Na tom prece stoji a pada nase skolstvi. Neni dulezite vecem rozumnet, dulezite je si vse pamatovat. Nejuspesnejsi tedy je debil s encyklopedickou pameti, zatimco inteligentni clovek s normalni pameti se kvuli vysledkum treba ani na VS neprokouse. Tam se dostane ten debil s encyklopedickou pameti a nasledne pohori v prvnim rocniku, protoze najednou po nem chteji, aby vecem take rozumnel.
To ses hodne naivni. Urcite znas ...
Baví se Američan, Rus a Čech, kdo se dřív naučí čínštinu.
Američan říká : "No, tak tři roky na univerzitě a rok praxe v Hongkongu a umím čínsky."
Rus povídá : "Jeden rok v institutě a čtvrt roku stáž na velvyslanectví a mluvím jako kniha."
Čech se zeptá : "A jsou na to skripta?"
Zbylí dva přisvědčí a Čech říká : "Tak zejtra přijdu na zkoušku."
V ruznych obmenach, ale zaklad je stejny a stejne pravdivy. Ne, opravdu ani na VS nemusis tem vecem rozumet, bohate staci, kdyz se umis ucit basnicky. Osobni zkusenosti a zdaleka nejen moje.
Ti kteri prochazeli podobnym zpusobem meli pravda trochu problem v ruznych laborkach, ale to dse dycky nejak sfouklo, protoze tyhle predmety byly vetsinou malo hodnocene a volitelne, takze se jim slo z vetsi casti vyhnout.
Kdyz sem tam byl ja, fungovalo to na 100% prakticky vsude (na par vyjimek, ktery sem uved). Byli tam lidi (FEL) ktery z fleku navrhovali ( a klidne i realizovali) pomerne slozity obvody a vedeli jak a proc to funguje. Meli ale casto big problem - neumeli se zpameti naucit ty vzorecky. Umeli to vysvetlit vlastnima slovama, ale byli vyhazovani od zkousek proto, ze jejich slova nebyla totozna se slovy "pana docenta" a tudiz byla vadna.
(kdybys nepochopil, "pan docent" se tezce urazel, pokud jej nekdo oslovil pane inzenyre. Dotycny to pak mel pri zkouskach spocitano.)
Ostatne, za me bylo 5 matik + dalsi (logika, ...) a defakto 100% platilo, ze sis moh jednotlivy semestry zapsat v libovolnym poradi, protoze se v kazdym bralo neco zcela jinyho, naprosto nenavazujiciho a nesouvisejiciho. Zkousky metodou nalejt/vylejt pak byly zabehlym standardem. Nekomu to slo, a nekomu ne. Spolubydlic daval zkousky jako obdenky - vzdycky po se sel zlejt, aby zapomel ty kraviny a moh se naucit dalsi. Prumer mel nad 1,5 a zkouskovy ukoncoval nejpozdejs po 14ti dnech. Myslis ze se tim zivi? lol
Moje zkusenosti nekde mezi 95 - 2k.
Muzu samo prihodit uzasny zazitky na tema "elektronizace" ... ;D
Zrovna v ty dobe se to zavadelo, a jak typicke, misto aby si to navrhli a realizovali interne (klidne jako semestralky/diplomky ....), dodavala to nejaka (nejspis spratelena) firma. Vysledek tomu odpovidal. Pri 30 prihlasenych se system zhroutil. (na fakulte, ktera mela co si pamatuju neco kolem 5k lidi) Nasledoval nakup nekolikanasobne vykonnejsiho HW ... a vysledkem bylo, ze se muze zaroven prihlasit max 150 lidi.
Moc fajn, specielne v dobe zapisu/prihlasovani terminu. Pak se samo vyjevily dalsi ficury. Jako ze pro tisicovku lidi bylo vypsano 100 mist na zkousky (a to ma kazdy narok na dva pokusy - tedy teoreticky). Nebo obdobne cviceni, takze cvika probihala v prednaskovym sale .... pro nejakych 300 lidi.
A ty uzasny diry ... kdyz se clovek prihlasil a moh si tam zadat rovnou znamky. A aby to posychroval, stacilo pak dojit na studijni a nechat si to prepsat do indexu. Naprosto neprustrelny.
Co ja jsem slysel abych mohl srovnavat, tak v 90-tych to jelo jeste na podobne urovni na CVUT vsude jako na prelomu 80/90-tych, teprve po 2000 to nabralo tendenci, nekde rychleji, nekde pomaleji.
Ale ze na CVUT bylo nemalo zkousek nutnych delat (v zajmu zachovani vlastniho zdravi) 8 h cpat do hlavy vecer a pak druhy den 6 h to tam ponechat, tak tim bylo CVUT proslaveny.
Mohu potvrdit po roce 2000, ucit se Matematiku II ci III aby to clovek chapal bylo zcela zbytecne, stacilo umet par postupu a naucit se postupne vsechny priklady.
Jine predmety vyzadovaly doslova opsat skripta a tam to absolutne neslo jinak nez s tahakem. Bylo to dokonce tak moc dat, ze nebylo realne je narvat do TI-89 a musel jsem mit papirovou verzi. Takze v kapse jsem mel stos asi 30ti A5ek s velmi jemnym textem no a ten jsem musel nepozorovane zvladnout opsat :-). Drobna zmena v souveti znamenala problem: takhle to ve skriptech neni ... podivejte se, tady Vas kolega to zvladnul dobre. Vy se to do priste take jiste naucite.
Pro par predmetu to neplatilo, myslim ze mat. logika a linearni algebra u Krajnika pozadovaly pochopeni.
Drobna zmena v souveti znamenala problem: takhle to ve skriptech neni ... podivejte se, tady Vas kolega to zvladnul dobre. Vy se to do priste take jiste naucite.
To ovsem znamena, ze tam dnes uci kdejake pako a ne profesori, ktere vystourali kovi kde a ta studia jsou dobra leda tak kvuli papiru. Takove stredni skola s hezcim papirem. Takze mi tu nedavno nekdo vytknul, ze podcenuji ceske odborniky, kteri stavi mosty a kdovi, co jeste, tak do budoucna ty inzenyry asi budeme muset lanarit z Indie a Ciny a ti cesti jim budou delat leda tak podrztasku. Ja sice pamatuji, ze nekteri profesori byli docela posuci, ale ze by bazirovali na doslovnem zneni ze skript, tak to ne.
Znam pripad, kdy dotycny pro podobneho pitomce definici opsal (primo z jeho vlastnich script). Nacez byl jeban za to, ze to je spatne ... v nizsich semestrech pak probihal doslova boj o to, kdo bude ke komu chodit (specielne mezi temi jiz "poucenymi"), nebot nekteri byli doslova povestni.
Cca v roce 90 jsem zažil na ČVUT FEL zkoušku z teorie obvodů, na které docentka Klabačková vyhodila jednoho mého kolegu, který dostal spočítat nějaký odpor na zatlumení přechodového jevu. Nepřišel z gymnázia, ale z průmyslovky a s pájkou v ruce se snad narodil. Podíval se na zadání a povídá - dal bych tam 82 Ohmů. Chvilku se s ním hádala, že nemůže jen tak "věštit z křišťálové koule" a donutila ho to řešit klasicky. Matematika nebyla jeho nejsilnější stránka (ale dle měřítek doc. Klabačkové to nebyla ničí silná stránka....) a tak se s derivacemi trápil docela dlouho. Nakonec dospěli k nečemu jako 85,6 Ohmu a paní docentka s dost ironickým úšklebkem konstatovala, že hádat sice umí dobře, ale dohady že nikoho nezajímají, že se má naučit počítat. Kdyby tenkrát držel hubu, asi by tu školu dodělal, ale on se podíval na docentku a "poučil ji" že ve jmenovité řadě E24, ve které vyrábí odpory TESLA (? Pardubice, Rožnov to už fakt nevím) se hodnota 85 Ohmů nevyskytuje a že tam stejně bude muset dát tolerančně nejbližší hodnotu a to je právě těch 82 Ohmů.
Hodila po něm index a řvala na něj, že je drzý a že se postará, aby na katedře obvodů už žádnou zkoušku neudělal. A jak řekla, tak udělala....
A v pozdějších ročnících jsem zažil dost předmětů, kde otázky ke zkouškám byly opsané nadpisy kapitol ve skriptech a ty jsme se učili nazpaměť jak básničky.
Zkoušejících kteří po nás u zkoušek chtěli nějaký vlastní názor, nebo jiný postup řešení, než bylo ve skriptech (které sami napsali), bylo vážně málo, rozhodně méně, než mám prstů na rukou.