Hlavní navigace

... a co na to hudebníci?

7. 9. 2000
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Většina našich čtenářů jistě v uplynulých dnech zaregistrovala i na českém Internetu články s nadpisy "Zvoní vám mobil legálně" a podobné. Šlo o to, zda je legální mít v mobilu úryvek melodie, na kterou se vztahuje copyright. Názorů padlo spousta, ale nikde jsem neviděl vyjádření těch, kterých se to týká nejvíce - hudebníků. A tak jsme se jich zeptali my.

Vybral jsem asi 20 mailových adres, které jsou uváděny na stránkách kapel a hudebníků (od popu až po rock) a poslal na ně dvě následující otázky:

1) Vadilo by vám, kdyby někdo použil část vaší skladby jako zvoněni ve svém mobilním telefonu? Je podle vás hraní vašich skladeb u táboráku porušením copyrightu nebo jde spíše o ocenění skladby, která zlidověla a svědčí to o její kvalitě?

2) Pokud byste chtěl přidat i názor na šíření hudby po Internetu pomocí formátu MP3 a váš postoj k tomuto fenoménu, byl bych jedině rád. Je podle vás Internet a formát MP3 hrozbou nebo výzvou pro hudebníky? Uvažujete o zveřejnění některých skladeb na Internetu, ať už např. v rámci reklamní kampaně na CD nebo jako speciálních bonusů pro věrné fanoušky? Pokud ano, tak zdarma nebo za nějaký poplatek?

Zmocnil se mne lehký optimismus, když mi během dvou dnů přišly hned tři odpovědi. Bohužel, radost byla předčasná a moc dalších mailů už nepřišlo – i to o něčem vypovídá. Nakonec zde uvádím všechny odpovědi, které dorazily. Omluven je Dan Landa, který má – dle vyjádření webmastera jeho stránek – teď spousta starostí se závoděním a jeho odpovědi se snad dočkáme později, stejně tak i další odpovědi, které možná ještě dorazí zveřejníme někdy příště (i když si myslím, že jestliže někdo neodpoví do 12 dnů, těžko odpoví později).

Takže pojďme na to. Odpovědi jsou řazeny tak, jak přicházely.

J.A.R.
Oto Klempíř ve spolupráci s manažerkou Leonou Fialovou:

Zvonění mobilu
V případě, že si soukromá osoba nahraje část písničky J.A.R. jako zvonění, budu potěšen. V případě, že si někdo vytvoří databázi písní a nabízí je na internetu, jsem pro zákaz a tvrdý postih, protože se jedná součást organizovaného zločinu.

Formát MP3/internet
Empé trojka má zenit zřejmě za sebou. Sama o sobě je pirátským produktem a jako taková nevyniká ničím, co by ji zvedlo na úroveň legálně vyráběných nosičů. Je to pouhý bastard.
K šíření nahrávek mp3 po internetu zaujímám negativní postoj. Český trh je malý a desek se prodává minimum, z čeho pak mají hudebníci – autoři žít, když ne z tantiém? Kecy rádobynezávisláků, že „majors“ zabíjí hudbu jsou bullshit, protože dané téma vidí jednostranně. Druhá strana je, že za autory a hudebníky musí stát nesmírně silná organizace, jiná totiž neobstojí a tudíž nebude mít co vyplácet.
Totéž platí o vydavatelských společnostech.
Z empétrojkových kolosů vznikají noví „majors“ s nepřehlednými cíli a lépe ukrytými nezákonnými postupy. O blaho stahovačů hudby či o to, aby se děti nebo dorostenci měli dobře a zadarmiko si zaposlouchali fajn muziku, jim jde až v poslední řadě, jestli vůbec.
Okruh debat kolem empétrojek a internetu, bohužel, pouze klouže po povrchu problematického rybníka kupních sil různých vrstev obyvatelstva, rozdílně si stojících ekonomik a odlišných pohledů na ekonomii. Problém se řeší z prostředka. Je to tak nejjednodušší a nejpohodlnější. A taky je to lež jak věž.

Richard Müller v rozhovoru na svém webu říká:

A aký mám názor na MP3? Čo sa s tým dá už robit? Technika sa v tomto smere dostala až príliš daleko. V žiadnom prípade však s tým nemôžem súhlasit.

Zdroj http://www.mu­ller.sk/inter­view.htm

Petr Fiala, Mňága & Žďorp

1. Úryvek melodie coby vyzvánění na mobilu mi nevadí, a ani si nedovedu představit hudebníka, kterému by to mohlo vadit (ale třeba mám omezenou fantazii).
2. Táborákové a hospodské coververze jsou dle mého názoru nejlepší coververze, jaké můžou být a vymáhat za ně nějaké peníze by byla ostuda, trapas a totální ztráta soudnosti.
3. Umísťování, stahování a rozšiřování písniček a alb z internetu skrze MP3 bez souhlasu autorů považuju za krádež – stejnou jako třeba krádež kola. To, že to (prý) dělá každý, že to není tak vidět, že se to (zatím) stejně nepostihuje, že velké vydavatelské firmy beztak zbytečně moc vydělávají, že jsou CD drahá (co není?!) atd. – to jsou všechno jenom tradiční české kecy. Chtěl bych vidět kohokoli z nehudebníků, jak by se tvářil, kdyby za svou (jakoukoli) práci nedostal zaplaceno a naopak by za jeho práci dostali zaplaceno jiní (zloději).

Pavel Grohman, Chinaski

Tak na dotaz ohledně těch melodií v mobilech sis v podstatě odpověděl sám – je to pro kapelu nebo autora super, když si jeho věc žije i tímhle způsobem, jde spíš vo to, jak moc je kterej autor nabob a řeší, že se ho nikdo nezeptal. Ale za nás, jako za Chinaski, můžu říct, že to neřešíme. Co se týče MP3, tak si myslím, že je to dobrá příležitost pro kapely, který chtěj mezi lidi a chtějí to mít pod svou kontrolou, nebo se nehoděj do masmédií. Na druhou stranu mám pocit, že se spousta lidí raduje, že to zničí hudební průmysl, tak to je každopádně blbost. Ale abych to shrnul, jednoznačný plus MPtrojkám a jednoznačný mínus polskejm přepálenejm cédéčkům s vyblitejma vobalama.

Jiří Veselý – hráč na baskytaru, v současné době u Etc… Vladimíra Mišíka (Autor skladeb Čas sluhů, Indiánská dýmka míru …, hudba k filmům "Kopytem sem, kopytem tam, Čas sluhů…)

a) nevadilo
b) jedná se o největší ocenění skladby, co existuje, nepovažuji to za porušení mých autorských práv

Jsem pro uveřejnění svých skladeb na internetu – proč by to měla být hrozba?

Vládimír Mišík

Zlidovění písničky a to, že se hraje u táboráku je odměnou, proto to jako porušování autorských prav neberu.

Já nemám moc zkušeností s internetem a proto se toho trochu bojím. Pokud by měla nastat doba volného, bezplatného šíření autorských skladeb na internetu a vymizely by klasické nosiče, pak bych se asi nemohl živit muzikou. Představa, že bych ráno v šest vstával do práce, absolvoval více či méně dobře pracovní proces a po večerech, kdy by se mi únavou klížily oči, bych se měl pokusit napsat nějakou písničku – to je pro mě absurdní a žádnou písničku bych nenapsal. Pak tedy bych ani neměl dát co na internet. Napsat písničku, to není jako když si řeknu „a teď půjdu skládat uhlí“, nejde si poručit, musí být atmosféra, inspirace… A tak, pokud mám lidem co dát a oni to chtějí, pak musí oni dát mě. Dávají mi to formou těch peněz, za které já si koupím to, co potřebuji pro to, abych mohl dále skládat. Takže pirátské šíření podle mě určitě hrozbou je a velmi vážnou. Jiná věc je, pokud bude stahování písniček placeno. Svět jde dopředu a asi to tak má být. Ale stejně – z internetu si každý stáhne jen tu jednu či dvě písničky, které třeba bude znát z radia. Ale to album, i když tam jsou některé skladby slabší a jiné silnější, přece jenom je uděláno tak, aby vytvářelo nějakou atmosféru, nějaké pocity či vjemy, jako celek. Vytržením jedné skladby se můžete připravit o to, co vám ta kapela chtěla dát. Proto bych to spíš viděl jako formu propagace, ukázky, která by asi mohla být zadarmo. Pokud tě ta ukázka zaujme, pak si už za peníze stáhni celé album.

A nakonec názor na celou problematiku od Marcely Koušové, která zastupuje právě Vladimíra Mišíka, Honzu Nedvěda a České Srdce:

Obávám se, že ten zakopaný pes je přímo v autorském zákoně, který autoři i kdyby chtěli, nemohou obejít. Autorský zákon rozlišuje práva autorská a nakladatelská. Autor skladby může udělit souhlas komukoli, kdykoli a třeba za symbolickou cenu 1,– Kč. Ale pokud není zastupovaný OSA. OSA je u nás monopolní organizace, která zastupuje odhadem 95% našich autorů. Autor, pokud chce dostávat peníze a šíření svých skladeb ať už v rádiích, televizích či na koncertech, nezbývá mu nic jiného, než do OSA vstoupit, či se nechat zastupovat, protože jinak téměř nemá šanci, že by tyto peníze dostal. Takže, pokud uvažuješ o vydávání skladeb v MP3 na internetu, je to určitě dobrá věc a ten kdo s tím začne, asi vyhrává, protože ten vývoj k tomu směřuje. Ale základní věc je uzavření smlouvy s OSA. Autor, který je zastupován OSA musí totiž podepsat exkluzivní smlouvu a tudíž se vzdává toho, že by komukoli mohl dát souhlas sám.

CS24_early

---------------

Takže pokud máte na mobilu zvonění od výše uvedených hudebníků, můžete celkem klidně spát :). S pirátským šířením svých skladeb logicky nesouhlasí nikdo z nich.
Pokud ještě dorazí další názory, rád se k nim vrátím v pokračování tohoto článku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

V roce 1998 jsem s Michalem vymyslel a založil Root.cz. Poslední článek na Roota jsem napsal v roce 2007. Teď píšu spíš na tomaskrause.cz a tvořím si bitcoinvkapse.cz.