Další otázkou je, co s akumulátory udělají výrobci. Setkal jsem se s tímto:
>Dell - jako první zavedl autodestrukci baterie po určitém počtu nabití
>HP - omezení kapacity elektronikou. Nechal jsem si dát do akumulátoru nové články, ale baterie měla stále stejnou kapacitu. Na vybíjecí křivce bylo krásně vidět, jak jak to elektronika utne i když by baterie vydržela běžet ještě dalších 20 minut.
No, ono je to s tou sabotáží trochu jinak. Do noťasů se hodně cpou Smart battery, kde je speciální obvod a komunikuje po SMB. Měří si napětí, proudy a počítá energii. Hromada z nich má rovnou procesor, který si ukládá posledně dosaženou kapacitu pro plný nabití a počítá tak nějak s tím, že časem kapacita neroste, resp. se nepokouší dostat nad limit...
Samozřejmě, že při počítání energie je tu a tam nějaká chyba integrace, zaokrouhlování a časem může baterka nabýt přesvědčení, že má menší kapacitu, i když by články zvládly víc.
Pokud v EEPROM zůstane informace, že baterka zvládla se staýma článkama maximálně 1,5Ah a jenom se fyzicky vymění články za 2Ah, baterka si stejně myslí, že při 1,5Ah je plná, ohlásí konec nabíjení a odpojí se od nabíječky...
Další věc je, že pokud vyjmu články nabitý na 80% a dám tam nabitý na 60% s přibližně stejným napětím, obvod nemá jak zjistit, že je tam místo ještě na dalších 20%, protože nad interní limit tam nic nepustí. A naopak, když si myslí, že je na 20%, tak neví, že je ve skutečnosti na 40% a k části energie se nedá dostat, protože se zařízení vypne...
Takže důležitý je, že při repasi je potřeba baterce sdělit informace kapacitě a stavu baterek! Jinak nepůjde využívat plnou kapacitu nebo hrozí přebíjení...
Tak třeba tady: http://www.inteline.cz/pocitace-a-it/060922-repase-baterie/
Přítelkyně má dva Acery, koupeny krátce po sobě. Jednomu zničehonic klesla výdrž z několika hodin na asi patnáct minut, po pár dnech se to samé stalo i u druhého kusu. Náhoda to určitě nebude ;)
Zdroje a podrobnosti - je zvláštní že skoro nikdo neměří vnitřní odpor článků (z čehož by měla jít vypočítat určitě i kapacita), moc by mě zajímalo co by se naměřilo u nových a několik let starých baterií :)
Pokud vlastníte auto značky W-Škoda, tak mám ověřeno, že jednoho dne přijdete k vozidlu (Felicia, Fabie, Octavia), otočíte klíčkem a nic!!!???
V řídícím kompu mají něco co má asi HP. Řídící komp má vyhodnoceno, že akumulátor nemá "správnou" kapacitu (zpravidla již starší aku) a odmítne pohnout startérem.
Nevolejte odtahovku. Odpojte aku asi na 10 minut, řídící komp se "přenastaví" a v pohodě nastartujete.
Samozřejmě doporučuji aku vyhodit a dát nové.
Podobne udajne "inteligentni" (dle meho nazoru debilni) nabijecka tuzkovych akumulatoru Sony CycleEnergy.
Pokud neni akumulator zcela novy a nema betonovy vnitrni odpor ze by se s nim dalo svaret, hlasi ze je baterka vadna a ma se vyhodit, a odmita ji nabijet.
Musel jsem si za timto ucelem poridit od souseda vyrazenou starou "neinteligentni" nabijecku akumulatoru, ta na rozdil od tehle funguje.
Nabijecka co nenabiji je nahovno - k tak hvezdnemu logickemu vyponu se ale asi dyplomovane studovani vyvojari od Sony zrejme nedopracovali.
Jak pises zrejme ji vymyslel nejaky studovany teoretik outsourcovany z Indie. A po prvnim nabiti: Jab dan,sar! Jeho posledni prakticka zkusenost byla v bateriich holicicho strojku. Na takoveho pustit dav RC modelaru...
BTW: Ty modelarske nabijecky jsou celkem bestie na acu recovery. Neni problem je presvedcit k nabijeni do exploze baterie a jeste sledovat charakteristiky na PC.
1.Neco podobneho jsem zazil u stareho Thinkpada. Jakoby "autodestrukce" baterie po klesnuti napeti pod urcitou mez. Pritom stacilo clanky opatrne dobit v modelarske nabijecce.
2. Ze by spatna kalibrace nebo spatny design? Oni se totiz ty nabijeci svabi daji programovat. Nemohlo so jedna o preruseni z duvodu prekroceni teploty?