Jak nejlépe na mobilní web
Touto otázkou se zabývá konsorcium W3C, konkrétně jeho nejnovější aktivita nazvaná Mobile Web Initiative spuštěná v květnu roku 2005. Těsně před Vánoci pracovní skupina Mobile Web Best Practices (MWBP) aktualizovala pracovní verzi specifikace Mobile Web Best Practices 1.0, která obsahuje doporučení, jak vytvářet webové stránky určené pro mobilní telefony a další zařízení s malými displeji a omezenými zdroji.
Centrálním pojmem koncepce W3C je jeden web pro všechna koncová zařízení. Už žádné experimenty typu WAP, mobilní web má používat stejné komponenty jako web „desktopový“, tedy zejména HTTP, XHTML a CSS. Jeden web pochopitelně neznamená, že by stejný obsah musel být stejným způsobem doručován na všechna zařízení. Vždy budou existovat webové aplikace, jež budou určeny uživatelům s PC, a jiné, předpokládající užívání v mobilním kontextu. Přesto by bylo výhodné, kdyby většina webových zdrojů dokázala poskytnout vhodnou reprezentaci všem třídám zařízení přistupujících k webu.
Nejsnažším způsobem, jak toho dosáhnout, je odeslat obsah v podobě, s níž si poradí všechna klientská zařízení včetně mobilních. MWBP tento minimální formát stanovuje takto: XHTML Basic, CSS 1, obrázky JPEG nebo GIF 89a, webově bezpečné barvy, kódování UTF-8, maximální celková velikost stránky 20 kB.
Aby uživatelé, jejichž zařízení jsou schopna zpracovat komplexnější reprezentace, nebyli zbytečně ochuzeni o bohatší prožitky při práci s webem, nabízí se možnost přizpůsobovat obsah zařízení, které vyslalo požadavek. Nejúčinnější a relativně nejjednodušší je přizpůsobení obsahu už na straně serveru, s využitím běžných prostředků protokolu HTTP 1.1 (hlavičky User-Agent, Accept a Accept-*). Adaptace obsahu předpokládá nejen správné a důsledné použití prostředků pro identifikaci klienta v dotazu HTTP, ale také dobrou znalost možností jednotlivých zařízení. Důležitou součástí know-how autorů adaptujících se webových stránek bude databáze klientských zařízení a jimi podporovaných technologií a modulů. Je zřejmé, že naplnit a udržovat takovou databázi nebude v silách běžných poskytovatelů obsahu. Proto W3C v rámci mobilní iniciativy zřídilo další pracovní skupinu nazvanou Device Description (DDWG), jejímž úkolem je umožnit a podpořit vývoj globálních databází a služeb poskytujících popis co největšího počtu zařízení pro přístup k webu.
Nezbytným předpokladem úspěšného přizpůsobení obsahu je také modularizace technologií pro vytváření obsahu. Dobře definované a samostatně použitelné moduly či profily (kolekce modulů) jsou základním výrazovým prostředkem při popisu zařízení. Na tomto poli se W3C snaží už několik let a teď pomalu sklízí plody. Základem přizpůsobeného webu je modularizované XHTML 1.0, u dalších specifikací je většinou definován mobilní profil, viz například CSS Mobile Profile 1.0 nebo SVG Tiny.
Už teď je jisté, že adaptace obsahu nebude nic jednoduchého a nejspíš dlouhou dobu ani nic extra spolehlivého. O důslednou adaptaci na straně serveru se snad budou pokoušet velké portály a kvalitní CMS systémy. Běžné webové stránky by celkem snadno mohly nabídnout aspoň zjednodušenou mobilní verzi. Autoři webů „optimalizovaných“ pro jeden vybraný prohlížeč pravděpodobně budou pokračovat ve stejném duchu a odladí mobilní verzi svých stránek pro telefon, který jim právě visí na krku. Webový ekosystém bude v každém případě ještě rozmanitější a složitější než dnes a všem nám dozajista přinese ještě více skvělé zábavy.
SVG Tiny 1.2, SMIL 2.1
U mobilního webu už dnes tématicky zůstanu. Pracovní skupina SVG začátkem prosince zveřejnila novou pracovní verzi specifikace Scalable Vector Graphics (SVG) Tiny 1.2. SVG Tiny je snadněji implementovatelná podmnožina jazyka SVG určená zejména pro mobily a jinou drobotinu.
O týden později W3C publikovalo nové doporučení Synchronized Multimedia Integration Language (SMIL 2.1). SMIL je specifikace poskytující standardní prostředky pro webovou integraci streamovaného audia a videa. Verze 2.1 je dočista modulární – obsahuje více než 50 modulů. Z nich je sestaven základní profil (SMIL 2.1 Basic Profile) a dva širší mobilní profily (SMIL 2.1 Mobile Profile, SMIL 2.1 Extended Mobile Profile) zapadající do mobilní strategie W3C.