Zda se, ze jste nepochopil …
Nejde o to, ze by ucitel IT neumel (aspon pasivne) anglicky, ani o to, ze by se nezajimal o vyvoj v IT, ale o to, ze ucitel ma predevsim ucit a za ostatni jednak neni placen a druhak na to ani nema cas.
Predstavte si sam sebe: jste zacinajici ucitel, plat mate 16kKc hrubeho, priplatek za spravu vsech pocitacu + bizuterie na skole v radu stovek, ucite 22 hodin tydne, k tomu dozory, atd., atd. … a po vecerech budete hledat reseni nejakeho zapekliteho problemu na internetu (oceneni == 0, jak financni, tak spolecenske). No, nevy*l byste se na to?
16 hrubého jsou celkem slušné peníze – to rozhodně není omluvou. Učitelé nemusí plnit normy, nemusí řešit zisk, pravděpodobně v půli roku je nikdo nevyhodí. Nemusí – neměli by řešit smyslplnost své práce. O penězích to by být nemělo. Problém je spíš v přístupu k učitelství – spousta lidí měla peďák jako poslední výšku, kam se zdekovat, když by je nevzali někde jinde. Když jsem kdysi viděl, co se učili v rámci IT studenti peďáku v Olomouci, tak se mi ježily chlupy na zádech. Prostě české školství, čeští učitelé ztratili sebeúctu – někteří, někde, a kašlou na to (ono není divu, ale není to jen o penězích). 16 tisíc za špatnou práci mohou být těžce dobré peníze.
Na to jak dělám svojí práci, přece peníze nemají vliv. Mizerný programátor nebude lepší, když jej přeplatíte – zrovna tak učitel nebude o to lepší. Navíc buďto kývnu na nějaké peníze – a pak dělám práci co možná nejlépe – nebo jdu od válu. Pokud se neuživím, ok – jdu dělat něco jiného. Ale neskuhrám a neodbývám svoji práci. To je v charakteru. Pokud si chcete pronajímat malou garsonku, tak nechoďte učit. Nebo si pronajměte pokoj za polovic a zbude Vám i na chleba. Prostě to nefunguje tak, že mám výšku, mám titul a automaticky budu brát 30 tisíc. Hromada lidí jde na výšku – buďto na školy bez úrovně nebo na školy s úrovní (ale bez praktického uplatnění) a pak zírají na to, co je realita. Tak to nefunguje a fungovat nebude. Na to, aby si člověk přišel na slušný peníze, musí mít znalosti, zkušenosti, tah na branku, být v oboru, který je zrovna v kurzu a být ve firmě, která má zisk – která má schopné vedení, a musí něco ukázat. Prvních 5–10 let po výšce makat. Napřed musí něco udělat, musí za ním být práce, a pak přijdou peníze (možná, teď je krize – a splasklo několik bublin, srovnatelný peníze třeba s rokem 2007 budou pár let tabu).
No nevim, jestli v Praze najmete cokoliv za 5 tisic.
Na nejake penize rada lidi kyvne, protoze jim celkem moc nezbyva. Ono o takoveho padesatileteho ucitele nebo bankovni urednici je na trhu prace mensi dracka, nez o spickoveho, petadvacetileteho programatora nebo web designera.
Zrovna lide s pajdarnou moc povolani na vyber nemaji. Napriklad ucitel, ucitel nebo metar.
Pokud povazujete pajdarnu za skolu bez praktickeho uplatneni, tak mi reknete, jestli jste se i psat ucil sam doma.
V Cechach se furt kafra o skolstvi, pak se ale ukaze, ze neni z ceho zaplatit lidi. Tak ti kvalitnejsi, pokud ziskaji sanci, odejdou. Ve vysledku uci informatiku rustinarka nebo politruky, protoze o dane predmety dnes moc neni zajem.
Povolani ucitele je dost narocne, osobne nechapu, jak to, ze nejsou jeste vsichni zavreni v blazinci nebo ze jeste nepovrazdili polovinu zaku. Odmenou je bidny plat. Hlavne, ze se vzdy najdou prachy na gripeny nebo valecne vypravy do Afghanistanu. Kazdy prece vi, ze budoucnost naroda nelezi ve vzdelani, ale v Afghanistanu.
Mam podnajem za 5.5. S tim jak stoupaji regulovane najmy, prestava byt problem najit si pokoj.
Ja nerikam, ze je to jednoduche. Ale, ze to neni jen o penezich. A take, ze penize to nevyresi. Pokud ministerstvo skolstvi nema prostredky na to aby zajistilo kvalitni vyuku nektereho predmetu, pak ma ten predmet stahnout. Prakticky vsichni z me generace jsou, ohledne IT, samouci. A zadna ujma se nam nestala. Pokud nemam dobreho ajtaka – pak je fakt lepsi setrit penize a nedelat nic. Nebo je pouzit na jiny predmet.
Ucitele – i budouci ucitele vedi jake maji a budou mit mzdy. Jsou to jen statni zamestnanci. Takze budto tu praci budou chtit delat nebo si maji vybrat jinou drahu. Mimochodem – treba zdravotnich sester je nedostatek – slouzi nocni, prescasi a ve zkurvene rizikovem prostredi – penize maji horsi. Predstavte si, ze by mely stejny pristup. Penize stoji za …, kaslem na to.
Ucil jsem na VS. Takze o vyuce neco snad vim – vim, jak je to dulezita prace, a proto se ma delat poradne nebo vubec. Muj deda na to mel uslovi – „nez neco kurvit, tak je lepsi se na to vysrat“. Je lepsi nedelat nic, nez veci delat spatne – resp. jeste lepsi, je delat veci, ktere mohu delat dobre, nez veci, ktere dobre delat nemohu – protoze, kdyz delam veci spatne, tak mi nezbyva cas (a pak uz ani energie), delat veci dobre.
Jinak je tu hromada rekvalifikacnich kurzu. pokud mate pedak, muzete byt treba kuchar, taxikar, pruvodce, ridic, uklizecka nebo metar. Prace – cti netrati, ne?
Obavam se, ze takto budou Cesi i nadale chodit do skol, jejichz cilem neni ucit deti myslet a motivovat je k tomu, ale ubit v nich intelekt memorizovanim nekonecnych stranek datumu a vzorecku, kterym nerozumi. Hlavne, aby nikdo nevycnival, premnenme deti v krasne sede krychlicky, ze kterych se pak da vybudovat krasna, velka, seda krychle naroda. V ceskem skolstvi to byla a nepochybne jeste je, az do doby, kdy se ti stastnejsi dostanou na vysokou skolu, z nich alespon nektere uci cloveka myslet. Predchozi dochazka do skoly slouzi v podstate jako odkladarna deti pracujicich rodicu, kde se deti nauci cist, psat a mizerne zaklady matematiky.
U ucitelu a zdravotnich sester stat jednoduse nestydate spoleha na to, ze vetsina z nich neodejde. A tak sestry slouzi prescasy, az padaji unavou na zem a ucitele maji tridy tak prelidnene, ze neco tvorivejsiho, nez memorizovani dat, stejne delat nemohou, i kdyby chteli a meli na to. Trida se triceti detmi, z nichz polovina je hyperaktivnich (nemoc doby), k zakladnim podminkam kvalitni a zajimave vyuky nepatri. Nicmene mnohdy privede ucitele do stavu, ze by nejradsi koupil kulomet a celou tridu postrilel.
Ti mizerně placení, podhodnocení a otrávení učitelé a učitelky prvního stupně mají ještě jeden neblahý vliv na děti.
Když se podíváte na nástup do první třídy, vidíte děti natěšené na školu, na nové kamarády, na to, co se doví nového. Zvědavost a touha po nových informacích jim přímo svítí z očí.
Po nejpozději druhé nebo nejpozději třetí třídě vidíte otrávené, znechucené spratky s hlavou nabitou naprosto zbytečnými pseudoinforamcemi. Pocit, že vzdělání a znalosti jsou na h***o a nejdůležitější jsou prachy hned a bez práce jsou pak za pár let přirozený důsledek.
„Ucil jsem na VS. Takze o vyuce neco snad vim …“
To ma byt vtip???
Uz Vas poslal student pekne natvrdo do prdele nebo Vas oslovil smejde? Ne? Tak si bezte zkusit ucit na stredni nebo zakladni skolu (2. stupen)!
A vite, co takovemu spratkovi muzete udelat? Napsat poznamku (cemuz se bude chechtat), stezovat si rodicum (a ti Vas poslou tamtez), …
Dekuji vsem svatym, ze jsem nikdy neucil, protoze bych asi brzy skoncil bud v base nebo ve cvokhausu.
V tom mají informatikáři jednu výhodu. Na hodině informatiky je obvykle dostatečně výchovný trest za dělání bordelu poslat uličníka do lavice, zatímco zbytek třídy pracuje u počítačů. A když náhodou učitel nemá dostatečnou autoritu, aby se dotyčný nechal vyhodit od počítače bez násilí, nastupuje další výhoda Linuxu – k vyhození stačí přilogovat se na daný počítač jako root, zablokovat uličníkovi účet a odstřelit mu aktivní přihlášení. Zbytek hodiny pak může civět na přihlašovací obrazovku.
Autistů je cca 0,5%. Hyperaktivních dětí cca 7%. Rozhodně ne polovina třídy. Hyperaktivita je ale často zaměňována za obyčejnou nevychovanost a neukázněnost, která s psychickou poruchou nemusí mít nic společného.
A příčiny? Rodiče, škola, společnost. Za posledních 20 let naše společnost prošla dramatickým vývojem. A holt platilo „Urvi co můžeš teď. Zítra už bude pozdě“. Většina se prostě starala jen o koláče než o děti.
Dnes už je to ale zase jiné a mladí rodiče kolem mne, se mi zdají víc v pohodě a dětem se věnují. Holt to má ale 10 letou setrvačnost (a nebo se pletu)
3 hyperaktivni ve triceticlenne tride vam docela dokazi pit krev.
Nerekl bych, ze jde jen o nejake „urvi, co muzes“, to snad vetsinou hlavne politici, ale take o narust stresu a ubytek volneho casu a s tim souvisejici narust unavy. Rodice tak vychovavaji potomstvo upadkovou televizi a pocitacovymi hrami.
Tohle az boli …
Je opravdu tak tezke pochopit, ze za mizerne penize na nevdecnou praci sezenu (pokud vubec) mizerneho programatora? Asi ano :-(
A ideologicke poucky si racte strcit, kam slunce nesviti! PSM jsem absolvoval (jednou – jinak nas, spagaty, vyhaneli) a stacilo. Nepotrebuji takove kecy poslouchat znovu v jine barve (tentokrat modre).
Ale samozrejme, ze musi plnit „normy“. Hodin je jen omezeny pocet, kdezto informaci… O hospitacich a inspekcich nemluve. K tomu totalni nezajem (ano i o IT – mozna tak hrat pri hodinach hry) zaku a stiznosti rodicu, ze si nejaky kantor VUBEC DOVOLIL jejich malemu geniovi dat spatnou znamku.
Sebeucta? A kde k ni prijit, kdyz prohlaseni, ze jsem ucitel (ne, ja chvalabohu nejsem), vzbuzuje pouze vysmech ostatnich?
Chudy, se znicenymi nervy, neustale jednou nohou v kriminale, pomlouvany rodici, zaky i medii – tot obraz ceskeho ucitele.
O penezich by to byt nemelo (dost problem, kdyz se jimi dnes meri VSE vcetne ucty druhych) a tvrdim, ze ani neni. Jinak by to naprosta vetsina kantoru dnes vubec nedelala.