No né, "detail" o pádu? Snad ještě že by systém mohl místo nekonečné animace kolečka při přihlašování vypisovat, co dělá, že mě přihlašuje už 12 minut a začne to být celkem použitelný systém :-).
to nesouvisí s BSOD/STOP screen. stačí zapnout v GPO/LGPO podrobné zobrazení informací při přihlašování, je to volba "Display highly detailed status messages" v Computer Configuration > Administrative Templates > System.
To vypisování co dělá při startu lze zapnout. Viděl jsem tu volbu v nějaké debloat utilitce a na svojich systémech ji používám.
27. 6. 2025, 01:13 editováno autorem komentáře
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
VerboseStatus
1
Nebo to je ještě něco jiného?
Když vidím, co umí lidé na rootu stran Windows ;-), nedá mi to, abych se nezeptal:
znáte nějaký trik, jak donutit Task Manager v desktopových Windows chovat se u grafů disků stejně jako Task Manager v serverových Windows? Desktopová verze má to velké okno jako zátěž disku a malý graf pod tím je rychlost, serverová to má naopak. Zkoušel jsem zklonovat registry task manageru ze serverové verze do desktopové, ale tohle nezabralo. Trochu se obávám, že je to hard-coded (byť jsem si myslel, že code base je u serverových a desktopových verzí pořád tak nějak sladěná, aspoň v těch základních věcech).
27. 6. 2025, 18:35 editováno autorem komentáře
https://ctrlv.cz/Tcn3
Transfer rate vs. Active time.
Serverový Windows maj Transfer rate ve velkým, active time v malým dole.
Desktopový to maj přesně opačně.
A to velký se pak propisuje i do malého grafu vlevo.
Typicky nedela nic, a kdyz pouzijes ctrl+alt+del lokalne nebo ctrl+alt+end na rdp ... da se to nicnedelani vyrazne zkratit a skipnout.
Status, co při přihlašování dělá, lze snadno zapnout v registru.
Na cestě HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System
stačí vytvořit DWORD s názevm VerboseStatus
a hodnotou 1
.
27. 6. 2025, 11:21 editováno autorem komentáře
Odvolávám co jsem odvolal, slibuji, co jsem slíbíl, ale natřete to pro změnu načerno.
Teď ještě přidat registry a kus stacku a jsme zpátky v době XPček. Ach jo.
Ale ne, oni ti tam vypisou kilometr kecu na tema ze se neco podelalo a mas se obratit na sveho administratora ... kterej stejne nikdy nic zjistovat ani nebude, protoze davno vi, ze nic uzitecnyho se ze zadnyho widlologu proste dozvedet nemuzes ...
Klidne muzu hnedka prikladek ...
Metadata staging failed, result=0x8... for container '{7705...}' (jinak taky event 131).
Co ses z toho asi tak dozvedel? Mno a kdyz zacnes hledat, tak zjistis, ze za to muze nejaka 3 roky stara aktualizace, a MS na to zvysoka vis co. Jup, je k tomu pochopitelne kilometrovej thread pres ty 3 roky.
Takze ja osobne jakykoli logy zcela s klidem ignoruju. Nema smysl se jima vubec zaobirat, protoze az ti neco fungovat prestane, tak ti garantuju, ze se nezaloguje vubec nic (resim zcela pravidelne).
ten článek trošku nechápu ... za prvé BSOD, ve skutečnosti se jmenuje STOP screen, se v průběhu času měnila ... jediné co se neměnilo je barva ... poslední výraznou změnou je ten smutný smajlík od Windows 8.
informace o tom proč k pádu došlo STOP screen obsahuje vždy, tedy i informaci o ovladači který ho způsobil, pokud je skutečnou příčinou. samozřejmě podrobnější informace má vždy memory dump.
takže po 40 letech se změní fakticky asi jen barva ...
Tak hlavně aby byl jejich systém odolný vůči jejich chybám které často přijdou s velkým updatem a systém pak nejede vůbec.
Kliiid ... priste si prej uz nebudes muset vyzvedavat klic ke svym zcela bezpecne zasifrovanym datum na vlastnim disku u MS, rovnou ti ty widle automaticky preinstalujou a disky (vsechny) preformatujou.
Teď ještě vysvětlit, jak přesně změna barvy zvyšuje užitečnost.
Informace o tom, kde to zbuchlo, tam byla už ve 3.0kách, a to nejužitečnější v celým mechanismu je možnost zapnout memdump.
Čímdáltím víc mi to připadá, že jak veteráni co wokna vytvořili odcházejí a vymírají, najednou někdo zjistil, že má obrovskej dluh v investicích do mlaďasů, co by něco uměli, a nabral dav zfetovanejch školkáčů co se pokouší svoji existenci ospravedlnit tím, že se vrtají v tom co je hodně vidět, aby to vypadalo, že "se něco děje".
Utocnik na dalku pres okna rychle nepozna ze neco zpusobil - modra barva jde dobre videt. Cerna nikoliv.
Dalsi vec ... cerna setri OLED displeje pokud to nekde zustane viset.
"Správci tak budou mít zjednodušený život a v mnoha případech nebudou muset používat další nástroje k odhalení příčiny pádu."
Člověk by si řekl, proč to nešlo udělat dřív? A odpověděl by si, že běžnému uživateli tato informace stejně moc nepomůže a smutný smajlík je užitečnější. Prostě to spadlo (asi vítr, nebo co?) :-)
ve firmách se asi moc nezmění, stejně ty logy máme, horší je, když spadne systém, který není připojení na síti v době pádu.
Užitečné to ale bude pro ty obyčejné uživatele, protože když to někomu vyfotí, bude se jim dát daleko lépe pomoc nebo je navést než teď, kdy nevíš naprosto nic.
Muzete si vytahnout debug interface na seriak a zapnout debug bootu. Tohle se da resit i u airgap systemu kde je logovano offline.
Ne vždycky za crash může ten, kdo je zrovna na stacku. Třeba když mu jiný driver přepsal pamět.
Uživateli bude jen předhozen obětní beránek, aby si moh zanadávat na call centráku.
to ještě ve windows lze, aby si drivery mezi sebou přepisovaly paměť?
Jinak samozřejmě, máš pravdu, může být poškozený HW, mohl se uvolnit či vzniknout jiná chyba, pak je obětní beránek. Máš nějaká čísla z praxe? Spíše vidím, že vznikají chyby v konkrétních driverech a zpravidla i ty za to mohou sami.
27. 6. 2025, 10:25 editováno autorem komentáře
Kernel space je společný pro všechny kernel moduly včetně driverů.
User-space drivery jsou jen pro nenáročná zařízení - třeba USB tiskárna. Jsou izolované, ale komunikace s nimi stojí několik context switchů.
Chyby HW se filtrují statisticky. Pokud není na identické adrese crash reportovaný od více uživatelů, ani se tím nikdo nezabývá, s velkou pravděpodobností to není chyba v SW.
přitom takových let se mluví o tom, že by bylo dobré to izolovat. Koukám na https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/ddi/wdm/nf-wdm-exallocatepool2 a čtu Accessing memory outside of this range may corrupt the pool and cause the system to crash., takže opravdu žádná kontrola, ale Windowsu se už od 7 nevěnuji.
Ano, to je pravda, co se stane pouze jednou necháváme také většinou na vinu HW.
To ze se "o necem mluvi" nejen ze neznamena ze je prace hotova nebo ze je zadan ukol. Ono to take vubec nemusi znamenat ze to vzal management potazmo projektove rizeni na vedomi.
Já v tom tedy nevidím (kromě změny designu, zase) žádný upgrade oproti stávajícímu stavu. Ten error kód se obvykle ukazuje už teď viz např. https://eu-images.contentstack.com/v3/assets/blt6d90778a997de1cd/blte38db877744128d6/66b53bfdd67a131b5e98054e/Blue_screen_of_death-Maurice_Savage-Alamy.jpg
Ovšem vyčíst z toho, co je vlastně špatně, je stejně mnohdy dobrá detektivka... Výrazně nápomocnější je systémový Event Viewer. Nedávno jsem řešil téměř konstantní BSOD na setaveném herním PC. Hláška ukazovala spíš na nekompatibilní EXPO profil pamětí, přičemž skutečná příčina (po desítkách zbytečných experimentů s nastavením RAM a vyzkoušením jiných RAM) byla v defaultně aktivovaném low power módu WD NVMe SSD.
27. 6. 2025, 10:30 editováno autorem komentáře
Ještě přemýšlím o té barvě pozadí obrazovky. Modrá měla uživatele uklidnit? Není modrá spíše barvou bezpečí, něco jako "o nic nejde, všechno je v pořádku"? Což s pádem systému a často ztrátou rozdělané práce moc nesouzní.
Chyby se zobrazovaly červeně, ne? Jako relaxační fólie, která prý lidi uklidňuje :-)
https://www.reddwarf.cz/index.php?main_page=product_info&products_id=50
Uznávám, že logice Microsoftu jsem nikdy moc nerozuměl.
oni meli vsechny nastroje pro konzoli ladene do te modre barvy (stary Edit, QB, instalator Windows 3.11, konfigurak DoubleSpace a kdovi co vsechno dalsiho). Asi za tim nejaka vyssi logika neni :)
PS: samozrejme "Guru meditation" je lepsi, minimalne napoprve se clovek odstresuje vtipkem
Já jsem nikdy moc nepochopil vysvětlení, že ten šedý text na modrém pozadí se prý tehdy používal proto, že míval nejlepší kontrast na nejširším spektru tehdejších CRT obrazovek a monitorů, včetně B&W (třeba i 8bitů jako C64).
"ten šedý text na modrém pozadí se prý tehdy používal proto, že míval nejlepší kontrast na nejširším spektru tehdejších CRT obrazovek"
Na tom něco je, takové barvy byly výchozí v Turbo Vision a v tom se pracovalo dobře. Tmavě bílá na modré, bílá na modré, žlutá na modré... Bílá na pozadí nebyla moc příjemná.
Čím to bude? Protože to je (byl) default ne jen u webů
- OS-X přišlo s dark-modem v Yosemite
- Windows ve W10 (oficiálně)
- Office ve verzi Office 2013
- Android (full) ve verzi 10
A i přes to že je nyní podpora dark-mode "všudypřítomná" tak spoustu non-IT lidí pracuje v defaultním nastavení (light)
Takže asi tak ;-)
Nejen non-IT
...!
Třeba já mám xtáru trochu porouchaný zrak (mírný astigmatismus), takže se mi písmo v jednom směru rozmazává. A zatímco černé na bílém
je stále v pohodě čitelné, jen se sníží kontrast, bílé na černém
se jeví jen jako ze tmy zářící fleky.
Takže někdy si na černou na bílém
přepínám i Terminal...
1. Musite mit tlustejsi font a o neco malo vetsi velikost. Nemuzete jen invertovat nastaveni a myslet si ze to bude v poradku. Obe zobrazeni maji nejaka specifika nastaveni.
2. Pismo nesmite mit v urovni absolutne bile. Zacnete u svetle sedive
3. Co jste delal kdyz jeste byly obrazovky se zelenym luminoforem? To je mimo jine dalsi moznost - zeleny text.
4. Jak resite problemy s okolnim svetlem? Jak korigujete kontrast a jas v zavislosti na menicich se okolnich podminkach?
Astigmatismus je pomerne blbe resitelne postizeni zraku. Ne moc lekaru umi predepsat tu spravnou korekci. A kdyz uz predepisou tak jim do toho hodi vidle mozek a pacient si stezuje ze to lekar vlastne udelal opticky spravne.
Zjisteno metodou pokus omyl u deti :-(
A pak vam take mohou vyrobit bryle nepresne. Proto nechavam bryle deti premerovat u fotometristy. Jako sysadmin lidem co veci vyrabi z podstaty sveho zamestnani neverim :-P Hlavne u deti je to fatalni protoze si pak soustavne budou nicit zrak spatnymi brylemi a skonci s "dnem vod flasky".
Tlustější font a větší velikost nestačí. Prostě ne všichni máme zrak perfektní. A pokud jde o web a emaily (např. Thunderbird), tak na to jsou rozšíření, aby upravily obsah na tmavý vzhled.
Astigmatismus je opravdu potvora
, s tím souhlasím.
Ad 1.- Udělal jsem spoustu experimentů, s výsledkem, že zdaleka nejlépe se mi čte patkové černé písmo na (téměř) bílém podkladu, naopak bílé (světle šedé...) na černém (tmavě šedém) bezpatkové se čte zdaleka nejhůř. Reálně je to tak, že když přečtu černé na bílém
s velikostí písma 10, po přepnutí do tmavého režimu musím písmo zvětšit minimálně na 12 a pokud možno přepnout na neproporciální.
Ad 2.- Tohle jsem si prošel, ale znamená to ten tmavý režim ještě přenastavovat, takže nakonec není tak tmavý
.
Ad 3.- Když byly obrazovky se zeleným luminoforem, byl jsem mladý a bystrozraký; a taky na těch obrazovkách bylo zhruba třicet řádků po osmdesáti znacích. ;-)
Ad 4.- Reálný svět funguje zatím většinou ve formě černé na bílém
(tiskne se černým tonerem na bílé papíry), takže vcelku v pohodě. Navíc podstatné věci, jako dopravní značky, jsou navržené tak, aby se dobře rozeznávaly. A do doby, než se to naučím po sluchu jako netopýr, jsem přestal chytat mouchy v letu. ;-D
Ad 1) Myslím, že černá na bílé je historicky osvědčený (maximální) kontrast, který zároveň vyhovuje tomu, že mozek má obvykle tendenci vnímat černou rozpíjející se do bílé, proto se černé písmo opticky zvětší, zatímco bílé písmo je optickým klamem jakoby pohlcované černým pozadím. Možná to souvisí s tím, že jsme denní tvorové zvyklí na světlo ve svém okolí.
Na druhou stranu i když mám raději černou na bílé, jinak to vnímám u papíru, e-inku a plátna dataprojektoru ve světlé místnosti a jinak u monitoru nebo televize, které mi vypalují oči přímým světlem.
Pro zajímavost k bodu 2, i lidé bez astigmatismu si mohou užít rozpití světlého textu na černém pozadí. Stačí si pořídit moderní MacBook s MicroLED displejem a zapnout ve Windows (ve virtualizaci) původní tmavý režim (ten, který funguje ve všech aplikacích, ne jen některých; ten, který i např v Průzkumníku neblikne při otevření okna bílou barvou, než si v inicializaci přečte ze systému, že chci tmavý mód; zapíná se to jako kontrastní režim pro špatně vidící). MicroLED není jedna řada diod dole, ale diody po celé ploše displeje. Pokud v dané zóně jsou všechny pixely černé, dioda se vypne. Pokud je tam ale nějaký pixel zaplý, dioda svítí a rozpíjí se její světlo pod černou plochou obrazu. Musíte pak v kontrastním tématu nastavit místo černé o malinko světlejší pozadí, aby tyto ostrovy zaplých/vyplých diod nebyly vidět.
28. 6. 2025, 11:55 editováno autorem komentáře
Technicka: displeje na Macbookoch su MiniLED, nie MicroLED. Apple pred nejakym casom zastavil vyvoj MicroLED (a nechal partnerom ucty v stovkach milionov).
MiniLED funguje ako popisujete: zony s diodami. MicroLED ovlada podsvietenie jednotlivych pixelov.
Já měl za to, že microLED neřeší celý pixel, ale jednotlivé subpixely. A pak nedává smysl nad tím mít vrstvu LCD, když mohou (stejně jako u OLED) svítit samotné subpixely.
Tak Android měl přece v podstatě dark mode defaultně ve verzích 4.0-4.4 a s Material Designem v 5.0 zas přišel světlý vzhled systému.
Tak v histori to je korporátní barva MS, já jinou barvu installeru od MS ani neznám (DOS 5.0, win 3.1), takže možná proto se BSOD (Win NT 3.1) ukázala v modré barvě. OStatně modré výpisy tu byly už v době windos 1.0, i když se nejednalo přímo o death error :-) viz https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_screen_of_death
Je mi to jasný. Udělat informaci o pádu a nutném restartu vizuálně co nejpodobnější té obvyklé informaci o jakémsi nutném restartu. Ať to pro uživatele vypadá i funguje stejně. Prostě restart jako restart, nic se neděje, tohle je běžná součást fungování počítače, musí to tak být, dej si teď pauzu, za nějakou chvíli to možná zase bude fungovat…