Hlavní navigace

Valve jede: Linux podporuje už i Half-Life 2

10. 5. 2013

Sdílet

Herní studio Valve je v posledním týdnu k nezastavení, po hrách Portal a Left 4 Dead 2 pro Linux vydala další veleúspěšný titul – Half-Life 2. K dispozici jsou také rozšíření, resp. pokračování s podtituly Lost Coast, Episode One a Episode Two. Všechny jsou prozatím v betaverzi. Jen základní verze této charismatické střílečky se prodalo více než dvanáct miliónů kopií, což z ní dělá čtvrtou nejprodávanější hru pro PC všech dob.

Den, kdy budou pro Linux dostupné všechny hry od Valve, se pomalu ale jistě blíží. Podpora Linuxu chybí už jen u prvního Left 4 Dead, Portal 2 a novinek Counter-Strike: Global Offensive a Dota 2.

(Zdroj: Phoronix)

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 5. 2013 13:25

    Marek (neregistrovaný)

    Konečně... N tuto zprávu jsem čekal. HL2 byla moje nejoblíbenější.
    Zajímalo by mě, zda bude fungoval pro linuxovou verzi moje "licence" na původní win verzi.

  • 10. 5. 2013 21:24

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Zatím je to dost retro. Ale hlavně by mě zajímaly příjmy Valve z Linuxu. Jenže oni neuveřejňují o prodejích přes Steam vůbec nic, a dokonce ani nemají veřejné obchodní podmínky pro prodej aplikace přes Steam.

  • 10. 5. 2013 23:50

    Blaazen

    No, nás by taky zajímali příjmy Microsoftu z Androida. A taky mrcha nezveřejňuje. Jestli ono jim to nakonec nevydělává víc než Windows 8. :-)

  • 11. 5. 2013 13:37

    Solitary

    Nevim jestli jim to zatim vydelava tolik, kolik by se mohlo zdat. Myslim si totiz, ze dost linuxaku uz melo spoustu her nakoupeno uz z windows ery, coz je treba muj pripad, vlastnim vetsinu Valve her, chybi mi snad jen ruzne CSka (nebavi me) a L4D1 (kdyz mam dvojku) nebo je koupilo mimo Steam (bundles). Myslim, ze pocet her, ktere jsem nakupoval jeste dodatecne primo ze Steamu na Linuxu bych dokazal spocitat na prstech jedne ruky. Momentalne mi Steam hlasi 125 her celkem, z toho 57 je pro Linux.

  • 12. 5. 2013 12:39

    kozec

    Tiez tak, od Valve som kedysi kupil "megapack" ci jak sa to volalo a teraz ked zacali portovat na linux, mohol som dokupit akurat CounterStriky.

  • 11. 5. 2013 17:26

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    V případě MS i Valve to ukáže čas. Přitom zrovna situace Valve nevypadá dobře. Sice byli pionýry digitální distribuce, ale teď přišla konkurence. Aplikace včetně her lze kupovat i přes Windows Store (vestavěný ve Windows), Apple App Store (také vestavěný), Google Play (opět vestavěný), Origin, Desura a další obchodní platformy. Valve přitom nemá moc konkurenčních výhod. Řešením je samozřejmě objevovat nové trhy: distribuci aplikací, filmů, hudby, nebo se vydat nějakým dalším směrem (Linux, konzole). Problém je v tom, že orientace Valve moc šancí na úspěch nemá. Trh konzolí je přecpaný k prasknutí, a i giganti jako Sony mají problém z něj dostat zisk. Linux má 1% uživatelů, jejich průměrná útrata asi nebude nic moc, vydavatelé her na Linux kašlou, a ten pověstný "rok Linuxu" se asi konat nebude. Pokud bude Valve pokračovat tímhle způsobem, budou se podle mě jeho tržby postupně snižovat, a nakonec upadne v zapomnění stejně jako Word Perfect, Atari, Comodore, DEC a spousta dalších.

  • 11. 5. 2013 23:48

    peep (neregistrovaný)

    sis asi dneska nevzal prášky, že? nedochází ti, že Valve distribuuje pro Mac, Linux i Windows? a že Linux a nová konzole je jen logický tah? a že přijde DOTA2 na Linux?

    šmarjá...

  • 12. 5. 2013 2:55

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Linuxová konzole je logický tah? Proč si to myslíte? Z obchodního hlediska dává podobný smysl, jako třeba konzole na MacOS nebo GNUstep. Musí úplně stejně čelit konkurenci stávajících výrobců (Microsoft, SONY, Nintendo), přitáhnout nějak vývojáře, řešit problém nelegálního kopírování her atd. Jenom by pro MacOS/GNUstep bylo víc her do začátku. Takže si to přiznejme na rovinu: SteamBox je pro vás skvělá myšlenka z jediného důvodu, a tím je použití Linuxu. Jenže zákazníci si nevybírají konzoli podle OS. A nakonec kdyby si ji tak vybírali, byl by Linux, vzhledem ke svému (ne)rozšíření, dost špatnou volbou :)

    Dota 2 dost možná bude pro Linux, to samé lze čekat u dalších titulů od Valve. Jenže Valve má za posledních 5 let celkem 5 her (šestou by mohla být Dota 2), a to asi na úspěch konzole nebude stačit - ani v kombinaci s různými indie games. Ve Valve by museli nějak přesvědčit vývojáře k uvádění her pro Steam Box, a vývojáři by pak museli vidět dobrou návratnost investice.

  • 12. 5. 2013 12:55

    kozec

    Na zaciatku roka bolo komercnych pre hier pre Linux asi 20 a vacsina z nich sa oficialne snad ani nedala zohnat. Teraz mame maj, Steam ich listuje stovku, dalsich 180 sa budto pripravuje alebo normalne funguje, ale nema ikonku[1]. Kazdy den sa objavi sprava o jednej-dvoch novych a Greenlight ich pre platform:linux vylistuje skoro 400.

    Keby som bol marketakom, uz beham s plagatom hlasiacim 330% zlepsenie ;)

    Linuxova konzola je jedina logicka moznost. Apple svoj MacOS na konzolu neda a stavat hernu konzolu nad Windows by mohol len blazon alebo samovrah :)

  • 12. 5. 2013 17:14

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Hm, jenže pro zákazníka to není o počtu her, alo o zajímavých hrách. Neptá se jestli najde ve storu pár retro kousků typu Half-Life 2 a stovku indie games, ale spíš jestli tam najde poslední Gears of War, Borderlands, GTA, Max Payne a další áčkové tituly. A samozřejmě ocení ovládání typu MS Kinect, PlayStation Move nebo Wii Remote, bude se ptát kolik toho bude muset dobastlit na svém poči pokud nepoužívá zrovna Ubuntu 12.04 LTS, jak moc mu ty hry budou padat (Valve v tuto chvíli u Steamu a těch pár her na Source* eviduje 850 bugů), jakou dostane podporu atd.

    Pro autory her to opět není o počtu her ve storu, ale o počtu prodaných her. Toho času má Linux na Steamu asi 0.8%, a pro tohle množství uživatelů se možná vyplatí uvést nějaký "Tetris+" napsaný za pár večerů v SDL, ale pro áčkovou hru je to prostě málo. Zvlášť když ten čas můžete strávit psaním portu na konzole, kde je daleko víc uživatelů a míra pirátství je minimální.

    Apple asi MacOS pro konzole nedá, ale u GNUstepu by tenhle problém nebyl. Na Windows se konzole samozřejmě postavit dá, a XBOX je velmi úspěšný. Jak jsem říkal, u Linuxu není problém technicky tu konzoli postavit, ale sehnat pro ní zajímavý obsah a dostatek zákazníků. A tam to pro Valve nevidím dobře.

  • 12. 5. 2013 18:34

    kozec

    O "zaujimavost" hier pre Linux by som sa nebal, ona je schopnost priniest aj nieco ine, nez 4851617-tu "AAA" ponasku na temu "strielaj kym sa nieco hybe" podla mna jednym z dovodov, preco sa PC hraci coraz viac priklanaju k indie vyvojarom. A Move a spol budem brat ako vtip a taktne pomlcim :P

    Nedostatok hier pre Steam konzolu samozrejme nema nic spolocne s Linuxom, je to ciste len o tom, ze PC hry nebyvaju pripravene na ovladanie ciste len gamepadom, nehovoriac o tej paseke, co nasekal MS so svojim XBox controllerom (problem, ktory teraz vyvojary hier prenasaju aj do Linuxu :( ) Ale Valve sa snazi a zoznam "Big screen mode ready" hier sa rozsiruje kazdym dnom a uz dnes by som urcite isiel radsej do Steamboxu ako do PS3, na ktoru som za 2 roky dokazal najst tri hratelne hry.

    Inak konzola nad Windows nieje problem technicky ale skor licencny. Nikto pricetny nepride na trh s niecim, co je celkom zavisle na systeme konkurenta, aj ked len naslabsieho z troch.

  • 12. 5. 2013 19:13

    Lenin POWER!

    Ubuntu ma 20 mega uzivatelu a podivejte se jak se prodavaji programy v jeho obchodu:

    http://www.omgubuntu.co.uk/2013/05/top-10-ubuntu-apps-for-april

    Nejuspesnejsich soft za $3 prodal za April 182 kopii.

    Rek bych ze obrat ubuntu store je asi 10 tisic dolaru rocne. To by mozna uzivilo jednoho indickeho studenta.

  • 12. 5. 2013 23:41

    mmartin (neregistrovaný)

    Problémy linuxu jsou známy, nicméně z kruhu se buď stane bezedný vír který vše smete do /dev/null a nebo spirála po které vyletí vzhůru.

    Když jsem kdysi poprvé přišel k linuxu, byl to dobře namazaný stroj, kterému nikdo v okolí pořádně nerozuměl. Nainstalovat ho na desktop bylo peklo. Provozovat ho ještě větší (pokud uživatel neměl trvale dostupný internet). Pořádné desktop aplikace taky chyběly, o hrách ani nemluvím.

    Dneska jsme už ale dávno jinde. 100% použitelný desktop je realitou, dokonce si můžete vybírat který to bude. Používají a rozvíjejí jej formou investic státní instituce i nadnárodní giganti. Dneska se přidaly i hry :-) super!!!

    Z mého pohledu se kruh pomalu rozmotává směrem do spirály. Linux nebude mít 10% uživatelů za rok ani za dva (i když pokud bychom k tomu připočetli všechny mobily a jiné hračky už by tam jistě dávno byl), ale na cestu vykročil.

    Já sám jsem vždy u linuxu nezůstal z jediného důvodu. Kvůli hrám. A v tomto si myslím že mají ve Valve jasno na rozdíl od zbytku světa. Hraní je motorem desktopových uživatelů.

    Nebo si snad myslíte, že by si Franta koupil novou nadupanou mašinu za 25 000 jenom proto aby mu na ní fičely nové widle s office 2012? To určitě ani náhodou. Dělá to jenom proto, protože na té "staré" plečce už se nedá hrát v plné kvalitě.

    A až bude zase jednou zvažovat jestli dá 20 bez OS + office nebo 24 s nimi, bude mít rozhodování krapet jednodušší.

    No a my co Frantovi radíme co má koupit budeme mít zase o argument více přesvědčit ho na linux. Hele neblbni. Na co ti ty widle budou? Vždyť maily stejně píšeš na seznamu, docxy a xlsxka otevřeš v OOO a díky steamu můžeš pařit jako zamlada!

    PS:
    Nedíval jsem se na aplikace v online obchodu ubuntu, ale není náhodou problém v tom, že nemají co prodávat? Tedy jinak řečeno není tam nic za co by se daly utratit peníze?

    Dokud platí neporušený kruh, nikdo do něj dobrovolně nevstoupí.
    - Nejsou uživatelé, není aplikace,
    - Není aplikace, nejsou uživatelé.

    Díky Vlave a Ubuntu se to možná změní. Otázka jestli pro nás skalní Tuxe k lepšímu nebo horšímu.

  • 13. 5. 2013 1:59

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ad "z kruhu se buď stane bezedný vír který vše smete do /dev/null a nebo spirála po které vyletí vzhůru" - po dvaceti letech existence Linuxu to minimálně na desktopu vypadá na těžkou stagnaci.

    O tom jak je Linux skvělou náhradou Windows si můžete na rootu číst prakticky od jeho vzniku. Jenže to tak zákazníkům nikdy nepřipadalo, a nijak se to nemění.

    Ten bludný kruh Linuxu není zdaleka jen o uživatelích a aplikacích. Je to také o roztříštění Linuxu na hromadu distribucí, platformě s daleko menšími funkcionalitou, obtížném vývoji, obtížné distribuci, slabé dokumentaci, mizerném UI, absenci nebo mizerné funkcionalitě řady driverů atd. A fakt si myslíte, že třeba tohle (link níže) je dobrá vizitka? Takovým SW můžete Windows nahradit stejně "dobře", jako když nahradíte automobil dvojkolákem, kterému chybí jedno kolo.
    http://www.root.cz/zpravicky/unity-proslo-testy-pouzitelnosti/

  • 14. 5. 2013 2:38

    mmartin (neregistrovaný)

    Do flame nejdu. Jen poprvé zareaguji a pak už to nechám být, aby ty sponzorované řeči nezůstaly bez reakce :-).
    Krom kamarádů/spolu­pracovníků, kteří používají počítače v práci znám v drtivé většině případů pouze obyčejné uživatele. Serfují na internetu, koukají na filmy, poslouchají hudbu, hrají hry, píší maily, volají skypem. twitují, facebookují a toť asi tak vše.

    Kolikrát za den, týden, měsíc, rok narazí na nekompatibilitu, chybějící dokumentací nebo problém s driverem?

    Jaký mají podle vás v tomto ohledu uživatelé problém s linuxem? Na otázku nečekám odpověď.

    Naopak mají problém s widlema, respektive s cenou. Po dvou letech odejde deska a šup honem nové widle, protože OEM.
    Ale to už v redmodnu vědí a tak cenu sundali dolů. Díky linuxu za to! Něco mi říká že to půjde ještě níž.

    Argumenty které zde vytahujete na linux provázejí widle co svět světem stojí. Nekompatibilita, problémy s dirvery, chybějící dokumentace... Můžete to svádět na to, že ty počítače používají neschopní uživatelé, nebo že spousty aplikací píšou neschopní diletanti nebo já nevím na co. Výsledek je ale na obou platformách tentýž.

    Koupím HW a nefunguje, případně ne ve 100% funkčnosti. Koupím software a kolikrát dopadnu podobně. Takže ani jedna platforma není samospásná a jistá.

    Je mi ale jasné že kolem sebe musíte kopat protože pak by si náhodou nějaký nebohý omylem zde do diskuzí zavítavší uživatel windows mohl říct, že už nastal čas na změnu a to přece není možné připustit :-).

  • 14. 5. 2013 4:00

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    O "běžných uživatelích" toho lidé hodně napíší, ale o jejich potřebách nemají moc představu. Ještě před pár lety nešlo bez restartu X11 serveru ani změnit rozlišení, natož vyměnit driver - to skončilo vždy na textové konzoli. Na nekompatibilitu narazí běžný uživatel na Linuxu i když chce otevřít soubor Wordu nebo nedej bože Excelu, případně pokud si koupí WiFi dongle, tiskárnu, skener apod. O usability rozhraní Unity, zadrhávání zvuku, problémech s HW, nedostatku SW atd. je asi zbytečné mluvit.

    Pokud vám odejde deska, lze ji v rámci OEM licence Windows nahradit stejným typem. Od Win8 jsou podmínky ještě volnější. OEM licence jsou vázané na počítač primárně proto, abyste mohl počítač jednoduše prodat i s licencí Windows.

    Výsledek je na obou platformách stejný? Já si nevšiml. Ve Windows 8 v pohodě rozchodíte naprostou většinu aplikací psaných pro Windows 95. V nejhorším, pokud je autor aplikace prase, budete nucen v zástupci aplikace zapnout compatibility mode. Na Linuxu máte balíček pro konkrétní verzi konkrétního distra, a nebo máte problém. To mi přijde jako zatraceně velký rozdíl. Problémy s drivery logicky existují i ve Windows, protože MS nikomu nezakazuje uvádění HW. Existuje ale velmi široký seznam certifikovaného HW a certifikovaných sestav. Naopak na Linuxu jsou podobné certifikační testy vzácností, vztahují se jen na dané distro, a koupě HW je spíš sázka do loterie. A když jsme u dokumentace, tak tam je situace nesrovnatelná.

    Upřímně čas na přechod na Linux je podle jeho uživatelů už tak 15 let, a pořád se to nějak nedaří. "Rok desktopového Linuxu" snad už patří mezi dobré vtipy i ve vaší komunitě. Jinou otázkou je spotřební elektronika typu tabletů a telefonů. Tam sice prakticky nikdo nepoužívá Linux jako takový, ale produkty na něm postavené (třeba Android) mají daleko silnější pozici, a bitva o zákazníky je v plném proudu. Pro MS to není moc dobré, protože se mu právě teď zmenšuje trh PC. Do budoucna lze očekávat, že desktopy budou spíše na práci, a velká část populace se bez nich obejde. Nechme se překvapit, kdo to u zákazníků nakonec vyhraje.

  • 14. 5. 2013 10:44

    mmartin (neregistrovaný)

    Na řeči o roku linuxu nebo linuxového desktopu si dávám dobrý pozor! V mých příspěvcích je nikde nenajdete. Mluvil jsem o něm před lety. Dnes už vím že je to pomalý a zdlouhavý proces, kdy si musí linux získat důvěru krůček po krůčku. Uživatelům jej nijak nenutím a nechávám na jejich svobodné vůli co budou používat. Na PC zásadně instaluji dualboot s primárním vstupem do W. Někteří chtějí po čase odinstalovat linux a jiní widle.

    Jinak jste mne s těmi drivery opravdu dobře pobavil. Na to opravdu nemám koment. S dokumentaci jakbysmet :-)

  • 13. 5. 2013 1:48

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Trh indie games je proti áčkovým hrám malý počtem prodaných kusů, ale ještě daleko menší svými tržbami. Navíc s tím 1% uživatelů desktopu je Linux jako trh dost nezajímavý. Ovládání přes Kinect umožňuje vytvořit úplně nový typ her. Například fyzický trénink - fitness, box apod. Gamepad je dobrý na pasivní sezení, Kinect nutí k pohybu. Nakonec se díky 60mln prodaným kusům během pouhých dvou měsíců dostal do Guinnessovy knihy rekordů jako fastest selling consumer electronics device.

    Pro nedostatek her pro Steambox na Linuxu je zjevně klíčové to slovo Linux.

    Jaký licenční problém vidíte v uvedení konzole s Windows nebo GNUstepem? BTW MS má sice slabší prodeje než někteří konkurenti, ale zase na nich dokáže vydělat. U SONY naproti tomu na PS3 prodělávají.

  • 13. 5. 2013 2:02

    kozec

    > Nakonec se díky 60mln prodaným kusům během pouhých dvou měsíců dostal do Guinnessovy knihy rekordů jako fastest selling consumer electronics device.

    Co je nepochybne pekna ukazka marketingu, ale dost malo vypoveda o skutocnej oblubenosti medzi hracmi. Inak pren Kinect existuje len o trochu menej hier nez pre Linux. Na tento rok sa ich pripravuje 12. Tolko ich Linuxu pribudlo len tento mesiac. Len mi jaksi unika, co to vsetko ma so Steamboxom.

    > Pro nedostatek her pro Steambox na Linuxu je zjevně klíčové to slovo Linux.

    Zjavne? Steambox este neexistuje, takze mam urcite pochybnosti o Vasej schopnosti diagnostikovat jeho nedostatky.

    S GNUStepom problem nevidim. MS by svojho pripadneho konkurenta za pomoci Windows bez vahania odpalil.

  • 13. 5. 2013 10:49

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Fakt chcete počítat indie hříčky typu Tetris+ stejně jako plnohodnotné hry typu EA Sports Active 2 nebo Dance Central 3? :D Jinak XBOX se prodává i bez Kinectu, nicméně 60% XBOXů si přesto zákazníci berou s ním.

    Pokud Valve do SteamBoxu nakonec půjde, tak to bude díky Linuxu veliký problém. HW dotovat nechtějí, a poptávka po PC za plnou cenu, které umí běžet jen pár retro a indie kousků, nebude nijak závratná.

    Nevím proč by MS měl odpálit firmu, která dodává HW s jeho SW. S tou konkurencí je to nepatrně složitější. Například Oracle nebo IBM jsou v některých oblastech velcí konkurenci MS, ale v jiných oblastech naopak spolupracují. MS není Google, který blokuje webové služby pro konkrétní platformy, ruší protokoly které používá konkurence apod.
    Pokud je GNUstep podle vás OK, tak proč Valve nejde do něj? Pokud by se na něm podařilo rozchodit hry z MacOS, byly by dispozici tituly, které na Linux asi nikdy nikdo neportuje.

  • 13. 5. 2013 13:02

    kozec

    > Fakt chcete počítat indie hříčky typu Tetris+ stejně jako plnohodnotné hry typu EA Sports Active 2 nebo Dance Central 3? :D

    Nie, to skutocne nie. Takej hane by som Tetris v zivote nevystavil.

    Inak naozaj netusim, co sa snazite riesit. Steambox bude herna konzola, pristroj, od ktoreho sa caka len pohodlny vyber a bezproblemovy beh hry a tomu nieje Linux o nic vacsou prekazkou, nez CellOS, iOS alebo firmware vo Wii. Ziaden OS nieje schopny magicky pricarovat zatup kompatibilnych hier.

    > Nevím proč by MS měl odpálit firmu, která dodává HW s jeho SW

    Spytajte sa v Sege.
    Skutocne ocakavate, ze sa MS bude vysmiato prizerat, ako Valve vydava priameho konkurenta Xboxu?

  • 13. 5. 2013 17:07

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ziaden OS nieje schopny magicky pricarovat zatup kompatibilnych hier - souhlas. Pro některé OS ty hry ale už jsou. Když je trh konzolí nabitý a mnohé projekty končí krachem (což se dá předpokládat třeba u konzole Ouya), mohlo by právě použití stávajících her situaci trochu usnadnit.

    Na co se mám zeptat v Sega?
    MS dávno "vysmátě" sleduje jak Logitech prodává konkurující myši, Oracle konkurující DB, IBM konkurující DB a workgroup SW atd. Jak jsem už psal, MS není Google. Mohl jste si všimnout, že jde o poměrně otevřenou firmu. Vždyť nabízí na vlastních stránkách PHP pro IIS, na Azure nabízí virtuální stroje s Linuxem, Windows Phone umí připojení k GMailu, Facebooku, Twitteru a LinkedIn atd.

  • 14. 5. 2013 8:34

    kozec

    > mohlo by právě použití stávajících her situaci trochu usnadnit.

    Povedzte, hravate Vy este hry? Ja uz coraz menej a menej, napriek tomu som este nesratil predstavu o tom, ako to PC hranie vyzera.

    Steam je pre hraca svojim sposobom uzasna vec, pretoze zan riesi vela, VELA problemov, o ktore sa mu postara prave Windows (skuste na tuto vetu pre zmenu nevyskocit, netvrdim, ze je to chyba MS alebo ze by to s inym OS za tie roky bolo ine.)
    Stale ale musim po kazdom pri, vdakabohu coraz zriedkavejsich pustani hry pod Windows riesit aktualizacie systemu, instalaciu komponentov vyzadovanych hrou (su stale dokola tie iste, napriek tomu ich Steam pri kazdej instalacii alebo upgrade znova a znova instaluje,) nastavenie rozlysenia, vystupu na TV (audio i video,) hackovanie okolo gamepadu a obcas sa do toho zamiesa nejaka nekompatibilna kniznica alebo rovno konflikt, ked instalacia jednej hry kompletne odstreli druhu.

    Toto naozaj _nieje_ "konzolova experience," toto nieje to, kvoli comu si ja alebo ktokolvek iny (mozno) kupi Steambox. Toto je "PC hranie," jediny opravneny dovod, za ktory konzolisti pececkarom dlhe roky vysmievaju. Jasne, po 20 rokoch hrania za PC to cloveku uz ani nepride divne, ale keby aj, moc si nevybere.

    Takze zabudnite na hry kompatibilne s niektorou verziou Windows, 90% z nich nieje pripravene na gamepad a 100% z nich nieje pripravenych na konzolu.

    > MS dávno "vysmátě" sleduje jak Logitech prodává konkurující myši (...)

    Ako riesi mysi netusim, ale ich gamepady odpalil fakt citankovo. Dokonca asi nemali ani len koho sudit.
    Inak ste ma ale nepochopil. Ja netvrdim, ze sa Microsoft nedokaze prisposobit konkurencii, ked musi, co mu aj ine ostava, ked PHP a GMail pouziva zvysok sveta (rovnako ako ostatne menovane sluzby / technologie). Lenze Steambox s Windows by nebol v postaveni leadera trhu, ktoremu sa treba prispodobit. So Steamboxom nad Windows by stacila jedna uplne nahodna a celkom neumyselna ludska chyba na jedinom aktualizacnom servery Microsoftu a Xbox by mal o konkurenta menej. Vy by ste to fakt riskoval?

  • 14. 5. 2013 12:09

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Ano, občas si ještě zahraju. Poslední dohranou hrou byl Max Payne 3. Skvěle zobrazuje Sao Paolo, od čtvrtí boháčů až po slumy. Pak mám rád Portal 2, Fallout 3, Rage, a až budu mít čas, chci si dát Crysis 3.

    Co konkrétně Steam řeší? Hru můžete koupit přes vestavěný store daného OS, a ty nesmysly typu friends a chat mi fakt nechybí (navíc je může nabídnout i kdokoliv jiný). Steam opravdu instaluje balíčky typu DirectX a MSVC runtime při většině instalací, i když to není potřeba (setup prostě proběhne a nic nenainstaluje) - důvod mi trochu uniká. Nastavení rozlišení a detailů je plně v režii hry. Většina her začíná v rozlišení desktopu, a úroveň detailů by se měla odvozovat automaticky z konfigurace stroje (tohle bohužel řada her nedělá). Nekompatibility knihoven jsem nikdy řešit nemusel (Windows nejsou Linux), a nikdy mi jedna hra neodstřelila druhou.

    Gamepad jsem nikdy neměl rád. Většinou hraju FPS a strategie. Ovládání gamepadem mi připadá u strategií velmi přes ruku, u FPS téměř nepoužitelné. Nicméně gamepad mám a pár her jsem s ním zkoušel. Ovládá se to stejně blbě jako na konzoli, ale v principu to šlo.
    Myslím že je ale relativně jednoduché s autory her vyjednat pár drobností typu neinstalovat dokola ty samé prerequisites, lepší podporu gamepadu, a třeba to nastavení detailů se dá udělat externě. Na druhé straně vyjednat port hry na jinou platformu je obtížnější a realizace daleko dražší. Co myslíte?

    O MS a gamepadech od Logitechu nic nevím, ale rád se dozvím detaily. Při stavbě konzole na Windows by autoři asi nahradili shell a řadu dalších věcí, a logicky by instalovali jen povolené aktualizace. Z licenčního hlediska si umím představit jak předinstalaci plných Windows, která po spuštění automaticky modifikuje vše potřebné, tak licencování jednotlivých komponent ve stylu Windows Embedded. Osobně bych to ale neriskoval z jiného důvodu: trh s konzolemi je plný, i giganti jako SONY na nich prodělávají, a i MS musel investovat miliardy dolarů, aby mu XBOX začal vydělávat. Pravděpodobnost úspěchu nového hráče je velmi nízká.

  • 16. 5. 2013 9:52

    kozec

    > Co konkrétně Steam řeší? Hru můžete koupit přes vestavěný store daného OS...

    Ale no tak. Videl ste niekedy, ake hry ponuka Windows Store? Ciste pre tu predstavu: http://i42.tinypic.com/125jfx0.png
    Nehovoriac o tom, ze je dostupny az pre W8, ktory sa zatial hracom prilis nehodi.

    Mac a Ubuntu su na tom o kusok lepsie, ale platforma pre PC hraca vzdy bola a este dlho bude DOS/Windows.

    > Nekompatibility knihoven jsem nikdy řešit nemusel (Windows nejsou Linux), a nikdy mi jedna hra neodstřelila druhou.

    Prave preto som sa pytal, ci este hravate. Tazko budem rozporovat Vase skusenosti, ale skuste si niekedy pozriet forum Steamu az budete mat vela volneho casu. Hra, ktora by sa aspon niekomu hned po instalacii nezrutila tento rok snad ani nevysla.

    Vas nazor na gamepad s RTS a FPS s Vami zdielam, ja si ale vcelku rad zahram i auticka a sem-tam daku plosinovku a k tomu sa velke kreslo s gamepadom vcelku hodi. Ovsem pod Linuxom, pod Windowsom je to uz celkom realny problem:
    Ide o to, ze MS pred nejakym casom ustanovil XBox gamepad za jediny spravny, jeho podporu za podmienku ziskania oficialneho oznacenia "hry pre windows" a samozrejme, spravil XBox gamepad celkom nekompatibilny so vsetkym ostatnym. Ale ako vravim, vyvojari do toho sli celkom dobrovolne, takze si uzivatelia a konkurencia si nemaju ani na koho stazovat.

    Mimochodom, riesi sa to ohackovanou dll. Celkom vazne.

  • 16. 5. 2013 15:09

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Steam má toho času dobrou nabídku, o tom žádná. Nicméně ten váš screenshot je dost zvláštní. U sebe vidím 6150 her, z toho 2635 placených (bez trial verze). Některé z nich ve Storu nekoupíte, a místo toho mají odkaz na obchod vydavatele (včetně Steamu).

    Ano, Windows Store je k dispozici jen pro Win8 - na místě Valve bych z toho byl šťastný, protože jim to dává možnost se připravit na budoucnost.

    Mě se hry nehroutí. Bohužel kvalita her v době jejich vydání bývá dost nízká. Nakonec to můžete vidět v popisu patchů, třeba takhle (zajímavější je to ke konci):
    http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=2736661

    Ovšem pokud jste někdy napsal složitější aplikaci, která se instaluje na větším množství počítačů, tak tyhle problémy asi chápete.

    Na autíčka mi někde v rohu leží klasický USB joystick, plošinkovky bych osobně dal s malou BT klávesnicí. Pokud správně googlím, tak MS uvedl API XInput, které podporuje více-méně to co ovladače pro Xbox 360. Pokud ovladač nemá XInput kompatibilní drivery, novější hry s ním mohou mít problém. Nicméně autorům her nikdo nebrání používat XInput dohromady s DirectInput, MS je to dokonce učí:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ee417014(v=vs.85).aspx

    BTW podobně jednoho dne umřely analogové joysticky připojované přes game port, CGA karty a další historie.

  • 16. 5. 2013 21:22

    kozec

    Dobre si precitajte clanok, na ktory linkujete. MS v nom otvorene vyhlasuje redundatny standard a upozornuje na to, ze s povodnym interfacom nebudu (celkom bezdovodne) niektore funkcie XBox ovladaca fungovat. A ako zlvastny bonus si mozete precitat toto:
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ee417691(v=vs.85).aspx#tr_1_4
    Mimochodom, XInput neprinasa ziadne realne vyhody, nejde o ziadnu evoluciu a ja v tom nevidim nic viac, nez odzub na konkurenciu, ktoru si nakoniec odniesol zakaznik. Rovnako tak nieje mozne len tak napisat driver, nakolko XInput podporuje len presne dane mnozstvo tlacitok a osi. Inak povedane, MS zo svojej pozicie zrusil gamepady a zaviedol XBox controller a jeho klony.

    A ciste pre ten humor, v Linuxe sa XBox controller sprava ako kazdy iny gamepad (vratane tlacitok nepodporovanych v DInpute,) takze problem skutocne nebude iny, nez softwareovy.

    CGA zasli evolucne, joysticky a gamepady cez gameport funguju dodnes, dokonca i pod Windowsom ;-)

    Pokial ide o ten market, notebook nieje moj a jeho majitel ma asi zaregistrovany slovensky ucet. Ale vedomie, ze som sa narodil v nespravnej krajine si urcite ku konkurencnym vyhodam nepripisem.

  • 17. 5. 2013 1:24

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    MS ze své pozice zavedl ve Windows API obdobné jako na XBoxu, a přikázal ho používat, pokud chcete získat certifikaci. Můžete používat XInput, DirectInput, obojí, nebo nic z toho; ani ta certifikace není nijak povinná. Samozřejmě pokud se autoři her rozhodnou používat jen XInput, a starý gamepad nemá kompatibilní driver, případně má víc než 4 osy a 10 tlačítek (omg), tak máte drobný problém.

    Zóny pro publikaci SW si vybírají autoři toho SW, nikoliv MS. Pokud autor hry řekne "na Slovensku nepublikovat", tak ji holt ve Storu nenajdete. Má to dobrý důvod, protože například mapu metra Hong Kongu čínštině asi na Slovensku moc nepoužijete, a oni asi nepoužijí aplikaci pro vyhledávání spojení MHD v Bratislavě. A proč autoři svůj SW nepublikují pro Slovensko? To už se zeptejte jich. Klidně jim to omlaťte o hlavu, třeba s tím něco udělají.

  • 17. 5. 2013 8:45

    kozec

    > Klidně jim to omlaťte o hlavu, třeba s tím něco udělají.

    To je rozhodne zaujimava myslienka, ale iste pochopite, ze nedostupnost aplikacii v MS Store nieje zrovna moj problem ;-)

    Na druhej strane ale urcite pochopite i to, preco budem ako hrac preferovat Steam, kde tieto problemy proste nemam. A zatial co Microsoft so svojim ekosystemom celkom otvorene deli svet na "USA, ti druhy, ti treti a ostatni," Valve a jeho CEO pravidelne prehlasuju regionalne obmedzenia za hlupost co akurat nahrava do ruk warezu.

    Podla mna rozumne uvazuci hrac nepotrebuje nad vyberom prilis rozmyslat.

  • 18. 5. 2013 0:46

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Steam má také zavedené regiony, a ne každá hra je dostupná v každém regionu. Ovšem je pravda, že těch omezení je daleko méně.

  • 11. 5. 2013 23:37

    peep (neregistrovaný)

    jede to v pohodě, občas to hapá (řekněme 1x za hodinu), ale jinak všechno funguje jak má, zatím jsem nezkoušel CS Source a HL2: Episode 2

    konfigurace: Ubuntu 12.04 amd64, kernel 3.8.9, nVidia 310.44

  • 12. 5. 2013 20:51

    EdGE (neregistrovaný)

    Valve fandím...

    Gabe et al. se asi krapítek inspirovali chybnou strategií Sony s PS3 (tu kdyby vydali s linux podporou a gigem paměti hmm...)

    Těšíme se na stable verze, velmi velmi, už aby tu byly...

  • 12. 5. 2013 23:08

    balki (neregistrovaný)

    Ale zatial vidno, ze je to beta. Niekde to seka a niekde chybaju textury. Pod crossoverom to bezalo lepsie.

    Ale ked bude ostry release tak to uz budu mat hadam vychytane :)