To bude vééélký, už vidím jak podle toho kupuje aspoň % Evropského trhu :)
Další akademická idealistická hovadina... ...energetické štítky u všeho. Problém je že zákazník kupuje za peníze a né množství svého entuziazmu . A mnohé lepší zboží nebo služby nikdy peníze vám nevrátí.
Nakonec to bude jak že ...císař je nahý... jako třeba bylo u aféry Dieselgate kdy se ukázalo, že naprosté většině kupců je to ukradené a nebyl to důvod výběru zboží. Přesto vymýšlejí takových norem a dohled nad jejich dodržováním spotřebovává ohromné prostředky.
Dovolim si podotknout, ze zrovna uredniky v EU fakt neplatite. Stale totiz plati, ze CR z EU vic dostava, nez do ni sama posila. Tudiz muzete byt v klidu, z vasi kapsy ty vymysly fakt nejdou :-)
EU se financuje i z mych dani. Ze pak z tech penez EU postavi rozhlednu v udoli, koupi Babisovi linku na toustak, nebo Mynarovi zaplati stavbu penzionu, neni neco, z ceho bych mel prospech(spis naopak). Ti urednici co to vymysli, skodi rovnou trikrat - jednak je platime, pak chybi v ekonomice(mohli by misto toho delat neco uzitecneho) a pridelavaji praci a naklady slusnym lidem.
Ono jde spis o to, ze to omezuje nabidku.
Napr. omezeni prikonu zarizeni. To by me zajimalo jaka veprova hlava tohle vymyslela (kdyz uz, tak mozna ucinnost, ale urcite ne absolutni prikon).
Jsem absolutne pro to, at se pravdive uvadeji specifikace, a at je k nim jasna metodika. Ale ne, ze to nekod bude omezovat, to uz je vec trhu.
Ok, a proc se tedy alespon nedefinuje ta efektivita, ale absolutni prikon?
Vzdyt je to nesmysl, ktery z principu omezuje vykon z hora.
A specialne je to nesmysl u tech tepelnych spotrebicu, kde je ucinnost blizka 1 z principu, tam prakticky plati omezeni prikonu = omezeni vykonu, a nema to zadny smyst, protoze se akorat prodlouzi doba na dosazeni stejneho vysledku (coz jasne dokazuje, ze takovou vec vymysli tupa veprova hlava, bez zakladniho poneti o fyzice).
23. 6. 2025, 13:22 editováno autorem komentáře
No spis jezdi s vraky, kde to ani potreba neni - AdBlue je az od Euro5, samotne PM se zacly resit az s Euro3 - ale realne az s Euro4 se utahly srouby (a nastoupily DPF). A spokojene jezdit muzou, protoze krom jineho mesta nejsou schopne uvest v zivot legislativu omezujici vjezd ctvrt stoleti stareho dieselu - i kdyz tu moznost tady mame uz od roku 2009. A ty "vykuchavace" rychle prejde humor, s tim jak tu zacne radit INSID... zeano :-)
Otazka je, co kdo a jak definuje, co je problem.
CP byl problem, ale z velke casti se jiz vyresil sam (zde ho stat spis monopolne odrzuje).
Duuchodove systemy jsou opravdu zasadni problem, kde se reseni opravdu odklada (ale i to se nakonec vyresi samo nejakym narazem do zdi).
Emisni normy u aut jsou z velke casti umele vytvoreny problem (je zde hodne ideologie), ktery jeste sam sebe zhorsuje. Ona by v tom stacila umirnenost a pragmatismus (cim vice zvednete cenu a snizite spolehlivost novych aut, jen proto, aby se resili nejake okrajove stavy, tim vice lidi si necha stra auta, protoze ty nova jednoduse neuzivi - a tim vice problemu vam zustane v nainstremovem uziti). Pokud by tam byl rozum, zustali by jsme nekde na E5 a resili spolehlivost a opravitelnost (treba dlouhodobou dostupnosti a rozumnymi cenami novych nahradnich DPF). A vyrobcum nechali penize, ktere vyhodili na E6 (ktere vuci E5 resi hlavne ty okraje) k investicim do EV.
Obcas si rikam, ze lepsi nahravani odpurcum evropske integrace uz nelze vymyslet. Dusledky tehle politiky vedou ke snizovani zivotni urovne (a vypada to, ze hezky veselo teprve bude, viz. treba ETS2), tim k nespokojenosti a vzestupu antisystemovych stran. Celkem opravnen nastvani lide pak klidne na truc mohou volit veci typu Brexitu... (A nastvani meho typu se v poklidu a vcas odstehuji, a presunou svoji ekonomickou aktivitu jinam).
Tohle je klasická ukazka mysleni progresivne zelenych blbecku - zakaz, zakazat, zakazeme.
Bez ohledu na kontext. A presne tohle s vysokou pravdepodobnosti povede k zhroceni celeho evropskeho projektu. Protoze on mozna konkretni zakaz zasahne 5% lidi, jenze takovych veci pribyva. Dnes uz je tech ostre nespokojenych a protisystemove smyslejicich mozna 30%. S kazdym dalsim utazeni a poklesem zivotni urovne pribudou dalsi. Jiz je citit vysledek v tom, ze dochazi ke ztrate schopnosti najit shodu a moznosti cokoliv prosazovat.
Pokud se smer nezmeni, je kolaps jiz otazkou jen jednotek volebnich obdobi.
Kourici auto je vec, ktera je bud velmi stara, nebo porouchana.
A co jsem psal?
Pragmaticke reseni by bylo zustat na E5 a resit opravitelnost a naklady na ni.
Automobilkam by vyrazne klesli naklady, ktere museli pokryvay na E6.
Auto s E5 vam opravdu kourit do obliceje nebude - prakticky problem je v okrajovych podminkach (kde ale reseni ma jen maly prinos, ale za to radikalne zvysuje cenu).
Vysledek pak je, ze vice lidi zustava na stary autech, ktere kouri stale.
Navic jde take o to, ze pro vyrobek vzdy plati zakonny ramec, ve kterem byl uveden na trh. Nelze zpetne menit podminky. Zakaz retroaktivity je jeden ze zakladnich ustavnich principu.
Jasne, pokud na auta koukate izolovane bez dalsich opatreni, tak samotna emisni norma neresi nic. Pokud to po vzoru z Nemecka zkombinujete s tim, ze starym vrakem do mesta proste nevjedete... tak ono se to rychle posune samo. Ten zakon tu mame taky - akort chybi politici, kteri by meli koule na to zakon uvest opravdu do praxe - coz je holt dane tim, ze kazdy chce byt zvolen znovu a tudiz nechce delat veci, kvuli kterym by zvolen priste nebyl. Ale ono kdyby se zacly ty nizkoemisni zony skutecne rozmahat i u nas, pak by si lidi ty stary auta nenechavali... a posilali by je dal na vychod, jak to delaji dnes ti Nemci, zeano :-)
neni to tak trochu dano tim, ze politik je vykonavatel vule lidi a tito lide o to proste nestoji?
Politik neni suveren, ale pouze vykonavatel vule.
Je to definovano např. takto:
"Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed"
Je jen opravdu malo lidi, co jezdi starym autem z nadseni. Daleko spis je to z ekonomickych duvodu. Bezkonfliktni zpusob, jak to resit je zvyseni kupni sily obyvatel ;).
Coz mimochodem pomuze kazdemu politikovi ke znovuzvoleni.
23. 6. 2025, 15:54 editováno autorem komentáře
Takže děda, co jednou za týden vyjede starou smradlavou oktávkou na nákup do Kauflandu to dělá proto, že je zlej - aha... Jako ano, souhlasím, že náctiletí d.menti, co si myslí, že jsou strašní borci, když si starou kraksnu upraví tak, aby ještě víc čoudila a smrděla, to dělají proto, že jsou zlí a blbí (a doufám, že z toho jednou vyrostou...). Ale nemůžeme s nima do pytle házet i lidi, co na to prostě nemají a nebo si říkají, že nemá cenu si kupovat nové auto, když jim beztak za pár let doktor řízení zakáže úplně...
Samozrejme.
A toho lze snadno dosahnout nabidnutim lepsich alternativ a zvysovanim kupni sily.
Je to zcela nekonflikni, nikdo nebude proti a nemusime resit, ze to zasahuje neci prava ;-). Nakonec je to dlouho overeny funkcni zpusob.
A jo, treba v Dublinu maji konske povozy do nekterych mist zakaz vjezdu, a v Polsku nesmi na dalnice, ale nerekl bych, ze k tomu, aby je vetsina prestala pouzivat byli nutne nejake zakazy (a tech par, co je jeste maji opravdu nikomu nevadi).
Kupní sílu máme lepší než 90 % světa. Kam dál chcete ještě jít? Až budeme mit platy jako v Německu? Nejsou to jen výmluvy, aby ten člověk mohl ubližovat ostatním? A mimochodem sám jste teď uvedl příklady zákazů. I s těmi staršími diesely máme v Evropě příklady.
23. 6. 2025, 17:59 editováno autorem komentáře
Myslim, ze lze garantovat, ze pokud se pomer prumerne mzdy a cena prumerneho noveho auta priblizi te Nemecke, tak se i prumerne stari vozoveho parku priblizi tomu Nemeckemu.
Ono je to celkem jednoduche. Ono je to vse provazane. Stejne, jako ze v treba Moldavsku na tom budou pomerne hur...
Hezky to bylo videt na cenach energii a zpusobu vytapeni. Tady u nas bylo nekvalitni uhli a lokalni topeniste pase, roky jsem to necitil....a ted je to zpet, a myslim, ze bude hur.
Pritom to nikdo az donedavna nezakazoval, proste to odeslo samo, a bylo to nahrazeno lepsimi moznostmi (plynem a elektrinou).
Haha, ty lepsi alternativy miluju. A co kdyz alternativy nejsou?
Za mne - jestli ten diesel moc cudi, at ho zrusi, protoze proc ja bych mel dychat ten smrad? A je mi uplne jedno ze alternativa je jen horsi. No tak si lidi omezi komfort, za moje zdravi a zdravi vsech ostatnich to stoji. Prece nebudete omezovat moji svobodu a moje zdravi kvuli nejakemu komfortu.
Palit naftu nebo benzin volne na ulici prece neni nejake pravo. Je to spatny zvyk minulosti, ktereho bychom se meli zbavit. Bych chtel videt jak bys prskal kdybych prijel cadit vyfukem k tobe do obyvaku, a klidne eurem 6. Ale diky tomu ze vyfukove plyny se na ulici rozptyli, tak jses v klidu. Ale ono to nemizi, ono to v te atmosfere zustava, ze.
Co bylo jednou povoleno nelze zpetne zakazovat. Retroaktivita je nepripustna.
Jinak alternativy samozrejme jsou, zminoval jsem je. Ono by proste stacilo netlacit na pilu a jednat umirnene. To je cele.
Ale to ne, takze to nejspis dopadne docela spatne pro vsechny (ztrata konkurenceschopnosti, vytezstvi antisystemovych stran, rozsypani unie a priklon na vychod.....).
23. 6. 2025, 18:12 editováno autorem komentáře
Jen pro doplnění - za mě mají nová auta pár zásadních nedostatků, které by byly důvodem proto, abych si nové auto nekoupil bez ohledu na to, jak levné by bylo. Jednak jsou to všelijaké otravné a zbytečné asistenty, které nejdou povypínat (nebo ne permanentně) suplující nedostatečné schopnosti řidičů, za další že se z aut čím dál víc stávají počítače na kolech a v neposlední řadě že je čím dál tím větší tlak na nějakou telemetrii a vůbec šmírování (jako by toho nebylo dost jinde). Hodně z toho (i když ne zdaleka všechno) souvisí právě s tím tlačením na pilu a celkovou zvůlí psychopatů, kteří mají v rukou otěže, maskovanou jako pomalu div ne za spásu lidstva.
Pozor, nejde o retroaktivitu. Pokud by auta skutečně změřili na emisích, tak neprojdou ani podle tehdejších norem. Přitom laboratoře ty přístroje mají, ale nesmí se použít. A co se týče vozového parku, ten máme horší i než Rumunsko. Protože v jiných zemích se za stará auta platí víc. Tady ne, takže máme 7 milionů registrovaných aut na 11 milionů obyvatel.
Pokud by auta skutečně změřili na emisích, tak neprojdou ani podle tehdejších norem.
Samozřejmě, že projdou, pokud se budou měřit podle metodiky platné v době jejich schválení - jinak by to ani nedávalo smysl.
Protože v jiných zemích se za stará auta platí víc.
Výborně, zase někdo s utkvělou představou, že přesně ví, jak je to dobré nejen pro něj, ale i pro všechny okolo a má potřebu všem nařizovat, jak se mají chovat. Pak se divíme, že to tady jde, kam to jde. Díky, ale fakt ne. A ještě jednou a znovu, i pro méně bystré: Nové auto nemusí znamenat, a už vůbec ne pro každého, lepší auto. Tak to prostě je.
Tady ne, takže máme 7 milionů registrovaných aut na 11 milionů obyvatel.
Což je úplně v pořádku, stejně jako kdyby jich lidi měli ze své vlastní vůle 20 milionů, 5 milionů nebo vůbec žádné.
Ale samozrejme, ze lze. Stejne jako se zakazuji stare kotle na uhli jde uplne stejne zakazat provoz starych automobilu ve mestech. A kdyz to funguje v Nemecku, Francii... neni duvod, aby to nefungovalo i v Cesku. Konkurenceschopnost fakt neni o tom, ze se nam tu budou po silnicich prohanet ctvrtstoleti stare vraky....
Proč tu všichni tolik hájí smradlavý vzduch ve městech. Předpokládám, že to ani nejsou vaše auta. Mimochodem mikročástice z dieselových motorů se podílejí i na pylových alergiích. Uvnitř plic fungují jako adjuvans, podobně jako se do vakcín dává hliník. Tělo si spojí poškození s pylem, který se v dané roční období také v těle objevil.
Ve skutečnosti je to teď ještě horší. Velké částice, např. ty trabanty a avie, se zasekli v plicích a vykašlal jsi je. Moderní diesely ale mají tak malé částice, že projdou buňkami plic až do krve.
Mně stačí ukrojit těch 5 %. Zbytek mi nevadí, i když taky na emisích podvádějí. Chápu nějaká socioekonomická pravidla, že lidem ty auta radši necháme. Fakt mi jde jen o těch 5 % aut, které dělají 50 % emisí ve městech.
23. 6. 2025, 21:17 editováno autorem komentáře
Ale oni vymrou sami. Kolik bezne dnes potkavas aut na olovnaty benzin?
Pokud vim, tak je nikdy nikdo nezakazal. Pritom zrovna tetraethylolovo je zdravotni chutovka (neprodava se palivo, ale aditivum pro veterany dostupne je).
Proto jak jsem psal, pokud by to nebylo umanute tlaceni, ale logicka uvaha (treba se pohybovat nekde kolem te E5, ktera byla tak maximum s rozumnymi naklady a resit opravitelnost/spolehlivost), tak by to jich uz patrne dnes byl zlomek.
Jenze ono jde prave o tu salamovou metodu. Ja mam sice jedno auto v nejnovejsi norme a druhe elektricke, jenze tahle nabozenska umanutost neskonci a nakonec dojde do stavu, nekde v necem, kde uz nepujde pretlacit ani relativne vysokymi prijmy - treba v Nemecku uz padl navrh na tvrdy zakaz single family rodinnych domu....zatim sice neprosazeny, ale to mysleni je docela jasne - nakonec si zkus nekdy precist sam, co si ty pomatenci pisou mezi sebou (dost byvalo treba i na piratskem foru, je uz je to pryc - pamatuji treba "vychova deti k ekologickemu asketizmu").
Jen tech trabantu v ulicich tehda nebylo tolik, ze? :-) Statistika v poctu aut na 100k obyvatel je v tomhle smeru neuprosna. A ano, vracime se k tomu, ze v te dobe se take bezne palilo uhli a nikdo to moc neresil. Neni to jen o tom "smradu", ale o dlouhodobych zdravotnich dopadech... a ty jsou prokazane.
Mimochodem, v dobach nejvetsiho rozmachu tech Avii se bezne resily treba i jalove jizdy... jakoze jet s nenalozenym autem byl tak trochu hrich, zeano :-) Dneska na to kazdej dlabe. Kdyz uz teda chcete pripominat ty "stary" poradky.
"jako třeba bylo u aféry Dieselgate kdy se ukázalo, že naprosté většině kupců je to ukradené"
Naproste vetsine kupcu rozhopdne nebylo ukradene, ze se jim v servisu snazi zmrvit jejich automobil a snizit vykon motoru o 30%. Presne tohle totiz delala ta "oprava", ktera spocivala v ucpani sacich vstupu.