Existence toho SSID žádné další pásmo nestojí, jen se oznamuje další síť. Používá se k tomu stejné rádio, jako pro hlavní domácí AP. Takže jediným důsledkem je, že ve výpisu sítí jsou vidět nějaké další. Nestojí to ale žádný kanál ani jiný zdroj.
Pokud tu síť někdo aktivně používal, tak to samozřejmě vytvářelo v éteru provoz, ale to je stejné, jako by komunikoval s tou domácí sítí. Navíc tam byla celkem výrazně omezená rychlost, takže zas takový problém to nikdy nebyl.
Největší problém tohohle celkem zajímavého projektu podle mě je, že o tom opravdu vědělo velmi málo lidí. Běžný uživatel podle mě netušil, že může mít po světě připojení Wi-Fi zadarmo.
To ovšem není pravda.
1) Stojí to minimálně nějaký beacon. Takže třeba po 100ms (podle nastavení) to něco vystřelilo do éteru, i když tam nikdo nebyl.
2) Pokud se beacon z jednoho routeru trefí do provozu na stejným kanále s dostatečnou silou, paket se zahodí a po nějaké době opakuje - roste chybovost (WiFi jede klasicky na CSMA/CA). Takže v takové situaci zahušťuje provoz.
3) Pokud dochází k sestřelování paketů často, jde se na robustnější a pomalejší modulaci a celá slavná WiFi jde do kopru.
4) Wi-Free bylo na všech jejich routerech a nešlo vypnout. Kdyby náhodou někdo ze zákazníků šel kolem. Třeba se procházel za oknem ve 12. patře.
5) Představme si jeden panelák. 10 pater, 6 bytů na patro, každý svou WiFi a 4/5 z nich jedou na UPC. Všichni jedou na 2.4GHz. To je 60 chtěných WiFi + 48x Wi-Free navíc jako bonus. Při 15 kanálech vychází 4 sítě na kanál a cca 7 SSID na kanál. Pokud mám na síti 100ms beacon, tak 5-6x za sekundu do mých dat někdo střelí, i když nikdo další nic nepřenáší.
6) Zabezpečení služby bylo celkem tragický, prý šly nějak dopočítat hesla. A skrz to další SSID se dostat do LAN zákazníka (nevím, nezkoušel jsem, hrál si s tím doma kolega. U nás naštěstí UPC není a hydrofón je asi 8 let na blacklistu).
Používals/viděls to někdy?
Ad 4 tahle funkcionalita se dala vypnout zavoláním na zákaznickou linku, nebo v zákaznické administraci.
Ad 6 ozdrojuj své tvrzení. Ale rovnou říkám, že to je blbost. Heslo si každý člověk nastavoval vlastní, právě v té zákaznické administraci. Skrze Wi-Free se nedalo dostat do sousedního SSID na stejném modemu.
1+2+3) Vysílání beaconů opravdu zabírá jen mizivou část pásma. Rušení vzniká při provozu (tj. když se někdo připojí k WiFree přes váš UPC modem). Některé WiFi zařízení také nemusí zvládnout velký počet WiFi sítí. Obecně jsou to problémy mnoha WiFi sítí v jednom domě. Wi-Free to všechno ještě zhoršuje, jeho vypnutí tak situaci zlepší, ale nevyřeší.
4) Šlo a jde vypnout společně s celou WiFi. (Nebo případně vypnout 2.4GHz a ponechat jen 5GHz pásmo.)
5) Wi-Free jsou na stejném rádiu, jako ty "chtěné" WiFi. Nějaká měřitelná zátěž vznikne, až když se k té Wi-Free někdo připojí.
6) Dopočitatelná hesla byla, bohužel, problém už toho prvního SSID a to dávno před zavedením Wi-Free. Nedůvěřovat bezpečnosti UPC modemu a použít vlastní AP je každopádně dobrý nápad. Pak dává smysl nevyužívanou UPC WiFi vypnout.
A mas/mels UPC?
On ten jejich uzasnej modem totiz tuto free wifi nahodil, i kdyz clovek explicitne wifi vypnul, protoze mel treba dal zarazenej Mikrotik. Takze po kazdym vzdalenym restartu UPC napalilo na 100% vykonu a pritelkyne na 2.4 wifi si stezovala, ze ji nejde net, nez sem to zas na UPC modemu uplne vypnul.
Casem to poladili, ze po restartu davali jen 20% a pozdeji i pochopili, ze kdyz clovek na jejich zarizeni wifi vypne, tak opravdu nechce ani tu jejich super sit.
Tolik ke komentarum vsech tech, so si mysli, ze to nerusi pasmo. Proste existuji ruzny scenare. Osobne su rad, ze to rusi.
Tu WiFi ale nenahazovali kvůli Wi-Free. Aktualizovali v modemu firmware a některá nastavení prostě zmizela. Děje se to pořád - typicky při poslední aktualizaci se mi UPC modem přepnul z "bridge" zpět na "router". Při tom nastavení WiFi zůstalo zachované.
Není to od UPC zlý úmysl, ale docela obyčejné šlendriánství. To narozdíl od některých služeb nejspíš zůstane zachované i po převzetí Vodafonem. Obávám se tedy, že důvody k radosti vám dlouho nevydrží.
Podmienkou toho "pripojenia zadarmo" ale je to, ze povolim pripajanie sa cudzich ludi cez moj UPC router. Ano, teoreticky to je od mojej siete izolovane, ale potencialna moznost zneuzitia, cez bug v implementacii, nie je uplne nepravdepodobna.
Na Slovensku sa UPC sucastou Vodafonu nestalo (Vodafon tu nema ani lokalne zastupenie ani nefunguje ako mobilny operator) teda predpokladam, ze UPC Wi-Free bude pokracovat.
Nevím na kolik bylo UPC Wi-Free využíváno v praxi (sám jsem ho nevyužil nikdy), ale vím s jistotou, že takovýto postup je osvědčená cesta, jak přijít o zákazníky, které draze koupili v rámci akvizice. Pochybuju totiž, že za tak krátkou dobu mohli tyto získané zákazníky poznat natolik, aby rozuměli tomu, co očekávají a na co budou citlivě reagovat.
V případě Wi-Free nemá Vodafone ani jinou možnost než to zrušit.
Na rozdíl třeba od projektu eduroam nejde o žádnou federaci, ale o jediného centrálního poskytovatele identity, kterého provozuje UPC. A vzhledem k tomu, jak to bylo navržené, že uživatelská jména neobsahují žádný realm (jsou to e-mailové adresy zákazníků), tak ani není možné službu dodatečně na federaci přetvořit. Vodafone by tedy musel vybudovat svého vlastního poskytovatele identity, zákazníky na něj přemigrovat a nejspíš i síť přejmenovat, aby se zbytečně nesnažili připojit roamující cizinci. To je poměrně dost práce.
Vodafone má nejspíše od UPC navíc nějaká data o tom, jak moc se služba používá a jak moc si ji zákazníci cení. Tipuji, že obě odpovědi budou „málo.” V takovém případě nedává smysl budovat ji znovu v podstatě od nuly.
A proč by měli dělat federaci? To snad nebylo cílem ani původně. Teoreticky to mohli nechat nebo jen změnit SSID a vše ostatní nechat tak jak je.
Nebude to spíš tím, že free WiFi tak nějak parazituje na Vodafone businessu
a není cílem něco takového nabízet? To samé upc hlasové služby.
"Ušetříte peníze za datové přenosy u Vašeho mobilního operátora"
viz. https://www.upc.cz/internet/doplnky/wifree/#vyhody
Federace by byla jediné řešení jak službu odtrhnout od UPC a přitom zachovat její plnou funkcionalitu v současné podobě.
Jinak ano, částí problému nepochybně je, že UPC nebyl mobilní operátor, kdežto Vodafone je. A upřímně, nespolehlivá a pomalá Wi-Free má mnohem nižší hodnotu než plnohodnotné LTE připojení.
Dobrý den,
mohu se zeptat, proč vadí, že se nejedná o federaci, ale o centrálního poskytovatele identity?
Proč by Vodafone musel něco budovat, když už funkční řešení získal od UPC?
To jak moc se služba využívá nerozporuji a je pochopitelné, že Vodafone, jako mobilní poskytovatel by raději přesunul zákazníky z wifi na mobilní internet.
Pretoze to nebolo pre ceskych zakaznikov UPC, ale pre zakaznikov UPC. To znamena, ze aj hans.z.curichu@upcmail.com a luca.z.bukuresti@upcmali.com sa vedeli prihlasit, nielen franta.z.prahy@upcmail.com. A teraz, keby nemali ako overit inych ako ceskych zakaznikov, ako by im zabezpecili sluzbu? Ako rozlisia, kto sa moze prihlasit a kto nie? S federaciou by sa opytali partnerov, ci su to platne credentials, bez nej to nemaju ako.
Stoprocentně k tomu vedou úvahy o nákladech a výnosech. Celá Wi-Free žádné výnosy stejně neměla, byl to bonus pro uživatele.
Díval jsem se na to spíš z marketingového hlediska. Převzetí a integrace jedné firmy do jiné, větší, s sebou vždy přináší blbé pocity zákazníků. Ti nevědí, co bude dál a podvědomě očekávají zhoršení služeb. Přijde mi nešťastné tento pocit přiživovat. Daleko zdravější by bylo utvrdit zákazníky, že se služby naopak rozšíří o výhody obou firem. Zatím Vodafone nedovede ani sloučit vyúčtování, ani nabídnout balíčky služeb, ani zahrnout kabelové služby do firemních kalkulací - ale už ruší výhody. K "racionalizaci" služeb by snad bylo lepší přistupovat až později.
To si myslíte, že z UPC (300/20) se vrátím k VDSL 45/5? Vážně?
Sice bych zase dostal veřejnou IPv4 adresu, download by asi stačil, ale čtvrtinový upload? Fakt ne.
Jediné, co je k naštvání, že kabelový Vodafone dává veřejné IPv6 adresy, ale mobilní Vodafone IPv6 ignoruje. Takže se z mobilu/tabletu nedostanu na svůj NAS.
Miroslav Šilhavý: No jo, udělali zásadní chybu – zapomněli se vás zeptat, jak to mají udělat. Nicméně královsky se bavím tím, jaká je vaší představa o té akvizici. Jak po schválení akvizice nikdo z UPC s nikým z Vodafonu nemluvil a ten finálí krok sjednocení pod hlavičkou Vodafone probíhal tak, že všichni z UPC už šli domů, zůstal tam jenom hlavní technik a hlavní účetní. O půlnoci vytrhal bývalý hlavní technik kabely ze switche, podal svazek kabelů technikovi z UPC „tady máte ty naše zákazníky“ a lidé od Vodafonu okamžitě začali zapojovat kabely do svých switchů. A hlavní účetní na nic nečekala, navázala na technika, hodila k nohám šéfa Vodafonu balík faktur a celou akvizici zakončila: „A tady máte fakturační kontakty.“
Protože pokud by cokoli z toho nebyla pravda – pokud by se to zrušení připravovalo už od oznámení akvizice, nebo pokud by většina lidí z UPC dál zůstala na svých místech, nebo pokud by sice všichni z marketingu UPC odešli, ale aspoň by Vodafonu předali CRM – pak by neplatila vaše premisa, že „za tak krátkou dobu [ne]mohli tyto získané zákazníky poznat natolik, aby rozuměli tomu, co očekávají a na co budou citlivě reagovat“.
@Filip Jirsák
Zpackaných akvizicí jsem už v historii viděl mnoho. Myšlenka, že přinutí Wi-Free uživatele přejít na 4G služby je hodně naivní. To rovnou mohli Wi-Free zpoplatnit a šetřit mobilní pásmo.
Tipuji, že si spočítali, že většina jejich zákazníků u nich zůstane z "dobrovolného donucení". Vědí, že tam, kde jsou jejich služby k dispozici, nebývá k dispozici lepší varianta i když odhlédnete od Wi-Free. Přijdou maximálně o ty zákazníky, kterým nejde tolik o rychlost, ale spíš o cenu, a u kterých Wi-Free byl přesně tím argumentem navíc, který rozhodl.
Nic to nemění na tom, že z hlediska komunikace se zákaznickou základnou to zpackané a špatně načasované je.
Miroslav Šilhavý: Zpackaných akvizicí bylo mnoho. Co se týče Wi-Free, jsou to jen vaše ničím nepodložené dojmy. Já mám zase dojem, že drtivá většina českých zákazníků o Wi-Free ani nevěděla, natož aby je nějak trápilo, že to skončí.
Nic to nemění na tom, že plácnete nějaký nesmysl, a když na to někdo poukáže, jaký je to nesmysl, tváříte se, že se vás to nijak netýká, a plácnete něco jiného.