Jak by se správně měly upravovat fotky, určené pro výstup na digitálním labu (u nás např. FotoStar) ?
a) zkalibruji si barevné zkreslení skeneru
b) zjistím si barevné zkreslení monitoru (jak ?)
A dál ? Mám kalibrační snímek z digilabu. Měl bych tedy nejspíš po jeho naskenování (a znormalizování, když skener zkresluej barvy) vyrobit další barevný profil ? Jak ?
A jak to bude v případě úprav ? To bych měl snímek (po znormalizování podle odchylek skeneru) upravit barevným profilem monitoru (abych ho viděl nezkresleně) a po ručních úpravách zase odpočítat zpět barevný profil monitoru a nasadit profil digilabu ?
Ideální by byl software, který by umožňoval editovat v jiném barevném prostoru, než ve kterém zobrazuje. Tohle umí třeba PhotoShop (dělá to dokonce i s RGB, aniž to uživatelé tuší) ale v Linuxu zatím nic takového není (bude to umět GIMP-2, možná i GIMP-1.4, bude-li).
Barevné vlastnosti monitoru jsou poměrně přesně dány dvojicí údajů - typ luminoforu a barevná teplota. Profily podle těchto údajů jsou generovatelné analyticky a pro běžné luminofory jsou na stránkách SCARSE (viz odkaz). Dále ještě hraje důležitou roli roli osvětlení okolí, nastavení jasu a kontrastu na monitoru (viz připravovaný díl o kalibraci). Nejpřesnější je pak kalibrační sonda na monitor. Nejlevnější se dají pořídit za cenu běžného monitoru (ovšem s funkčností v Linuxu to asi bude problém (i když ovladač je v principu zcela triviální).
Pokud máte ke kalibračnímu snímku i kalibrační informace (to je takový soubor, kde je napsáno, že na ntém čtverečku je taková a taková barva), je dobré udělat kalibraci (normalizování jde po barvách, zatímco kalibrace odvozuje hodnotu barvy vždy ze všech tří naměřených barevných hodnot). Tím získáte profil skeneru (převodní tabulka z prostoru skeneru do nezávislého prostoru).
Pokud umí digilab pracovat s vestavěnými embedded barevnými profily (v obrázcích TIFF), stačí do obrázku TIFF tento profil přidat a software by měl provést přímou korekci z prostoru skeneru rovnou do svého prostoru.
Pokud se jedná o JPEG, většina softwaru předpokládá barevný prostor sRGB, takže převádíme do něj.
Úpravy: Pokud jsou úpravy barevně nezávislé (retuš), není nutné kalibraci pro tyto úpravy provédět. Pokud jsou závislé na barvě (srovnavání barev) a software neumí dělat náhledy v jiném modelu, pak je správný postup, který uvádíte. Má to nepříjemnou vlastnost - sečtení kvantizačních chyb (vadí u osmibitových dat). Jiná cesta je procovat v jiném barevném prostoru (skeneru, digilabu, nezávislém prostoru) a po úpravě si udělat náhled pro monitor.
Barevné kalibraci chci v budoucnu věnovat nejméně jeden díl, takže tam se k tomu vrátím.