Vlákno názorů k článku
Vodafone přiznal, že vlády mají přístup do jeho sítě a mohou poslouchat od adx - Predokladejme, ze je ve spolecenskem zajmu, aby vladni...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 6. 2014 17:03

    adx (neregistrovaný)

    Predokladejme, ze je ve spolecenskem zajmu, aby vladni slozky typu Policie mohla pro vysetrovani zlocinu delat vypisy hovoru, odposlechy ci lokalizace.

    Nekoho napr. nekdo zamorduje, tak se policie podiva s kym si volal, kde se pohyboval a to jim muze pomoci najit vraha. Bezna policejni prace.

    V CR je tato problematika resena vcelku rozumnym zpusobem. Organ stani moci posle zadost operatorovi, operator zkontrolje, zda ma potreba razitka zjsiti co je potreba, nastavi odposlechy na policejni "magnetofon" a pod. a zadost vyridi. Jako samoregulacni bonus je zde to ze stat za jednotlove zadosti operatorovi plati.

    Bavime se o legalnich odposlesich. Nelegalni (napr. chytat ze vzduchu radio a crackovat ho) jsu nelegalni at uz by je delala kdokoliv.

    To ze nektere staty silou zakona vyzaduji po operatorovi aby jim dovolil primy pristup do site a tam si pak stat muze nekontrolovane sledovat co chce je problem tech statu a jejich obcanu ze dopustili, aby stat mohl toto po operatorech vyzadovat. To je mozne (a bezne) napr. v Rusku. Operatorum to zrejme vadi, jinak by to Vodafone nezverejnoval.

  • 6. 6. 2014 20:13

    Lael Ophir (neregistrovaný)

    Hm, to je pěkná teorie. Jenže v ČR se stalo v roce 2013 188 vražd a pokusů o ně, a zemřelo při nich 105 lidí. Těch requestů bylo podle The Guardian 195 504. Zcela zjevně ty požadaky na metadata nejsou podávané jen při vyšetřování vražd. Jinak odposlechy mobilů prováděla jen PíČR na 6241 linkách (údaj za rok 2012, loni to bylo nejspíš velmi podobné).
    http://zpravy.idnes.cz/pocet-trestnych-cinu-loni-mirne-klesl-objasneno-44-procent-p3r-/krimi.aspx?c=A130115_115248_krimi_js
    http://www.policie.cz/clanek/analyza-odposlechu-a-sledovani-osob-a-veci-dle-trestniho-radu-za-rok-2012.aspx

  • 6. 6. 2014 22:50

    x (neregistrovaný)

    V CR je situace jeste jakz takz rozumna. Navic nelze michat jabka s hruskama. Tech zadosti o metadata bylo 195504, ale to jsou metadata a ne obsah komunikace. Cili tam spada kdeco vcetne patrani po pohresovanych osobach, odposlechy v ramci kriminalnich kauz (u kterych je nutne zapocitat i veci takove kdy si kriminalnici meni mobily jak ponozky) a hromady dalsich veci. To je pak cislo 195.504 na cca 10 mil. obyvatel a kdovi kolik milionu turistu a cizincu cislo zanedbatelne. Zvlaste, kdyz obsah hovoru byl vyzadan v necekych 8000 pripadech.

    Samozrejme, ze uplne jina vec jsou nahlas nevyslovovana podezreni, ze operatori vychazeji statni moci vstric tim, ze ukladaji "by default" vse z duvodu snazsi spravy dat v pripade potreby nez pro kazdy soudne povoleny pripad znovu vse nastavovat a "utracet" za prescasy. Asi jako nedavny pripad o2, pro ktery skrze treti firmu pracovali primo vezni a meli pristup k osobnim datum.

    Coz nemeni nic na tom, ze proti "civilizovanemu" svetu si muzeme vyskat radosti. U nas se zatim porad jedna ve vetsine pripadu o ucelne vyuziti a zbytek jsou ti pomatenci v ruznych vladnich uradech a jim podobne kriminalni krysy, ktere maji nasrano v kalhotach a potrebuji kdejaky duvod proti konkurenci jak si udrzet kreslo.

  • 9. 6. 2014 7:53

    . (neregistrovaný)

    Aby slo odpovedet na zadost organu, musi byt metadata ulozena. Vetsina dotazu je typu - kam volalo cislo X minuly tyden, kde se naposledy prihlasil mobil pohresovane osoby.... Vetsinu takovych dat operator bezne uklada, nebot je sam potrebuje kvuli fakturaci a pripadne reklamaci.

    Pro potreby policie je casto zrizen extra datovy sklad, kde se ukladaji takova data aby slo spravne odpovidat na policejni dotazy (metadata). K takovemu datovemu skladu maji pristup jen nekteri zamestnanci operatora (v zadnem pripade primo policie) a kdo co v nem hleda se sleduje a kontroluje.

  • 14. 6. 2014 14:26

    Trident (neregistrovaný)

    Pockej. Pro fakturaci nepotrebujes znat primo polohu telefonu a nepotrebujes evidovat prihlaseni do site. Informace pro uctovani jsou prenaseny primo v signalizaci. Billing bezi oddelene od toku podrobnejsich metadat ktera jsi zminoval vyse.