Vlákno názorů k článku Co brání rozšíření Linuxu do škol? od dustin - Hází se tu spoustu hlášek, jak ti žáci...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 11. 2009 22:49

    dustin (neregistrovaný)

    Hází se tu spoustu hlášek, jak ti žáci budou v praxi potřebovat znát standardní software, protože je všude ve firmách. Z praxe jsem tu nenašel žádný příklad, tak dám naši firmu – malá firma živící se prodejem reklamních a databázových služeb na specializovaných webových portálech, které si sami vyvíjíme.

    Hledám řekněme webového grafika. Když přijdou dva srovnatelní, jeden bude umět pouze photoshop (legální licenci pravděpodobně nikdy neviděl), druhý se nebude bát gimpu, kterého vezmu? Pro webovou grafiku gimp stačí, samozřejmě se musí umět používat. Řeknete – těch 20k na photoshop snad máte. Dobře, koupím jednu licenci photoshopu. Takže grafik dělá vše ve PS, jako zdrojové soubory ukládá na síťové disky .psd. Šéf projektu se na to chce mrknout, ejhle, na síti jsou jen .psd, grafik zapoměl vyexportovat do jiného formátu. A už křičí další – potřebuji photoshop, abych se na to mohl mrknout. Za chvíli má stejný problém marketing, helpdesk atd. atd. A firma kupuje jeden PS za druhým. Jenom proto, že grafik na začátku neuměl nic jiného, než „standardní řešení“ photoshop. Kdyby uměl gimp, byl by na trhu práce atraktivnější, protože by rovnou ušetřil firmě peníze a nepřidělával jí zbytečné starosti s evidencí licencí (kde navíc jako statutár jdu s kůží na trh). Absolutně nechápu, proč by se na základních či středních školách měl vůbec photoshop vyučovat.

    U office to není tak kritické, protože rozdíl v používání MS Office 2003 a OpenOffice je pro běžné kancelářské činnosti minimální (samozřejmě většina nepoužívá styly) a naštěstí lidé umí používat ještě původní rozhraní před MS Office 2007. Takže znalost pouze MS Office není až takovou nevýhodou.

    Ano, neřešil jsem rozdíly mezi win a lin, protože běžným uživatelům je úplně jedno, zda klikají ve winxp nebo v ubuntu. Ani v jednom případě si v systému neumí nastavit prakticky nic.

  • 19. 11. 2009 23:35

    Zrzka
    Stříbrný podporovatel

    Šéf projektu se na to chce mrknout, ejhle, na síti jsou jen .psd, grafik zapoměl vyexportovat do jiného formátu. A už křičí další – potřebuji photoshop, abych se na to mohl mrknout. Za chvíli má stejný problém marketing, helpdesk atd. atd. A firma kupuje jeden PS za druhým. Jenom proto, že grafik na začátku neuměl nic jiného, než „standardní řešení“ photoshop.

    Zeptejte se strýčka Googla co říká na Photoshop Viewer … Zlomek ceny Photoshopu a pro výše uvedené účely stačí. Nehledě na fakt, že to umí otevřít Gimp, Xnview a mnoho dalších programů.

  • 20. 11. 2009 7:08

    dustin (neregistrovaný)

    OK, a co když tam třeba chce změnit jedno slovo? Jaká je kvalita importu/exportu OSS editorů do/z psd? Mým argumentem je to, že se studenti učí používat jen poměrně základní funkce velice drahého SW, který v rozsahu daleko nad vyučovanou látku umí nahradit gimp. Pak po zaměstnavatelích vyžadují stejný overkill, protože ani neznají nic jiného.

    Navíc se automaticky předpokládá, že si studenti SW ukradnou. To je asi to nejsmutnější, že již od školy jsou děti vedeni ke kradení SW, což je bohužel realita běžného uživatele windows (mimo firmu, tam si to musí vedení ohlídat, jinak to ale dopadá úplně stejně).

  • 20. 11. 2009 9:05

    Zrzka
    Stříbrný podporovatel

    OK, a co když tam třeba chce změnit jedno slovo?

    To je otázka organizace samotné práce. I to jedno slovy by měl změnit ten grafik a pokud tam není, jeho počítač by měl být k dispozici i ostatním aby to mohli udělat.

    Jaká je kvalita importu/exportu OSS editorů do/z psd?

    Nikdy nebude 100 %.

    Mým argumentem je to, že se studenti učí používat jen poměrně základní funkce velice drahého SW, který v rozsahu daleko nad vyučovanou látku umí nahradit gimp. Pak po zaměstnavatelích vyžadují stejný overkill, protože ani neznají nic jiného.

    To vám nevyvracím a s tím souhlasím. Předchozím komentářem jsem jenom chtěl ukázat, že se občas hledají problémy tam kde nejsou. Jinak k tomu není co dodat.

    Navíc se automaticky předpokládá, že si studenti SW ukradnou. To je asi to nejsmutnější, že již od školy jsou děti vedeni ke kradení SW, což je bohužel realita běžného uživatele windows (mimo firmu, tam si to musí vedení ohlídat, jinak to ale dopadá úplně stejně).

    Bohužel. A jde o celý systém školství. Základní školou počínaje, vysokou školou konče. To nemluvím o dalším porušování autorských práv jako rozdávání naskenovaných knih na CD, atd.

    Já si myslím, že to stojí a padá na státní správě, ministerstvech. Až ti začnou používat rozumné formáty, všichni ostatní se přizpůsobí. Dokud to tak nebude a budou vyžadovat různé produkty Microsoftu, např. formuláři na kterých si OO.o či jiná alternativa ani neškrtne, nikam se to nepohne. Na to se potom nabalí i alternativní OS, alternativní kancelářské balíky, atd.

    Nejsem naivní a nemyslím si, že se tak brzy stane. A na druhou stranu, za ty peníze co mají učitelé bych se ani alternativám nevěnoval. Čistě hypoteticky si představte situaci kdy za vámi přijde Microsoft a řekne, že vám nabízí OS za pár stovek, kancelářský balík za pár stovek, … Co uděláte? Budete věnovat svůj čas řešením problémů s alternativami? Nebudete, protože se to ekonomicky nevyplatí. Pro studenty a domácnosti stojí licence Office 2007 2.490,– Kč na 3 počítače. To vychází na 830,– Kč za Office 2007 / počítač. To je velmi rozumná cena, která se ještě snižuje pokud si Office 2007 zakoupíte s novým počítačem. Tím nechci propagovat Microsoft, ale jenom to, že se tyto věci dají koupit za velmi malé peníze pokud je člověk chce mít legálně.

    Čistě pragmaticky – Alternativy, jako Linux, OO.o, jsou fajn, dokud fungují a splňují to co chceme. Jakmile to tak není, začínají se náklady (čas, řešení problémů, …) dramaticky zvyšovat a ve finále zjistíte, že ten Microsoft je vlastně levnější. To neplatí vždy a za všech okolností.

  • 20. 11. 2009 11:07

    dustin (neregistrovaný)

    To je otázka organizace samotné práce. I to jedno slovy by měl změnit ten grafik a pokud tam není, jeho počítač by měl být k dispozici i ostatním aby to mohli udělat.

    Bohužel takto to v praxi nefunguje. Nelze čekat, až grafik přijde, má třeba dovolenou nebo je nemocný. Pokud dopustím, aby klíčové věci byly celé závislé na jednom člověku a jeho PC, dělám to špatně. Mimochodem, projektový manažer sedí v úplně jiném městě, disky jsou sdílené přes VPN.

    Samozřejmě, např. grafický tištěný katalog o desítkách stránek nelze efektivně dělat v OS softu, tam nám nic jiného nezbylo než akceptovat realitu a zakoupit profi soft. Ale proč si přidělávat výdaje/staros­ti/právní riziko v případech, kdy existují zcela adekvátní alternativy, což je zrovna případ photoshop vs. gimp pro webovou rastrovou grafiku? Jinak v naší praxi to dopadlo jinak – místo gimpu se používá corel photopaint, protože pro vektorovou grafiku jsme zvolili corel draw, jehož licence na předchozí verzi není problém za cenu do 2k nakoupit v desítkách kusů. Ten gimp byl jen příklad, klíčový je častý resolutní požadavek řady grafiků na velice drahý photoshop.

  • 20. 11. 2009 11:14

    Zrzka
    Stříbrný podporovatel

    Bohužel takto to v praxi nefunguje. Nelze čekat, až grafik přijde, má třeba dovolenou nebo je nemocný. Pokud dopustím, aby klíčové věci byly celé závislé na jednom člověku a jeho PC, dělám to špatně. Mimochodem, projektový manažer sedí v úplně jiném městě, disky jsou sdílené přes VPN.

    Ale to je pořád o organizaci práce. To s tím souvisí a nikde jsem nenapsal, že by to mělo být závislé na jednom člověku.

    Ten gimp byl jen příklad, klíčový je častý resolutní požadavek řady grafiků na velice drahý photoshop.

    Vyhodit pokud to není opodstatněné :-) My třeba na Mac OS X používáme Pixelmator, který je sice komerční, ale je to perfektní nástroj za zlomek ceny Photoshopu (59 USD).

  • 20. 11. 2009 11:20

    dustin (neregistrovaný)

    Vyhodit pokud to není opodstatněné :-)

    Jasně, a to přesně ukazuje, že naopak žák se znalostí „standardní aplikace“ – photoshopu má v praxi v řadě firem horší pozici, než kdyby uměl pro firmu daleko levnější a přístupnější alternativy.

    U MS Office je to celkem jedno, tam není rezistence vůči OpenOffice nijak zásadní. Pokud ze škol nepolezou jen se znalostí nového GUI v 2007, ale na to naštěstí školy ještě nemají peníze.

  • 20. 11. 2009 12:08

    ToM (neregistrovaný)

    žák se znalostí „standardní aplikace“ – photoshopu má v praxi v řadě firem horší pozici, než kdyby uměl pro firmu daleko levnější a přístupnější alternativy.

    Pokud žák bude umět jen Gimp, tak to bude stejně platné jako Photoshop (spíš ještě hůř).

    V řadě případů se zaměňuje potřeba „opensource software“ (=říkají) za „software zdarma“(=chtějí). Ale cena je jen jedna složka rozhodování (spolu s efektivitou práce, kvalitou výsledku, cenou rizik a pravděpodobností rizik). Dostupnost zdrojáku se do těch faktorů promítají až v druhé řadě.

    A student by měl získat ve škole takové znalosti, které mu pomohou rychle se adaptovat (nebo ještě lépe doporučit výhodnější řešení).