Desktopy jsou standardni pracovni nastroj pro naprosto kazdeho, protoze na nicem jinym se pracovat neda ... ale je fakt, ze M$ usilovne pracuje na to, ze widle na desktopu pouzit nebude mozny ... uz v tuhle chvili je pro me jako admina i pro me zakazniky naprosto neakceptovaleny win8 byt jen zvazovat. => s koncem XPcek se prejde na w7 (nejspis) a postupne se bude resit nahrada necim jinym (nejspis tuxem).
Ostatne, uz v ted klidne umim nahradit widle na vsech desktopech tucnakem ... widli aplikace se pustej vzdalene z terminal serveru, financne +- totez, na administraci usetrim stovky hodin.
Preco by ich malo byt dost? Nie je ich dost. Stoji ta kazde nove distro peniaze? Alebo zivotny priestor?
Nestoji.
Ludia, vyhodte si z hlavy, ze roztriestenost linuxu je problem. Pretoze nie je. A aj keby ste prikazali, ze ma existovat 5 distribucii, tak sa nestane to, ze vsetci vyvojari sa do nich nahrnu a budu na nich pracovat. Takto to nefunguje.
A taky možná mnohem hůř Díky tomu Linux (a open source obecně) vlastně žije, díky tomu má takové možnosti a takový záběr. Co obrovské korporace budují celé roky, Linux stíhá za v podstatě pár let.
Jasně, chápu Tvoji myšlenku (a má to i jiné nevýhody), ale je potřeba vzít v potaz, že většina open source software vzniká z realizace určitých potřeb jedince, nebo nějaké skupiny, kteří potom svoji práci poskytnou ostatním. A lidé, kteří jej potom budou používat (ta slavná komunita), pak rozhodnou jestli projekt bude pokračovat, vyvíjet se (a jak rychle) nebo ne. Je pouze na volbě konkrétního člověka, jestli započne s vlastním projektem, přidá se k jinému, nebo nebude dělat nic.
Řekl bych, že to je v kostce jeden ze základních pilířů se kterým open source stojí a padá. S tím se nedá nic dělat...
Ve světě komerčního SW píšou vývojáři pro uživatele. Když uživatelé nejsou ochotni za produkt platit, musí ho vývojáři rychle vylepšit, nebo si hledat jinou práci. Ve světě open source, jak správně píšete, vzniká velké procento SW z potřeby vývojářů. Jenže ti většinou neví nic o slušném návrhu GUI, a jejich potřeby jsou dost odlišné, než potřeby uživatelů. Výsledkem jsou pak zmetky, které skoro nikdo nechce používat ani za nulovou cenu. A souhlas - s tím se nedá nic dělat...
Sakra, ten prispevek je tak jedovaty, ze mam strach, ze mi rozezere monitor.
No, kazdopadne aby jste ten komercni software pro uzivatele neprechvalil. Vlastne proc ne. Vdecite mu za rozmach skodliveho software na widlich. Za aplikace ktere delaji vsechno mozne po cem jim nic, hlavne kdyz nadelaji co nejvice skody. Operacni system kteremu se musi prizpusobovat platici (i neplatici) uzivatele, o ergonomii na widlich radeji ani nemluvit... S tim se taky moc neda delat...
Natěstí vždycky můžete přejít na ergonomicky dokonalý Linux. V Canonicalu dokonce udělali nějaké testy. Wow :)
http://www.root.cz/zpravicky/unity-proslo-testy-pouzitelnosti/
"Dva uživatelé si mysleli, že LibreOffice Calc je kalkulačka" Upřímně zrovna tenhle bod ukazuje spíš na tu neznalost uživatelů proti které jste se ohrazoval o něco níže :-D
Jinak co se týče Canonicalu, Ubuntu != Linux, takže tenhle argument je v diskuzi o Linuxu všeobecně krapet mimo.
Navíc právě proto je dobře, že existuje dost alternativních projektů, protože nespokojený uživatel může hledat kvalitní alternativu. Nebo si - díky modularitě graf. systému - poskládat vlastní desktop, aniž by musel napsat řádku vlastního kódu (nemluvím o skriptech), má-li na to dostatečné schopnosti. (na rozdíl od widlí, kde se jejich uživatelům může o něčem takovém jen zdát, protože jsou v podstatě monolitické )
Jenže zrovna Ubuntu je jedno z nejlépe odladěných dister.
Ano, existují alternativy. Jenže kdo se jimi má probírat? To je jako skládat si auto z dílů v garáži. Jde to, ale je to spousta práce, a nikdy nebudete mít dost času to dát dohromady opravdu pořádně. Pokud pro vás není odměnou ten hřejivý pocit, že jste si to "postavil sám" (což je samozřejmě iluze - jen jste to poskládal), tak je to jen obrovská ztráta času.
BTW alternativní shelly existují i pro Windows. Můžete si udělat systém s "ohrádkami" na desktopu, Dockem z MacOS a Expose, pokud chcete. Tyhle alternatvní shelly ale většinou nebývají tak propracované, jako ten originální.
No ona vyladěnost Ubuntu je velmi diskutabilní, na tom jaké Ubuntu je, se vlastně neshodnou ani Linuxáři samotní.
Každopádně nějak nechápu, jaký vliv má systémová funkčnost distribuce na ergonomii GUI prostředí. A Upřímně... ať už má Ubutntu o proti ostatním distribucím uživatelů kolik chce, pořád jsou tu projekty, jako KDE4 a GNOME které mají v těchto věcech mnohem větší vliv, než Canonical. Zatímco, když něco vymýšlí Canonical, ostatní jen kroutí hlavou (případně to komentují), jakmile si v jednom z těch dvou velkých desktopů někdo jen uprdne, je z toho hned poprask a hned se snaží konkurenta dohnat ;) Ne, Ubuntu udává směr v trochu jiných místech.
Ad alternativy: "KDO SE TÍM MÁ PROBÍRAT?" - Tak samozřejmě, to je typické uvažování na Widlích. Samozřejmě, že se tím probírat nemusíte, ale pak si nestěžujte, že Vám něco nevyhovuje. Ani M$ (natož pak Apple) neskáče, jak si který uživatel pískne, a když už se přeci jen rozhodne udělat nějaké změny, tak vždycky po svém... Neříkám, že v OpenSource je situace naprosto ideální a bezchybná, ale v tomto směru setsakramentsky lepší. Když se mi něco nelíbí, tak to zkusím přiohnout ku obrazu svému. Nejde-li to, ani vlastními silami ani není zájem ze strany vývoje, pak hledám projekt, který mi ví vyhovuje. Konec konců, vy který tak rád omýláte principy volného trhu, by jste tento systém měl znát a ctít - jsou si dost podobné.
Co se týče modularity desktopových prostředí, váš shell na widlích připomíná situaci, kdy si uživatel (dovolím si použít Váše přirovnání) může nechat vyměnit tak akorát budíky v palubovce, potahy u sedadel, a jako vrchol extáze přelakovat kastli u auta. Zatímco u konkurenčních aut má možnost si vyměnit typ motoru, převodové a brzdné systém přidat nitrák, turbo, dodat posilovače a spoustu dalších užitečných věcí a to i z jiných existujících modelů aut, nebo si rovnou vytvořit vlastní díly. To je velký rozdíl, že? A ani to už nevypadá jako taková ztráta času. ;) Mimochodem, nezvládne-li to sám, už tu pár pěkně vytuněných vozů je k dispozici, nebo si může kdykoliv zadat zakázku....
Desktopové prostředí na Linuxu je typicky stavebnice, jejíž jednotlivé části jsou spolu propojeny víceméně přes XServer (WM, Desktop, panely, doky, ... a já nevím co všechno ještě) Změnou jedné části můžete dosáhnout výrazných změn ve fungování desktopu jako celku. Když mi nevyhovuje Openbox v LXDE protože mám dojem, že neposkytuje dostatečné funkce pro uspokojení mých nároků na window managera, nic mi nebrání jej změnit např. za KWin. Nebo, na hry nepotřebuji ani panel, ani aplety ani kde jaké další serepetičky. Bohatě mi postačí EvilWM a nějaký externí program, poskytující dostatečné menu... Atd, atd...
"No ona vyladěnost Ubuntu je velmi diskutabilní"
To sice ano, ale oproti ostatním distribucím se snaží dělat co chce uživatel a to nepřemýšlet kde co nastavit a jenom pracovat (ja mi jasné, žře apple je dále)
"systémová funkčnost distribuce na ergonomii GUI prostředí"
Představte si, když to bude padat, zasekávat se díky nevyladěnosti systémové funkčnosti, pak GUI si krásné, intuitivní, ale padající naštve uživatele.
" Ani M$ (natož pak Apple) neskáče,"
Pěkná demagogie. Všichni co mají Apple na něj přešli právě proto, že dělá co chtějí. Nemusí se nic učit, nemusí přemýšlet, prostě jenom s danou věcí pracují(lidi chtějí jednoduchost ručního kladiva, ne složitost Hamru). A M$, Google atd. se přibližují(kopírují) Apple. Kdyby to lidi nechtěli proč by to dělali? Takže ANO M$ se teď snaží skákat jak chce lid.
Zbatek co jste napsal by se dal skousnout jako možný správný výklad i když v něčem s hodně výhradami.
Jenomže jako celek váš příspěvek evokuje, já mám pravdu a vy ne. Jenomže s poloviny co píšete je blbost. Takžře si přiznejte, jak váš oponent nemá v něčem pravdu, tak hodně mimo v některých věcech jste i Vy.
P.S. Dnes chybí pokora nad názorem druhého, když si někdo myslí mám pravdu ve všem a přitom je jako ostatní a má pravdu jenom v něčem. Což by nevadilo, kdyby to neprosazoval jako mohamedán pravou víru.
Ubuntu: Jak souvisí to, že se Canonical snaží přizpůsobit myšlení BFU s vyladěností distra? A ani to, není známkou toho, že by Canonical nějakým způsobem reflektoval požadavky jednotlivých uživatelů.
Ergonomie a Ubuntu: Jenže to, že se sytém seká a padá není problém ergonomie člověče. Čtěte příspěvky laskavě v kontextu diskuze, prosím.
Požadavky uživatelů : Ale no tak... To že někomu vyhovuje Windows, nebo MacOS (Ubuntu, atd...) ještě naprosto nemusí znamenat, že dotyčná firma jen čeká, až ji uživatel zavalí svými požadavky, jak překopat funkce, ergonomii a GUI jejich projektu a hned podle toho taky překope celý systém a GUI. V případě komerčních firem to tak zhusta ani není!
Nejčastěji změny - "ty tzv. inovace" - prosazují podle toho co vyprodukují jejich inženýři, nebo podle toho co se uchytilo u konkurence. Pokud dají na hlas uživatelů, tak jedině v případě, že hrozí jejich významný odliv. A Canonical není podle mě o moc jiný.
Názory: To co sem píšu, píšu jako svůj názor. Můžete s ním klidně nesouhlasit, nikde Vám to nezakazuji. Počítejte s tím, že pokud s Vámi nebudu souhlasit, tak Vám to taky mohu napsat. Je snad mé právo (stejně jako Vaše) vyjádřit svůj nesouhlas a trvat na svém stanovisku, pokud mě nepřesvědčily argumenty oponenta. Nebo snad trollování mr. Laela není prosazování svého názoru?
> Kdo se tím má probírat ? <
Ihned jste mi připomněl tu noční můru Windows: instalace aplikací po čerstvé instalaci. Nikde žádný repos nebo něco podobného. Prostě alibistický chaos: HLEDEJ ŠMUDLO ! Takže Google a hledání kde je oficiální download posledních verzí aplikací. Héé.. Total Commander ja na webu ghisler.com ? Jak intuitivní .. Atd, atp.
Humus fialový, strávím 3 hodiny taháním posledních verzí instalátorů a pak je pouštím jeden po druhém click, clck, click další 2 hodiny ...
A to nemluvím o případu prvního seznámení úplně neznalého člověka. Nemá nikde žádný seznam s popisem. Co si má sehnat a nainstalovat se dozví tak leda od zkušenějších přátel. Ohledně katalogu aplikací - MS EPIC FAIL. Proto se teď snaží a kopírují od ostatních App Market. Ale jen pro W8, které skoro nikdo nechce .. jaká ironie. :)
DĚKUJI .. NECHCI !!!
Zlaté repos Linuxu .. Za 5 minut si naklikám aplikace, potvrdím a jdu .. třeba na pivo nebo na rande ..
Windows jsou otevřený ekosystém. MS vydává OS a nějaký svůj SW, ostatní výrobci dodávají zbytek. Od Windows 1.0 jste si na to už mohl zvyknout :)
Ano, na Linuxu si vyberete aplikace z repozitáře distra, a tím končíte. Chcete Oracle nebo Lotus Domino/Notes? Stahujte jako na Windows. Chcete něco pro co neexistuje balíček pro vaší verzi vašeho distra? Buď to rovnou vzdejte, nebo pár hodin experimentujte.
Sorry, ale je rozdíl si někde bokem doinstalovat jednu aplikace a ne všech 50 jako na Windows .. púl dne v háji a jsem nakrknutý nejmíň na půl roku.
Trochu bych upřesnil ..
- MS Windows otevřený ekosystém = vysrali jsme se na vás. Kdo nic nedělá, nic nezkazí ..
- Děkuji že jste přiznal, že Windows jsou 50x větší shit než Windows ..
:)
> Ve světě komerčního SW píšou vývojáři pro uživatele. <
LOL . to jako myslíte vážně ?!?
Opravím vás: Ve světě komerčního SW si vývojáři MYSLÍ, že to píšou pro uživatele. !!
Zpětná vazba buď není nebo je nezajímá. Oni vědí nejlépe jak to uživatel musí chtít a bude to podle nich. Finito.
Takže uživatele pěkně nasere, když zjistí, že za ty prachy to je ještě k tomu napsané úplně blbě. Viz halda a halda věcí ve Windows.
Pod Linuchem si to můžu většinou pěkně donastavit pro lepší používání ... a když ne, alespoň to nebyly vyhozené peníze.
A věřte mi, desktop na linuxu je mnohem více ergonomický než zkostnatělé Windows .. s těma už nemůžu dělat nic .. způsob práce hodný minulého století.. brr.
Také si myslím, že BFU bude naprosto jedno jestli jim naservíruješ Linux, Widle, nebo cokoliv jiného. Pokud na tom spustí svoje oblíbené multimediální programy, hry, připojí se to k internetu, bude to dostatečně cool, že to bude mít každý, a bude to mít líbivá okýnka pak to může být klidně i MSDOS. A Lael se bude moci potrhat, aby všem případným oponentům vysvětlil, jak je to praktické, užitečné a jak to musí (chtějí) mít.
To ale bude asi konec Linuxu. Alespoň tak, jak ho známe...
To jsem na Valve zvědavý. SteamOS a SteamBox hodnotím z obchodního hlediska jako velmi rizikové záležitosti. Samozřejmě chápu, že Valve s uvedením Windows Store do budoucna zmizí značná část příjmů z digitální distribuce, takže se snaží hledat jiné cesty. Na Macu je situace stejná jako na Windows (Apple Store), a na Linuxu není konkurence prakticky žádná.
Jenže ta absence konkurence má své důvody. U SteamOS předpokládám klasické linuxové problémy: (ne)podpora HW, hromada bugů. U SteamBoxu a celého Steamu na Linuxu je zase zjevným problémem nabízený obsah, kterého je minimum, a jen tak se to nezlepší. To souvisí také s vývojem, který je pro Windows i konzole prostě daleko jednoduší díky lepším nástrojům, lepší dokumentaci a existujícím enginům. K tomu jsou stávající konzole pro producenty her sázkou na jistotu. Například do vývoje GTA V šla investice ve výši cca 250M USD, a během prvních tří dnů se prodaly licence pro konzole za miliardu dolarů.
No a z hlediska zákazníka jsou konkurencí PC s Windows a konzole. Jak tohle vychází pro SteamOS/SteamBox?
- PC s Windows je o 2000 Kč dražší (cena Windows), ale nabídka SW je nesrovnatelně širší. Hodit si Steam do startupu a nastavit mu full Big Picture Mode zvládne snad každý.
- Konzole jsou naprosto bezúdržbové, levné, a nabídka zábavy je daleko širší.
Kde má tedy SteamOS/SteamBox nějakou konkurenční výhodu?
Samozřejmě chápu, že Valve s uvedením Windows Store do budoucna zmizí značná část příjmů z digitální distribuce, takže se snaží hledat jiné cesty
Problém není samotný Windows Store jako uzavírání Windows a vynucování WinRT na ARMech. Linux má dnes oproti tomu mnohem lepší kompatibilitu.
U SteamOS předpokládám klasické linuxové problémy: (ne)podpora HW, hromada bugů
To jsou ale klasické problémy všech OS. Nebo chcete říct, že Windows nemají hromady bugů (včetně těch neřešených i deset či více let) a nepodporovaného hardware?
U SteamBoxu a celého Steamu na Linuxu je zase zjevným problémem nabízený obsah, kterého je minimum, a jen tak se to nezlepší.
Většina nových her, pokud ne všechny, budou i pro Linux.
To souvisí také s vývojem, který je pro Windows i konzole prostě daleko jednoduší
Není
lepším nástrojům
To myslíte to tragické Visual Studio, co v něm kolega každý druhý týden najde nový bug nebo chybu implementace C++? Hry nejsou klikací aplikace sesmolené ve stylu Delphi a nakonec i na takové aplikace je Qt Designer o dost lepší než Visual Studio.
lepší dokumentaci
Hlavně lépe nedokumentovaným vlastnostem a race conditions, Wine by mohlo vyprávět :-)
existujícím enginům
Těm, co běží i na Linuxu?
K tomu jsou stávající konzole pro producenty her sázkou na jistotu
S tímto přístupem by nebyl PlayStation ani Xbox a nakonec by nebyly ani hry pro Windows. Amiga je sázka na jistotu ;-)
PC s Windows je o 2000 Kč dražší (cena Windows), ale nabídka SW je nesrovnatelně širší
Nabídka placeného software. A to se vyplatí :-D
Hodit si Steam do startupu a nastavit mu full Big Picture Mode zvládne snad každý.
Asi zapomínáte na běžné uživatele Windows a snahy MS takové pokročilé věci s každou novou verzí Windows co nejvíc znepříjemnit
Konzole jsou naprosto bezúdržbové, levné, a nabídka zábavy je daleko širší.
SteamBox má/měl být konzole
O jakém uzavírání Windows konkrétně mluvíte?
ARM je pro Windows toho času okrajová platforma. Win32 tam není, protože by autoři stejně SW neportovali (jak se v minulosti ukázalo o MIPS, Alpha AXP a PowerPC). Navíc jde o mobilní zařízení, pro které je Win32 z více důvodů nevhodné.
Ve Valve byli zcela spokojení s Windows, než MS přišel ve Win8 s vlastním Storem. Důvod jejich orientace na Linux vidím právě a jen v tom - do jejich praktického monopolu na distribuci digitálního obsahu, který jim umožňoval požadovat od autorů her prakticky libovolnou část tržeb, jim vlezl někdo jiný, a to do budoucna výrazně nabourává jejich zdroj příjmů.
Podpora HW i řemeslná kvalita je ve Windows řádově lepší než na Linuxu, o tom snad není pochyb. Nikdo si totiž nedovolí vydat PC HW bez podpory Windows, protože by těžce prodělal. A jakkoliv můžete kritizovat třeba Metro ve Win8, tak takovýhle paskvil by z dílny MS nikdy nevyšel:
http://www.root.cz/zpravicky/unity-proslo-testy-pouzitelnosti/
Většina nových her, pokud ne všechny, budou i pro Linux - proč si to myslíte?
Vývoj pro Windows není jednodušší? Koukněte co vám nabízí DirectX SDK ve srovnání s tou hromadou OpenGL extensions a džunglí polofunkčních driverů. Navíc hra napsaná v DirectX může běžet na desktopových Windows, Xboxu i Windows Phone.
existujícím enginům - mluvím o těch áčkových. CryEngine, Frostbite, Dunia a další. Letitý Source Engine a pár freewarů to fakt nezachrání.
Nabídka placeného software - a samozřejmě freeware. Prakticky každá zajímavá hra (i aplikace) dostupná pro Linux je k dispozici i pro Windows. Naopak to ale neplatí.
zapomínáte na běžné uživatele Windows a snahy MS takové pokročilé věci s každou novou verzí Windows co nejvíc znepříjemnit - takže běžní uživatelé Windows podle vás budou mít problém přidat Steam do startupu (což lze udělat i triviálním skriptem na jedno kliknutí), kdežto instalace SteamOS pro ně bude OK? No uvidíme :). Žádné znepříjemňování přidávání aplikací do startupu nevidím, snad s výjimkou Win8, které bootují do Metra - ale to řeší Windows 8.1.
SteamBox má/měl být konzole - ano, ale na konzoli potřebujete obsah. Pokud nemají ve Valve pořádně našetřeno, aby nalákali výrobce áčkových her, tak skončí jako řada podobných projektů - na smetišti dějin. Navíc i giganti jako Sony a Nintendo mají problém na konzolovém trhu uspět. Proč myslíte, že zrovna Valve má lepší šanci na dobytí trhu, než jakýkoliv nový hráč, který by chtěl na trh vstoupit? Díky těm pár stovkám indie hříček, které jsou k dispozici na Steamu pro Linux? To asi ne.
Takže to shrnu: Valve držím palce, ale jejich počin hodnotím jako komerčně vysoce rizikový, a do budoucna pravděpodobně neúspěšný.
Zajimavy, ze znacna cast toho co je na steamu se da koupi primo od autoru ... hmm ... presto to na steamu je.
Lol ... podpora HW ve widlich je naprosto tragicka ... donedavna si widle neumely ani nainstalovat ovladac pro nejrosirenejsi graficky karty ... dneska prozmenu neumi fungovat trebas s tiskarnama, ktery se rok ci dva nevyrabi ... neco jak gameport/midi je pro widle od vist sprosty slovo ...
Steam měl skoro-monopol na digitální distribuci na PC, takže se autorům vyplatí, i když nakonec dostanou poměrně malé peníze.
Ještě donedávna jste driver grafické karty dostával na CD s tou kartou. Podpora staršího HW může být problematická - to je věc výrobců. Ale obrovským pozitivem Windows je odjakživa široká nabídka certifikovaného HW. U Linuxu musíte prostě spoléhat na štěstí. A někdy to prostě nevyjde:
http://www.root.cz/zpravicky/nektere-nove-notebooky-od-samsungu-nepreziji-instalaci-linuxu/
Pro ilustraci ještě demonstrace toho co dnes může nabídnout se svou technologií Valve, a co mají ostatní pro Windows/Xbox/PS:
http://www.youtube.com/watch?v=Y5FV3Qmrkso
http://www.youtube.com/watch?v=HUrjcJDxCG8
http://www.youtube.com/watch?v=NRmYGJQKVMU
http://www.youtube.com/watch?v=JWvgETOo5ek
http://www.youtube.com/watch?v=HEeEoU2wyXg
http://www.youtube.com/watch?v=N-xHcvug3WI
Hm. A teď se podívejte na hry, které tenhle engine používají. V roce 2012 to byly Oil Rush a Tryst. Obě hry jsou graficky nezajímavé. Asi je něco špatně - Unigine zjevně zatím nenašel místo na herním trhu. Na demu bych kritizoval jen dost okaté dotahování textur a poněkud zvláštně vypadající stíny. Neposoudím ale fyziku, deformační model, částicové efekty, dokumentaci, výkon na různých platformách a s různými drivery, vývojové nástroje atd.
For the quarter ended June 30, 2013, Sony's Game division recorded ... operating losses of 14.8 billion yen ($150.5 million), down further compared to operating losses of 3.5 billion yen ($35.6 million) year-over-year.
http://www.gamasutra.com/view/news/197376/
O jakém uzavírání Windows konkrétně mluvíte?
ARM je pro Windows toho času okrajová platforma. Win32 tam není, protože by autoři stejně SW neportovali (jak se v minulosti ukázalo o MIPS, Alpha AXP a PowerPC). Navíc jde o mobilní zařízení, pro které je Win32 z více důvodů nevhodné.
Aha, proto se ARM bude už příští rok nasazovat do serverů a AMD se vrhá na jeho výrobu. Navíc mobilní zařízení jsou pro tvůrce her již teď velmi zajímavá, takové tablety by áčkové hry jistě snesly.
Ve Valve byli zcela spokojení s Windows, než MS přišel ve Win8 s vlastním Storem. Důvod jejich orientace na Linux vidím právě a jen v tom - do jejich praktického monopolu na distribuci digitálního obsahu, který jim umožňoval požadovat od autorů her prakticky libovolnou část tržeb, jim vlezl někdo jiný, a to do budoucna výrazně nabourává jejich zdroj příjmů.
Proto si většinu her, které jsou na Streamu, můžu koupit i přímo od autorů?
Podpora HW i řemeslná kvalita je ve Windows řádově lepší než na Linuxu, o tom snad není pochyb. Nikdo si totiž nedovolí vydat PC HW bez podpory Windows, protože by těžce prodělal. A jakkoliv můžete kritizovat třeba Metro ve Win8, tak takovýhle paskvil by z dílny MS nikdy nevyšel:
http://www.root.cz/zpravicky/unity-proslo-testy-pouzitelnosti/
To je spíš otázka, jestli někdy někdo vůbec dělal testy použitelnosti na Metro, protože to je výrazně horší než Unity.
Většina nových her, pokud ne všechny, budou i pro Linux - proč si to myslíte?
Protože SteamBox?
Vývoj pro Windows není jednodušší? Koukněte co vám nabízí DirectX SDK ve srovnání s tou hromadou OpenGL extensions a džunglí polofunkčních driverů. Navíc hra napsaná v DirectX může běžet na desktopových Windows, Xboxu i Windows Phone.
O OpenGL 3.x nebo 4.x jste již slyšel?
Polofunkční ovladače jsem viděl i pro DirectX, typicky třeba u Matroxu. Zato jsem viděl hlavně hodně problémů se zpětnou kompatibilitou u DirectX (včetně her od Microsoftu). DirectX má jedinou výhodu: výrazně rychlejší vývoj, protože to nikdo nestandardizuje a na zpětnou kompatibilitu se celkem kašle.
Hra napsaná v OpenGL běží kromě Windows i na Linuxu, Macu, Wii, Playstation, Androidu, iPhonu a spoustě dalších zařízení. Na Xboxu sice nejde OpenGL, ale i xboxí DirectX je docela odlišný od DirectX pro Windows. Windows RT OpenGL nepodporuje a to je právě to uzavírání, o kterém jsem mluvil. Zkuste to vysvětlit AutoCADu.
existujícím enginům - mluvím o těch áčkových. CryEngine, Frostbite, Dunia a další. Letitý Source Engine a pár freewarů to fakt nezachrání.
CryEngine sice oficiálně nepodporuje Linux, ale používá OpenGL a běží i na Macu, takže portace bude dost jednoduchá, pokud by o to stáli (Dunia sice zatím není pro Mac, ale měla by na tom být dost podobně). Chystá se Source 2, který bude celkem logicky i pro Linux. Pak tu máme třeba C4, Unigine, Unity (ne to od Canonicalu) nebo LWJGL.
Nabídka placeného software - a samozřejmě freeware. Prakticky každá zajímavá hra (i aplikace) dostupná pro Linux je k dispozici i pro Windows. Naopak to ale neplatí.
Aha, takže důvod, proč používat Windows, je, že tam běží linuxové aplikace? Navíc ne vždy to funguje ve Windows stejně dobře jako na Linuxu.
SteamBox má/měl být konzole - ano, ale na konzoli potřebujete obsah. Pokud nemají ve Valve pořádně našetřeno, aby nalákali výrobce áčkových her, tak skončí jako řada podobných projektů - na smetišti dějin. Navíc i giganti jako Sony a Nintendo mají problém na konzolovém trhu uspět. Proč myslíte, že zrovna Valve má lepší šanci na dobytí trhu, než jakýkoliv nový hráč, který by chtěl na trh vstoupit? Díky těm pár stovkám indie hříček, které jsou k dispozici na Steamu pro Linux? To asi ne.
Díky Source 2.
Valve držím palce, ale jejich počin hodnotím jako komerčně vysoce rizikový, a do budoucna pravděpodobně neúspěšný.
O dost méně rizikový než implementace Windows Phone Nokií. I kdyby to selhalo, tak to Valve nedovede ke krachu.
Přičemž Windows jsou na 90+% desktopů, Xbox je majoritní konzole a WP je k tomu pěkný doplněk.
Hra psaná v OpenGL může běžet na všem ostatním, pokud vývojář nespáchá sebevraždu díky té spoustě OpenGL extensions, která sice na daném HW nemusí vůbec existovat, ale zase když existují, tak mohou na každém HW rastrovat něco lehce odlišného. Kdyby ho to neubilo, stačí přidat rozdíly mezi OpenGL a OpenGL ES, tu džungli polofunkčních driverů, a fakt že OpenGL neřeší vstupní zařízení ani zvukový výstup. To jsou tak ve zkratce důvody, proč se většina her píše pro DirectX.
Co máš pořád s těma sebevraždama? Tenhle "argument" u tebe nevidím poprvé. Kdybych tě na chvíli bral vážně, tak si budu pomalu myslet, že vývojáři pro cokoliv od MS jsou psychicky vyrovnaní, usměvaví, svěží, sluníčkoví lidičkové, kterým všecičko napoprvé funguje, zatímco všichni ostatní jsou banda depresantů s patkou přes oko, co se dobrovolně psychicky trýzní používáním obskurních nástrojů, které nefungují vůbec nikde, o pauzách se při poslechu BMTH řežou žiletkama do zápěstí a co chvíli někoho z nich odvezou v igelitovým pytli.
XBox 360 se prodává víc než PS3, tuším všude mimo Japonska. Výsledek je ten, že MS prodal víc XBoxů než Sony, prodal i více her, a na rozdíl od Sony na XBoxu neprodělává.
Xbox One měl mít restrikce proto, aby umožnil to co dnes zavádí Steam: půjčování her. Uživatelé se ale vzbouřili, takže MS restrikce uvolnil. Půjčování asi nebude.
OpenGL běží i na Windows.
Problémy s extensions byly hlavně u OpenGL 2, ale to je už pět let překonané. Na druhou stranu, problémy se špatnou implementací Direct3D taky nebyly zase tak neobvyklé.
OpenGL neřeší zařízení ani zvuk, na to je třeba SDL a OpenSL. Na druhou stranu zařízení a zvuk se na Windows a Xboxu řeší taky úplně jinak, i když je to oboje oficiálně DirectX.
Kozec psal, že "hra nad OpenGL [běží] na vsetkom ostatnom". Jenže na řadě platforem máte OpenGL ES (včetně Androidu ve verzi 2.0).
Jinými slovy přepínání rozlišení (a hlavně přepnutí při pádu aplikace), zvuk a vstupní zařízení řešíte na každé platformě jinak. Pro Windows, XBoxy a WP prostě použijete DirectX. Vstup řeší na všech platformách XInput (vyjma WP - tam joysticky a gamepady moc nefrčí), zvuk řeší XAudio2.
Tak jo, chtěl jste to ..
This experience lead to the question: why does an OpenGL version of our game run faster than Direct3D on Windows 7? It appears that it’s not related to multitasking overhead. We have been doing some fairly close analysis and it comes down to a few additional microseconds overhead per batch in Direct3D which does not affect OpenGL on Windows.
Zcela evidentní zjištění, že na úplně stejném stroji s úplně stejnými Windows7 běží OpenGL implementace rychleji než Direct3D kvůli většímu overheadu. !!
Ještě pořád budete tvrdit, že DX je rychlejší ?!?!?!
Situace u Left 4 Dead 2 je nejspíš způsobená špatnou optimalizací DirectX kódu. Unigine je naopak rychlejší v DirextX, a to celkem výrazně. Možná pánové umí optimalizovat lépe než ve Valve? :)
http://www.g-truc.net/post-0547.html
Ne. Jen tvůrci Unigine neudělali nic pro optimalizaci s OpenGL, kterou udělalo Valve. Dokonce to vedlo ke změnám v driveru GPU. Zopakoval bych test s novými optimalizovanými drivery Nvidie.
Dokážete pořádně číst ? zcela jasně je v tom článku psáno, že DX má větší overhead časový.. v části, kterou programátor neovlivní..
jj, on kazdej nadsene rici a zrizuje si uz po 25ty ucet u M$, aby za rok, ci dva zjistil, ze svy nakoupeny appky si muze leda nalozit, protoze zase neco nekde prekopaj, zrusej, ... jako by to tu nebylo uz nekolikrat ... ze , viz jejich uzasny "Games for Windows" ... kdy kdo rozchozoval naprosto cokoli, tak jiste s radosti potvrdi, ze to byl zazitek skutecne za ty prachy stojici ... zaobirat se tyden tim, ze tahle sracka nefunguje ... to fakt stoji za to.
Další krásná prognóza od L.O. :)
Vytisknu a za pět let dám za rámeček na stěnu prognóz kolem MS.
Hned vedle Ballmerova výsměchu, že iPhone nemá šanci na úspěch.
A Gatesova názoru, že iPad je k ničemu.
A L.O. 2 roky staré prognózy, že WP budou do 2-3 roků masivně používaným OS pro mobily.
Jo a ještě mám někde rok staré (už nevím koho) tvrzení, že Elop nečiní kroky k levnému prodeji Nokie Microsoftu ..
:)
Windows Phone přece jsou masově používané. 8.3% v EU5, 12% v Mexiku, 15.3% ve Vietnamu, 12% v Litvě, na řadě trhů překonán iPhone... Čekal jsem rychlejší nástup, ale ten čekala řada analytiků.
Elop činil nějaké kroky pro levný prodej Nokie MS? Zdroj? Nebo to podle vás automaticky vyplývá z toho, že MS nakonec Nokii opravdu koupil?
Na vašem místě bych spíš upozornil na to jak jsem tvrdil, že MS nekoupí Nokii ani jiné výrobce HW, protože se tím z tradičního partnera výrobců HW stal jejich konkurentem. A vidíte, stalo se. S předvídáním budoucností je totiž takový jeden problém: často to nevyjde. Nakonec by o tom mohli hovořit jiní; jejich výroky si předpokládám také dáte na svoji nástěnku.
http://archive09.linux.com/feature/30873?theme=print
http://www.root.cz/zpravicky/linux-je-nejrychleji-rostouci-os-na-svete/
http://www.root.cz/zpravicky/pristi-rok-pry-bude-linux-na-vetsine-pocitacu/
http://www.bytebot.net/blog/archives/2007/05/07/dell-collaborates-with-microsoftnovell-2007-is-definitely-the-year-of-desktop-linux
http://www.pcworld.com/article/13908/article.html
Další materiály na téma "rok XXXX bude rokem linuxového desktopu" si jistě obstaráte sám. Trochu se ale obávám, že v takové záplavě mé nevyšlé předpovědi trochu zapadnou :D
V Evropě a US je trh se smartphony už poměrně nasycený. Uživatelé mají smartphony, a při výběru toho příštího hledají lepší verzi současného stroje. Místo starého iPhonu si často koupí nový, totéž u Androidu. Přesto mají WP v EU5 8.3% (ve Francii mimochodem 11%), což není špatné. V US je to horší, tam jde o cca 3.5%. Dost velký vliv na to má dotace telefonů u operátorů, stejně jako školení prodejců u operátorů. Apple má velmi silnou pozici, a Nokia prostě nemá tak dobré prodejní kanály.
V rozvojovém světě počty uživatelů smartphonů teprve rostou, a spousta lidí si kupuje první smartphone. A nenechte se zmást - rozvojové trhy jsou daleko větší než EU a USA dohromady, a smartphone tam chce každý.
Nějaká data:
http://allaboutwindowsphone.com/news/item/18284_Kantar_data_shows_Windows_Phon.php
Na konci roku 2008 měla Nokia celosvětově 41 % trhu (a 64 % tržeb), byla pátou nejdražší značkou světa a ještě v roce 2010 byla vyhlášena Dow Jones Indexem jako nejudržitelnější technologická společnost, když překonala i takové obří firmy jako Samsung, HP, Google, Apple nebo Microsoft. To ještě netušili, že se tam chystá Elop. Dnes má celosvětově pouhá 3 % trhu, prakticky nulové tržby a značka loni zmizela z TOP 100.
Jenže Nokii ujel vlak ve smartphonech. BTW celosvětově měla v roce 2012 19.1% trhu, ne 3%, a tržby 30G EUR, nikoliv "prakticky nulové".
http://www.androidheadlines.com/2013/02/seismic-shifts-in-the-handset-market-as-htc-falls-out-of-top-10.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia
BTW Nokia není jediná, komu ujel vlak. Podobně dopadnul MS s Windows Phone, Sony-Ericsson, a dokonce i Motorola (nyní vlastněná Googlem, vyrábí stroje s Androidem a dál vesele prodělává).
Lael Ophir : "PC s Windows je o 2000 Kč dražší (cena Windows), ale nabídka SW je nesrovnatelně širší."
kdybyste nekecal.
Ono stačí porovnat nabídku standardního repositáře v některé mainstreamové distribuci s nabídkou některého z Webů, které nabízejí soft pro Widle a a hned je vidět na čem jsme. ;)
Jediné v čem Widle mohou Linux předběhnout je nabídka her. vypadá to, že díky Steamu se i tohle relativně brzo změní.
A potom co se týče specifických oborových aplikací. A to kdo ví jestli... To je tak všechno.
Co se týče desktopových aplikací na Windowsech, tam vůbec nestíhají, protože pro nové programy jsou oproti těm starším dinosaurům mnohem obtížnější podmínky pro jejich uchycení. Uživatelé widlí jsou tak vychovaní, že jakmile si navyknou na jednu aplikaci, tak většinou vesele ignorují jakoukoliv jinou. A reaguji velmi podrážděně, když jsou nějakým způsobem přinuceni si zvykat na jinou. Díky tomu se drží už roky několik programů a spousta nadějných projektů v podstatě velmi rychle zanikne.
A co se týče ceny Widlí, to bych vůbec neřešil, vzhledem k věčným nářkům M$ jak moc uživatelů widle pirátí ;)
Co najdu ve standardním repozitáři? Hromady balíčků s knihovnami, které samy o sobě pro uživatele mají nulovou hodnotu. Spousty duplicitních "praktických utilit", často nedodělaných nebo nepoužitelných. A samozřejmě spoustu SW, většinou ve kvalitě freewaru.
Jaký SW podle vás uživatelé na PC potřebují? Podle všeho jde o obecný SW (browser, přehrávač multimédií), SW pro podporu jejich práce, a SW pro volný čas. Linux je na tom poměrně slušně u obecného SW, ale jinak je to bída a utrpení.
Ano, (nejen) Windows se pirátí. Napadá vás proč lidé SW raději ukradnou, než aby použili open source? Nejspíš protože často nenajdou open source s užitnou hodnotu, kterou očekávají.
Ale, ale... Knihovnami se uzivatel zabivat nebude (nebude-li to nezbytne nutne, coz neni pokud k instalaci software vyuziva balickovaci system]. Mimo to jsou tam tez baliky s datovymi soubory, art balicky a pod... Nicmene nic to nemeni na faktu, ze Vase prohlaseni sirsi nabidce softwaroveho vybaveni pro Widle oproti Linuxu je hned z prvniho pohledu (mnozstevniho) pekny FUD.
Kvalitu necht si posoudi uzivatel sam, hadka na toto tema s Vami nikdy nikam nevedla a neminim v tom ani pokracovat. Koneckoncu, to ani nebylo tematem teto casti vlakna ;) Mate trochu problem drzet se daneho tematu :)
Opravdu? A vektorovou grafiku podle Vas delam asi ve Web Browseru, Dokumentaci pisu v soundplayeru, programuji ve videoplayeru ne?
"Ano, (nejen) Windows se pirátí. Napadá vás proč lidé SW raději ukradnou, než aby použili open source? "
To je jednoduche: Nevedomost, linost a to, ze jsou widle momentalne vic na rane. ;) A doufam, ze to tak jeste chvili vydrzi
Tu kvalitu opravdu může každý posoudit sám. Za mě - a většinu dalších uživatelů - je výsledek naprosto jasný.
On někdo neví o Linuxu? Vždyť se o něm cca od roku 1998 psalo snad i v časopisech pro ženy, z každého časopisu padaly CDčka s distribucemi, výrobci HW od té doby dodnes neúspěšně nabízejí stroje s Linuxem, pánové z IBM dokonce nelegálně sprejovali po chodnících Love, Peace, Linux (mimochodem za to dostali 100k USD pokutu - to jsou zřejmě t prostředky, které IBM investuje "v souvislosti s Linuxem" :)). Nic z toho ale nezabralo. Naprostá většina uživatelů dál radši platí nebo krade, než by používali Linux.
http://adsoftheworld.com/sites/default/files/images/ibm_peace_love_linux.jpg
http://www.zdnet.com/ibm-gets-100000-fine-for-peace-love-and-linux-campaign-3002099980/
"Za mě - a většinu dalších uživatelů - je výsledek naprosto jasný."
Jistě. Co si myslíte Vy si musí zákonitě myslet i zbytek světa, že ano? :-D Směšné....
K tomu ostatnímu. O tom, že někdo o něčem ví, ještě neznamená, že to zná. To je sakra velký rozdíl. Pokud by jste chtěl být však puntičkář: dobře beru zpět "nevědomost" a nahrazuji ji "neznalostí".
Lidí raději za widle platí, nebo je kradou ne proto, že by Linux byl špatný, ale proto, že jim tento způsob připadne pohodlnější. A to prostě jen proto, že byly takto vychování: Je to něco nového, neznámého, tedy něco čeho se klasický uživatel widlí víceméně bojí aniž se s tím blíže seznámil (- viz výše).
Proč asi grafici nejedou Gimp, podniky Linux a kancelářské krysy OpenOffice? Protože jsou to horší alternativy.
O problémech Linuxu by se dalo psát dlouho: prehistorické technologie, velmi úzké API, nedodělanost dister, roztříštěnost na spoustu dister, mizerná dokumentace, problematické vývojové nástroje, neexistující trh komponent, slabý ekosystém. Přitom aby Linux uživatele přesvědčil k přechodu, musel by být nejen stejně dobrý (což bohužel není), ale navíc nabídnout něco navíc, aby to vyvážilo cenu přechodu. Zjevně jako motivace nestačí ani nulová cena. Za mě je to fail.
Jistě, protože tomu nejte nakloněn Vy, tak to nepoužívá nikdo.
No, ostatní jsou kecy k zasmání. Například sám jste o něco výše tvrdil, že Linux používají hlavně programátoři, ale zde píšete, že má slabé vývojové nástroje. Logicky si to dost protiřečí, že ano? :-D A to nemluvě o dokumentaci, která je v porovnání s tím co nabízí M$ v podstatě na špičkové úrovni, nemluvě ani třeba o takových uživatelských příručkách k Mandrivě a Ubuntu, pocházejících z pera pana Bíbra a jeho týmu. atd...
Co se týče Vás, my víme, že pro Vás je fail, co Vám nadiktuje vaše PR oddělení ;)
Tržní podíl OOo je, přes nulovou cenu, velmi malý. To je prostý fakt.
Linux má slabé vývojové nástroje. Nicméně vývojáři psali aplikace i době, kdy nebylo pro Linux k dispozici jediné IDE. Bylo to jistě velmi nepohodlné.
Dokumentace je Linuxu na špičkové úrovni ve srovnání s tou od MS? To si asi děláte srandu. Koukněte se na MSDN. Prakticky všechno má intro s vysvětlením konceptů, popis používání, podrobný popis interface, hromady příkladů, a v řadě případů i nějaké tutoriály. Když jsem se chtěl dozvědět, jak na Linuxu pomocí API změnit IP adresu, bylo to velmi náročné hledání. Snad jediné slušně dokumentované API na Linuxu je Qt.
"Tržní podíl OOo je, přes nulovou cenu, velmi malý. To je prostý fakt."
Vite odkud? To jste si zase vycual z palce u nohy? Mate nejaky 100% verohodny zpusob jak overit, zda a kolik uzivatelu vlastne pouziva LibreOffice?
A kdyz uz jsme u toho, pred chvili jste tvrdil, ze nikdo a najednou velmi malo. Jenze "Nikdo" != "velmi malo". Takze... zase lez?
"Linux má slabé vývojové nástroje. Nicméně vývojáři psali aplikace i době, kdy nebylo pro Linux k dispozici jediné IDE. Bylo to jistě velmi nepohodlné."
Zajimave. Jenze takove trochu o hovne, porad to jaksi nevysvetluje nelogicnost vasich tvrzeni - otazku co tedy na Linuxu laka hlavne programatory (o nichz vy sam tvrdite, ze jsou nejvice zastoupeni jako uzivatele linuxu], kdyz jsou na nem vyvojove nastroje tak slabe jak tvrdite. A jak znamo, vyvojove nastroje jsou pro programatora totez jako lopata a krumpac pro kopace.
"Dokumentace je Linuxu na špičkové úrovni ve srovnání s tou od MS? To si asi děláte srandu. Koukněte se na MSDN. Prakticky všechno má intro s vysvětlením konceptů, popis používání, podrobný popis interface, hromady příkladů, a v řadě případů i nějaké tutoriály. Když jsem se chtěl dozvědět, jak na Linuxu pomocí API změnit IP adresu, bylo to velmi náročné hledání. Snad jediné slušně dokumentované API na Linuxu je Qt."
Pripada mi, ze si delate dobry den asi vy ze me. Ono neco hledat na serverech MSDN je opravdu zazitek. Osobne si pamatuji jaka zabava byla jen najit nejake informace o strukture RECT.
Jinak je docela smutne, pokud za dokumentaci k systemu povazujete jen refercni manual k API, popripade tutorialy pro vyvjare (na opensource v podstate zbytecne). To je hodne malo a predpokladam, ze vetsina neprogramujicich uzivatelu by vas s takovou dokumentaci poslal nekam hluboko, kde slunce nesviti ;)
"Nikdo" je v tomto kontextu hyperbola: nadsázka či zveličení, záměrné přehánění skutečnosti s cílem zdůraznit subjektivní závažnost. Čekal bych, že to pochopíte.
Ona také naprostá většina vývojářů nepíše pro Linux, ale pro Windows.
Proč byste něco hledal na "serverech MSDN", když můžete mít lokální dokumentaci nainstalovanou s Visual Studiem?
Na open source jsou dokumentace API, příklady a tutoriály zbytečné? :) To si fakt nemyslím.
Neprogramující uživatelé měli na Linuxu odjakživa problém. Když jsem naposledy zkoušel v helpu hledat pár běžných věcí (jak naformátovat USB klíčenku, změnit layout klávesnice, změnit rozlišení obrazovky apod.), dopadalo to pro Linux dost špatně.
""Nikdo" je v tomto kontextu hyperbola: nadsázka či zveličení, záměrné přehánění skutečnosti s cílem zdůraznit subjektivní závažnost. Čekal bych, že to pochopíte."
Tak urcite... Je zvlastni, ze se o tom vzdycky zminujete az Vas oponent upozorni, ze pod pojmem "nikdo" si vetsina lidi predstavi neco trochu jineho.
"Ona také naprostá většina vývojářů nepíše pro Linux, ale pro Windows."
Fajn, avsak odpoved zase o nicem. Vysvetlite uz konecne z jakeho duvodu prevazuji mezi uzivateli Linuxu vyvojari, kdyz jsou na nem tak chabe vyvojove nastroje, nebo se konkretni odpovedi na konkretni otazku nedockam (krom mlzeni, vytaceni a uhybani)?
"Proč byste něco hledal na "serverech MSDN", když můžete mít lokální dokumentaci nainstalovanou s Visual Studiem?"
Proc bych si tahal MSDN na disk, kdyz mam pristup k internetu, kde ji najdu taky? ;)
"Na open source jsou dokumentace API, příklady a tutoriály zbytečné? :) To si fakt nemyslím."
Existuje spousta prikladu a tutorialu ve forme jiz hotovych projektu. Staci umet pouzit standardni vyhledavaci nastroje, popr. Google a .... mozek.
"Neprogramující uživatelé měli na Linuxu odjakživa problém. Když jsem naposledy zkoušel v helpu hledat pár běžných věcí (jak naformátovat USB klíčenku, změnit layout klávesnice, změnit rozlišení obrazovky apod.), dopadalo to pro Linux dost špatně."
Fakt? tak nejprve :
man mkfs - formatovani
man loadkeys - layout klavesnice
man xrandr - rozliseni obrazovky
Pokud je mi znamo Gnome i KDE maji centralizovanou napovedu, kde se daji v klidu najit informace o tom jak naklikat jiny layout klavesnice, nebo zmenit rozliseni obrazovky. Mimochodem, pokud si pamatuji, napr. zminovane prirucky Mandrive tyhle informace obsahovaly.
Zvažoval jsem psát speciálně pro vás nějaký markup, abyste pochopil nadsázku, ironii, vtip nebo výsměch. Mohl bych to udělat, ale řekl jsem si "ne". Učte se :)
Proč na důvody distribuce uživatelů Linuxu podle schopností ptáte zrovna mě? Můžu se jenom dohadovat. Důvodem asi bude to, že vývojáři (a admini) na Linuxu vidí víc hodnoty, než běžní uživatelé. Jinými slovy vývojové nástroje jsou slabé, ale hodnota pro běžné uživatele ještě horší :)
Proč si tahat MSDN na disk? Při vyhledávání můžete filtrovat podle použité technologie (select v SQL je něco trochu jiného než v LINQ), a nejste závislý na připojení k internetu.
Aha. Takže místo dokumentace s vysvětlením konceptu, příkladem použití a tutorialem od autorů si můžu vygooglit nějaký projekt, který dané API používá. No to je mi dokumentace :)
Man mkfs atd.? To asi nemyslíte vážně. Nejprve byste totiž musel *znát* výrazy mkfs, loadkeys a xrandr. Od běžného uživatele nemůžete čekat, že se kvůli používání počítače bude šprtat stovky příkazů a názvů konfiguráků. Ve Windows si člověk spustí help a napíše "change keyboard language", "install language" apod. Distra Linuxu v tomhle byla velmi slabá, alespoň když jsem to naposledy zkoušel.
Já bych spíš, řekl, že Vám jde spíš o to, podsouvat nám Vaše dojmy, než o nějakou nadsázku. Ve skutečnosti neexistuje žádný o věrohodný 100% způsob sledování používání open sourcových projektů, takže nikdo z nás nemá ani šajna, jak velké procento uživatelů využívá Libre Office, Gimp, nebo třeba Blender.
S těmi Vašemi nedotknutelnými statistikami jděte někam, protože jejich věrohodnost, je asi stejná, jako věrohodonost předpovědi počasí na příští měsíc
Co se týče vývojářů a Linuxu, je to taková hodně vyhýbavá odpověď. Jak jsme už jednou probíraly výše, Opensourcové nástroje vycházejí prvoplánově z potřeb jejich tvůrců. To platí i pro nástroje, které si tvoří pro svou práci. To samo o sobě vylučuje Vaše tvrzení o slabých vývojových nástrojích, protože jsou tvořeny těmi, kdo je používají. To, že Vy s nimi neumíte zacházet, ještě neznamená, že jsou nějak méněcenné :)
Tak jako tak pořád lepší, než moloch plný zbytečných konin od MS - Visual Studio ;)
Mluvily jsme o tutoriálech a příkladech. A takto klidně hotové projekty mohou sloužit ;) Vysvětlení konceptů a popis API máte v dokumentaci - Vám chyběli tutoriály.
Ach zapomněl jsem, máte pravdu - děkuji za připomenutí. tedy:
man man - příručka prohlížeče manuálových stránek
odtud
man -k <keyword> - vypíše seznam stránek s hledaným pojmem
apropos <keyword> - v podstatě to stejné co man -k
Jinak existuji i projekty centralizujíci a indexující dostupnou dokumentaci. Např. dwww pro Debian GNU Linux, KDE Help Center by mělo umět taktéž pracovat s manuálovými stránkami. Jestli Gnome Help, to opravdu netuším.
Opravdu obdivuji Vaše hluboké (ne)znalosti Linuxu, pane Ophire. Na tak zarytého odpůrce Linuxu, bych předpokládal, že jej znáte alespoň z uživatelského hlediska lépe. Ono asi nestačí nainstalovat, a po deseti minutách usoudit, že se mi to nelíbí a pak všem tvrdit jak je to o ničem... ;) Ale to je pravě ta do***vená logika uživatelů widlí.
Máte pravdu. Například já jsem zuřivý uživatel OOo i Gimpu - oboje jsem stáhnul nejméně pětkrát :)
Aha, takže hledat dokumentaci po všech čertech, nemít k dispozici komponenty, a používat béčkové IDE, to je podle vás výhra. Podle mě ne.
Man je help pro command line, jako help pro GUI je nepoužitelný.
Unixy včetně Linuxu jsem používal dost dlouho na to, abych si udělal názor.
Vytahujes jednu z absolutne nejhur optimalizovanou gamesku co existuje ... nehlede na to, ze kazdy nepotrebuje hrat ve 4k. Na svym 7let starym zeleze spustim vpohode naprosto cokoli ... ne uz samo na maximalni detaily, ale vpohode. Po vymene grafarny a zachovani kompletniho zbytku mi jede naprosto cokoli na max(1920x1200). 7milete 4jadro se pri tom ani moc nezapoti a 8GB RAM (DDR2) na to staci s prehledem.
Navic vykon GPu se pouziva jen k tomu, abys na scenu dostal vic casticovych efektu, pripadne vic polygonu ... ale hru to jinak zvlast nezlepsi.
Pokud vám třeba Crysis 3 jede ve slušných detailech a plynule na 7 let starém HW (po výměně GPU), tak jste tehdy asi nakoupil dost extrémní HW. I tak o tom dost pochybuji. Spíš bych za tím viděl takový ten efekt, kdy novou hru rozjedete s grafikou ve kvalitě Half-Lifu, a bude vám to připadat dobré :)
To ano, jenže:
1. PS3 a Xbox 360 měly na svou dobu poměrně vysoký výkon. To byste musel do TV dnes dávat něco s výkonem PS4/Xbox One.
2. Výkon PS3/Xbox360 je dnes směšný i v porovnání s poměrně levným PC.
2. A jak sám píšete, vydrželo to jen 8 let, kdežto TV by vám měla vydržet o dost déle.
Vykon PS4/Xbox One odpovida podprumernemu PC (dnes). Kazdy hrac ma realne podstatne vykonejsi sestavu (za hrace povazuju nekoho, kdo neresi nakup kompletni sestavy za 10k). Prumerna PC grafarna (kolem 5k) s prumernym CPU (kolem 5k) je minimalne o rad vykonejs ... uz jen jaksi proto, ze v ty konzoli by se to neuchladilo.
A zcela obecne se da rict, ze konzole defakto zcela selhaly - jinak by totiz i nadale mely specificky HW. Je to stejny jako jabko - taky je dnes u x86.
Xbox One má 8-jádro na 1.75GHz a GPU založený na Radeonu 7790, což zdaleka není špatné. Velkou výhodou konzolí je navíc fixní konfigurace, na kterou se dá výrazně optimalizovat. Běžná PC samozřejmě předeženou i nové konzole, protože než MS a Sony skončí vývojový cyklus, výrobci GPU a CPU budou mít venku výkonnější HW.
A proč myslíte, že konzole nepoužívají x86 od začátku? Podle mě je důvod zjevný: výrobci se chtěli vyhnout pirátění her, resp. spouštění her pro konzole na běžných počítačích. Ovšem x86 je levnější, a je výrazně praktičtější pro společný vývoj her na PC i konzole (v tomhle byla PS3 opravdu horrorová). Ochranu proti kopírování holt musejí výrobci precizně zvládnout na x86. Předpokládám že na tom SOC budou i nějaké klíče.
1) Dnesni mainstreamova TV stejne obsahuje v podstate plnohodnotny pocitac(i kdyz teda obvykle ne x86). Akorat vyrobci tam flikuji kazdy svuj software. Kdyz stoupne cena o 5 tisic, aby se tam dal poradny HW, tak to muze byt se steam OS pomerne slusny trhak. Treba me by to mozna primelo se rozhoupat si tu televizi konecne koupit. Zkratka mit all-in one a nic dalsiho neresit. Jen tam pichnout internet.
2) No a? To nic nebrani vydavat stale nove hry. U Steam OS bych rekl, ze reknou nejakou minimalni konfiguraci a pro tu se bude optimalizovat pristich par let.
3) Pred osmi lety jeste trhu dominovaly CRT! A u plochecho mainstreamu bojovaly tluste plazma a LCD krabice 40'' uhlopricek s "HD-ready" rozlisenim. S dneskem opet neporovnatelne. Kdo koupil TV pred osmi lety, s velkou pravdepodobnosti jiz vymenil.
1. Těch dalších 5000 Kč televizi pochopitelně prodraží. Jako zákazník bych si daleko radši koupil co nejhloupější TV, a k tomu konzoli. Připojit těch pár kabelů zvládne i laik.
2. Jenže ty hry budou zastaralé, a ten počítač ve své SmartTV neupgradujete.
3. Před osmi lety dominovaly CRT možná v ČR :). Ta 40" HD-ready plasma bude mít i dnes velmi dobrý obraz, a GTA V si na ní zahrajete velmi dobře. Řada her totiž na Xboxu One/PS4 totiž nepojede ani v 1080p.
To vám neřeknu. Ale můžu prozradit, že jsem měl na výběr mezi "chytrým" a "hloupým" modelem. Samozřejmě vyhrál ten hloupý bez připojení k netu. Nepotřebuji na TV nepoužitelný browser s ještě méně použitelným ovládáním, piškvorky a připojení k NetFlixu, které v ČR stejně nefunguje. Naopak PC hry ve stereoskopickém 3D, případně hry Xbox a s Kinectem, to je jiné kafe.
Opet nevidim problem v tom, proc by v TV nemohlo byt APU, treba to same co bude v PS4/XBOX One, myslim ze to TV za 100k o moc neprodrazi.. Stereoskopicke 3D budou tyto konzole sice podporovat, ale ne zamerovat se na nej a tak jsem zvedav jestli na ne vyjde alespon v pristim roce nejaka 3D hra. Skutecne jedina vec v cem mohu konzole navrch jsou ovladaci periferie typu kinect..
A kdyz vyhledove za 5-8 let, budu chtit lepsi HW a nebudu chtit platit zase 100k za TV, ktera bude za ten cas zrejme technologicky taky docela zastarala, tak proste zaplatim tech 6k za novou konzoli.. Otazkou je jesli ta dalsi generace konzol nebude zase podporovat treba nejake 4K stereoskopicke 3D na 400Hz... Bohuzel to treba 5-8 let stara televize za 100k neda, protoze nebude mit v sobe ten spravny konektor.. ;)
Pokud mi někdo nabídne dobrou televizi s dobrou vestavěnou konzolí (a tím nemyslím Ouya nebo SteamBox), tak o tom budu příště uvažovat. Ale upřímně to zatím moc nevidím.
3D her na konzolích bylo a zřejmě bude minimum. Naopak na PC s Windows můžete hrát ve 3D spoustu her. TriDef jich podporuje cca 600, a funguje i řada dalších. Opravdu doporučuji zkusit - nic lepšího v herním světě podle mě neexistuje. Na vyzkoušení stačí PC s Windows, TriDef driver, jakýkoliv 3D projektor a brýle.
http://www.tridef.com/user-guide/supported-games
Příští generace konzol možná bude umět 4K 3D na 400Hz, ale myslím že bude umět dále i FullHD 3D na 60Hz :)
Zajímavé, že odmítáte SteamBox, když ještě ani není jasné, jaký hardware v něm vůbec bude.
Hry na 3D projektoru jsou dost mizerné. Zatím totiž existuje jen jeden 3D stereoprojektor s polarizací a aktivní 3D je a zůstane dost špatné.
Btw. není důvod toho, že kupujete hloupé televize, spíš to, že prakticky všechny chytré televize běží na Linuxu? :-D
Upřímně to není ani tak o HW, jako o dostupnosti obsahu. A tam SteamBoxu prostě nevěřím. Samozřejmě mě skutečnost může příjemně překvapit, ale já jsem od přírody opatrný :)
Mám zkušenosti s pasivním i aktivním 3D, a osobně nepozoruji větší rozdíl. U aktivních systémů může nastat takový ten efekt jako když koukáte do studny, ale to řeší výběr vhodných brýlí. Doporučuji XPAND 3D.
Upřímně je mi jedno, jaký OS má spotřební elektronika uvnitř. Například můj wireless router je určitě na Linuxu, tiskárna má nejspíš Windows Embedded. Proti Linuxu v principu nic nemám, jen mi nevyhovuje nedodělanost, funkční vlastnosti a (ne)dostupnost SW. Ano, mám výrazné výhrady proti open source developmentu, ale rozhodně mě to neodradí od používání dobrého open source SW, když se poštěstí na nějaký narazit :)
BTW pokud tím 3D stereoprojektorem s polarizací máte na mysli DepthQ, tak ten používá časový multiplexing, stejně jako aktivní systémy. V jeden čas vidíte buď obraz pro pravé oko, nebo pro levé.
http://www.depthq.com/modulator.html
Jeho zajímavou stránkou je použití kruhové polarizace, takže na rozdíl od lineární polarizace obraz při úklonu hlavou nemá duchy.
Tak mají možná jinou optiku pro pravý a levý projektor, nezkoumal jsem to. Zato jsem měl doma setup se dvěma projektory, a proto vím, že překryv obrazů zdaleka není dokonalý. Ty projektory měly lens shift, ale bohužel i tak docházelo k nezanedbatelnému geometrickému zkreslení. Zkuste si na takovém setupu zobrazit kalibrační čtverce různými barvami na levém a pravém obrazu, a uvidíte to. Pokud použijete technologii s časovým multiplexem (ať už pasivní nebo aktivní), tohle se vám nestane.
1) Ja jsem taky zakaznik a radsi bych vse integrovane v jednom. Naco mit dva ovladace a dalsi krabici co se mi bude valet nekde u TV.
2) Mohlo by to fungovat jako na konzolich. Vyrobci her budou cilit na to, aby na te oficialni Steam OS konfiguraci ty hry bezely plynule v rozumne kvalite. Oproti konzolim ale bude vyhoda, ze kdyz si poridim silnejsi HW, muzu si treba nastavit vyssi detaily.
3) Shodneme se na tom, ze 8 let zpatky byl rok 2005? Rekl bych, ze sis omylem vyhledal udaje o obrazovkach k PC, ne TV.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2265683,00.asp
Ale oni mají přesně v plánu dávat ho do televizí. SteamOS bude v televizích, zároveň bude jako konzole a navíc i jako operační systém zdarma.
Výkon řešit nemusí, protože se obsah (hra) může streamovat z jakéhokoli počítače, kde běží klient Steamu. Toto elegatně řeší problém s upgradem hardware v televizi, budete si moci zahrát tak náročnou hru, jakou rozjedete na kompu, nemusíte čekat 8 let na další konzoli. Televize to moc neprodraží, protože se budou starat jen o zobrazení streamu. Požadovaný hardware tam už stejně většina televizí má zabudován.
A navíc jim nic nebrání rozšířit tuto funkci i na tablety, mobily, pračky, mikrovlnky, lednice...
A pro výrobce televizí to také bude výhodné, já bych tedy určitě sáhnul po TV se Steamem, kde budu mít potencionálně k dispozici tisíce kvalitních her, přičemž ty co mám koupené ihned rozjedu, aniž bych utratil jedinou korunu navíc.
Podle mě se snaží Valve udělat se SteamOS to, co se podařilo Googlu s Androidem.
Bude poskytovat obsah a hardware nechá jiným, navíc dává nadšencům možnost, aby si udělali vlastní "SteamBox".
A k tomu ještě steam zavádí půjčování her mezi kamarády a sdílení v rodině, navíc lze hrát offline, bez netu. Hra kterou si koupím spustím na všech platformách, kde je Steam a kde je hra dostupná - bez dalších nákladů. A jak někdo poznamenal, je to jeden z největších distributorů her...
Myslím, že Xbox a PS budou mít velký problém, jelikož jejich nové konzole jdou přesně opačnou cestou, cestou buzerace zákazníka. Někde jsem četl že bez připojení si nezahrajete, a vůbec ten slavný incident Sony s blokováním konzolí atd...
Více zde:
http://store.steampowered.com/livingroom/
Jinak tady http://www.youtube.com/watch?v=rCGMiT0CQAI Gabe Newell z Valve hovoří, proč si myslí, že linux je budoucí herní platforma. A upřímně musím říci, že jeho argumenty mě utvrzují v tom, že Valve sakra dobře ví co dělá.
Plán dávat konzole do TV mělo víc výrobců, zatím na to ale nedošlo. Uvidíme komu se to povede, a jaké to bude mít výsledky.
Streamování videa umí úplně stejně Miracast, WiDi a AirPlay, můžete streamovat už pěkných pár let, a nepotřebujete k tomu SteamBox. Nějak mi ale nedochází výhody proti připojení počítače k TV rovnou kabelem. Je to výrazně levnější a má to menší prodlevy.
Aha. Takže Valve udělá se SteamOS to co Google s Androidem. Konkrétně to bude spočívat v tom, že bude provádat brandovaná PC s přibaleným (nebo dokonce předinstalovaným) distrem Linuxu. No nevím, nějak mi tam chybí ten wow moment :). Ale jak říkám, nechme se překvapit.
Steam umí půjčování her. Bohužel půjčujete vždy celou knihovnu. Když si váš kamarád bude chtít zahrát vaši kopii World of Goo a vy budete chtít hrát GTA IV, tak má smůlu. Navíc je to zatím v betě. Zřejmě proto, že se to jaksi logicky bije s offline módem, díky kterému by mohli všechny hry z knihovny hrát minimálně dva hráči najednou.
O konzolích jste četl správně. MS chtěl zavést nutnost být při hraní připojený k inetu, právě aby umožnil půjčování her. Protože následovala bouře nesouhlasu uživatelů, MS od opatření upustil - připojení k inetu nebude nutné.
Gabe Newell má problém v tom, že jeho prakticky monopolní postavení na trhu digitální distribuce obsahu na PC se rozpadá. A topící se stébla chytá. To v tom videu ale neřekne, protože by se to nehodilo :)
"Streamování videa umí úplně stejně Miracast, WiDi a AirPlay, můžete streamovat už pěkných pár let, a nepotřebujete k tomu SteamBox."
Miracast a Widi je pouze standard a technologie. Nejsou to hotová řešení (ve smyslu tady zmáčknu čudlik stream a jdu do obýváku), někdo musí tuto funkci v zařízení implementovat. Navíc pro ně potřebujete specialní hardware. Čili to nefunguje uplně stejně...
Jediný AirPlay od Applu bych považoval funkčně za podobný. Ale ten je jenom pro Apple.
SteamOS toto slibuje jako hotové řešení, na detaily si budeme muset počkat, třeba to bude vyžadovat speciální nebo novější hardware, ale je zřejmé, že to bude na způsob čudliku stream...
"Nějak mi ale nedochází výhody proti připojení počítače k TV rovnou kabelem. Je to výrazně levnější a má to menší prodlevy."
Třeba v tom, že nebudete muset mít pracovní stanici vedle počítače? Funkce bude součástí televizoru nebo domacího kina (HTPC)? Stejný argument můžu mít pro konzoli - také nevidím výhodu koupě drahé krabice (která je v podstatě PC) a nutnost kupovat drahé hry, které jsou uzamknuty pouze na tu jednu konkrétní konzoli od určitého výrobce, když můžu připojit počítač kabelem k televizi a je to výrazně levnější...
"Aha. Takže Valve udělá se SteamOS to co Google s Androidem. Konkrétně to bude spočívat v tom, že bude provádat brandovaná PC s přibaleným (nebo dokonce předinstalovaným) distrem Linuxu. No nevím, nějak mi tam chybí ten wow moment :). Ale jak říkám, nechme se překvapit."
Spíš to bude tak, že se bude starat o SteamOS, nutit nVidii a AMD do lepších ovladačů pro linux a poskytovat obsah. Výrobci konzolí, multimedialních přístrojů a televizí si to budou moci, pravděpodobně zdarma, implementovat ve svých produktech jako přidanou hodnotu.
Hmm Wow Moment? Mě stačí třeba to, že moji sbírku her, si budu moci zahrát na Linuxu. A jako bonus i na televizi když budu chtít. A myslím, že takhle to uvidí i ty miliony hráčů, co jsou nyní na steamu. Navíc když si lidé staví HTPC, tak proč ne se SteamOS?
Jinak na wow momenty nejsem asi ta správná cílová skupina, kdykoli se mi snaží výrobce vnutit něco jako wow, tak si říkám, že takováto samozřejmost tu už měla být dávno. Řekl bych, že "wow momenty" se musejí opíjet pouze lidé z marketingu a uživatelé Apple.
Já kažopádně nejsem nějaký fanda Valve, ale líbí se mi co momentálně dělají.
SteamOS je chytrý krok, protože jak jste správně poznamenal, Valve je monopol v digitální distribuci a chce si ji udržet. A jde na to tak, že zkouší vytvořit a prosadit otevřenou infrastrukturu pro svůj distribuční kanál.
A dělá to tak, že se snaží být co nejvíce otevřený, nebuzeruje svoje zákazníky, výrobce a vývojáře pro svou platformu.
Čím více konkurence, tím lépe po nás zákazníky.
Ale hlavní pro mě je, že tím podporují můj oblíbený operační systém linux.
Pro bezdrátové připojení PC potřebujete Miracast receiver, WiDi receiver, nebo SteamBox. Některé TV mají Miracast a/nebo WiDi vestavěné.
Osobně preferuji PC a propojení kabelem. Navíc nikdo netvrdí, že PC musí být vedle TV. Vyrábějí se i celkem dlouhé kabely :). Osobně používám 15m HDMI, 15m optické SPDIF a několik propojených USB extenderů. PC mám od TV pořádně daleko. Xbox mám u TV, ale to jen kvůli Kinnectu. Jinak vystačím s PC.
Vaši sbírku her si možná na Linuxu zahrajete. Běžnému hráči se o ničem takovém může leda zdát, protože těch her pro Linux je pořád minimum.
Wow moment je potřeba. Musíte zákazníka přesvědčit, že můžete nabídnout něco lepšího než konkurence. Proč by si jinak vybírbal právě váš produkt?
BTW cena SteamBoxu zřejmě nebude moci konkurovat XBoxu One a PS4, nemluvě o ovládání (Xbox One má Kinect). Jak Valve lidem vysvětlí, že si mají koupit dražší konzoli, pro kterou je minimum obsahu, má podřadné ovládání, a na hraní dalších her potřebují navíc herní PC? Třeba to nějak vyřeší, ale zatím moc nevidím.
Když MS udělal první WOW moment .. byly z toho tragické Windows vista!
A spousta dalších WOW momentů končí buď tragedií (Surface), nebo alespoň mírně vylepší běžný prodej (vše ostatní). Takže dost lidí už je na WOW momenty opatrná .. :p
BTW, ty vaše optické spoje a převodníky stojí skoro víc než konzole .. ten UTP ETH kabel už tam je ..
U TV to ja vnimam jako problem - ale z jinych duvodu. Na TV je zdaleka nejdrazsi komponentou prave zobrazovadlo. Zobrazovadlo, ktery narozdil od ostatnich soucasti zastarava vyrazne pomalejs. Osobne pak zacinam spis premejslet o nakupu "blbeho" zobrazovadla (ala PC monitor) a k nemu nejake krabky, kde muzu menit SW podle potreby, a pripadne muzu snadno a rychle vymenit celou krabku.
Ostatne, uz se tesim, az za 2-3roky prijde DVB-T2 ... a polovina tech zoufalcu co si nakoupili "nove a uzasne" televize bude zase resit nejakou extra krabici, druhy dalkac ...
Modularni systemy se zatim nijak zvlas neosvedcily, protoze je to nestandardni, a neuveritelne drahy (pokud me vymena tuneru prijde na 1/2 nakupu nove TV ... tak bych byl magor abych to za to dal)