Obsah
3. Systém kouzel v Dungeon Masterovi
1. „Čtverečkové“ dungeony
„the essence of the dungeon experience… Kill the monsters, steal the treasure, stab your buddy“
Poněkud zvláštním názvem čtverečkové dungeony nebo jen dungeony se označují počítačem řízené hry na hrdiny (RPG – Role Playing Games), ve kterých je herní svět zobrazován z pohledu hráčů (FPS – First Person View), ale pohyb hráčů je omezen na přechody mezi čtverečky, ze kterých je herní svět vytvořen (půdorys herního světa má tedy formu bludiště vytvořeného na čtvercové síti). Předchůdcem tohoto typu her jsou taktéž RPG, ovšem viděné shora. Původní hry tohoto žánru, jako je například Dungeon, Rogue, Hack či NetHack (v současnosti například i ADOM), používaly pro zobrazení herního světa pouze textový režim s ASCII znaky (ostatně tyto hry jsou dodnes vytvářeny a aktivně hrány), později byl textový režim vyměněný za jednoduchou grafiku – viz například první obrázek se screenshotem ze hry Ultima a ještě později za isometrický pohled (Diablo).

Obrázek 1: Novější verze hry Ultima I (přepsaná do assembleru), která byla spuštěná na počítači Apple IIe. Původní verze této takřka kultovní hry byla pomalejší a též grafické zobrazení mělo horší kvalitu.
Nejmarkantnějším rozdílem těchto her od dále popisovaných čtverečkových dungeonů je změna pohledu na herní svět. Čtverečkové dungeony okouzlily mnoho hráčů, zejména díky postupnému vývoji postav (resp. jejich vlastností a schopností), nelineárnosti příběhu a značné svobodě pohybu (což je jeden z podstatných rozdílů mezi dungeony a klasickými adventurami), možností sbírání a využívání různých předmětů a zbraní a někteří hráči si dokonce oblíbili i kreslení map herního světa na čtverečkovaný papír (svoje mapy všech 13 pater Dungeon Mastera bych ještě určitě našel :-).

Obrázek 2: Mapa sedmého patra dungeonu Black Crypt, ze které je patrné, že je herní svět skutečně rozdělen do čtvercové sítě, po které se hráči pohybují.
Největší sláva čtverečkových dungeonů trvala zhruba jedno desetiletí, konkrétně od roku 1987, ve kterém byl vydán slavný Dungeon Master až po druhé poloviny devadesátých let, kdy se začaly ve větší míře objevovat RPG hry používající skutečné 3D enginy (což zjednodušeně řečeno znamená, že se způsoby pohybu hráče i metody vyobrazení herního prostředí začaly přibližovat hrám typu Duke 3D, Quake apod.). Z technického pohledu jsou skutečně čtverečkové dungeony se softwarově vykreslovanými scénami již překonány trojrozměrnými hrami a moderními grafickými akcelerátory (v oblasti RPG se jedná například o Oblivion), ovšem jejich kouzlo přetrvalo až do dneška, o čemž může například svědčit poměrně velká aktivita českých hráčů věnujících se (taktéž české) hře Brány Skeldalu nebo vývoj her inspirovaných Dungeon Masterem – jedná se například o vydařený klon Dungeon Mastera, jenž je napsaný v Javě a tudíž je jednoduše přenositelný na různé platformy, samozřejmě včetně 32 i 64bitového Linuxu.

Obrázek 3: Hra „Alternate Reality“ spuštěná na osmibitovém počítači Atari. Aby byly animace při pohybu hráče plynulé, je hrací okno velmi malé. Navíc se tato hra, na rozdíl od většiny dalších dungeonů, neodehrává ve fantasy světě, ale spíše ve sci-fi prostředí.
2. Dungeon Master
S velkou pravděpodobností nejslavnějším čtverečkovým dungeonem, jenž v některých ohledech stále ještě nebyl překonán (například se to týká systému kouzel), je již zmíněný Dungeon Master firmy FTL (Faster than Light), která ještě před tímto velmi úspěšným titulem vydala několik známých a současně i těžkých her, například Tir Na Nog či Dun Darach (vše pro ZX Spectrum). Dungeon Master byl původně vytvořen pro počítače Atari ST, ovšem záhy byly vydány i verze pro další v té době používané osobní počítače, včetně Apple II GS (viz paralelně běžící seriál o architekturách počítačů), Amigy či PCček, které ovšem musely být vybaveny minimálně grafickou kartou typu EGA, protože tato hra vyžadovala šestnáctibarevnou paletu (konkrétně byl na počítačích IBM PC použit grafický režim s rozlišením 320×200 pixelů v šestnácti barvách, podobně jako na Atari ST).

Obrázek 4: Obrázek na krabičce se hrou Dungeon Master – verze pro Atari ST vydaná (jak jinak v té době) na disketách.
Způsob zobrazení herního světa i princip pohybu hráčů v tomto světě je pro čtverečkové dungeony typický – hráči jsou uzavření v podzemním bludišti tvořeném pravoúhlými stěnami, ve kterém se otáčí vždy o devadesát stupňů a pohybují se po skocích (vždy o jeden čtverec), podobně jako jejich protivníci, což jsou různé typy více či méně nebezpečných příšer. Celkem jich v podzemí existuje 27 typů, od slabých mumií přes živé „stromečky“ a duchy až po obří jedovaté červy a krysy. Bludiště taktéž obsahuje mnoho dveří a mříží, teleporty, nášlapné plošiny, oblíbené vrhače fireballů, schodiště do nižších pater, nádrže s (poměrně čistou) vodou a především velké množství různých magických předmětů, zbraní, potravin a nekonečné množství různých typů klíčů. V nejnižším patře podzemního bludiště na hráče čeká drak (jsou z něho docela výživné steaky) a o patro výše (což je poněkud netypické) pak hlavní protivník – Lord Chaos.

Obrázek 5: Živé „stromečky“ nejsou příliš nebezpečnými protivníky, zkušení bojovníci je dokážou zabít holýma rukama. Ve třetím patře bludiště navíc existuje inkubátor těchto tvorů, takže se zde nachází ideální místo pro trénink (zabité stromečky lze jíst, i když moc chutně nevypadají).
Dungeon Master je poměrně zvláštní tím, že je hru možné dokončit dvěma různými způsoby. V nejnižším patře je za drakovou jeskyní ukryt Power Gem, pomocí nějž (a Firestaffu) se buď zneškodní Lord Chaos (nejlépe v malé místnosti, kterou nazývám telefonní budka) nebo se Power Gem dá spolu s Firestaffem donést přes všech třináct pater až ke vstupním dveřím, kde si ho převezme Lord Order, což je vlastně druhá polovina Lorda Chaose (Lord Order mimochodem celou dobu skutečně stojí za vstupními dveřmi do podzemí, přesvědčit se o tom můžete pomocí kouzla pro vidění skrze zdi). Samotný příběh se hráči postupně dozvídají z pergamenů, které je možné v podzemí nalézt. Na jiných pergamenech jsou napsané i další důležité informace, například funkce některých dveří či teleportů a také užitečná kouzla.

Obrázek 6: V nejnižším patře podzemí čeká na hráče drak, který hlídá vstup k Power Gemu.
3. Systém kouzel v Dungeon Masterovi
Tím se dostáváme k další důležité vlastnosti Dungeon Mastera, která zapříčinila jeho velkou oblibu mezi hráči – systém kouzel. Kouzla, například světlo, fireball, blesk, magický štít či tvorba různých léčivých lektvarů, se v této hře vyvolávají pomocí kombinace dvou až čtyř run. První runa určuje sílu kouzla, druhá jeho podstatu (země, voda, vzduch atd.), třetí formu a konečně čtvrtá zaměření. Kouzla je možné používat již od samého začátku hry, pokud samozřejmě hráč zná potřebné kombinace run a kouzelník má dostatek zkušeností i many (ta neustále přibývá, ovšem kouzelníci–začátečníci jí mohou nabrat pouze omezené množství, které pro některá kouzla nedostačuje).

Obrázek 7: Tito modří tvorové a mumie v pozadí sice vypadají nebezpečně, ale v podzemí se nachází i mnohem silnější nepřátelé. V pravé části obrazovky (nad šipkami a zbraněmi) jsou zobrazené runy, pomocí nichž se vyvolávají kouzla.
Zajímavé je, že systém kouzel zavedený v Dungeon Masteru se v dalších RPG hrách příliš často neobjevuje, i když má své nesporné výhody – například naprosto stejný způsob je použit i u Dungeon Mastera II, který obsahuje kouzel mnohem více, přičemž pro jejich vyvolání se využívají takové kombinace run, které nebyly u původního Dungeon Mastera obsazeny.

Obrázek 8: Ve dvanáctém podlaží Dungeon Mastera přebývá samotný Lord Chaos.

Obrázek 9: Zatímco Lord Order stojí za vstupními dveřmi do podzemí.
4. Chaos Strikes Back
Dva roky po vydání Dungeon Mastera se na trhu objevilo jeho dlouho očekávané pokračování nazvané Chaos Strikes Back, zkracované na CSB. Firma FTL ve své podstatě původní program upravila pouze minimálně, zato zcela změnila způsob zahájení hry, přidala nové příšery, předměty a samozřejmě i samotný tvar a rozlehlost podzemí. V původním Dungeon Masterovi si hráč na začátku mohl vybrat postavy, které se v průběhu hry postupně vylepšovaly, získávaly nové zbraně, magické amulety či brnění. Ve hře Chaos Strikes Back hráč začínal s těmi postavami, se kterými dohrál původního Dungeon Mastera (využívala se poslední uložená pozice). Mohlo by se zdát, že tím hra ztratí něco ze své přitažlivosti, protože při dohrání Dungeon Mastera většinou všechny postavy dosáhly již poměrně vysokých úrovní v jednotlivých sledovaných parametrech (master fighter, master wizard atd.), ve skutečnosti se však tyto postavy hned na začátku hry Chaos Strikes Back ocitly nahé ve tmě před skupinou silných červů a hráči již od prvních chvil začali tušit, že jim tato hra zabere mnoho času…

Obrázek 10: Úvodní obrazovka hry Chaos Strikes Back.
Obtížnost byla skutečně vysoká, takže zatímco původního Dungeon Mastera lze podle tohoto a tohoto videa dohrát jen s jednou postavou za 20 minut (!), počítala se herní doba CSB spíše na týdny i měsíce (pravděpodobně se jednalo o jeden z nejtěžších dungeonů vůbec). Jedinou nevýhodou bylo, že firma FTL tuto hru nikdy nevydala na platformě IBM PC.

Obrázek 11: Samotné herní prostředí CSB se od původního Dungeon Mastera lišilo jen v malých detailech.
5. Bloodwych
V roce 1989 byl kromě výše popsaného dungeonu Chaos Strikes Back taktéž vydán další čtverečkový dungeon nazvaný Bloodwych. Tato hra byla určena pro počítače Amiga, Atari ST, IBM PC a dokonce i některé osmibitové počítače, například v té době velmi rozšířené ZX Spectrum. Samotný herní systém i způsob zobrazení a pohybu v podzemí se původnímu Dungeon Masterovi do značné míry podobal, ostatně jako většina dalších čtverečkových dungeonů, ovšem princip tvorby kouzel byl odlišný (kouzla se mohla nakupovat, nebylo nutné se učit kombinace run) a taktéž byla možná hra dvou hráčů popř. hráče proti počítači (což je pro dungeony dosti netypické) – viz zobrazené screenshoty. Tato hra sice není ve světě tak známá jako ostatní dungeony popsané v tomto článku (nebo v navazující části), ovšem to, že existovala i pro osmibitové domácí počítače jí zajistilo popularitu například v těch zemích, kde se i na začátku devadesátých let minulého století tyto počítače stále používaly (ostatně stačí zavzpomínat, jaké v těch dobách byly ceny Amig, Atari ST či prvních XTček a ATček a porovnat tyto ceny například se zmíněným ZX Spectrem či Didaktikem).

Obrázek 12: Hra Bloodwych na osmibitovém domácím počítači ZX Spectrum s jeho typickou atributovou grafikou.

Obrázek 13: Na počítačích Atari ST a především Amigách tato hra byla graficky provedena mnohem lépe, i když způsob jejího ovládání byl prakticky totožný.
6. Eye of the Beholder
Dostáváme se k dalšímu slavnému čtverečkovému dungeonu nazvanému Eye of the Beholder firem SSI (distribuce) a Westwood Studios (vývoj), jenž byl vydaný v roce 1990 pro počítače IBM PC, Amigy a SNES. V této hře se čtveřice hrdinů (mimochodem je jich stejný počet jako u DM) pohybuje v podzemí města Waterdeep, které leží ve světě Forgotten Realms, ve snaze najít a zabít zde žijícího beholdera (inteligentní ale zlou bytost obdařenou magickými schopnostmi ve tvaru koule s jedním centrálním okem a mnoha menšími očními stopkami – ostatně jeden beholder se vyskytuje i v původním Dungeon Masterovi).

Obrázek 14: Obrázek na krabičce se hrou Eye of the Beholder (verze pro IBM PC).
Hra Eye of the Beholder (EoB) se stala velmi populární, především díky velmi pěkné 256barevné grafice (co jiného lze také čekat od Westwood Studios?) a propracovaném herním systému, který je postaven na pravidlech stolních her Advanced Dungeons and Dragons (AD&D). Způsob pohybu hráčů v podzemí (po čtvercích) je prakticky stejný jako v Dungeon Masterovi, stejně jako absence automatické mapy, což je (podle mého názoru) možná i dobře – fanoušek dungeonů si mapy nejraději kreslí sám.
Obrázek 15: Nastavení parametrů jednotlivých postav je v RPG hrách založených na pravidlech AD&D velmi důležité.
Tato hra se dočkala i dvou pokračování. První neslo název Eye of The Beholder II: The Legend of Darkmoon, druhé pak Eye of the Beholder III: Assault on Myth Drannor. Herní princip i způsob zobrazení celé scény zůstal do značné míry stejný, jako v díle prvním.

Obrázek 16: Eye of the Beholder ve variantě pro IBM PC.

Obrázek 17: Předměty které postava nese, její oblečení, zbraně atd.

Obrázek 18: Eye of the Beholder II – The Legend of Darkmoon
7. Odkazy na Internetu
- The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983) http://www.gamasutra.com/…ton_01.shtml
- The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993) http://www.gamasutra.com/…rton_pfv.htm
- Black Crypt http://www.ravengames.com/…ackcrypt.php
- Eye of the Beholder (video game) http://en.wikipedia.org/…he_Beholder_(video_game)
- Eye of the Beholder http://www.mobygames.com/…the-beholder
- Dungeon Master – Return To Chaos Window port of DM
- Lands of Lore series http://www.mobygames.com/…-lore-series
- Lands of Lore series http://en.wikipedia.org/…_Lore_series
- Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness http://forums.sarcasticgamer.com/blog.php?…
- Dungeon (video game) http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_(computer_game)
- Dungeon Master (video game) http://en.wikipedia.org/…geon_Master_(video_game)
- Dungeon Master Encyclopaedia http://dmweb.free.fr/
- Dungeon Master Overview http://dmweb.free.fr/?…
- Chaos Strikes Back Overview http://dmweb.free.fr/?…
- Dungeon Master II Overview http://dmweb.free.fr/?…
- Dungeon Master – Return To Chaos http://www.ragingmole.com/RTC/
- Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2 http://www.youtube.com/watch?…
- Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2 http://www.youtube.com/watch?…
- Dungeon Master CZ http://dm.zpc.cz/
- Dungeon Master http://rpg.yin.cz/…geon-master/
- Return to Chaos (CZ info) http://dm.zpc.cz/?…
- Dungeon Master – kouzla (CZ) http://dm.zpc.cz/?…
- Dungeon Master Java (CZ info) http://dm.zpc.cz/?…
- Dungeon Master Java (CZ novinky a download) http://dm.zpc.cz/?…
- Best of Old Games: Dungeon Master http://www.bestoldgames.net/…n-master.php
- Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik http://www.doupe.cz/default.aspx?…
- Návody – Dungeon Master 1 http://www.abcgames.cz/?…
- Dungeon crawl http://en.wikipedia.org/…ungeon_crawl
- Nejlepší hry mého mládí http://www.reyden.eu/…-meho-mladi/

Obrázek 19: Hra Ishar I se z velké části odehrává v otevřené krajině, což je pro dungeony poměrně netypické prostředí (vlastně se zde ztrácí význam slova „dungeon“).
8. Obsah druhé části článku
Ve druhé části článku si popíšeme ty čtverečkové dungeony, které vznikly v době největšího rozmachu tohoto typu her, tj. zhruba v letech 1993 až 1996. Jedná se například o dungeony ze série Ishar, Wizardry, Might and Magic, Black Crypt, Lands of Lore se skvělou grafikou, Dungeon Master II s neopakovatelnou atmosférou a nádechem steampunku, či českou hru Brány Skeldalu.

Obrázek 20: Lands of Lore, jeden z nejlepších čtverečkových dungeonů, které byly pro PC vytvořeny.