Hlavní navigace

Co používat po přechodu? (hry)

27. 8. 1999
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Dnes vám opět nabídneme linuxové alternativy k windowsovským programům. Tentokrát půjde o poněkud lehčí téma. Na řadě jsou totiž aplikace určené pro zábavu a pobavení, tedy počítačové hry.

Mnoho lidí se domnívá, že pro Linux neexistují žádné hry nebo je jich opravdu málo a nebo nejsou dostatečně kvalitní. Je to pravda jenom z poloviny. Ano, her pro Linux je daleko méně, než her pro Windows, ale situace se poměrně rapidně mění, zatím zejména zásluhou společnosti Loki Entertainment, která si vzala za cíl portovat komerční hry na Linux. Kromě toho však nezahálí ani vývojáři free softwaru a i z jejich dílen začínají vycházet opravdu dobré hry.
Pojďme se podívat, co má tedy vlastně her chtivý uživatel dnes k dispozici.


EVERGREENY

Doom
Tuto klasiku snad není třeba nikomu představovat. Stačí snad podotknout, že kromě klasického Dooma, který se nachází často přímo v distribuci, vzniklo již od uvolnění jeho zdrojových kódů několik vylepšených verzí tohoto praotce všech 3D akčních her. Doporučil bych zaměřit svou pozornost na Doom Legacy, což je starý dobrý Doom v novém kabátu, s vyšším rozlišením a funkcí mouse-look (otáčení hlavy hrdiny všemi směry pohybem myši). S vypnutým automatickým mířením dostává hra nový náboj. Existuje pro X11 a GGI.
Podobné vlastnosti má mít i LxDoom, ten ale bohužel nefunguje s sharewarovými wady, takže jsem ho nevyzkoušel.
Oba tyto produkty disponují na rozdíl od originálního Dooma i hrou po síti.

Heretic
Linuxový port hry Heretic byl dokončen celkem nedávno a obsahuje všechno, co originální verze pro Windows. K dispozici jsou hned tři verze: pro X11, SVGAlib a GGI. Navíc každá z těchto mutací existuje ve dvou verzích podle typu síťové hry. Heretica lze hrát v síti na bázi IPX nebo UDP (Internet).

Quake
Pro toho, komu se Doom či Heretic zdá příliš „bitmapový“ existuje pro Linux i další kultovní hra, a to Quake. A protože si podobně jako u Dooma engine Quaka vypůjčily i další hry, naleznete zde i linuxovou verzi Quaka II, III Test (nějaká beta?) a Heretica II. Kromě vlastních her si můžete stáhnout i související programy (např. editory map apod.).

U všech výše uvedených her se předpokládá, že máte buď plnou nebo sharewarovou verzi pro některý z oficiálně podporovaných operačních systémů, distribuční soubor obvykle obsahuje pouze vlastní program bez dat!


OPEN SOURCE HRY

Her s otevřeným kódem existuje opravdu velké množství, ale je třeba říci, že z větší části jde hlavně o hry jako je například tetris a jeho variace, deskové a karetní hry nebo jednodušší plošinkovky a podobně. Bohužel, často grafika značně pokulhává za programátorských provedením – dobrých grafiků ochotných pracovat zdarma je zřejmě méně než dobrých programátorů smířených s nulovou finanční odměnou. I zde se samozřejmě najdou vyjímky. Z poslední doby mě zaujala hra Pingus, která vychází z obrovského hitu Lemmings. Jenom místo přihlouplých trpaslíků zachraňujete přihlouplé tučňáky. Pingus má roztomilou grafikou a hlavně animovaní tučňáčci jsou k sežrání :). Bohužel, projekt je teprve ve vývoji, takže si sice můžete vyzkoušet funkčnost hry, ta ale vlastně zatím není hratelná – chybí více levelů, nejsou dotažené některé záležitosti okolo grafiky a podobně.
Dalším zajímavým herním produktem je XRacer, klon hry Wipeout od Psygnosys. I ta je zatím ve vývoji, ale je již částečně hratelná. Hra je kompletně 3D a potřebujete proto kartu s hardwarovou akcelerací. Vyvstává zde otázka, zda je OpenGL tím nejvhodnějším nástrojem pro psaní her. S odpovídajícím hardwarem se sice dosahuje vysoce kvalitní grafiky, ale bez akcelerace nestíhá i slušně nadupaný stroj vykreslovat více než jeden nebo dva snímky za vteřinu.
Jak jsem již říkal, her pro Linux není zase až tak málo a pokud máte chuť experimentovat, doporučil bych nasměrovat Váš prohlížeč sem a sem.


EMULÁTORY

Emulátory jsou kapitola sama pro sebe a rozebírat jejich možnosti a vlastnosti je nad rámec tohoto článku. Pakliže ale s nostalgií vzpomínáte na zlaté časy „céšedesátčtyřek“ nebo hledáte možnost, jak si zahrát hry určené pro herní konzole na vašem PC, možná naleznete ten pravý emulátor zde nebo zde.


KOMERCE

Jak jsem se zmínil již na začátku, společnost Loki Entertainment se zaměřuje na portování her do prostředí Linuxu a tak se díky ní již stává, že některá hra vyjde v linuxové verzi současně s verzí pro Windows a to jde často i o produkty zvučného jména, jako například Civilization: Call the Power, Railroad Tycoon II nebo Myth II: Soulblighter. Údajně se chystá port hry Heavy Gear II. Společnost MPEntertainment zase oblažila linuxovou herní komunitu titulem HopkinsFBI. Jak vidno, není to ani s ryze komerčními hrami zase až tak špatné (i když s nabídkou her pro Windows to samozřejmě srovnávat nelze).


BUDOUCNOST

Jak to s hrami pro Linux bude do budoucna je samozřejmě dost složitá otázka. Ale pokusím se trošku věštit. Jestli poroste počet portů komerčních her bude záviset na poptávce. Tak trošku mám strach, že zájem nebude (alespoň zatím) zas až tak velký, neboť linuxová komunita má zatím stále poněkud odlišné složení od té windowsovské. Takže to samozřejmě záleží na tom, jak se bude šířit Linux samotný a také jestli velké firmy, které do toho „šlapou“ už nyní, vydrží a nevzdají to.
Počet open source a volně šiřitelných her podle mně poroste velice rychle. Jednou z příčin bude zvýšená poptávka při postupném rozšiřování Linuxu mezi širší masy a určitě tomu také napomůže rozvoj free herních kitů a enginů, které se nyní rodí jako houby po dešti (stačí připomenout třeba Clanlib nebo Crystal Space). To, že Linux nabízí vhodné zázemí pro vznik nových her, dokládá mimo jiné i to, že byl vybrán jako vývojová platforma pro Sony Playstation II. Kdoví, třeba se v budoucnu dočkáme toho, že hry budou vznikat na Linuxu a s pomocí přenositelných knihoven se pak teprve budou portovat na další platformy.


ZDROJE

Chcete-li sledovat dění okolo her v Linuxu, doporučil bych servery Linux Games, Linux Quake (pozor, tento server se zdaleka nezaobírá jenom Quakem, ač to podle názvu tak nevypadá) a The Linux Game Tome.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku