Vlákno názorů k článku Československé osmibitové počítače 2 – PMD 85 od Milan Fisera mladsi - Zdravim, znamy me odkazal na Vasi diskuzi. Prosim...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 3. 2010 13:46

    Milan Fisera mladsi (neregistrovaný)

    Zdravim, znamy me odkazal na Vasi diskuzi. Prosim Vas nevite nekdo o POCTIVEM emulatoru Didaktika ci ZX Spectra 48k. Jiz jsem odzkousel asi 20 emulatoru a vsichni si hrali na ZX Spectrum 48 pouze v 48 modu ZX Spectra 128. Take vsechna okna skousenych emulatoru jsou napojena na jeden jediny emulator ZX Spectra s nejvetsi pravdepodobnosti z prostredi DOS. Vsechny skousene emulatory vykazuji chybu kterou vykazuje DOS emulator Warajevo. Hledam opravdu POCTIVY emulator Didaktiku nebo ZX Spectra 48/48+. Dekuji predem za informace.
    S pozdravem Milan Fisera mladsi.

  • 19. 3. 2010 14:37

    Realspec (neregistrovaný)

    Realspec32 emuluje několik typů ZX hardware, ZX 48 i ZX 128 jsou odlišeny a jsou exact-cycle, takže fungují spolehlivě i veškerá dema s efekty v borderu a nestandardní loadery.

    Nevýhodou tohoto emulátoru je, že používá zabugovanou grafickou knihovnu Allegro, takže se od Windows XP výš občas samovolně složí a stalo se mi, že občas shodí celý systém. To je ale problém knihovny, ne emulátoru. Existuje samozřejmě i stabilní verze pro DOS.

    O jakou chybu Warajeva se jedná? Používal jsem emulátorů několik a všechny byly spolehlivé. Emulovat ZX není zas takový problém, nevěřím tomu, že se najde více emulátorů, které jedou na stejném engine jako Warajevo.

  • 19. 3. 2010 14:42

    atarist (neregistrovaný)

    Mozna ne na stejnem engine, ale treba z tohoto emulatoru prebiraji nejakou jinak cyklovanou instrukci nebo neco podobneho, to je docela dobre mozne.

    Btw jde vubec udelat na cyklus presny emulator Speccyho (nebo cehokoli jineho) na monitoru, ktery ma uplne jinou obnovovaci frekvenci? Jde mi o to, ze napriklad efekt rychleho preblikavani barev (simulace hnede atd. – urcite to znas) na dnesnich monitorech proste nemuze vyjit 100% presne, spis se to nekdy uplne rozpadne.

  • 19. 3. 2010 17:40

    Blikani (neregistrovaný)

    Ve videotechnice se pouziva hardwarovy framerate convertor (a to nejen 50 Hz <> 60 Hz, ale i kvuli 24 fps filmum), ale emulatory to pravdepodobne nijak neresi, nebot by to brzdilo a malokdo to oceni :-)
    Muzu poradit jen nastavit 100 Hz pro 50 Hz osmibity nebo 120 Hz pro 60 Hz pocitace. Pokud to vubec drivery pro LCD monitory jeste umi – ja dosud pouzivam CRT :-)

  • 19. 3. 2010 17:48

    Jawx (neregistrovaný)

    Par „malych“ emulatoru pouziva Z80 modul bud RAZE nebo MAME.
    RAZE kvalitu nemohu posoudit, ale MAME instrukcni sada je hodne promakana i co se tyce casovani.
    Warajevo bude nejspis jeste poctivy assembler :-)

    Treba se ale problem Milana Fisery netyka Z80, mozna ma nejaky problem s disketovkou ci necim jinym.

  • 21. 3. 2010 22:21

    Milan Fisera mladsi (neregistrovaný)

    ma problem s tim, ze se nejedna o emulatory ZX Spectrum 48k ale o emulator ZX Spectrum 128k v modu 48k, tim padem nesouhlasi zakladni parametry ZX Spectra 48k a tim padem nektere pro me zname informace prestaveji mit smysl ve sve funkcnosti.
    Take ma pan Fisera problem s tim, ze se jedna o podvod a ma problem take s tim, ze si nemuze poradne uzit ZX 48k kdyz se ve skutecnosti jedna o ZX 128k.

  • 21. 3. 2010 22:14

    MilAn Fisera mladsi (neregistrovaný)

    Nechapu na co v mem dotazu reagujete. Budiz.
    Emulator, neboli napodobeni lze naprogramovat naprosto presne podle originalu, pokud nejaky emulator vykazuje chyby, nebo jako emulatory ZX 48k vykazuji hodnoty ZX 128k, jedna se podle me o podvod. Jinak obnovovaci frekvence monitoru s emulovanim souvisi pouze tim, ze Vam bud stiha zobrazovat emulovane, nebo Vam emulovane bude zobrazovat napriklad kazdy treti snimek, takze nechapu proc do teto debaty zatahujete grafickou kartu ci monitor. Vy jste zahrnul monitor, coz je ta nejposlednejsi vec ktera ma na emulovane vliv.

  • 22. 3. 2010 13:07

    atarist (neregistrovaný)

    To byla otazka oznacena „btw“, presneji receno je stejne OT jako cele toto vlakno, ale mam pocit, ze by to nikomu nemuselo vadit nebo ano?

    Monitor s emulaci souvisi, ale chapu, ze tady jde spise o uhel pohledu. Nekdo chape emulaci jako ciste jen ZXko, potom ok, ale vetsinou se jedna o emulaci celeho prostredi, tj. i TV vystupu, ktery IMHO jde na monitorech emulovat jen ztezi a na LCD skoro vubec ne. Protoze tak jak programatori vyuzivali vsech zakouti Z80 a ULA, tak vyuzivali i vlastnosti TV (prokladani, obnovovaci frekvence atd.) a je zalezitosti emulatoru, jak dobre se s tim dokaze poprat.

  • 11. 4. 2010 23:23

    Milan Fisera Mladsi (neregistrovaný)

    No podle me se programatori spis vymlouvaj, pri zrycbleni pocitace PC v dnesni dobe je emulace 3,5 Mhz pocitace a 50Hz obrazu televize mozna. Ale jak sem si vsim, tak moji tvorbu nekdo umyslne kazi, takze si spis myslim, ze na to programatori kaslou. No nic, ja se ptal na ZX48 a Didaktika, na emulator, ne na to, jestli jde emulovat ci nikoliv. Bohuzel pri projeti zhruba 50 emulatoru sem nikde na ZX48 ani didaktika nenarazil.

  • 21. 3. 2010 22:03

    Milan Fisera mladsi (neregistrovaný)

    Real Spec 32 sem zkousel, ZX 48k je tzv. emulovan v zaseklem ZX Spectrum 128 v modu 48k. Takze nesouklasi systemove promenne umistene za adresou obrazovky, take ma posunuty Basic o nekolik bajtu blize k obrazovce nez skutecne ZX 48k.

    Chyba se tyka nahravani z magnetofonu pomoci assembleru

    LD a,x
    Ld IX,xx
    LD DE,xx
    CALL 1366

    , pokud pouzijete v nastaveni rychlo nahravani tak tato moznost funguje, pokud ale pouzijete pomale nahravani se zvukem a prouzky nenahraje se nic.

    Dalsi chyba pri odectu v assembleru pomoci
    DEC DE ; DEC BC ; …
    u sestnactibitoveho odecitani neni nastaven ZERO flag a je neustale nastaven i pri hodnotach nad nulu. Pak nedochazi k potrebnemu cyklu v assembleru.

    Real Spec 32 jsou pouze dvere, neboli okno k emulatoru ktery v programu RealSpec neni obsahem.

  • 22. 3. 2010 14:35

    Realspec (neregistrovaný)

    To je mozne, ze ma posunute promenne (i kdyz si nedokazu vysvetlit proc), mam akorat vyzkouseno, ze casovani ULA sedi dobre pro obe verze ZX :-)

    To nahravani je divne, ted jsem to zkousel a funguje to spolehlive na vsechny typy nahravani. V kodu vaseho prispevku nevidim nastavovani carry – mozna, ze loader se zvukem ve skutecnosti dela Verify, kdezto rychlonahravani mozna natvrdo dela Load bez ohledu na carry.

    Sestnactibitovy DEC nemeni zadne flagy, takze „neustale nastaveni“ je spravne zachovani predchoziho stavu :-)

  • 11. 4. 2010 23:30

    Milan Fisera mladsi (neregistrovaný)

    Jo, dik, uz sem na nastaveni carry nekde narazil, takze sem to opravil, jeste jsem to nezkousel ale asi to bude tim.
    Sestnactibitovy zero sem vyresil osmibitove, to chodi, takze s tim uz potize nemam.
    No a ty promenny odpovidaj ZX128, coz by v emulaci ZX48 melo bejt vraceno podle hodnot ZX48, ale s tim se vyrobce emulatoru nak nezabejval. Uz sem to vyresil hledaci rutinou a tim padem at si s tim hejbou jak chtej.
    Dik za info o carry, proste me to po tech letech uz vypadlo z hlavy.