Řadím se k těm, kteří Amigu 600 považují za propadák. Ve srovnání s předchozími Amigami 500/500+ nenabízela v praxi žádné výhody, naopak byla omezenější a přitom dražší. Byla jedním z prvních neklamných znamení, že u Commodoru ryba začíná smrdět od hlavy a že zlatý věk platformy Amiga se chýlí ke konci.
Ale i A1200 už byla passé. 68020 s taktem 14 MHz nikoho neoslňoval v době, kdy už byly běžné 486 na 33-50 MHz, grafika stále omezená na 256 fyzických řádků a 256 barev mimo HAM byla zastaralá a Paula už neměla na zvukové karty Ultrasound a lepší modely Soundblasteru (nemluvně o konkurenčním Atari Falconu, který měl na zvuk rovnou DSP M56k - ale zase trpěl spoustou jiných problémů). Amiga stále měla blitter a díky tomu rychlou animaci spritů, ale hry se v té době už začaly orientovat na 3D a tam se A1200 prostě neuplatnila.
Doom ještě existoval na CD32, běžel sice ve zmenšeném okně, nicméně běžel. Umožňoval to zvláštní čip Akiko, který prováděl konverzi chunky framebufferu (Doom) do planárních bitmap (Amiga) hardwarově. Standardní A1200 ale Akiko neměla a klasický amigácký planární režim byl pro takovéto hry prakticky nepoužitelný.
Jak to bylo v Česku nevím. Jako teenager jsem tehdy žil ve Francii a tam to tak jasné nebylo. Základní cena A1200 byla někde mezi třetinou a polovinou typického 486 (286 se už snad ani neprodávaly). Jenže k té 486ce bylo za tu cenu nutné dokoupit akorát tak joystick a zvukovku, což nebylo nijak drahé. Naproti tomu A1200 byla bez HD a bez monitoru a obojí byly docela slušné palety. Tvrzení, že na Amize nebyl HD na hry potřeba není tak docela pravda, resp. byla to pravda na původních Amigách, ale do 1200 se už investovalo s příslibem nebo aspoň pevnou vírou, že se objeví hry srovnatelné s těmi na PC, které budou vyžadovat CD-ROM a HD. Částečně se to i vyplnilo, mnohé nativní tituly pro 1200 skutečně ten HD předpokládaly.
Takže ve finále se kompletní sestava A1200 už cenově blížila těm PC natolik, že nestálo za to pokud člověk nebyl přímo nadšenec Amigy. Kdo chtěl prostě hrát hry nebo programovat a měl na Amigu 1200 měl i na to PC, a tam byl větší výběr softwaru a mnohem lepší vyhlídky.
Těžko se mi věří vašemu tvrzení, že 486 byla v roce 1992 s monitorem a VGA kartou (a 2MB nebo dokonce 4MB RAM?) jen dvakrát dražší než A1200. Nebyl jsem tehdy ve Francii, ale ještě v roce 1994 nebo 1995 jsem se rozhodoval mezi pořízením A1200 a 486, jejíž cena ale začínala(!) na 45 tisících (asi 66MHz, 4MB). Oproti tomu v té době nevybavená A1200 stála cca 10 tisíc. Dal se tam snadno přikoupit 3.5" HDD (cena pochopitelně stejná jako u PC) a turbokarta s 68030/50MHz stála cca 7 tisíc. Tím se výkon posunul někam k hranici 386/40. Jistě, nic moc. Ale tohle bylo cenově srovnatelné s PC vybavené jen tou 386, na 486 by člověk musel sáhnout výrazně víc do kapsy.
Nechci však rozporovat tvrzení, že A1200 byla již rychle zastarávající počítač. Ale vždy je to i o ceně a o tom, kolik peněz je člověk ochoten do svého koníčku investovat (ruku na srdce, hodně lidí si i ta PC pořizovala na hraní doma).
Tak co se pamatuju, A1200 stála kolem 3000 franků (euro tehdy ještě nebylo), neznačkové 486 na 25 MHz (RAM už si nevzpomínám) bylo kolem 8000 F. Takže když si k té Amize přidáte HD a monitor, tak už to bylo přes 6000F.
Je ale pravda, že implantace Commodoru ve Francii byla historicky vždycky složitá a i Amiga tam stála trochu víc, než v jiných státech.
4. 11. 2021, 13:26 editováno autorem komentáře
V roce 1995 (na podzim) jsem si kupoval své první PC za 26 120 Kč. Bylo to Cyrix 486 DX2/80 MHz, 4 MB RAM, 420MB HD, Grafika Trident 9440 s 1 MB RAM, 14" Monitor, myš a klávesnice (tedy bez zvukovky). Byla to levná "student verze", ale to holá A1200 taky. Mimochodem zvukovku jsem si doplnil po roce, stála asi 2600 Kč za ESS1688, ale byla proti amize 16 Bit, 44.1 KHz, nicméně tato nebyla ještě full duplex (což v té době nevadilo).
Takže bylo možné koupit 486ku klidně za 50 000 Kč, ale šlo to v roce 1995 i za polovic.
Pánové, já nerozporuji provnání 486 a A1200, jen mě zarazilo tvrzení, že A600 přišla pozdě, protože se začala prodávat A1200 která už byla passé proti 486. Pokud to bylo míněno s odstupem těch několika let, pak zase nemá smysl komentovat A600 jako opožděný HW, který (pokud tedy sledujeme data nástupu) přišla už v roce 1992, tedy rok 1995 není v linii toho tvrzení :-)
4. 11. 2021, 17:52 editováno autorem komentáře
Rok 1996 červen , 486DX4 100Mhz , ESS1688 , MACH64 1MB ,250MB HDD 8MB RAM .....padla na to spořící knížka od prarodičů s celými 16 000 Kč a já měl konečně PC ;) ....Ano tenkrát HW šel neskutečně vpřed ale také tak rychle stárnul ....
Já šel do PC , kamarád do PROmodule pro CD32 .... a pak přišlo Sony a Amiga i PC bylo herně na vedlejší koleji .....
ano, možná záleží na sociální bublině. Bavíme se o roce 1992. Když tak štrachám v paměti a internetu, tehdy vyšel Comanche: Maximum Overkill, vybavuju si recenzi v časopise, kde zmíněné požadavky na 386DX a tuším 4MB RAM jsme tehdy ve třídě považovali za konfiguraci snů, kterou doma nikdo neměl a kdy jsme opouštěli osmibity a většina měla tak tu 286.
Celý problém byla cena počítačů Amiga kde bylo vše allinone kromě HDD. Pokud tedy člověk nekoupil 600HD, aby ušetřil. Oproti cenám v PC. Podívejte se do ceníku např. v časopisu Excalibur. 14390Kčs za A500+ nebo 600HD 19900Kčs později byla cena oproti PC relativne příznivá a bez nutnosti použití speciálních monitoru. A ke všemu kamarádi co měli doma 286 a jejich otcové v práci 386 žádnou zvukovku neměli právě z důvodu ceny. Kámoš si vyráběl i AD převodník z rezistoru, aby vůbec dokázal rozumně přehrávat soubory typu MOD.
Ceny 12/92
XT 12MHz bez monitoru, HDD a zvukovky 9990Kčs
286 +monitor 32000Kčs
386SX 37000Kčs
386DX 45000Kčs
Vše s monitorem bez zvukovky a HDD 40MB až 100MB.
Pro srovnání, na konci roku 1992 vyšla A1200, která měla v základu 2MB RAM. Dala se velmi snadno rozšířit normálním 3.5" IDE hard-diskem (tedy běžná PC komponenta, stejná cena jako na PC) a za relativně malý peníz (do 5 tisíc? ale to bych musel hledat) se do trap-dooru vespod dala zasunout malá paměťová karta, třeba jen s 1MB RAM. Ta výrazně urychlila chod počítače, protože do této paměti procesor 68020 přistupoval bez omezení na sběrnici 14MHz. Amiga monitory byly o něco levnější než PC VGA (ano, horizontální frekvence ale jen 15.4kHz, vertikální 50Hz). Suma-sumárum to nebyla špatná nabídka a domácí uživatel si s touhle konfigurací rozhodně užil hodně švandy. Ale samozřejmě, kdo měl nesrovnatelně víc peněz v prasátku, tak šel do PC.
A600 a A1200 mali interne 2.5" HDD ale mohol si creva prehodit do niecoho vecsieho a mohol si pripojit normalu CDrom a HDD. Vyhodou bolo to ze A1200 mala kontrolej klavesnice na klavesnici nei na doske. Takze sa dala lahko klavesnica pouzivat ako externa. Pripadne pouzit klavesnica z "velkych" Amig
U A600 ako jedinej je to tazsie. Ta ma kontroler na doske. Tan sa ale da po odpajkovani dvoch rezistorou odpojit.
Tu dobu jsem zažil, byl jsem její aktivní účastník. Když jsem byl v roce 95 v USA, ani tam ještě nebyla 486 zcela běžná a mimo jiné stála 800 dolců v základní výbavě, což je bratru 36K (tehdy 1$-45Kč při průměrném platu kolem 6K). Když jsem si na přelomu let 95/96 kupoval své první PC bylo to AMD 486DX2/80 za brutálních 47K, protože jsem neměl na Intel. Amiga 1200 holá verze, se vozila z Německa za 12K, u nás byla dražší. Její výhodou bylo, že nebyl nutný monitor, stačilo ji připojit k libovolné TV. Měla skvělý zvuk a grafiku, stačily jí 2MB ChipRam a hromada bombastických her na jedné disketě.
A k A600. V článku není uvedena jedna ze základních informací, a to, že tato Amiga nebyla primárně určena na hry. Původně se měla jmenovat A300 (na některých starších plastech tam tento nápis stále je a také na všech klávesnicích ) a ve spolupráci s Genlockem měla být nejlevnější variantou pro práci s videem. Z cenového důvodu zde proto nebyla ani numerická klávesnice. Tento záměr měl potenciál nastartovat stejný boom jako v případě A500. Měla vyjít na přelomu let 90-91. Bohužel v té době do Commodore nastoupil manažer, který málem položil Atari (které se po jeho odchodu opět zmátořilo) a začal dělat nové pořádky, protože Commodore si uvědomoval, že divizi profesionálních Amig drží v černých číslech prodej klávesnicových Amig (hlavně A500/A500+). Nicméně tento prodej byl už na sestupné křivce. Byl potřeba nový HW. Nový manažer neviděl potenciál v Amize 300, zrušil projekt A300+genlock a změnil to na A600 - nejmenší herní počítač. Dnes už víme, že to nebyl šťastný nápad, přestože si A600 našla své příznivce, nikdy se masově nerozšířila tak jako A500 nebo A1200. Commodore by sice ani tak v PC konkurenci nepřežil, nicméně mu to mohlo pomoci prodloužit úspěšná léta a rozvinout a dokončit některé jiné nadějné projekty té doby - AAA chipset apod..
I AAA chipset už byl zastaralý. Právě proto ho Commodore opustil a vyvíjel nebo aspoň sliboval projekt Hombre, který by byl skutečně představoval minimálně dva roky náskok proti tehdejším PC. Jenže s Amigou neměl společného v podstatě nic, měla to být úplně nová, nekompatibilní platforma založená na procesoru HPPA a proprietárním grafickém 3D akcelerátoru srovnatelném s tím, co uměla první PlayStation.
No ako sa tu uz pisalo je to A500+ z mensou klavesnicou a integrovanym IDE a clockportom.
Fasa je ze to nativne pozna aj RAM do PCMCIA slotu. Pripoji sa to ako FAST ram ale Fast to urcite nieje.
Nevyhodou je ta rozsiritelnost. Nema to vyvedenu zbernicu takze do trapodoru okrem CHIPram a clockportu nic nedas.
Akceleratory sa "pripajaju" priamo na CPU ktory sa musi pracne vypinat. Asi najlahsie zohnatelne su verzie Furia Ktore navrhol chalanisko z Nitry. Okrem rychlejsieho CPU ziskas aj 4/8M Fastram. (ak mas 8M nejde pcmcia slot)
Dovolil bych si doplnit výše uvedenou zmínku o A300 - dle informací z knihy Commodore: The fnal years.
Podle toho, co se tam píše, měl celkově Commodore ohromnej binec ve vývoji, hlavní snaha byla vyvinout levnější variantu A500 - to se táhlo už od roku 1987, furt se s tím začínalo, končilo, kolidovalo to s projektem C65 (nástupce C64), což měl být také levný počítač nástupce legendy, který by logicky s levnou Amigou kolidoval (nabízel téměř srovnatelnou grafiku). Výsledkem byla na jedné straně ořezaná A500+ (klávesnice, odstraněný ZorroII slot), jenže na druhé straně zapracovala invence inženýrů, kteří do ní nacpali věci nezbytné (IDE řadič) i zcela zbytné (PCMCIA). Ve výsledky byla lacinější A300 dražší než A500+ (která původně vůbec vzniknout neměla, ale práce na A300 se prostě hrozně protáhly), takže nezbylo, než výtvor přejmenovat na A600, aby si lidé nestěžovali, že za více peněz koupili do jisté míry méně muziky. Ovšem to původní označení na prvních deskách bohužel zůstalo.
S autorem ovšem souhlasím, že dnes jde v podstatě o ideální stroj, skvělou náhradu A500, na níž se perfektně spouští dobové hry a protože má hodně Chip Ram a zvládá ECS, takže zvládne i slušné rozlišení pro ovládání Workbenche. Bohužel, tehdy to tak lidé neviděli.
Děkuji za pochvalu :-) A omlouvám se za vyvolání nutkání utrácet...Jinak jak píše klokan, dá se to vyřešit i emulátorem, tam si toho člověk může spoustu odzkoušet, aniž by bylo třeba investovat čas a peníze do starého počítače. Ale samozřejmě je to úplně jiné, než mít v ruce skutečný HW, a pokud máte chuť se do podobného pustit, je šestistovka velmi vhodným typem (a celkově Amiga je dobrým adeptem na takové retrohrátky, protože se s nimi dá užít hodně zábavy). 500 je dost velká rozměrově, 500+ má navíc akumulátor, který bývá často vyteklý, a 1200 už zase bývá cenově neskutečně přemrštěná. Jen pozor na kondenzátory, ty, co Commodore použil, mají tendenci pustit elektrolyt a poškodit spoje. Předchozí majitel můj kus zachraňoval na poslední chvíli, kdy už začínala samovolná destrukce. Tak velký pozor na "netestované" kusy na bazarech...
Jinak ale pokud se do podobného dobrodružství pustíte, tak Vám (a samozřejmě dalším zájemcům) možná přijdou vhod následující články, kde budou některé postupy popsány krok za krokem.
Povodne som chcel Amigu, ale uz som zacal studovat na MFF Bratislava a tam boli len PC. Tak som si kupil spolu s bratom v roku 1993 - 94 PC 486DX2-66 VL-bus, 8MB RAM cca 400 - 500 MB HDD, CD-ROM, nejaka grafika, nejaky soudblaster. Vyhodili sme vtedy za to cca 60.000 SKK. Bolo to strasne vela penazi, ale podporila nas nasa sestra zijuca na zapade. Za rok bol VL-Bus uz moralne zastaraly, lebo sa zacali predavat iba motheboardy s PCI-Busom a namiesto DX2 prisli DX4. Potom sme to este aj upgradovali, dokupili sme dalsiu RAM aj dalsi HDD - to bola vtedy taka mania s upgradami. Ja som na tom doma pisal diplomovku a programoval k tomu programy v MS Fortrane, Turbo C a Turbo Pascale a inac sme na tom iba hrali hry a experimentovali sme s roznymi OS - mali sme tam multiboot DOS + Windows + Linux Slackware. Moc som vtedy tuzil pridat si tam este OS2 a Oberon, ktore mi vtedy predvadzal kamarat v Mnichove, ale nevedel som to tam dostat. On nemusel riesit multiboot cez LILO ale mal vtedy kazdy OS na separatnom HDD a len to strcil do suplika svojho PC a nabootoval. - my sme vsak nemali uz prachy na nakup dalsich HDD.
Oberon se dal nabootovat z diskety - byl to úžasný systém - překladač, GUI, textový editor, operační systém včetně zdrojáků se vešel na 3.5 disketu. Psal jsem v něm program do diplomky. Sice jsem 32 bit systém nepotřeboval, ale v Oberonu jsem ho měl, a připadal jsem si jako king.
Navíc v účebnách, když jsem ještě nebyl pomvěd, a neměl jsem ani vlastní počítač, tak jsme měli jen bezdiskové stanice s 3.11kami, a vůči nim byl Oberon plně 32bit.
U osmibitových Atari byly nejhorší sportovní hry, které většinou určovaly rychlost závodníka rychlým kvedláním ze strany na stranu :-) Ty byly pravděpodobně sponzorovány výrobci příslušenství, protože jim zaručovaly trvalý odbyt :-D
U Commodore 64 zase podobný rychlý pohyb joystickem prý vyžadovaly hry "neslušného a nepublikovatelného" rázu. Ty se k nám na Atárka ale nedostaly, nebo jsem na ně minimálně nikdy nenarazil. ;-)