Poslední dobou se setkávám s takovými typickými absolvoventy Microsoft schule, který jsou odkojeni na Office 2000 a nyní si updatovali na 2007 a teď jsou v řiti. :-) To mi na těch školách vadí nejvíc. Ne to že utrácejí prachy za MS produkty, ale že do těch hlav lejou sračky, místo aby toho člověka skutečně naučili používat ten počítač resp. editory.
To samozřejmě. Ale PROČ když není problém změna 2000 → 2007 je nepřekonatelnej problém seznámit studenty i s MS Office, TeX, Vim, Emacs? Proč se podobné předměty nazývají Vý početní technika, nebo Informatika ale tlačí se tam nesmyslné detaily o x86 a MS produktech? Skutečně ti učitelé mají tak omezený přehled jako se s nadsázkou říká, kdo neumí ten to učí, nebo je to skutečně záměr?
On to není _nepřekonatelný_ problém, jenže když bude učitel učit 2 různé programy na jednu a tu samou věc, znamená to pro něj, že tím musí strávit 2× tolik času při přípravách (tedy pokud má ta výuka k něčemu vypadat a chce ten program znát líp než studenti po pár hodinách práce s ním).
Proč neučíme Vim. Většina uživatelů používá počítač k práci proto, aby jim práci usnadnil. Když budou denně editovat skripty, možná sáhnou po editoru vim, ale dovedete si představit, že by tento editor použili třeba vaše rodiče pro napsání dopisu, sekretářka pro vytvoření hromadné korespondence, knihovnice pro tisk štítků na knížky apod.? Cbápu, že pro někoho je Vim užitečný, ale myslím si, že energie, kterou by studenti museli věnovat pro zvládnutí jeho uživatelského rozhraní, by se jim nikdy nevyplatila a brali by takovou hodinu spíše jako odstrašující příklad. Mimochodem, považujete uživatelské rozhraní programu, který neznalý uživatel nejspíš nedokáže ani ukončit, za správně navržené?
Ano. Schopnost orientace neznalého uživatele během prvních několika minut po spuštění není měřítkem kvality uživatelského rozhraní. Je to jen měřítkem toho, jak moc se rozhraní liší od těch, na která si uživatel dříve zvykl.
Kdybys vzal člověka, který zná jen rozhraní typu VIM a posadil ho před MS Word, taky bude jako první hledat příkazový režim. A po pár minutách od Wordu znechuceně odejde se slovy, že barvičky jsou sice hezké, ale bez příkazového režimu se to používat pořádně nedá.
Opravdu tomu verite? Postavite 2 neznale lidi, jednoho pres MS WORD (nebo Writer) a druheho pred vim a date jim za ukol napsat par radek a ulozit soubor. A ze to oba (vubec) zvladnou stejne rychle? Hloupost.
vim muze byt velmi efektivni textovy editor asi tak po tydnu trapeni. Pro lidi, kteri tento tyden casu nemaji, protoze „chcou sakra napsat par radku“ a ne se ucit dalsi (pomerne slozitou) vec je nepouzitelny.
Faktem je, ze pro jeho pouziti musite umet nesrovnatelne vic veci, nez pro pouziti jineho (viz vyse) editoru.
(navic mi prijde, ze mnoho lidi, kteri vim protezuji s nim poradne ani neumi pracovat – nerikam, ze ja jo :-)
Jak už jsem jednou napsal, schopnost orientace neznalého uživatele není objektivním měřítkem kvality uživatelského rozhraní. Když dva lidi, kteří v životě neviděli počítač posadím jednoho před Word a druhého před VIM a nechám je udělat nějakou úpravu textu, tak vyhraje ten s Wordem. Ale když je posadím ke stejnému úkolu po týdnu běžného používání, tak vyhraje ten s VIMem. Rozhraní VIMu je lepší prostě protože umožňuje efektivnější práci těm, kdo ho ovládají. Ten týden učení se později několikanásobně vrátí.