50% po +- 1k cyklech. A to plati uz drahne let, zadna zazracna technologie jaksi neni k mani.
Podotykam, ze za cyklus se bere uplne nabiti a uplne vybiti.
udělat ty štítky tak, aby všichni skončili v A, tak asi nepovede k tíženému zlepšení těch parametrů, ne?
I dnes existují mobily, které zvládnou přes 1000 cyklů (počítáno samozřejmě jinou metodiku než je popsána v nařízení), např. Realme P3.
Roky používám třeba bílé enelopy, běžně mám přes 1000 cyklů a kapacita pořád nad 90 %. Myslím, že tvoje informace jsou dost zastaralé.
Myslim, ze mam desitky eneloop, a to, ze se po letech porad stejne dlouho nabiji, nema s kapacitou nic spolecneho. Vetsina energie spotrebovane pro nabijeni jde po letech spis do tepla. Nadprumerne vykony co se tyce poctu cyklu davaji, ale s poctem cyklu se jim snizuje maximalni mozna proudova zatez. Pro obvykle pouziti s nizkymi odbery to nehraje roli.
Pouzival jsem je do starsich vysilacek, takze se cyklovaly pomerne casto, a popravde je jejich nejvetsi vyhoda v tom, ze nemaj tak vyrazny pametovy efekt a male proudy jsou schopny davat i kolem bodu mrazu, a hlavne starnou predikovatelne v ramci packu, nestane se, ze by predcasne selhal jeden clanek ve stejnem packu, coz ma v RC modelarine pomerne zasadni vyznam.
Eneloopy nemaji zadny pametovy efekt, protoze ten u NiMH neexistuje, a myslite tim spis druhotny nabijeci stupen nebo tak neco. To jen pro formu, zamenuje se to tak casto, ze uz by snad bylo lepsi ty pojmy prohodit.
Nevim, jak u NiMH, s temi nemam moc zkusenosti (ac par Eneloopu doma mam, je to krasna vec z mnoha duvodu), u lithia roste vnitrni odpor, ne ze by se zasadne menila kapacita. Takze presne jak popisujete, nabijeni je podobne rychle, ale mnohem vice se to zahriva. A pokud pouzijete malou zatez, tak kapacita muze klidne zustat stejna. Proto ma u lithia smysl vyndat opotrebovanou baterku z auta a dat ji do statickeho uloziste, kde na ni jsou kladeny daleko mirnejsi pozadavky ohledne proudu. Proto, kdyz vam nekdo zavola na telefon s 5% stare baterie, se ten telefon vypne, zatimco novy akumulator nehne brvou.
Mam pocit (ciste pocit), ze to nabijeni se naopak lehce zrychli, a ano, soucasne se pridava vice tepla.
Jestli to tak ale funguje u Eneloopu, pro jistotu opakuji, netusim.
Nemá Eneloop spíš malý samovybíjení? (LSD)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93metal_hydride_battery#Low_self-discharge
Kecy, takove akumulatory uz davno samozrejme existuji. LTO jsou ve vyssich desitkach tisic cyklu, LFP v nizsich.
U telefonu se v zasade pouzivaji NCM a LCO, pricemz cim dal tim casteji je u nich videt vyssi napeti (napr. 4,35V). To samozrejme cyklickou i casovou zivotnost snizuje, a presto je to pro zakaznika vyhodnejsi, protoze diky tomu maji vyssi vydrz na jedno nabiti.
Nic jako uplne nabiti a vybiti u lithiovych aku neexistuje. Napeti nabiti a vybiti je definovane datasheetem, je ruzne nejen pro ruzne chemie, ale i ruzne urceni. Nektery clanek konci na 2,4V, nektery na 3,3V. Maximalni napeti muzete mit 4,15V i 4,40V u stejne chemie, jen to podstatne zmeni zivotnost.
Sem presne cekal, ze se tu objevis ... blabolis o vecech o kterych nemas poneti.
Takovy AKU neexistuje ani jediny. Bezna zivnostnost se pohybuje mezi 300-500 cykly. Proto je to udaj, ktery 99% dodavatelu nikde neuvadi. A i to pochopitelne pouze za idealnich podminek.
Uplne vybiti a nabiti existuje u 100% aku, a je definovano prave jeho technologii. Nema to naprosto nic spolecnyho s nejakyma blabolama o napeti, o kterych zjevne nic nevis.
A samozrejme jak tu bylo zmineno vejs, pokud budu z toho akumulatoru odebirat 10% jeho kapacity pri 1/100 vybijeciho proudu, tak se muzu tvarit, ze zvladne milion cyklu.
Třeba apple macbook pro. pmset -g (raw)log...
A neb o jsou jiné triky, podhodnotit specifikaci baterie a softwarově (spíš firmwarově) balónovat její prezentovanou kapacitu. čili opak co děla ten samý apple ale u dotykáčů
< aha tento tríček , jak vy***at s EU zřejmě napadl mnoho předřečníků
21. 6. 2025, 20:05 editováno autorem komentáře
Mám tu jeden levnej šmejd se softwareovou aktualizací nejvýš rok je v provozu dvakrát delší dobu, než nejmenovaný značkový telefon mé ženy (ta má za tu dobu třetí model). I výdrž na baterku má minimálně dvojnásobnou.
Jen mám pocit, že nový model (až tohle za pár měsíců či let doslouží) už neseženu, protože to nebude mít energetický štítek, je to neopravitelné, baterie je po těch letech na 50 % (takže vydrží jen tři dny) - a hlavně: Číňan na nic neručí.
Ale já jsem pro, bez problémů mi vydrží levný mobil 7 roků, takhle dám klidně i 10.
Což o to, taky nerad měním funkční zařízení a smarphone (čti šmírovací zařízení s 3D grafikou a sockosíťovou závislostí) mi ještě nevnutili (snaha byla). Ale spíš se obávám situace, kdy bude přibývat situací, které bez matlaplacky nepůjde řešit. Stačí, aby si úřední zaslepenec, nebo nějaká mega korporace vymysleli něco nepěkného, co lidem bez matlaplacky zkomplikuje život. Takové služby pozvolna přibývají. Např. taxislužby, co se jim neříká taxi, spoléhají na geolokaci matlaplacky přepravovaného, nebo samoobslužné krabice jednoho z levných přepravců zásilek...
Tohle je ta lepší varianta.
Já absolvoval povinné firemní kvalifikační školení, a když skončilo, bylo potřeba se přihlásit do systému a zaznačit mi kvalifikaci. Jenže mně nikdo neřekl, že mám ten telefon vozit s sebou - a jim nikdo neřekl, že stejně mám tlačítkovou Nokii!
No - a vypapírovalo se to i alternativní cestou.
Někdy stačí si tu alternativu vynutit. Někdy...!
Já jsem hlavně zvědavej co se stane, až si Ústavní Soud všimne, že existujou i lidi se zákazem práce s počítačem nebo obdobným výpočetním zařízením.
Zrovna před víkendem jsme se o tom s kolegou bavili, a zjistili jsme že už teď život bez počítače nebo aspoň chytrýho telefonu znamená, že ročně strávíš desítky, ne-li malý stovky, hodin vyřizováním věcí, který jinak trvají minuty, a nacestuješ kvůli tomu malý tisíce kilometrů, pokud bydlíš na venkově a do obce s rozšířenou působností to máš třeba 20 kiláků.
Co tu riesis.
Samsung vydal tohto roku AX6 radu(A26,A35,A56), ktora je na toto vsetko prirpavena ceny nikde nevyleteli. Nothing Phone a tusim aj Motorola tiez, ceny v pohode ale maju "len" 4 roky nove verzie Androidu a 6 rokov updaty.
Najvecsi problem budu mat Cinania, ktory su s tymi updatmi najhorsie.
Je to dobre, lebo to predlzi zivotnost tych telefonov a aj zabezepcenie.
Takych spekulantov ako ty mam rad.
Koho máš a nemáš rád je mi naprosto srdečně jedno. Navíc jsem reagoval na něj protože já zase mám rád podobné chytráky jako ty nebo on, co mají obsesivní dojem, že všichni netouží po ničem jiném než cpát peníze do smartphonů. Proto mi ostatně taky ti "Číňané" naprosto vyhovují. Jestli s updaty nebo bez nich je mi dost jedno, stejně kupuju telefony z druhé ruky.
Nějaké štítky mi samy o sobě nevadí, vadí mi jejich podoba a informační (ne)hodnota a to nejen u těchhle zařízení.
Chapu ze spousta lidi nema rado EU, ale ozyvat se zrovna proti energetickym stitkum me uz prijde ubohe. Stav predtim, kdy kazdy vyrobce udaval prumernou spotrebu jak se mu libilo a dopatrat se nejakych porovnatelnych udaju bylo nemozne rozhodne nebyl lepsi.
A pri pristim nakupu lednicky vsichni budou koukat na tridu podle stitku, vcetne vsech euroremcalu.
(A ne, nemusite komentovat tim ze vyrobce si na stitek napise co chce - jednak to vetsinove neni pravda, jsou organizace co se bavi premerovanim, a jednak v kazdem stade bilych ovci se jedna cerna najde, ale to neni duvod vybit cele stado, ze.)
Ono nejde ani tak o to, že by tam ty údaje neměly být, ale ot to, že samotné získání štítku
nebude zadarmo a bude to povinné.
Navíc očekávám, že bude následovat požadavek typu ...a všechna zařízení musí splňovat nejhůř třídu C, jinak nejsou pro distribuci v EU dost zelená
.
To znamená, že v první vlně nedovezete nic, co nemá štítek, ve druhé vlně pak nic, co neodpovídá politické náladě v Bruseli.
Ještě než se to stalo EU povinností
byla drtivá většina nových věcí napojená/napájená USB-C, prostě proto, že to bylo lepší, než (předchozí rozšířené) micro-USB. (Přesto existovala zařízení, kde nepsanou normou bylo mini-USB...) Jasně, Apple měl svůj Lightning, ale tak nějak to nebylo na překážku.
Tohle nařízení prostě jen zabetonovalo status quo
.
(Takže si myslím, že bylo a je zbytečné...)
Pro datová úložiště v mobilech a podobných zařízeních se všil formát SD card
(někdy v licenci obcházející formě TF card
), byť existovala i spousta jiných formátů, o čemž výmluvně svědčí má 9-in-1
čtečka.
Tady žádná regulace nebyla potřeba (A naštěstí ani nenastala...)
Jakkoliv je dobré vědět údaje o spotřebě, výdrži baterie, atd..., přijde mi zbytečné z toho dělat povinnost a podmiňovat tím uvádění výrobků na evropský trh (či dokonce jejich distribuci do EU). Úplně by stačil soulad s evropskými normami (CE
, atd...)
Už nyní je spousta zboží (obvykle z Číny), které se v Evropě nevyrábí, ani nedováží (protože se to nikomu nevypletí), takže je individuálním dovozem objednáváte přes půl světa. Komu na tom záleží, pohlídá si různé certifikace (CE
...), komu ne, objednává podle ceny (a pak se diví). Energetický štítek bude jen další z nerespektovaných kritérií.
A pak někomu rupne v bedně
, a bude tenhle individuální dovoz věcí, které v EU prostě nemají žádnou alternativu (čili ničemu nekonkurují!) tvrdě potírat.
To je naprosty omyl. USB-C zavedli vsichni proto ze EU rekla ze to chce a ze maji na pripravu 5 let. Jo to bylo breku o tom jak jim zasahuje do podnikani (pamatuji NOKIA) a samozrejme vsichni vestili brutalne zdrazeni.
Takze USB-C mame proto ze si to EU prosadila. Ne ze vyrobci z vlastni vale zacali pouzivat spontane C.
S tím bych si dovolil nesouhlasit.
IMHO se USB-C samo
začalo prosazovat tam, kde to bylo vhodné. Ta norma to protlačila jako povinnou nabíječku, ale to je jen jedna z možností použití.
Zrovna NOKIA nabíječky(hloupé
) jsou příkladem toho, kde to vůbec vhodné nebylo a celou kategorii hloupých nabíječek
to prostě pohřbilo, protože všechno musí být USB-C. K čemuž poznamenám: Bohužel
!
Mimo mobilní komunikační techniku
byly oblíbené mikro-USB, které ale měly některé nepříjemné nevýhody, odstraněné právě tím USB-C, takže tam se to jen potkalo s tím, co se dělo paralelně.
A pak tu máme zařízení jako fotoaparáty, kde kralovalo mini-USB, protože bylo přeci jen trochu odolnější, dostatečně blbuvzdorné, a pro daný segment zavedené, se spoustou zařízení prostě přizpůsobených, s dlouhou morální životností, kde zavedení USB-C moc smysl nedávalo. Tam - s odvoláním se na to, že není používáno na nabíjení - přežívá mini-USB dodnes.
Apple se nechal dotlačit k výměně Ligtningu na USB-C, což vedlo ke konstrukčním problémům, protože prostě je lepší, když se ulomí ta pacička v levném kabelu, než ve vnitřnostech drahého a prakticky neopravitelného telefonu/tabletu. (Což jim teď EU vylepšuje povinnou opravitelností a patřičných informacích na povinném štítku.)
Takže si myslím, že nebýt onoho nařízení, po těch pěti letech by situace vypadala tak, že hloupým nabíječkám by kralovaly NOKIA konektory (ale vymíralo by to), Apple by si jel po svém (ale nevadilo by to), fototechnika by se držela mini-USB, a mobily, tablety, a postupně i notebooky, by přešly na USB-C/PD, protože je levnější nakupovat to ve velkém, a venkoncem když se spotřebič umí domluvit s nabíječkou na nabíjecím napětí a proudu, nemá smysl nechat si vyrábět proprietální nekompatibilní zařízení.
RRŠ: To, že je nějaké nařízení dodržováno, ještě neznamená, že je nadbytečné. Ostatně to by měla být normální vlastnost jakékoli legislativy, že je dodržovaná. Kdyby se podařilo docílit toho, že řidiči ve městě nebudou jezdit víc než 50 km/h, tak ten limit ze zákona neodstraníme. Legislativa popisuje žádoucí stav, a je stále žádoucí, aby se pro nabíjení používalo USB-C.
To bylo tak. EU rekla ze si preje jednotne nabijecky (kvuli elektroodpadu). Pak prisli vyrobci a zacali se stezovat ze to je drahe, nestihnou to nebo rekli ze se neprizpusobi. Tak se reklo "ok mate 5 let aby jste to davali do novych telefonu". Vyrobci to udelali.
A ted prijde to cemu nechapes: Ted uz EU musi zavest narizeni aby dostala svym slovum. Jestli by ted to nechali tak priste se na to vyrobci vykaslou protoze "stejne to nebude zavedeno".
Ani nie, do dnesneho dna pouzivam trojhlavy kabel, pretoze mam zariadenia na kazdy typ, ktore rozhodne ich neplanujem zbytocne vyhodit do kosa.
Mys na USB-C je celkom raritna zalezitost.
A nie posledna vec je, ze ulamovanie USB-C na notebookoch je na moj vkus az prilis casta vec aby ma tesil tento "pokrok".
Inak celkom ma pobavila odpoved distributora Apple vyrobkov z tohto tyzdna: starsie telefony uz nepredavame, vsetky sme museli vratit, pretoze nemali USB-C port.
uznavam :) to bola formulacia dodavatela (mozno to len pouzili ako dobru uveritelnu vyhovorku) a ked pozriem Nay, tak tam 13ky nie su.
tipujem, ze Alza je dostatocne drza, ze prehlasuje bezdrotove nabijanie za hlavne a tym padom nie je potrebne sa zapodievat sekundarnou moznostou cez Lightning ;)
23. 6. 2025, 07:53 editováno autorem komentáře
-> RRŠ
Jak by to bylo kdyby si věštit nedovolím. Hádám, že by se určitě našel výrobce, který by si vytvořil svůj vendor-lock-in. Ono totiž v dobách Nokie těch nabíječek bylo opravdu hodně, mnohé unikátní jen pro pár zařízení a nezaměnitelné s ničím jiným. Ještě dnes jich mám hromadu v krabici elektrošrotu připravené k vyhození.
Ale na druhé straně taky existovaly notebooky např. Dell Latitude (ale i jiných výrobců) s kulatými velmi robustními konektory, které jsem porouchané neviděl nikdy a Dell je zachovával možná dekádu u mnoha modelů stejné (min. od WXP po W10). IBM a později Lenovo na tom bylo podobně, určité typy napájení byly napříč mnoha notebooky. Sehnat náhradní nabíječku bylo proto snadné.
USB-C není úplně nejhorší volba pro malé placaté věci s větším odběrem (matlaplacky všech kategorií). Ale rozhodně se mi nelíbí v kancelářském notebooku, kde některým lidem nevydrží dost dlouho. Nelíbí se mi, že ty konektory jsou obtížně vyměnitelné a protože uvnitř zařízení se jich používá mnoho variant, tak i špatně sehnatelné (několik USB mini/micro jsem měnil, USB-C zatím ne, ale to přijde, co se dá koupit v obchodech obvykle nepasuje, nutno shánět po íbejích).
A ano, vím že i pro amatéry je na trhu přehršel "konvertorů" - destiček s USB-C a nastavitelným napětím, které to má z nabíječky vyžádat. Pár jsem jich testoval. Ale je to překomplikované, protože k napájení jednoduchého zařízení, nemá být potřeba počítač (MCU v čipu, který s nabíječkou přepnutí napětí vyjedná), fakt ne... I když to navenek vypadá jednoduše.
USB-C jako hlavní
konektor v notebooku je fakt špatný nápad.
Léta funguji v práci na HP, v podstatě vždy jsme měli k disposici i dockinu. Napájecí adaptéry byly ukázkou nezvládnutého vendor-lock-in, protože ty noťasy si to neustále kontrolovaly - a neustále se objevovaly kompatibilní zdroje.
S čím nebyl nikdy problém (ani u originálu, ani u kopie, ani u dockiny), byly konektory.
Notebook obvykle vydržel čtyři roky přenášení mezi dockinou v kanclu a nabíjením doma, pak šel do odprodeje, a další léta někde v rodinách sloužil.
Ty nové mají USB-C pro nabíjení i dock, ale obvykle se nedožijí tří let, a konektor se uvnitř vylomí či poškodí. Na každodenní opakované odpojování a připojování to evidentně není stavěné.
Ne, naopak to je napad naprosto genialni. Nedumam nad dockem v praci, nad nabijecou doma... a nebo i "nouzovkama" typu, ze tradicni schuko na adapteru od vyrobce do zasuvek v Italii nebo Svycarsku nenacpu a ten notebook proste nakrmim z alzapower nabijecky, co mam primarne ke dronu.
Se "vylomi" je problem jakehokoliv konektoru, kdyz se k tomu lidi chovaj jak dobytci :-) Ale i tady USB-C ve finale pomaha... pac ta power-delivery typicky neni vazana na jednu konkretni diru... a kdyz si vylagruju jeden konektor, furt tu mam "plan B" v podobe druhe diry....
Já nepopírám, že USB-C je universální
a netřeba řešit, kde se k čemu připojuji!
Akorát že v té původní dockině se tak nějak počítalo s tím, že ten noťas odpojím/připojím několikrát za den. Bylo to tak festovní, že se to dalo i přimontovat na zeď, a používat ve svislé poloze.
Ta dockina byla pevně na stole, a když jsem tam notebook zacvakl, ani se nehnul.
Od nové dockiny vede k notebooku velmi tuhý kabel, ale noťas je na stole naprosto volně. Snadno se stane, že buď někde někdo zavadí o kabel a pohne notebookem (typicky: kolega na protější straně stolu při hledání svého kabelu...), nebo naopak (nechtěným) posunutím notebooku (například při přesunu na jiné pracoviště...) se začne páčit ten kabel.
A když je druhá díra
na opačné straně notebooku, je ten kabel v tenzi
už z principu, protože dockinu na druhou stranu nepřesunu - ta je na své místo přilepená...
A co Vám brání koupit si za cca 150-200 Kč magnetické konektory USB-C s podporou Thunderbolt (většinou zvládají 10Gb/s, dneska se dají koupit i 40Gb/s), dát magnetický tip do NTB, a druhou stranu s adaptérem do dockiny a používat to takto (tak ho v NTB používám 3 roky a konektor to ochrání). V podstatě mě k tomu přivedlo používání magnetů v telefonech s micro-USB, kde mi takto přestaly konektory po prvních dvou zničených mobilech odcházet). Má to i tu výhodu, že připojení je komfortnější (nevýhodu, že se do toho během používání nesmí silněji drbnout, jinak se odpojí, ale to zase řeší problém zmíněný výše - raději odpojit, než utrhnout).
Rozumný výrobce notebooku dá napájecí USB-C na samostatnou destičku, a při výměně se mění jen ta.
Jinak co se kulatého konektoru DELL týče, odcházely jak konektory na zdroji, tak nabíječky. Například sestře se 2x v Latitude 3350 rozpadl/vysypal středový plast konektoru. Pak stačilo, aby při vkládání zavadil centrální pin nabíječky o 20V a buňka v ROM paměti se zrovna čteným kusem kódu nabíječky se zlikvidovala, začalo to vracet nekompletní info, a nabíječka se začala chovat jako neoriginální (nenabíjela). Takto se jí podařilo zlikvidovat 3 originální DELL nabíječky. Někdo zase centrální pin na nabíječce vylomil.
Co se dokovacího konektoru DELL týče (E5570), byl na základní desce a odcházel jak v dockině (častěji), tak na NTB (sekundární poškození). Naštěstí na NTB odešel 2 měsíce před koncem prodloužené NBD, tak desku ještě stihli vyměnit.
Edit: asi jsem nechtěně reakci vložil pod trochu jiný příspěvek, než jsem chtěl, ale reakce je částečně i na ten nade mnou
23. 6. 2025, 08:55 editováno autorem komentáře
Po prichode USB-C sme sa vo firme postupne zbavili dockin a namiesto nich zacali kupovat monitory s integrovanou dockinou.
Jeden USB-C kabel z monitora, ktory riesi vsetko - napajanie notebooku, obraz do monitora z notebooku, USB a LAN.
Pridem do firmy zapojim USB-C kabel a fungujem. Pridem domov zapojim USB-C kabel a fungujem.
Mohli sme sa zbavit dockin, vyhodit zasobu roznych nahradnych adapterov a nahradit ich par USB-C adaptermi do zasoby ak by niekto potreboval.
Osobne som este so ziadnym USB-C konektorm nemal problem. Netvrdim ale ze sa to nedeje. Nieje to najrobustnejsi konektor
Se "vylomi" je problem jakehokoliv konektoru, kdyz se k tomu lidi chovaj jak dobytci
To je pravda jen z velmi malé části. Když je konektor robustní, s daleko větší pravděpodobností přežije i zacházení od dobytka (ano, myslím tím ty tradiční kulaté konektory u HP, Dellů, Lenova - dřív, resp. ty novější hranaté od Lenova velikosti cca konektoru USB-A). To se v ohledu mechanické odolnosti s USB-C nedá v žádném případě srovnávat.
Tradicni kulate konektory se pri nesetrnem zachazeni rovnou vylamovaly z desek :-)
...což je nesmysl. Nešetrné zacházení a síla potřebná k tomu, aby se robustní konektor vylomil z desky byla mnohem větší než je třeba u dnešních USB-C. K tomu stačí skoro i neopatrné škubnutí za kabel ve správném úhlu.
Robustnější než USB-C je i klasický "barrel jack" 5.5mm/2.1mm, nebo o kousek menší válcový konektor, co jsem dnes viděl v Dell Latitude 3410.
A ano, bylo samozřejmě lepší, když byl napájecí konektor interně na krátkém kabelu oddělený od základní desky. Viděl jsem to např. v Lenovo Idea Padu 510 (Core i5 7. generace). U nich jsem viděl mnoho závad, některé kusy měly olámané plasty, ale nikdy neměly problém s napájením.
Velkých napájecích konektorů jsem taky měnil několik. Závady byly různé. Viděl jsem popraskané spoje okolo kontaktů (protože špatná konstrukce v kombinaci s bezolovnatou pájkou), vylomený střední kolík, zkorodované kontakty, vymačkaný vnější kontakt, prasklý plast... (častěji u hranatých Lenovo - např. jeden z uživatelů měl hloupý zvyk dávat notebook do brašny s připojeným napáječem a při vylomení se ulomil u kus šasi notebooku). Na ulomený plošný spoj si nevzpomínám, nesetkal jsem se s tím.
Jasne, to byl takovy nesmysl... ze par tech "socka" notebooku od kamaradu mi i pristalo na stole a tuhle nepredstavitelnou zavadu jsem tam s pajkou v ruce resil :-) Vcetne toho, ze konektor pri vytrzeni s sebou i kus te cesty v PCB vzal. Proste se to odtrhlo. Co pisete o USB-C je blbost, resp. je to podobne zranitelne... samozrejme, ze jde mechanicky zajistit, aby se z PCB ten konektor snadno vyskubnout nedal... problem je, ze vyrobce se vam na to u tech "socka-edition" zarizeni proste vykasle a konstrukci odflakne. To je spis dane tim, ze vyrobce dnes neni motivovan tim, aby vam zarizeni dlouho vydrzelo... takze mechanicke provedeni tomu odpovida. Oddeleni USB-C od zbytku zakladni desky by samozrejme bylo take resitelne stejne, jako to resili nektere ty Lenova. A zrovna Lenovo - minimalne v Thinkpadech ty USB-C ma zajistene tim pridavnym kovovym prvkem se sroubkama, kterymi se samotny konektor pritiskne a v podstate musite fakt hodne snazit, abyste to urval... ale proste to takhle nedela kazdej.
Kdyby šlo o socka-notebooky...!
V práci používáme v drtivé většině HP EliteBooky, což jsou vcelku solidní kancelářské stroje, od kterých lze čekat, že nějaké to méně šetrné zacházení snesou. A taky toho, ve srovnání s PowerBooky, vydržely celkem dost.
Jenže od chvíle, kdy se přešlo od dockin na USB-C, stěží odslouží základní tříletý turnus
. (Do určité míry za to mohou ty nové dockiny, které jsou na stolech napevno, a mají napevno i tuhý USB-C/PD kabel, takže výměna za nějaký ten magnetický bazmek nepřipadá do úvahy.)
" a mají napevno i tuhý USB-C/PD kabel"
Jesli mluvis o takovych jako treba G5, tak ten kabel tam napevno neni, ale ... protoze je to prece standardni USB-C kabel, tak ho nikde nesezenes. On ma totiz zhruba 1/2 dylku ty pevny casti konektoru nez vsechny ostatni kabely a tudiz ho nedostanes do toho docku. Jo, da se (zatim) koupit orig ... taky treba za 1500 ...
Mimochodem, nedavno sem tu mel servisaka, a ten jen potvrdil, ze prave ty Cckovy USBcka jsou 99% vsech zavad. Samo, vymenil celou desku.
@Bez Podezdívky 08.08
"Když je konektor robustní, s daleko větší pravděpodobností přežije"
Naprostý soihlas. Ty staré kulaté byly bezva. Ovšem ty magnetické od Applu (Mag či jak se to jmenuje) se mi taky líbí. Zakopneš o kabel, magnet se odpojí ... to není marné. Ty usb-c v noteboocích je fakt fyzicky slabá bída.
Používat USB-C jako primární konektor pro nabíjení je za mě nevhodné. Minimálně ze 2 podstatných důvodů: 1) je daleko méně odolný proti poškození než klasický nabíjecí konektor (ok vyjímky by se asi našly ale i tak) ...takže když člověk to Cčko vycukne z desky pak se jedná o daleko náročnější i dražší opravu protože je ve většině případů potřeba složitě opravovat cesty na DPS u konektoru a ani po opravě už ten konektor prostě není 100%. Tohle jsem u klasických dc jacků nezažil. A druhá věc (opět z pohledu opravitelnosti) je složitost nabíjení přes Cčko, resp. vypíchnu jeden bod a to je PD kontrolér který občas bývá programovatelný a ne vždy je možné ho naprogramovat nebo je jeho programování a oživení v desce prostě obtížné. Standardizace je super ale nárůst složitosti versus uživatelská odolnost mně nepříjde dobrá.
To, ze se konektor vycukne z desky je spise dusledek nedomyslene mechanicke konstrukce celeho zarizeni okolo - proste nemuzete spolehat jen na to, ze pripajene nozicky vsechno udrzi. To platilo stejne u "klasickych" kulatych konektoru stejne jako to dnes plati s USB-C. Problem je, ze na konstrukcich se setri... aneb nejaky plech a par sroubku navic jsou v duchu hesla halire delaji talire se proste vynecha. To je skutecny mor dnesni doby - osizene konstrukce.
Tak zrovna mini-USB u mě skoro ve všech zařízeních mělo problém s dobrým kontaktem, takže zas tak spolehlivé nebylo.
U hloupých nabíječek zase hrozí, že si nechtěně odpálíte zařízení, což jsem už párkrát viděl, pokud se výrobce rozhodl použít barrel/jack, ale prohodil piny proti "obvyklému" zapojení, nebo prostě použil vyšší napětí než "obvykle" a ne-technik vám nebude zkoumat nějaké čísla, konektor pasuje tak musí byt od toho;)
"Takze USB-C mame proto ze si to EU prosadila. Ne ze vyrobci z vlastni vale zacali pouzivat spontane C."
Ano a je to to nejhorsi mozny reseni vubec. Jedna je to bezpecnostni nocni mura, protoze kombinace dat a napajeni, a druhak je ten konektor totalni mechanickej fail. Misto aby se nicil kabel, znici se nevymenitelny port v zarizeni.
Nejakej pidlostitek na lednici nikoho gramotnyho nezajima. Normalni lidi se podivaji jakej to ma prikon.
A chci videt, jak budes srovnavat foun kterej nekomu lezi v supleti vs kram na kterym si nekdo provozuje 30 smirovacu setrvale online.
Mimochodem, to sis jeste nevsim ze ty stitky kazdej rok znamenaj neco jinyho ze? ...
Kravina jak stehno. Nekdo jen telefonuje, spotreba, pocet cyklu a prumerny odebirany proud jsou minimalni, nabijeni jen obcasne kdyz si mobil rekne, pres noc jen nizkym proudem.
Jiny na tom ma stale pusteny web browser s videem, BT do sluchatek, wifi, 5G, zapnutou GPS se sledovanim pohybu, foti jak o zivot, a kdykoliv se nudi nebo cestuje, hraje hry. Nabijeni 2x denne, vysokym proudem.
Rad bych videl energeticky stitek, ktery ty dva zpusoby pouziti smysluplne zohledni.
Mozna nam jednou ta EU salamovou metodou vnuti i profil pouziti mobilniho zarizeni, treba povoleny takt CPU a GPU, max pocet hrani denne, maximalni pocet fotek za den, maximalni pocet web stranek za den .... jak se rika, "s eurohujerskym svazem, prisla bida na zem".
To ma vydrzat pocet cyklov podla vopred definovaneho tesovacieho scenara a nie podla milion moznosti pouzitia. To by ti vyslo milion vysledkov vydrze baterie a nedala by s apodla toho honoti vydrz baterie.
Napriklad u aut sa testuje spotreba tiez podla urciteho scenara.
To sa tak robi pri vsetkom. Pomocou neho sa potom testuju jednotlive zariadenia aby to bolo opakovatelne.
Takze pozri si ten scenar a ak ten bude zly, tak potom sa stazuj a ja nepoviem ani slovo.
Bola to chyba metodiky. Tá metodika (a teda ani výstup z nej) nemala nič spoločné s reálnou prevádzkou vozidla, hoci sa jej výsledky takto zvykli tváriť!
Pokiaľ by sa použila nejaká metodika skutočne napodobňujúca to, ako sa auto používa (t.j. čo ja viem, pol hodina jazdy po simulovanom meste s križovatkami bez a so semaformi, s úsekmi 30 a 50 km/h, potom pol hodina po simulovaných okreskách, a štvrť hodina 150 km/h po simulovanej nemeckej diaľnici. K tomu nejaké bublanie studeného motora na voľnobeh, a nejaké iné podobné use cases s príslušnými váhami, a to celé 3x zopakovať s inak premiešanými úsekmi), tak by v zásade takéto podvody ani neboli možné, lebo by SW vo vozidle nedokázal spoľahlivo identifikovať to, že sa jedná o test - a zákazníci by neocenili, keby im auto v niektorých nečakaných situáciách začalo jazdiť mizerne.
I kdyby metodika byla rovnomerna jizda 10 kilometru a byla predem oznamena ridicimu systemu auta, tak to nezaklada omluvitelnost podvodneho chovani.
Opakuji, to ze metodika lze odhalit, neznamena ze muzes podvadet.
A do tretice, byl to podvod, chapou? Dieselgate byl podvod ze strany VW. VW zamerne testoval zda probiha test, a podle toho menil vysledky.
Kazda sebelepsi metodika, pokud ma davat porovnatelne vysledky, tak pujde odhalit. Nektera auta dieselgate sledovala svoji pozici a pokud byly v nekterem z testovacich center, tak preply na uspornejsi rezim. Jak bys to ty chytraku dokazal kamuflovat? Pro kazdy test nahodne presouvat testovaci centrum po planete?
To je jak u blbych tady nekdy. Fascinujici co nekteri lidi dokazou napsat. Takoveto vyvinovani podvodniku z VW, to je docela hnus.
Ake uradne napady od stola?
Mas sajnu ako funguje metrologia, testovanie a certifikacia zariadeni, ktore mas okolo seba?
Je tam dane, co to zariadne ma vydrzat. Je to vpred zname a vyrobca ak chce dane zariadenie dat certifkovat/uviest na trh, tak musi splnat dane podmienky a prejde testami v labratoriu pred tym ako dostane certifkat.
Aj vyrobca bez existencie takehoto nariadenia ma vlastne tetovacie scenare a pomocou nich testuje svoje zariadenie(medzi nimi aj vydrz/pocet cyklov baterie).
Aj odbrne weby, ktore recenzuju zariadenia maju svoje standardizovane testy. netestuju pri nich milion sposobov pouziti ale len urcite scenare. pouzivatel na zaklade nich ziskaurcitu predstavu napriklad o vydrzi na bateriu.
Ono je to jednoduche: ak niekto nieco realne potrebuje, nieco, tak si samozrejme si ustrazi aby nedostal nezmysel.
Ale prave DG je o tom, ze uradnik si nieco vymysli a nikoho to realne vlastne nezaujima. Jedine o treba je dostat peciatku. A tak je motivacia to kreativne obchadzat.
Obcas sa kreativita prehlasi za nezakonna, obcas za zakonna. Uz ako pride.
Splnalo auto normu? Splnalo. Tak co. :)
Ze tak bol prepinac na "teraz sa testuje, snaz sa"... cim sa to lisi od povedzme grafickych kariet ktore maju prepinac "teraz bezi tato sprasena hra, chovaj sa inak".
Na energeticke stitky nemam vyhraneny nazor. Myslim, ze se k tomuto tematu da najit stejne mnozstvi podpurnych i odporujicich argumentu.
Nicmene by se mi velmi libilo, kdyby vyrobci aspon u vybranych modelu prisli dlouhodobejsi podporou ve srovnanim s tim co je bezne dnes.
Mam Galaxy S10+ 1TB (12GB RAM). Ten telefon je z roku 2019 a i podle dnesnich meritek je svymi parametry naprosto spickovy. Ma jedinou vadu - sw podpora ze strany vyrobce skoncila u Androidu 12, posledni aktualizace systemu je z brezna 2023. Myslim, ze to je skoda, protoze svymi hw schopnostmi je i dnes na urovni doby.
Aspon nektere vybrane "vlajkove lodi" by nepochybne snesly sedmiletou, nebo i delsi podporu. Nevim jak vy ostatni, ale ja bych akceptoval i kdyby delsi sw podpora byla doprovazena urcitym zvednutim prodejni ceny.
U Samsungu ani nahodou, jen jejich top modely, coz je treba i 70.000 kc !! ... to same ma Oppo/NodeOne - na top modely 7 let, nebo 5 , na nizsi ani h** - nebot vedi, ze na nich dalsi rozjedou max dalsi android, ale dlasi uz budou mimo moznosti RAM a bude treba novy HW ... ja mam treba 16GB RAM - cili muzou upgradovat do aleluja ... ale model s 8 ani h* dnes ue je treba casto aspon 12GB
Si to cital vobec? Orientujes sa v smartfonoch?
Asi nie.
No ale ved o tom to je.
Od teraz maju vsetky smartfony povinnu SW podporu 5 rokov po skonceni predaja
To znamena minimalne 6 rokov ked ratame rocny cyklus vydavania novych modelov.
Nielen vlajkove lode. Vlajkove lode "zapadnych" znaciek aj bez tohto nariadenia uz maju 7 rokov podpory.
A neni to tak divne definovana zkratka? Softwarova podpora neipmlikuje nejnovejsi software... ale to, ze vam zalepi zname diry. A jak znamo, ono se na to dlabe... proste se to proda a na nejake bezpecnostni aktualizace se kasle. A lepeni bezpecnostnich der nutne neimplikuje, ze do telefonu dostanete zbrusu novou verzi androidu....
A kde neco takoveho pisu? Ja tu s tvrzenim o novych verzich androidu neprisel a nevyplyva to ani z okomentovaneho prispevku.
Díky security updatům se ty nebo tvá firma nemusíte bát ten telefon používat. Aplikace podporují starší verze Androidu dobře, Google to řeší tím, že si appky tahají část knihoven s sebou zpět až do požadované verze. Dokonce v začnutí nového projektu u každé verze Androidu píše % userbase. Třeba Airbank měla před rokem minimum na Android 7, Teams mi dokonce na Android 6 jel (v obchodu je ale už novější verze), takže máš ještě spoustu času.
23. 6. 2025, 11:10 editováno autorem komentáře
-ne je to jen 5let od ukončení prodeje a k naplnění toho nařízení jen a pouze bezpečnostní patche
-žádná povinnost nových verzí OS není
-týká se přístrojů uvedených na trh po tomto datů , běžně se prodávají i 2-4 roky staré modely
-netýká se bazar repasované
Pro výrobce je tedy ideální prodávat nové modely co nejkratčeji
Problem je, ze nuti - pokud si vynucuji parametry k tomu, aby se to mohlo prodavat, tak je to nuceni.
Navic ani nejde o toto konkretni, ale to ten obecny, salamovy trend vsude.
Timto stylem je jen otazka casu, az si prostadi ten EU backdor do koncove komunikace (kolikrat uz to zkouseli, jen tento rok uz to zkousi po druhe...) a pak treba zamceny bootloader a podepsany fw....
A konec, uz nekontolujete nic (dnes mam jeste telefon s Lineage a e.fondation, pujde to i za par let nebo bude v ramci vicedobra zakazano??).
A tohle se deje na vsech urovnich zivota....viz. uzasne ETS2.
Ono to ma sinusoy prubeh, bohuzel, vzhledem k historicke zkusenosti tohoto prostoru si nejsem ani jist, ze jsme jiz alespon protli nulu smerem dolu.
Ve skutecnosti si myslim, ze to bude jesete hodne horsi (etatistictejsi, socialistictejsi a mozna az totalitnejsi) a pomalu balim kufry, provadim akumulaci zdroju a chystam vystehovani nekam, kde jsou na nabezne hrane te sinusovky.
Do tehle diskuse bych se zde nerad poustel. Obecne je to asi velmi individualni, co komu vyhovuje, co je pro nej dulezite a co neresi.
A taky co umi a je schopen se v tom uplatinit.
Tzn. vytipovat si konktretni zeme a pak detailne zkoumat jak co funguje. Prace na mnoho stovek hodin, si jen udelat podlozenou predstavu.
Nedávno tady bylo podobné vlákno v diskuzi (nešlo tam nutně o emigraci v důsledku okrajování svobod, ale obecně o jiné země, kde se žije ideálně lépe než tady). Nepadla tam bohužel jediná země, která by v kontextu svobody, při zachování podobného standardu života jako tady, smysluplně přicházela v úvahu. Proto ta otázka, zcela vážně myšlená, někomu - odhaduji - podobně smýšlejícímu.
Ale jak jsem psal, tohle je silne individualni vec, na kterou neexistuje moznost, ze by se vsichni shodli, protoze zalezi, co komu vyhovuje (ja jsem silny individualista, a o statni etatismus a "ochranu" prilis nestojim - ale v ramci typickeho Evropana se jiz zde zasadne vymykam).
Ja mam cca parametru, ktere v tomto kontextu vyhodnocuji.
A zemi, ktere mi vychazeji lepe je hodne.
Jake otevreni?
Me nevadi, ze nekdo ma uzavreny OS - ja to nekupuju. Ale tyhle tendence vedou k tomu, ze nespis brzy nepujde nic ukutecne otevrene zarizeni a prodavat ho, protoze nesponi nejake legislativni podminky nebo byrokraticky papir.
Coz klidne muze znicit i spoustu komunitnich projektu, v ramci kterych se lze zatim spouste veci vyhybat.
Ale jo, na nekterych telefonech to jde resit a obejit.
Ale je to presne ta vec z tech umelych omezeni.
Pak prestavaji fungovat aplikace, ktere normalne fungovali, ale nejakeho blba to napadlo testovat a v aktualizaci vnutit.
Nakonec to cele smeruje k tomu, ze takovou vec budes muset mit, nebo nebudes schopen normalne fungovat - a salamove se k tomu vnuti dalsi veci, ktere bude vyzadovat legislativa - to uz je jen o fantazii, co vse vymysli v ramci socialniho(ekologickeho) kreditu, spravedliveho nasazeni CBDC (skryty system pridelu), boji proti terorismu (kdy nejsou schopni ani resit jiz zname extermisty, a my pak po realnem terorismu/zabijeni cteme, ze jiz pachatel byl policii znam, oficialne vyhosten... ), ci zneuzivani deti (ktere by dnes slo zlikvidovat zaplavenim "trhu" generovanymi obrazky).
23. 6. 2025, 14:22 editováno autorem komentáře
Tak viníkem je i sám Google, který brání konkurenčním Androidům i tím, že přesouvá základní funkčnost z AOSP do služeb Google Play, např. zjištění lokace. Vývojář pak kašle na 2 codepath, když každý běžný uživatel má Google Android a vývojář stejně nemá jak otestovat alternativní Androidy. Rootovat telefon se mu nechce (některé funkce se pak nevrátí ani s původní ROM), natož kupovat další telefony.
Ano, Google je pomerne jasny a siroky monopol, a zde stat naopak nefunguje, jak by mel.
Nicmene test na safetynet musi vyvojar vedome ze sve vule zavolat a otestovat (mam napr. jednu aplikaci, ktera to testuje pri spusteni, nejde pouzivat, ale kdyz pak vygeneruje oznameni, a ja ji vyvolam pres to, je plne funkci - je to jen buzerace, ktera pribyla po vnucenem updatu).
Navic jsem schopen provozovat Google Play nad AOSP, a urcovat, co mu dovolim.
To bude vééélký, už vidím jak podle toho kupuje aspoň % Evropského trhu :)
Další akademická idealistická hovadina... ...energetické štítky u všeho. Problém je že zákazník kupuje za peníze a né množství svého entuziazmu . A mnohé lepší zboží nebo služby nikdy peníze vám nevrátí.
Nakonec to bude jak že ...císař je nahý... jako třeba bylo u aféry Dieselgate kdy se ukázalo, že naprosté většině kupců je to ukradené a nebyl to důvod výběru zboží. Přesto vymýšlejí takových norem a dohled nad jejich dodržováním spotřebovává ohromné prostředky.
Dovolim si podotknout, ze zrovna uredniky v EU fakt neplatite. Stale totiz plati, ze CR z EU vic dostava, nez do ni sama posila. Tudiz muzete byt v klidu, z vasi kapsy ty vymysly fakt nejdou :-)
EU se financuje i z mych dani. Ze pak z tech penez EU postavi rozhlednu v udoli, koupi Babisovi linku na toustak, nebo Mynarovi zaplati stavbu penzionu, neni neco, z ceho bych mel prospech(spis naopak). Ti urednici co to vymysli, skodi rovnou trikrat - jednak je platime, pak chybi v ekonomice(mohli by misto toho delat neco uzitecneho) a pridelavaji praci a naklady slusnym lidem.
Ono jde spis o to, ze to omezuje nabidku.
Napr. omezeni prikonu zarizeni. To by me zajimalo jaka veprova hlava tohle vymyslela (kdyz uz, tak mozna ucinnost, ale urcite ne absolutni prikon).
Jsem absolutne pro to, at se pravdive uvadeji specifikace, a at je k nim jasna metodika. Ale ne, ze to nekod bude omezovat, to uz je vec trhu.
Ok, a proc se tedy alespon nedefinuje ta efektivita, ale absolutni prikon?
Vzdyt je to nesmysl, ktery z principu omezuje vykon z hora.
A specialne je to nesmysl u tech tepelnych spotrebicu, kde je ucinnost blizka 1 z principu, tam prakticky plati omezeni prikonu = omezeni vykonu, a nema to zadny smyst, protoze se akorat prodlouzi doba na dosazeni stejneho vysledku (coz jasne dokazuje, ze takovou vec vymysli tupa veprova hlava, bez zakladniho poneti o fyzice).
23. 6. 2025, 13:22 editováno autorem komentáře
No spis jezdi s vraky, kde to ani potreba neni - AdBlue je az od Euro5, samotne PM se zacly resit az s Euro3 - ale realne az s Euro4 se utahly srouby (a nastoupily DPF). A spokojene jezdit muzou, protoze krom jineho mesta nejsou schopne uvest v zivot legislativu omezujici vjezd ctvrt stoleti stareho dieselu - i kdyz tu moznost tady mame uz od roku 2009. A ty "vykuchavace" rychle prejde humor, s tim jak tu zacne radit INSID... zeano :-)
Otazka je, co kdo a jak definuje, co je problem.
CP byl problem, ale z velke casti se jiz vyresil sam (zde ho stat spis monopolne odrzuje).
Duuchodove systemy jsou opravdu zasadni problem, kde se reseni opravdu odklada (ale i to se nakonec vyresi samo nejakym narazem do zdi).
Emisni normy u aut jsou z velke casti umele vytvoreny problem (je zde hodne ideologie), ktery jeste sam sebe zhorsuje. Ona by v tom stacila umirnenost a pragmatismus (cim vice zvednete cenu a snizite spolehlivost novych aut, jen proto, aby se resili nejake okrajove stavy, tim vice lidi si necha stra auta, protoze ty nova jednoduse neuzivi - a tim vice problemu vam zustane v nainstremovem uziti). Pokud by tam byl rozum, zustali by jsme nekde na E5 a resili spolehlivost a opravitelnost (treba dlouhodobou dostupnosti a rozumnymi cenami novych nahradnich DPF). A vyrobcum nechali penize, ktere vyhodili na E6 (ktere vuci E5 resi hlavne ty okraje) k investicim do EV.
Obcas si rikam, ze lepsi nahravani odpurcum evropske integrace uz nelze vymyslet. Dusledky tehle politiky vedou ke snizovani zivotni urovne (a vypada to, ze hezky veselo teprve bude, viz. treba ETS2), tim k nespokojenosti a vzestupu antisystemovych stran. Celkem opravnen nastvani lide pak klidne na truc mohou volit veci typu Brexitu... (A nastvani meho typu se v poklidu a vcas odstehuji, a presunou svoji ekonomickou aktivitu jinam).
Tohle je klasická ukazka mysleni progresivne zelenych blbecku - zakaz, zakazat, zakazeme.
Bez ohledu na kontext. A presne tohle s vysokou pravdepodobnosti povede k zhroceni celeho evropskeho projektu. Protoze on mozna konkretni zakaz zasahne 5% lidi, jenze takovych veci pribyva. Dnes uz je tech ostre nespokojenych a protisystemove smyslejicich mozna 30%. S kazdym dalsim utazeni a poklesem zivotni urovne pribudou dalsi. Jiz je citit vysledek v tom, ze dochazi ke ztrate schopnosti najit shodu a moznosti cokoliv prosazovat.
Pokud se smer nezmeni, je kolaps jiz otazkou jen jednotek volebnich obdobi.
Kourici auto je vec, ktera je bud velmi stara, nebo porouchana.
A co jsem psal?
Pragmaticke reseni by bylo zustat na E5 a resit opravitelnost a naklady na ni.
Automobilkam by vyrazne klesli naklady, ktere museli pokryvay na E6.
Auto s E5 vam opravdu kourit do obliceje nebude - prakticky problem je v okrajovych podminkach (kde ale reseni ma jen maly prinos, ale za to radikalne zvysuje cenu).
Vysledek pak je, ze vice lidi zustava na stary autech, ktere kouri stale.
Navic jde take o to, ze pro vyrobek vzdy plati zakonny ramec, ve kterem byl uveden na trh. Nelze zpetne menit podminky. Zakaz retroaktivity je jeden ze zakladnich ustavnich principu.
Jasne, pokud na auta koukate izolovane bez dalsich opatreni, tak samotna emisni norma neresi nic. Pokud to po vzoru z Nemecka zkombinujete s tim, ze starym vrakem do mesta proste nevjedete... tak ono se to rychle posune samo. Ten zakon tu mame taky - akort chybi politici, kteri by meli koule na to zakon uvest opravdu do praxe - coz je holt dane tim, ze kazdy chce byt zvolen znovu a tudiz nechce delat veci, kvuli kterym by zvolen priste nebyl. Ale ono kdyby se zacly ty nizkoemisni zony skutecne rozmahat i u nas, pak by si lidi ty stary auta nenechavali... a posilali by je dal na vychod, jak to delaji dnes ti Nemci, zeano :-)
neni to tak trochu dano tim, ze politik je vykonavatel vule lidi a tito lide o to proste nestoji?
Politik neni suveren, ale pouze vykonavatel vule.
Je to definovano např. takto:
"Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed"
Je jen opravdu malo lidi, co jezdi starym autem z nadseni. Daleko spis je to z ekonomickych duvodu. Bezkonfliktni zpusob, jak to resit je zvyseni kupni sily obyvatel ;).
Coz mimochodem pomuze kazdemu politikovi ke znovuzvoleni.
23. 6. 2025, 15:54 editováno autorem komentáře
Takže děda, co jednou za týden vyjede starou smradlavou oktávkou na nákup do Kauflandu to dělá proto, že je zlej - aha... Jako ano, souhlasím, že náctiletí d.menti, co si myslí, že jsou strašní borci, když si starou kraksnu upraví tak, aby ještě víc čoudila a smrděla, to dělají proto, že jsou zlí a blbí (a doufám, že z toho jednou vyrostou...). Ale nemůžeme s nima do pytle házet i lidi, co na to prostě nemají a nebo si říkají, že nemá cenu si kupovat nové auto, když jim beztak za pár let doktor řízení zakáže úplně...
Samozrejme.
A toho lze snadno dosahnout nabidnutim lepsich alternativ a zvysovanim kupni sily.
Je to zcela nekonflikni, nikdo nebude proti a nemusime resit, ze to zasahuje neci prava ;-). Nakonec je to dlouho overeny funkcni zpusob.
A jo, treba v Dublinu maji konske povozy do nekterych mist zakaz vjezdu, a v Polsku nesmi na dalnice, ale nerekl bych, ze k tomu, aby je vetsina prestala pouzivat byli nutne nejake zakazy (a tech par, co je jeste maji opravdu nikomu nevadi).
Kupní sílu máme lepší než 90 % světa. Kam dál chcete ještě jít? Až budeme mit platy jako v Německu? Nejsou to jen výmluvy, aby ten člověk mohl ubližovat ostatním? A mimochodem sám jste teď uvedl příklady zákazů. I s těmi staršími diesely máme v Evropě příklady.
23. 6. 2025, 17:59 editováno autorem komentáře
Myslim, ze lze garantovat, ze pokud se pomer prumerne mzdy a cena prumerneho noveho auta priblizi te Nemecke, tak se i prumerne stari vozoveho parku priblizi tomu Nemeckemu.
Ono je to celkem jednoduche. Ono je to vse provazane. Stejne, jako ze v treba Moldavsku na tom budou pomerne hur...
Hezky to bylo videt na cenach energii a zpusobu vytapeni. Tady u nas bylo nekvalitni uhli a lokalni topeniste pase, roky jsem to necitil....a ted je to zpet, a myslim, ze bude hur.
Pritom to nikdo az donedavna nezakazoval, proste to odeslo samo, a bylo to nahrazeno lepsimi moznostmi (plynem a elektrinou).
Haha, ty lepsi alternativy miluju. A co kdyz alternativy nejsou?
Za mne - jestli ten diesel moc cudi, at ho zrusi, protoze proc ja bych mel dychat ten smrad? A je mi uplne jedno ze alternativa je jen horsi. No tak si lidi omezi komfort, za moje zdravi a zdravi vsech ostatnich to stoji. Prece nebudete omezovat moji svobodu a moje zdravi kvuli nejakemu komfortu.
Palit naftu nebo benzin volne na ulici prece neni nejake pravo. Je to spatny zvyk minulosti, ktereho bychom se meli zbavit. Bych chtel videt jak bys prskal kdybych prijel cadit vyfukem k tobe do obyvaku, a klidne eurem 6. Ale diky tomu ze vyfukove plyny se na ulici rozptyli, tak jses v klidu. Ale ono to nemizi, ono to v te atmosfere zustava, ze.
Co bylo jednou povoleno nelze zpetne zakazovat. Retroaktivita je nepripustna.
Jinak alternativy samozrejme jsou, zminoval jsem je. Ono by proste stacilo netlacit na pilu a jednat umirnene. To je cele.
Ale to ne, takze to nejspis dopadne docela spatne pro vsechny (ztrata konkurenceschopnosti, vytezstvi antisystemovych stran, rozsypani unie a priklon na vychod.....).
23. 6. 2025, 18:12 editováno autorem komentáře
Jen pro doplnění - za mě mají nová auta pár zásadních nedostatků, které by byly důvodem proto, abych si nové auto nekoupil bez ohledu na to, jak levné by bylo. Jednak jsou to všelijaké otravné a zbytečné asistenty, které nejdou povypínat (nebo ne permanentně) suplující nedostatečné schopnosti řidičů, za další že se z aut čím dál víc stávají počítače na kolech a v neposlední řadě že je čím dál tím větší tlak na nějakou telemetrii a vůbec šmírování (jako by toho nebylo dost jinde). Hodně z toho (i když ne zdaleka všechno) souvisí právě s tím tlačením na pilu a celkovou zvůlí psychopatů, kteří mají v rukou otěže, maskovanou jako pomalu div ne za spásu lidstva.
Pozor, nejde o retroaktivitu. Pokud by auta skutečně změřili na emisích, tak neprojdou ani podle tehdejších norem. Přitom laboratoře ty přístroje mají, ale nesmí se použít. A co se týče vozového parku, ten máme horší i než Rumunsko. Protože v jiných zemích se za stará auta platí víc. Tady ne, takže máme 7 milionů registrovaných aut na 11 milionů obyvatel.
Pokud by auta skutečně změřili na emisích, tak neprojdou ani podle tehdejších norem.
Samozřejmě, že projdou, pokud se budou měřit podle metodiky platné v době jejich schválení - jinak by to ani nedávalo smysl.
Protože v jiných zemích se za stará auta platí víc.
Výborně, zase někdo s utkvělou představou, že přesně ví, jak je to dobré nejen pro něj, ale i pro všechny okolo a má potřebu všem nařizovat, jak se mají chovat. Pak se divíme, že to tady jde, kam to jde. Díky, ale fakt ne. A ještě jednou a znovu, i pro méně bystré: Nové auto nemusí znamenat, a už vůbec ne pro každého, lepší auto. Tak to prostě je.
Tady ne, takže máme 7 milionů registrovaných aut na 11 milionů obyvatel.
Což je úplně v pořádku, stejně jako kdyby jich lidi měli ze své vlastní vůle 20 milionů, 5 milionů nebo vůbec žádné.
Ale samozrejme, ze lze. Stejne jako se zakazuji stare kotle na uhli jde uplne stejne zakazat provoz starych automobilu ve mestech. A kdyz to funguje v Nemecku, Francii... neni duvod, aby to nefungovalo i v Cesku. Konkurenceschopnost fakt neni o tom, ze se nam tu budou po silnicich prohanet ctvrtstoleti stare vraky....
Proč tu všichni tolik hájí smradlavý vzduch ve městech. Předpokládám, že to ani nejsou vaše auta. Mimochodem mikročástice z dieselových motorů se podílejí i na pylových alergiích. Uvnitř plic fungují jako adjuvans, podobně jako se do vakcín dává hliník. Tělo si spojí poškození s pylem, který se v dané roční období také v těle objevil.
Ve skutečnosti je to teď ještě horší. Velké částice, např. ty trabanty a avie, se zasekli v plicích a vykašlal jsi je. Moderní diesely ale mají tak malé částice, že projdou buňkami plic až do krve.
Mně stačí ukrojit těch 5 %. Zbytek mi nevadí, i když taky na emisích podvádějí. Chápu nějaká socioekonomická pravidla, že lidem ty auta radši necháme. Fakt mi jde jen o těch 5 % aut, které dělají 50 % emisí ve městech.
23. 6. 2025, 21:17 editováno autorem komentáře
Ale oni vymrou sami. Kolik bezne dnes potkavas aut na olovnaty benzin?
Pokud vim, tak je nikdy nikdo nezakazal. Pritom zrovna tetraethylolovo je zdravotni chutovka (neprodava se palivo, ale aditivum pro veterany dostupne je).
Proto jak jsem psal, pokud by to nebylo umanute tlaceni, ale logicka uvaha (treba se pohybovat nekde kolem te E5, ktera byla tak maximum s rozumnymi naklady a resit opravitelnost/spolehlivost), tak by to jich uz patrne dnes byl zlomek.
Jenze ono jde prave o tu salamovou metodu. Ja mam sice jedno auto v nejnovejsi norme a druhe elektricke, jenze tahle nabozenska umanutost neskonci a nakonec dojde do stavu, nekde v necem, kde uz nepujde pretlacit ani relativne vysokymi prijmy - treba v Nemecku uz padl navrh na tvrdy zakaz single family rodinnych domu....zatim sice neprosazeny, ale to mysleni je docela jasne - nakonec si zkus nekdy precist sam, co si ty pomatenci pisou mezi sebou (dost byvalo treba i na piratskem foru, je uz je to pryc - pamatuji treba "vychova deti k ekologickemu asketizmu").
Jen tech trabantu v ulicich tehda nebylo tolik, ze? :-) Statistika v poctu aut na 100k obyvatel je v tomhle smeru neuprosna. A ano, vracime se k tomu, ze v te dobe se take bezne palilo uhli a nikdo to moc neresil. Neni to jen o tom "smradu", ale o dlouhodobych zdravotnich dopadech... a ty jsou prokazane.
Mimochodem, v dobach nejvetsiho rozmachu tech Avii se bezne resily treba i jalove jizdy... jakoze jet s nenalozenym autem byl tak trochu hrich, zeano :-) Dneska na to kazdej dlabe. Kdyz uz teda chcete pripominat ty "stary" poradky.
"jako třeba bylo u aféry Dieselgate kdy se ukázalo, že naprosté většině kupců je to ukradené"
Naproste vetsine kupcu rozhopdne nebylo ukradene, ze se jim v servisu snazi zmrvit jejich automobil a snizit vykon motoru o 30%. Presne tohle totiz delala ta "oprava", ktera spocivala v ucpani sacich vstupu.
EU nuti vyrobce drzet dily na zastaraly srot, dobra, mobil se neprodava dele nez 1 rok, pak prijde dalsi model - 3 roky jsou moralni zivotnost, dobra rekneme 5 let - ted mame nove grafenove silikonove akumulatory, ktere vyresi ze akumulator neklesne na 1/3 kapacity - ale casto tam nepujde novy android a na starem treba nepobezi aplikace.
Ja mam tablet a je to divne, je na nem android 6 a nejde to dat vyse, ale z niceho nic se nafoukla baterka - koupil jsme novou baterku a nafoukla se taky - vypada to, ze je tam ve FW nejaka fce, ktera umyslne nici akumulatory - btw z USB ten tablet provozovat nelze, musi tam byt baterka - mozna by sla zapojit jen elektronika aby si myslel, ze tam neco ma ;-)
Cina to vyresi tak jak jsme vyresil svuj mobiul, je zakazano jej prodavat v EU, takze v D jsou sklady Cinskych telefony Oppo s cinskym OS - to je to ci chci, koupim to na Cinskem eshopu - tedy legislativa Ciny, ale dojde to za 2 dny z Nemecka a servisni stredisko i na tyhle modely je ve Vidni a nekde v Nemecku ... a legislativa EU uspesne ojebana ... mozna i DPH, nebot pri dovozu reklnou cenu treba 1/4 - no a tu procli - za kolik to pak prodaji uz EU netusi, nebot to uz probhelo v Cine, kde se DPH neplati - teda veci pro export je neplati.,
Ono je to spis tak, ze neni jedna li-iol baterka, ale ted typu je cela rada.
A lisi se mezi sebou v koncovem napeti na dobiti v rosahu tak 150mV.
Tech poslednich 50mV, kdy se nabiji konstantnim napetim, je 20-30 procent kapacity.
Takze se muze snadno stat, ze pak zarizeni prebiji, protoze ma PM nastaveny o tech 50-100mV vyse, nez by odpovidalo chemii nove baterie.
Já třeba vím, že starý mobil/tablet mám skladovat s baterkou na 50 % a po pár letech dobít. Nabít na 100 % tu baterku mechanicky ničí. Podobně elektroauto, nabít na 100 %, jen když vím, že další den jedu (daleko). Ale samozřejmě elektroauto má větší skrytý horní a dolní buffer.
Měl jsem mobil Gigabyte, a ten se nafoukl týden po 2leté záruce. A naopak jsem správně skladoval mobil Lenovo, a po zničení novějšího mobilu jsem ho dál používal. 6 let starý mobil se 7 let starým Androidem. Nahradil jsem ho až před půl rokem. Teams tam ještě jel (i schůzky), ale v obchodě už byla verze, která vyžadovala novější Android.
23. 6. 2025, 13:37 editováno autorem komentáře
V notebookách HP a Lenovo byly nabízené longterm baterie - stejné jako normální, ale část kapacita skrytý buffer, stejně jako v elektroautech. Ty taky vydrží 10 let (brácha takové Lenovo ještě má). PS: Rodiče mají Leaf gen1, 10letý, s původní baterií, bez thermomanagementu, zdraví 72 %.
23. 6. 2025, 13:42 editováno autorem komentáře