Zranitelnost bezklíčového přístupu je problém všech automobilek, nejen Tesly. Trh to vyžaduje a automobilky to prodávají - a automobilkám je jedno jestli se Vám ztratí auto... naopak. Ale primárně je to věc uživatelů - když tam chtějí bezklíčový přístup, tak musí auto vybavit nějakou trasovatelností, nebo jiným nezávislým alarmem, protože automobilky to neřeší.
Bohužel auto, jako přijímač nedokáže změřit zda jde signál z klíče, nebo z repeateru, pokud jsou data 1:1, což v případě repeateru jsou.
PIN kód, nebo schránka pro bezklíčový přístup jsou nepraktické - hodí se leda jako dočasné řešení kdy se pohybujete v neznámých/pochybných místech (na dovolené...). Ale kdo by chtěl v autě s bezklíčovým přístupem ťukat PIN na obrazovku, aby mohl odjet? Nebo kdo by chtěl pak z kapsy lovit klíč, aby ho mohl dát do schránky? To přeci úplně popírá tu podstatu komfortu bezklíčového přístupu.
Auto by mělo mít prostě nějaký nezávislý sledovací systém. Nerozumím tomu jako ho zloději dokázali vypnout. Pokud uživatel Tesly nezměnil heslo pro nastavení vozu, tak je to dost hloupé. Na druhou stranu, pokud Tesla dává do všech aut stejné defaultní heslo, tak je to taky dost hloupé. To u UPC vám dá ke každému Wi-Fi routeru/modemu nastavení individuální (vygenerovaný název SSID a vygenerované heslo).
Názory zde níže v diskuzi o tom, že by tam měly být senzory otisků prstů jsou úplně na hlavu. Zřejmě je tu dost řidičů, kteří ještě nejeli autem v zimě.
Mnohem zajímavějším biometrickým snímačem by mohl být PalmSecure. Nemám s ním sice zkušenosti, ale podle principu jeho chování by mohl fungovat i přes rukavice, bezkontaktně a do vzdálenosti cca 6 cm. Je to bezpečnější a pohodlnější než otisk prstu, navíc to funguje jen za předpokladu, že je ruka živá. Mohlo by to být součástí např řadicí páky.
Myšlenka bezklíčového přístupu není špatná. Lovit pokaždé klíče v kapsách, popřípadě v kabelce bývá opruz, hlavně když máte plné ruce. Jen je škoda, že se neřeší bezpečnost proti krádeži. Myslím si, že ten PalmSecure by byl zde na místě. Asi by nešel umístit z venčí - hold by se dovnitř někdo repeaterem dostal, ale už by nenastartoval.
Ale i tak by musela existovat nějaká skrytá funkce pro servisní účely - to aby servis mohl s autem jezdit. Nemůže se předpokládat, že to uživatel "odemkne", co kdyby se uživatel zranil tak, že by přišel o ruku? Auto by pak nemohl dále prodat? To jsou další otázky, které je třeba řešit. Což zase oslabuje systém, protože co ví servisák, ví i zloděj, protože servisák může být zlodějem...
Bezchybné řešení nikdy nenajdete... Ani mechanický klíč není nevyměnitelný. Servis umí vyměnit zámek zapalování. Byl jsem toho svědkem u jednoho staršího mercedesu, u kterého se vyběhal klíč natolik, že už s ním nešlo startovat a druhý klíč uživatel s sebou neměl, protože nebyl odsud.
Notorická bolest Fordů z devadesátek a první dekády 2k s mnohohranným klíčem. Dokonce teď nevím jestli právě Ford nebo GM kvůli vadný konstrukci spínačky a interním zamítnutí svolávačky měly na krku class-lawsuit kvůli cca 250ti mrtvejm poté, co se jim za jízdy zamkly volanty. A automobilka to projela, bylo tam odškodnění snad půl miliardy USD, a i pár managorů - nenažerů šlo sedět.
výsledky:
https://www.lawyersandsettlements.com/lawsuit/general-motors-recall.html
https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2016/07/13/general-motors-bankruptcy-ignition-switch-lawsuit/87029916/
Akorát nakonec do lochu nikdo nešel, přestože bylo prokázáno, že o tom průseru věděli roky a rozhodli se, že svolávačku neudělají za žádnou cenu; podařilo se jim vyplatit, což nakonec možná bylo rozhodující příčinou banktrotu GM. Ale firmu zrušili a pod stejnou značkou založili znova, a jedeme dál podél bílých skal.
doplnění:
https://www.cbsnews.com/news/gm-settles-criminal-case-over-ignition-switches/
https://www.prisonlegalnews.org/news/2017/apr/3/gm-hides-defect-killed-124-people-no-one-goes-prison/
https://www.atlantamagazine.com/great-reads/no-accident-inside-gms-deadly-ignition-switch-scandal/
http://www.autonews.com/article/20150917/OEM11/150919816/criminal-charges-still-possible-for-some-gm-employees-u.s.-says
Ano, to je známé. Ford si nechal zpracovat statistiku o tom, zda bude levnější svolat a opravit všechna postižená auta (teď už nevím jestli se to netýkalo úplně všech aut), nebo zda vyplatit odškodné těm, kterým se závada projeví. Udělali velice přesný odhad toho, kolika řidičům by se závada mohla projevit a kolik případů z toho by skončilo úmrtím. Vyšlo jim, že pro ně bude levnější řešit individuálně odškodné.