Hlavní navigace

Český internet v roce 2014: média, ochrana dat a startupy

31. 10. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

I letos se konala největší konference o českém internetu s názvem Czech Internet Forum 2014. Kvůli velkému zájmu byla přesunuta z Divadla Archa do Kongresového centra. Pro návštěvníky přichystány čtyři programové linie včetně technologické, ve které se mluvilo třeba o ochraně dat nebo zákonu o kybernetické bezpečnosti.

minulý rok bylo trochu cítit, že kapacita Divadla Archa na pořádání konference Czech Internet Forum (CIF) přestává stačit, a proto se celá akce přesunula do mnohem většího Kongresového centra. Díky tomu si pořadatelé mohli dovolit otevřít místo dvou programových linií rovnou čtyři. Přibyl tak například sál věnovaný pouze technologickým přednáškám a jeden sál čistě pro marketing. Největší přednášky byly tradičně pořádány v Hlavním sále a pro lidi s otevřenýma očima byl připravený Sál inspirace. Pro IT nadšence Technologický sál a pro PR specialisty Marketingový sál. „Český internet je už hodně velký a zaslouží tak i velkou konferenci,“ shrnul změny při zahájení programu Petr Koubský, stálý spolupracovník skupiny TUESDAY, která konferenci tradičně pořádá.

Seznam jako mediální dům

CIF odstartoval „přátelským“ rozhovorem s generálním ředitelem Seznamu Petrem Zimou. Moderátor Ján Simkanič se ho ptal nejen na začátky firmy, ale také na blízkou budoucnost. Zima prozradil, že pro Seznam je Česko už malé a pokud chtějí dál růst, musí expandovat do ciziny. V tuzemsku chce internetový gigant bojovat především na poli médií. „Kdo bude mít unikátní obsah, bude hrát důležitou roli,“ shrnul Zima.


tuesday.cz

Dále program pokračoval přednáškou o lesku a bídě mediálních agentur. David Špinar vyjádřil politování nad tím, jak funguje český trh s reklamou, který prý zabíjejí mediální domy a jejich podpultové slevové nabídky na inzerci pro agentury. Lidem se za marketingové služby nechce tolik platit, což vede k jejich horší kvalitě, postěžoval si Špinar.

Lidé čtou zprávy na internetu

Po drobné přestávce se rozběhl program ve všech čtyřech sálech najednou, což mělo za následek hrozné dilema – zvolit si, čemu dát z nabitého programu přednost. Zvolil jsem přednášku Hany Friedlaenderové v Sále inspirace s názvem Konzumace zpravodajství včera, dnes a zítra. „Internetové servery se staly nejpoužívanějším způsobem konzumace zpravodajství,“ prozradila Friedlaenderová a ukázala graf, v němž byla viditelná i vzrůstající oblíbenost vstřebávání informací pomocí chytrých telefonů. Mnoho lidí začíná sledovat zpravodajství i prostřednictvím sociálních sítí. „Až 1/3 uživatelů se dostává na zpravodajské servery převážně z Facebooku,“ tvrdí Friedlaenderová. V Sále inspirace poté následovala přednáška o důvodech redesignu iDnes.cz. Radikální změny musel server podstoupit i díky tomu, že čtenářské osazenstvo stárne a hůře vidí.


tuesday.cz

Data ve firmě se dají chránit od 15 tisíc

V Technologickém sále poté probíhala přednáška o zabezpečení firemních dat. Přednášel Jakub Mahdal, CEO firmy Safetica Technologies. „Chránit firmy se dá už za 15 tisíc. Běžně naši klienti platí za služby kolem 200 až 250 tisíc,“ tvrdí Mahdal. Software, který firma nabízí, chrání data podobně jako antivirus počítač. Také sleduje aktivitu jednotlivých pracovníků. Pokud tak například začne zaměstnanec podezřele často navštěvovat v práci stránky konkurence a později bude stahovat větší množství dat nebo celé projekty, ochrana ho klepne přes prsty.

V Sále inspirace také běžel blog s novými mediálními projekty. Týdeník Echo24, DVTV a magazín Reportér zveřejnily čísla návštěvnosti a množství svých předplatitelů. Překvapivě si projekty vedly docela dobře a ukázaly, že na českém mediálním trhu se ještě dají najít skulinky a papír zatím není na 100 % vyřízené médium.


tuesday.cz

Češi mají šanci se prosadit

Poté v Technologickém sále mluvil Dušan Zabrodský o tom, kolik stojí startup a nakolik přijdou investice do internetových projektů, aby byly schopné konkurovat světovým velikánům. „V Česku jsou investice do nových projektů oproti Západu mnohem nižší,“ zalitoval Zabrodský. Momentálně se nejvíc peněz investuje do nových projektů zabývajících se tvorbou softwaru pro mobilní telefony.  Podle Zabrodského jsou Češi šikovní a mohou ve světě uspět, někdy však potřebují nové týmy pomoci. „V USA jsou lidé odchovaní na tom, jak získat peníze a vybrat lidi na rozjezd startupu. V Česku potřebujeme ještě pomoc,“ řekl. Navíc je podle Zabrodského nutné, aby se firmy dostaly na americký trh. „Amerika je trh, na který se musíte dostat, protože jsou tam velké peníze,“ dodal.

V Technologickém sále poté odstartovala trochu náročnější přednáška o zákonu o kybernetické bezpečnosti. Přednášející Pavel Hejl popsal jeho historii a na co se budou muset některé firmy připravit. Zákon byl nutný především kvůli vzrůstajícímu počtu útoků v kyberprostoru. Proto také USA označilo internet za jednu sféru, ve které vedou války.


tuesday.cz

Na řadu přišlo povídání o virálních videích v Hlavním sále, které, jak se ukázalo, je závislé na projekci krátkého sestřihu. Kvůli nekompatibilitě produktů od Applu ale došlo k dlouhému zdržení. Přednáška pod vedením Josefa Havelky tak byla nakonec velmi obecnou. V Sále inspirace poté byla blíže představena internetová televize Ivio, která chce nabídnout firmy zdarma, ale se 4 až 5 reklamními bloky. Mode se tak podobá klasickým televizním programům.

Snaha o změnu dopravy

V Sále inspirace byly věnovány za sebou dvě přednášky revolučním pokusům o změnu dopravy. Představil se produkt Bileto zaměřující se na veřejnou hromadnou dopravu. „Víte, jaká kniha se prodávala nejvíce před nástupem internetu?“  zeptal se přednášející Přemysl Rubeš diváků. „Jízdní řády,“ dodal trochu šibalsky a vyjádřil víru v to, že data o jízdních řádech budou v budoucnu doménou i více než jedné firmy, která má na ně momentálně monopol. Pak ho v řečnění vystřídal Ondřej Krátký, se svým projektem Liftago. Ten by se dal trochu nepřesně srovnat s mnohokrát v médiích skloňovaným Uberem. „Naši aplikaci si stáhlo 50 tisíc lidí a z toho je tak 10 tisíc aktivních,“ prozradil čísla.


tuesday.cz

Přednášky v Sále inspirace byly ukončeny povídáním o crowdfundingovém úspěchu festivalu United Islands 2014. Téměř ve stejnou dobu skončil i program v Technologickém sále a v Marketingovém sále. CIF se tak chýlil ke konci. Tradičně pak došlo v Hlavním sále na zpovídání kandidáta na internetovou osobnost roku. Letos byl vybrán komentátor deníku Právo Alexandr Mitrofanov, který se v nedávné době stal velmi populárním na sociální síti Twitter. „Manželka mi řekla, ať si vyberu jen jednu síť. Twitter nebo Facebook. A tak jsem si zvolil a nelituji toho,“ prozradil Mitrofanov.

root_podpora

Rytíři bez draků

Závěr CIF patřil vystoupení Daniela Vávry, který mluvil o projektu Kingdom Come: Deliverance. Tomu se podařilo vybrat přes crowdfundingovou službu KickStarter 1 106 371 liber. Na CIF byla k dispozici i alfa verze hry. Ta se sice potýkala s nepříjemnými chybami, ale skvěle demonstrovala základní herní mechanismy. Navíc vypadala po grafické stránce výtečně.

Na konci fóra poděkoval Petr Koubský všem zúčastněným a účinkujícím a mohlo se vyrazit na after party do restaurace ZOOM.

Byl pro vás článek přínosný?