Hlavní navigace

Český trh s e-knihami: stále jsme ještě na začátku

Petr Krčmář

Český trh s elektronickou knihou je zatím velmi mladý a rozvíjí se pozvolna. Tedy ohromující čísla a PR zprávy přibývají velmi rychle, ale celé prostředí je zatím velmi roztříštěné, nepřehledné, nestabilní a prakticky každý krok můžeme považovat za pionýrský a experimentální. Jak je na tom český knižní e-trh?

Český trh s elektronickou knihou doopravdy existuje teprve rok a půl. Už dříve sice bylo možné koupit si nějaký ten titul, ale teprve nedávno se do prodeje pořádně opřeli větší hráči, kteří začali trh rozvíjet. Začalo přibývat distributorů, zapojilo se více nakladatelů a výrazně přibylo prodávaných titulů.

Trh bylo vlastně potřeba nejprve vybudovat, přesvědčit nakladatele, získat autory, vysvětlit čtenářům výhody elektronického čtení a naučit je za elektronický obsah platit. Tento proces vlastně stále ještě probíhá a přestože už se podařilo některé kroky udělat, jsou čeští distributoři stále ještě na začátku.

E-trh je malý, ale roste rychle

Podle statistik SČKN se ročně v Česku vytiskne asi 17 tisíc titulů, z toho přibližně 15 tisíc tvoří novinky. Podle statistik ministerstva kultury se ročně prodá na 57 milionů výtisků za průměrnou cenu asi 200 Kč za kus.

Přesná čísla týkající se trhu s elektronickými knížkami nikdo oficiálně nezveřejňuje. Je ale možné dopátrat se čísel od jednotlivých distributorů a získat tak přibližný obraz aktuální situace. Největší tržní podíl v Česku mají společnosti Palmknihy, Kosmas, eReading a Wooky a jejich nabídka dohromady čítá několik tisíc titulů. Tyto firmy v loňském roce dohromady prodaly přibližně 42 tisíc elektronických knih. Celkem tedy vloni prodeje e-knih tvořily 0,07 % prodejů všech českých knih.

Prodeje e-knih v Česku za rok 2011
Prodejce Počet prodaných e-knih
Palmknihy 7 000
Kosmas 4 000
eReading asi 6 000
Wooky asi 25 000

V letošním roce došlo k výraznému nárůstu a jen za první čtvrtletí bylo prodáno téměř tolik jako za celý loňský rok. Pokud bude tento trend nadále pokračovat, prodá se v letošním roce třikrát až čtyřikrát více elektronických knih než v roce loňském.

Prodeje e-knih v Česku za první čtvrtletí 2012
Prodejce Počet prodaných e-knih
Palmknihy 10 000
Kosmas 7 000
eReading asi 8 000
Wooky více než 10 000

V současné době se tedy měsíčně prodá přibližně 10 000 elektronických knih. Podíl elektronického knižního trhu by tak mohl co do počtu prodaných knih během letošního roku vyrůst přibližně na 0,3 %, někteří odhadují až 0,5 %. Z hlediska obratu to bude o něco méně, protože průměrná česká elektronická kniha se prodává asi za 120 Kč, tedy asi o 40 % levněji, než je průměrná cena papírové knihy.

Srovnání s jinými státy

Podle zprávy Rüdigera Wischenbarta (PDF) má knižní trh v USA roční obrat asi 28 miliard dolarů (zhruba 560 miliard korun) a je tedy více než stokrát větší než ten český. Z toho e-knihy tvoří 6,2 %, pokud započítáme jen beletrii, tak dokonce 13,6 %. Americký trh s e-knihami je jednoznačně nejvyspělejší na světě.

Tržní podíl prodejců v USA
Prodejce Podíl na trhu
Amazon 58 %
Barnes & Noble 27 %
Apple 9 %
Ostatní 6 %

Evropské země jsou na tom velmi podobně jako Česko: v Německu a Španělsku tvoří e-knihy 1 % trhu, ve Francii 1,8 %, v Nizozemí 1,2 %. Extrémem je Británie, která je na tom podobně jako USA a e-knihy tam tvoří 6 % prodejů všech knih. Je to dáno tím, že většina produkce může být v obou zemích sdílená.

Zajímavější je ovšem srovnání počtu vydaných e-knih, které je možné od nakladatelů v jednotlivých zemích koupit. V USA a UK se hovoří přibližně o jednom milionu dostupných knih, v Německu je jich 25 000, ve Francii 22 000, ve Španělsku a Itálii 10 000 a ve Švédsku 4 800.

„Vlastní“ čtečka má smysl

Ještě před rokem to vypadalo, že není možné přijít na český trh s vlastní čtečkou. Zatímco obrovský Amazon si může dovolit prodávat miliony kusů čteček Kindle, v Česku na to dlouho nikdo neměl finance ani infrastrukturu. Ukázalo se ale, že to je možné a na konci loňského roku představil server eReading vlastní čtečku. Nejde o český výrobek, ale o upravenou čtečku čínské společnosti Jinke.

Čtečka eReading

Stejnou cestou šly i Palmknihy, které svůj obchod integrovaly do přístroje Bookeen Odyssey. Wooky má nově také čtečku od společnosti Medio (recenzi připravujeme) s možností přístupu do partnerských elektronických obchodů s knihami. Tento trend se pravděpodobně nezastaví a budou přibývat další lokalizované přístroje.

Pro jejich existenci totiž existuje pádný důvod: zákazník s čtečkou svázanou s konkrétním distributorem u něj utratí mnohonásobně více peněz než majitel „obecné“ čtečky. Odhaduje se, že v Česku je asi 100 000 čteček Kindle. Pokud podělíme odhadované obraty největších českých prodejců tímto číslem, zjistíme, že průměrný majitel Kindle utratí za české e-knihy asi 20 Kč ročně. Takto nízké číslo je dáno zejména tím, že většina majitelů Kindle neutratí za knihy nic.

Čísla nám potvrdil i Martin Lipert ze společnosti eReading a dodal, že průměrný majitel čtečky eReading nakoupí ročně knihy za 540 Kč. Nabídnout tedy čtenářům knížku svázanou s vlastním obchodem je velmi výhodné, firma si tím zajistí výrazně vyšší příjmy za obsah.

Cybook Odyssey napojený na Palmknihy

Uvedené částky ale zároveň vysvětlují, proč distributoři nemohou rozdávat čtečky svým zákazníkům zdarma. Na Lupě o tom nedávno hovořil Lukáš Novák ze společnosti Wooky. Osobně se domnívám, že čtečky by se měly lidem dávat zadarmo. Zatím to ale vzhledem k aktuálním nákladům není možné. Novák odhaduje, že u čtečky za tisíc korun by to možné bylo. Nezbývá tedy než počkat, až se podaří snížit cenu čtečky na čtvrtinu.

Uživatelé nechtějí platit

Obecným problémem českého e-knižního trhu jsou čtenáři, kteří nejsou ochotni za obsah platit. Ukazuje to už uvedený počet čteček Kindle, které patří v Česku k nejrozšířenějším. Odhaduje se, že čtečky společnosti Amazon vlastní 80 až 85 % českých majitelů čteček.

Anketa

Pro majitele čteček: jakou čtečku máte?

Dovolím si malou spekulaci založenou na zkušenosti: Většina majitelů si čtečku pořídila právě proto, aby ušetřila na výdajích za knihy. Tito uživatelé nejsou ochotni si knihy kupovat. Potvrdil to v rozhovoru pro Lupu i Lukáš Novák z Wooky: Když vyšla kniha o Stevu Jobsovi […], prodali jsme pouhé desítky kusů. Říkal jsem si, jak jen to je možné? Důvod byl jednoduchý. Kniha byla k dispozici na Uložto.cz, kde za první dva dny měla 11 tisíc stažení.

Kniha na Uložto stále je

Demografické průzkumy uvádějí, že průměrnému majiteli čtečky je okolo 30 let. Martin Lipert z eReading uvádí, že uživatelé jejich čtečky mají v průměru o deset let více. To také koresponduje s výše uvedeným: mladý člověk je technicky zdatný a knížky si umí stáhnout zdarma z internetu. O generaci starší čtenář si raději koupí čtečku, která mu umožní jednoduše knížky nakupovat u českého distributora.

Anketa

Pro majitele čteček: kolik jste utratili za e-knihy?

Je to klasické selhání trhu, lidé nechtějí platit za obsah a vysílají tím nakladatelům signál, že o tento obsah nemají zájem, řekl nám k tomu Martin Lipert z eReading. Podle něj se tak někteří vydavatelé obávají, že na elektronickém vydání prodělají. Jeden nakladatel nám řekl, že na první e-knize prodělal, pak zkusil druhou, třetí, čtvrtou a pátou a prodělal na všech. Už se mu pochopitelně nechce v tomhle experimentu pokračovat, dodává smutně Lipert.

Nakladatelé to také nemají jednoduché

Trh sice roste, stále na něm ale chybí většina bestsellerů. Mnoho nakladatelů stále ještě váhá, bojí se, že by jim elektronické verze způsobovaly ztráty na klasickém tištěném trhu. Proto se novinky objevují v elektronické verzi obvykle s poměrně velkým zpožděním. Čtenáři ale nechtějí čekat a chtěli by, aby elektronické verze knih vycházely současně s těmi papírovými.

Bohužel do situace ještě vstupuje aktuální problematická situace na knižním trhu. Prodeje dlouhodobě klesají a nakladatelé to řeší zvyšováním množství titulů s menšími náklady. Zatímco ještě před deseti lety byly běžné náklady okolo šesti tisíc kusů, dnes se běžně dělají třetinové i menší. Česko tak patří mezi země s nejvyšším počtem vydávaných titulů na jednoho obyvatele.

Kindle je nejslavnější – i v Česku

Navíc v letošním roce došlo ke zvýšení sazby DPH na 14 % a v budoucnu pravděpodobně poroste na 17,5 %. To opět zvyšuje cenu knih a zároveň snižuje prodeje. Nakladatelé jsou proto nervóznější, víc přemýšlí před vydáním každého nového titulu a brání se dalším investicím. Nestabilní situace tak příliš nenahrává tomu, aby se vrhali do dalších experimentů. Zvlášť, když jsou e-prodeje nejisté a pořád relativně malé.

Na druhou stranu někteří předvídají, že během následujících tří let se trh s e-knihami zdesetinásobí a bude tvořit až 5 % celého knižního trhu. Vzhledem k situaci ve světě by to nemuselo být nereálné. Proto by mohli váhající nakladatelé v nově se rozvíjejícím trhu vidět další potenciální odbytiště. Vše ale záleží na tom, jak budou čtenáři ochotni za digitální obsah platit a zda opět nepřeváží jeho nelegální sdílení.

Našli jste v článku chybu?

23. 7. 2012 1:00

S.T.E.A.K. (neregistrovaný)

Vydavatelé by měli pochopit jednu věc, knihy jsou spotřební zboží a tak by je měli také ocenit - u eknih mají jen jednorázový náklad a pak už jen nepatrné částky za skladování na nějakém serveru. Měli by si přestat stěžovat a otevřít trh pro širší veřejnost a nabídnout knihy v cenách "levných DVD", knihy jsou stejně jako DVD spotřební zboží a většina si je přečte pouze jednou. Tak jako se mi nevyplatí zaplatit přes 500Kč za hodinu a půl dlouhý film(s množstvím reklam a varování), na který se pod…

23. 7. 2012 7:27

eee (neregistrovaný)

Ja uz jsem asi ta starsi generace, kdyz mi tahne na 40. Knihy kupuji ne proto, ze bych je nedovedl krast, ale proto, ze nejsem zlodej. A ostre nesouhlasim s vyznenám clanku, podle ktereho eknihy kupuji hlavne stari blbci, kdezto chytri mladi si je stahuji. Neni to o chytrosti, ale o moralce. Mladi nejsou chytri, ale blbi, nikdo je nenaucil, ze lidem je potreba za jejich praci platit, aby to mohlo fungovat. Chteji jen brat. Vycurankostvi, zmrdstvi, bezohlednost neni chytrost.

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Boreliózu nelze žádným testem prokázat

Boreliózu nelze žádným testem prokázat

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Exekuční poradna: ptejte se online

Exekuční poradna: ptejte se online

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Vitalia.cz: Test na HIV je zdarma i za pět set

Test na HIV je zdarma i za pět set

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: E-Ježíšek si zařádí: nákupy od 2 do 5 tisíc

E-Ježíšek si zařádí: nákupy od 2 do 5 tisíc

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: V Plzni odstartovalo Radio 1

V Plzni odstartovalo Radio 1

Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude, je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude, je to kartel

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D