Po dosť dlhom čase sa začínam stávať zástancom open-source (linux máme na 1 z
3 PC) a vidím v tom budúcnosť. Pokúsim sa o tejto téme porozprávať s našou profesorkou informatiky. Na škole totiž používame takmer všetok softvér od MS(okrem zoner calisto) a väčšina z neho pochádza z roku 2003 alebo staršie („sto let za opicema“). Myslím, že jedného s dvoch vyučujúcich informatiky by to mohlo zaujať a pre školu by určite bolo prínostné ak by sme sa učili pracovať zo softvérom, ktorý nie je starší ako 2 roky :)
Z citace „porozprávať s našou profesorkou informatiky“ předpokládám že jste student. No nevím, nevím co to je za školu, ale debatovat s profesorem o změně osnov, protože se mi to zdá zastaralé, víc jak dva roky? (co třeba v takové matematice, fyzice,chemii?). Jinak,když se poohlédneme co to jsou Windows programy z roku 2003 a starší, tak vidíme, že to jsou stále masově rozšířená WIndows XP (a chápu že se škola nežene do Vist),MS Office 2003 (2007ky jsou dost velká změna v GUI menu), co dál? Třeba grafické programy mají samozřejmě novější verze, ale pochybuju že se k těm novým funkcím k výuce dostanete (a že bude škola při každé nové verzi měnit a doplňovat osnovy, učebnice…). Prostě, jestli škola vyučuje IT předměty, tak ať je vyučuje. Ale,aby jste si hráli a zkoušeli si poslední verze programů, na to asi škola není. A myslím si, že kdyby je profesorka , podle Vašeho návrhu nainstalovala, a pak řekla, tak studenti, naučte se všechny funkce poslední verze tohoto programu, příští týden píšeme písemku.....Tak Vám asi spolužáci nepoděkujou…
No, pokud máte našprtané, kde co je, budete dotyčný nástroj ovládat daleko efektivněji než při procházení GUI (a zbude Vám více času na pacienty; i když samozřejmě méně než v éře psacích strojů ;-) ).
Proto také existují klávesové zkratky, kde se jejich našprtání předpokládá jaksi automaticky.
Já taky ne, ale asi by to byl důvod kdyby se studenti měli „seznamovat“ s funkcemi nejnovějších verzí programů. Tak jinak, leda že by si s nimi hráli. Jak už jsem psal výš, kdyby v tom měli vytvářet něco praktického, třeba v tom grafickém programu, tak je škola naučí (a oni zvládnout, pokud nejsou profíci) opravdu základní funkce, které jsou už ve starší verzi x let zpátky…
On ten novy SW potrebuje i novy HW
To ze ma skola napr. multilicenci na solidworks 2009 jeste neznamena, ze se vsechny pocitace hned preinstaluji. Uvedomte si ze HW narocnost je taky na miste. Vetsina PC ve skolach se obnovuje cas od casu a vymenit i byt jednu z mnoha studoven o 50 PC starych 3 roky neni zrovna nejlevnejsi zalezitost.
Co se tyka multilicenci tak jsou ve vetsine pripadu mnohem levnejsi nez HW.
Jinak co se tyce nasazeni jinych OS, tak na mnoha mistech se tak take deje, jenze zde nastava otazka, jestli treba programy typu SolidWork, Mechanical Desktop, Autocad, Maple apod. ktere jsou nezbytnou soucasti vyuky na urcitych skolach, existuji i na jinych platformach (Na jinych skolach to muzou byt jine programy). Ano nektere z nich ano, nebo existuje nahrada, ale otazka je, jestli je pro studenta lepsi ze umi pracovat s AutoCad nebo nejakym FreeCad systemem o kterem nikdo nikdy neslysel
To je zase jak ta otazka, zda bylo driv slepice nebo vejce? Dokud nebude aspon minimalni poptavka po specializovanych programech na jine nez MS platforme, tak se tezko vyplati je portovat a dokud nebudou tyto programy, nebude chtit zase nikdo migrovat na nonMS platformu. Trochu deadlock s MS slavi, bohuzel.
Kdy existovalo hafo typů počítačů a programy bývaly nepřenosné. Pak přišel IBM s kancelářským IBM PC, na něj navázaly další typy a taky spousta výrobců s IBM PC kompaktabilní. První MS DOS, a svět SW bylo zase o něco veselejší.
Ono to dneska funguje taky, stačí mít dostatek paměti – do Windows si nainstaluju virtuální počítač s Linuxem, a je mi pak jedno, v čem se ta aplikace spouští.
Občas mi připadá, že to co se učí, používá na škole je to jediné a pokud chce člověk v tomhle dělat i po škole, musí se našprtat ten jeden konkrétní program a po škole v něm pracovat. Vážně je to o tom? Neměla by být škola spíš o tom, naučit se obecné základy jak v tom kterém typu programu (respektive jak tu kterou činnost) pracovat – a pak se do toho pustit způsobem, který mi víc sedne. Vždyť na škole se nedělají žádné obrovské projekty, vše skončí po oznámkování v koši.
Například ten cad, pokud student zvládne pracovat v jednom, může se vždy přeorientovat na jiný. Cíl by měl být přeci výsledek (jak ho dosáhnu, jak dojdu k tomu proč a jakou úvahou dospěju k tomu, že udělám tu pitomou čáru) ne to, že se naučím, který tlačítko tu čáru nakreslí. Všechny cad programy dokáží dělat čáry, některé dokáží víc, třeba 3d simulace apod. Pokud je cílem učitele dělat 3d simulace či něco podobného, dobře řekne budeme dělat to a to ať si to taky zkusíte, umí to tenhle program, tenhle ne… Proč nemít nainstalované oba programy vedle sebe. Na střední škole je přeci jen důležitější obecný rozhled, málokdo si hned domů koupí autocad.
Další věcí jsou takové obecné programy jako textový editor tabulkový procesor, kreslicí program atd, u nichž přeci nejsou třeba nějaké speciální funkce. Pak to dopadá, že pokud chci nakreslit čáru, jako první mě napadne udělat ji ve wordu v lepším případě v malování a pokud chci něco složitějšího startuju photoshop třeba.. pak si ho musím ukrást i domů, protože jinak toho „nedosáhnu“. Fff kratší to neumí sorry ;)
Myslím že je to tím, že my všichni tady v diskusi IT chápeme a rozumíme. Ale jen málokdo z nás z toho co nás naučili ve škole. Každej tomu věnoval roky osobních zkušeností, školení, řešení praktickejch případů, čtení odborné lireratury, a podobně, protože je to naše práce, náš koníček.
Kdežto vě škole, je IT je jeden z hafo předmětů, od matematiky, fyziky, účetnictví (je to různé podle škol, takže třeba vedle SW ii kabeláž sítě, model ISO/OSI, a mnoho dalšího. Na každej z nich omezenej čas přednášek, omezenej čas (v noci) na nabiflování. V nějakýho hloubce.A proč si každej myslí, že (když IT není jeho koníček), tak třeba termíny v biologii či slovníčka v jazyku se musí biflovat zpaměti (a stejně mu za pár týdnů vypadnou, když je po zkoušce a dál je nepoužívá), zatímco v IT stačí když si poslechne přednášku ve škole, v praktickým cvičení projede pár menu, vyzkouší pár primitivních příkladků, a získá tím obecné znalosti na ceje život?????
Naprosto souhlasim! Stredni skola mi nedal vubec nic, VS me sice obohatila, ale spoustu jsem se toho stejne musel naucit sam. Jinak z vyuku na gymplu si uz fakt nic nepamatuju, jenom hezky holky :-)) Osobne si myslim, ze spise nez drceni kvetnich vzorcu a zkrachovalych spisovatelu by se mela posilit vyuka IT, vcetne temat jako OS (obecne, nesoustredit se jen na Win nebo Linux), bezpecnost, algoritmizace, site, webove technologie (vcetne uvodu do middleware, databazi, cloudu), etiky (ochrana osobnich udaju – nekteri lide pisi na Facebook neuveritelne veci :-)) atd. Sazmorejme na urovni pochopitelne pro laiky. Dneska s pocitacem pracuji snad vsichni denne, tudiz znalost IT by mela byt samozrejmosti jako znalost anglictiny nebo fyziky.
Na gymplu sem byl, dal mi takové obecné vzdělání, jaký snad jiná škola nedokáže, extra kapitolou sou jazyky.
Na VŠ (FEL) se (pochopitelně) plno věcí neučí, ale to, co se tam učí, se dá těžko přeskočit.
Na gymplu se bezesporu věnuje neúměrně mnoho prostoru literatuře a bez valného významu, to máte recht, ale učit se IT v takovém rozsahu, co píšete, není na střední ani možné, ani účelem.
Dotkl jste se otazky, zda zakladni znalosti IT patri ke vseobecnemu vzdelani ci nikoliv. Ja tvrdim ze ano, samozrejme na smysluplne urovni pochopitelne pro laiky. Tak, jako by mel kazdy clovek vedet, k cemu jsou plice nebo ktere staty lezi v Evrope, tak by mel vedei i neco o IT. Pritom mi vadi nepomer hloubky, do niz jsou probirany obvykle predmety a informatika. Treba zemepisu neho dejepisu se vyuka venovala skoro az umorne, pocitacum jen okrajove. Pritom pocitace se dneska pouzivaji snad ve vsech oborech, nejen v kancelari.
Zeměpis a dějepis by měli být spolu z češtinou součástí humanitní části maturitní zkoušky. Pak ještě logická část, jazyková část a odborná část.
Záleží jak je která škola zaměřená. Je velice pravděpodobné, že využijete méně než 5% školních znalostí v praxi. I v IT na FELu je spousta čistě teoretických předmětů – no nic proti přednáškám o B+ stromech, řešení soustav diferenciálních rovnic… V praxi si prostě míň zaintegrujete.
<i>„Osobne si myslim, ze spise nez drceni kvetnich vzorcu a zkrachovalych spisovatelu by se mela posilit vyuka IT, vcetne temat jako OS (obecne, nesoustredit se jen na Win nebo Linux), bezpecnost, algoritmizace, site, webove technologie (vcetne uvodu do middleware, databazi, cloudu), etiky (ochrana osobnich udaju – nekteri lide pisi na Facebook neuveritelne veci :-)) atd. Sazmorejme na urovni pochopitelne pro laiky.“</i>
Asi taky záleží na jaký gympl chodíte, mne většinu tohoto naučili na gymplu už před patnácti lety (web byl ještě v plenkách ale i ten).
Já mám treba Autocad i solidworks doma legalne…k neuvereni. pro studenty zadarmo popr. za manipulacni poplatek 100Kc. v Pripade cadu dozivotni licence, v pripade solidu tusim na 2 roky
Je rozdil co ucim a kde ucim.
Pokud nekoho ucim jak se pise ve wordu, tak je to jedno v cem to pise. duloezite je aby umel pouzivat styly
Pokud se nekdo uci 3D kreslit opravdu chci videt jak se na jednom cviku bude probirat Solid, na Druhem mechanical na tretim 3D studio na 4tem LightWawe apod. opravdu ten student po pul roce toho predmetu bude umet asi vyborne kreslit. Ten student bude vedet ze existuje 12 ruznych programu (bo 12 skolnich tydnu za semestr) a to je tak vsechno. ale ve vysledku vam motor nenakresli ani v jednom. Pokud se tech 12 tydnu venuje 1 maximalne 2 programum, tak se nauci kreslit vyborne v obou
… a pak nastoupí do zaměstnání a bude se muset rychle naučit něco úplně jiného. Já jsem zažil, když se skorodůchodci učili autoCad a pak Solid. A naučili se, žádný by se už k prknu nevrátil.
Co by bylo třeba v IT? Kupodivu, naučit se rychle psát poslepu. To dělá každý a neuvěřitelně zdržuje, když to neumí.