Na jedné straně chápu pobouření diskutérů. Chtějí mít nad telefonem kontrolu, a mít možnost si s ním dělat co chtějí. Navíc Android je postavený nad (silně patchovaným) jádrem Linuxu, a tohle je "uzavření tučňáka do klece". Příznivci open source ideologie museli mít pupínky už z postupného přesouvání funkcionality z Android Open Source Project do uzavřeného Google Mobile Services, natož z tohohle.
Na druhé straně Android nestojí na pár lidech, kteří se chtějí v telefonu hrabat. Stojí na masách, které chtějí co nejlevnější telefon čínské výroby. A těm je nějaké rootování celkem ukradené.
Pro uživatele totiž neexistuje moc důvodů, proč telefon rootovat. Smartphone pro uživatele funguje jako hloupý mobil - tady stisknu a tohle to udělá. Umí toho samozřejmě víc: dá se na něm brouzdat web, koukat na Youtube, psát statusy na Facebook, koukat do mapy atd. Ale nic z toho není nijak dotčeno tím že telefon nejde rootovat.
Sám bych nevěřil, že se dá smartphone používat bez hrabání se uvnitř. Kdysi jsem na Windows Mobile musel poladit tohle či tamto, smazat nějaký systémový soubor, opatchovat knihovnu atd. Ale na Windows Phone jsem zjistil, že když je systém odladěný, není potřeba nic řešit. Smartphone prostě používám jako spotřební elektroniku. Dělá co dělat má a co po něm chci. Co je pod kapotou mě zajímá jako vývojáře (na emulátoru nebo developer-unlocked telefonu), ale jako uživateli je mi to úplně jedno.
Tak tentokrát musím souhlasit.
Jenom dodám, že je to jako s autem. Tam se taky plno věcí schovalo do elektroniky. Kupodivu se s tím rozjedu, zatočím, zastavím, můžu si i stěrače zapnout a přitopit...Proti staré plečce poznám jenom posilovače a cukání v brzdě, když zabere ABS. To, že se nemusím obtěžovat s nějakým sytičem, nepovažuju za ztrátu kontroly. Že sám nerozložím a nesložím převodovku za odpoledne, nepovažuju za ztrátu kontroly nad autem. Ztráta kontroly by byla, pokud by po otočení volentem jelo furt rovně.
Btw, když už jsme u aut, kdy na tom budete líp? Když svěříte brzdy mechanikovi, který ví (měl by vědět), co dělá, nebo když si je poštelujete sami a neznáte nějaký fligny, klíčový pro bezpečnost a taky nevíte, jestli je to dobře? Osobně volím první cestu, nemám sice taky úplnou jistotu, ale v případě problémů by se aspoň pojišťovna necukala.