Thunder.m má naopak velmi dobrý argument, který jsem rozváděl už u minulých zpráviček o údajně obrovských prodejích Chromebooků.
Data jsou od společnosti NPD Group, a týkají se U.S. Commercial Channel, což je podle všeho prodej přes distributory. Rozhodně nejde o jediný kanál, přes který nakupují počítače ve firmách, školách a ve státní správě.
V linku níže se můžete dozvědět, že NPD počítá data z prodeje 2.9M kusů zařízení (notebooky plus desktopy, včetně Chromebooků), prodaných v lednu až květnu, přes U.S. Commercial Channel. Přitom podle Gartneru se *celkem* v USA prodalo za Q1/2014 14M zařízení, bez Chromebooků, iPadů a ne-Intel zařízení. Za srovnatelé období pěti měsíců to prostou trojčlenkou dává 23M *celkově* prodaných strojů (bez Chromebooků, iPadů a ne-Intel zařízení).
https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/npd-chromebooks-lead-a-strong-first-half-for-us-commercial-channel-pc-sales/
http://www.gartner.com/newsroom/id/2705117
Co plyne z čísel? NPD Group hodnotí jen cca 12.6% prodejů počítačů v USA.
Co plyne z toho, že to autoři zpráviček na rootu (a bohužel nejen tam) opakovaně čísla od NPD uvádí slovy "což dělá 35 % všech firemních notebooků prodaných v tomto období"? Jde o zjevný nesmysl, a buď jsou autoři hloupí... nebo je platí Google za psaní nesmyslů :)
BTW fakt nikoho nenapadlo se kouknout, kde jsou všechny ty Chromebooky (díky webovým aplikacím zcela závislé na připojení k netu) ve statistikách přístupu na inet? Podle StatCounteru byl ChromeOS v USA v květnu na 0.64% "desktopů" (což zahrnuje i notebooky a tablety s Windows). Celosvětově to bylo 0.19%. U obou linků si musíte stáhnout data v CSV, na grafu takhle nízké hodnoty nejsou vůbec vynesené.
http://gs.statcounter.com/#desktop-os-US-monthly-201401-201405
http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-monthly-201401-201405
Ty americania sa maju dobre, za stvtrok si kupilo nb skoro 10% populacie.
Ked u nas robia agentury prieskum na vzorke 1000 obyvatelov a vypocitaju ze volby vyhra Smer(vasa Socialna demokracia) a ziska 40% a nakoniec ziska len 32% tak na vzorke 0.03% ziskali odchylku 8% takze ked jeden kanal co ma vahu 12% ziska nejake cislo, odchylku by som typoval tak 2-4% a to som este asi prestrelil lebo ked je scitanych prvych 10% hlasov vo volbach uz ma Smer len 34%.
Ad za stvtrok si kupilo nb skoro 10% populacie - to máte na mysli čtvrtletí, aka kvartál? A máte na mysli čísla od Gartneru? V takovém případě jde o 4.4% populace, a jde o "desk-based PCs and mobile PCs, including x86 tablets equipped with Windows 8, but excluding Chromebooks and other tablets".
Ad agentury prieskum na vzorke 1000 obyvatelov a vypocitaju ze volby vyhra Smer - v případě extrapolace dat NPD na celý trh je to asi jako skouknout co Slováci kupují na benzínkách, a pak prohlásit, že jako národ nakupují primárně plněné bagety, sendviče, žvýkačky a kondomy :). Koukněte se na pojem reprezentativní vzorek. Například ty agenturní průzkumy volebních preferencí sbírají o respondentech i data o pohlaví, bydlišti, věku, vzdělání, pracovním zařazení apod., aby bylo zajištěno, že nenasbírají data jen od studentů, nebo důchodců, nebo lidí bydlících ve městě. Hrubá data se pak normalizují tak, aby maximálně seděla na reprezentativní vzorek populace. Jinými slovy srovnáváte nesrovnatelné.
Ano mate pravdu 10% som odhadol z Vasho vysledku 23M + 1.4M chromebookov =24.4M za 5 mesiacov co je pri populacii 308M presne 7.9%. Ale aj tak myslim ze sa maju ludia v USA lepsie ako u nas. :-)
Co sa tyka reprezentativnej vzorky, chapem preco je treba pri 0.03% ale pri 12% nie je potrebna :-). Ak sa na benzinkach bude predavat dokopy 12% peciva na trhu tak sa da z toho kludne extrapolovat celkova spotreba peciva. Ak sa tam predavaju len bagety a predava sa tam 12% bagiet tak sa da extrepolovat kolko sa preda bagiet od konkretneho vyrobcu na celom trhu. Ak by benzinka dala do grafu pocet zuvacek verzus pocet bagiet tak by porovnavala neporovnatelne, podobne ak by pocitacovy obchod dal do grafu tlaciarne a pocitace porovnaval by neporovnatelne. Ale ak da do grafu len pocitace porovnava porovnatelne.
Ad 24.4M za 5 mesiacov co je pri populacii 308M presne 7.9% - ovšem pokud jste měl na mysli čtvrtletí, tak to není 5 měsíců. Navíc těch 1.4M kusů od NPD jsou notebooky - z nich Chromebooky mají jen 35%. Těžko můžete sečíst všechna_PC+notebooky_z_dat_NPD_včetně_Chromebooků a tvrdit, že výsledkem jsou prodeje PC + Chromebooků.
U 12% trhu nepotřebujete reprezentativní vzorek? Zkuste si představit, že ten kanál jsou super- a hypermarkety. Kouknete jaké počítače se tam prodaly, a podle toho budete soudit, co se prodalo na trhu celkem. Výsledek bude zcela nesmyslný, protože v supermarketech jsou k dispozici jen některé značky počítačů a ještě pouze předkonfigurovnaé sestavy, a kupuje tam úplně jiná klientela, než v eshopu Alzy nebo na stránkách Dellu pro velké zákazníky.
Podobně když budete mít volební preference důchodců, nezaměstnaných a bezdomovců, může to být daleko větší procento populace než na kterém se dělají seriózní průzkumy, a přesto to nebude mít vypovídací hodnotu.
BTW jak okomentujete to, že ty Chromebooky z webovými aplikacemi nějak nejsou vidět na webu?
Len som scital znamych 24M bez chromebookov plus znamych 1.4M chromebookov co dava znamych 7.9% za 5 mesiacov (za kvartal sa ospravedlnujem) ak sa predalo viac chromebookov ktore v statistike pc a notebookov bez chromebookov neuvadzaju tak by ten pomer bol este lepsi a preto som na zaciatku tipol ze to je 10% :-). Nemam tusenie kolko percent sa preda pocitacov v retazcoch a kolo na stankach Dellu ale ak by Dell povedal ze sa u neho predalo 35% chromebookov a on predava hlavne firemnej klientelele a pozor zastupenie Dellu na trhu by bolo 12% tak by som predpokladal ze ostatny predajcovia vcetne retazcov predali tiez 35% (plus minus par percent) a v tomto pripade skor plus pretoze chromebook povazujem skor zamerany na sukromne pouzitie.
Predpokladam ze vsetky podobne diskusie ustanu ked do statistiky pc a notebookov bez chromebookov zacnu chromebboky zapocitavat pretoze budu prilis velke percento trhu na to aby ich ignorovali :-)
Otázka: odkud máte údaj o těch 1.4M Chromebooků? Koukněte se na ten link na NPD Group. Ta tabulka s 1.4M je nadepsaná "U.S. Commercial Channel Windows Desktop and Notebook Volume", a 1.4M je v řádku "Notebook Computers". Takže to vypadá, že těch 1.4M jsou noteboky s Windows.
Teď nějaká reálnější čísla. Podle TrendForce (via omgchrome.com) výrobci ve Q2/2014 dodali celosvětově 1.8M Chromebooků. Podle Gartneru se dodalo 75.8M PC (desktopy a notebooky na Intelu včetně tabletů s Windows, bez Chromebooků). To dává Chromebookům 2.3% z trhu deskopů a notebooků. Přitom aktivně používané počítače (tj. co se historicky prodalo a ještě se používá) jsou vidět na statistikách přístupu na web přes StatsCounter v kategorii Desktop, zahrnující i notebooky. Chromebooky tam mají jen 0.19%. To je opět nejspíš nadsazené, protože Chromebooky jsou na rozdíl od běžných počítačů zcela závislé na webu.
http://press.trendforce.com/press/20140721-1494.html
http://www.gartner.com/newsroom/id/2793921
http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-monthly-201404-201406
Vzato kolem a kolem, autoři na omgchrome.com píší nesmysly, a autor zprávičky je bez trošky kritického uvažování opakuje.
Neriesil som zdroje iba ciasla 1.4M je v clanku na roote ku ktoremu je tato diskusia. No ak su to windows notebooky tak sa ich predalo v 1Q 35% a potom 65% desktopov a v maji potom klesol pocet desktopov na 60%.
Zas by som americanov moc neobvinoval ze nevedia robit alebo citat statistiky, kazda ich hra je plna statistik a to aj takych o ktorych by sa nam stredoeuropanom ani nezdalo :-).
No, vy jste to tedy vylepšil :-D Ve zprávičce se mluví o prodeji CHB v USA, vy do toho zamícháte celosvětové statistiky Gartneru. A ještě ke všemu opominete důležitý fakt, jaké jsou tedy ty další kanály prodeje. Dokud nedodáte data o těch jiných kanálech, lze je považovat, pokud vůbec existují, za bagatelní, a tudíž je zprávička v pořádku.
Kdybyste to četl pořádně, všiml byste si na linkované stránce Gartneru druhé tabulky, která se týká prodejů v USA. Jedním z dalších prodejních kanálů jsou například přímé prodeje zákazníkům.
Ad dokud nedodáte data o těch jiných kanálech, lze je považovat, pokud vůbec existují, za bagatelní - nevidím důvod pitvat každý prodejní kanál zvlášť (když ten svůj navíc nepitvají ani v NPD Group - nepodařilo se mi dohledat jeho definici). Bohatě mi stačí znát úhrn *všech* prodejů v USA, vědět že NPD Group z nich sleduje nejvýš cca 12%, a že jsou tedy interpretace těch čísel zcela nesmyslné. Navíc s tím dobře koresponduje i to zanedbatelné procento ChromeOS na StatsCounteru.
Kolik z těch vašich *všech* prodejů se týká prodejů do korporátní a státní sféry?
"nevidím důvod pitvat každý prodejní kanál zvlášť"
To tady ani nikdo nechtěl. BTW vy tady zpochybňujete čísla, tak dodejte jiná, ovšem relevantní. Z nějakých *všech* prodejů nelze dovozovat vůbec nic.
Ad kolik z těch vašich *všech* prodejů se týká prodejů do korporátní a státní sféry - nevím. A kolik z prodejů do korporátní a státní sféry jde přes prodejní kanál monitorovaný NPD Group? Všimněte si že otázka nezní "kolik z prodejů monitorovaných NPD Group jde do korporátní a státní sféry", i když to také nevíme.