Když už jsme u Linuxu na nových ARMových strojích, jede Linux z bootu na Surface Pro X, včetně plného využití GPU apod.? Ne že bych si myslel, že to je smysluplné (ostatně Windows tam jedou k plné spokojenosti), ale když už všichni plaší s Apple Silicon...
Apple Silicon je mnohem rozšířenější (a levnější). Takže Linuxem cílíte na víc lidí. Samozřejmě nikomu nebráním si založit Patreon a nechat si platit za podporu Linuxu na Surface Pro X.
11. 1. 2021, 17:43 editováno autorem komentáře
Na druhou stranu, ty SoCky od Qualcommu sice nejsou žádný zázrak, ale mělo by to být výrazně snazší.
(S tím rozšířením... To záleží, co počítáš. Je to mírně ošolichaný mobilní Snapdragon)
Na SPX ostatně jede WSL naprosto bez problémů, jen mě prostě fascinuje, že někdo investuje čas do reverzního inženýrství nějakého CPU jen proto, že je od Applu (a Linux tam nikdy nepůjde tak hladce jako macOS). Na Surface a vlastně cokoliv od MS jakoby nerdi kašlali.
Snapdragon je spomalený a málokto ho kúpi, M1 je stíhačka a kupuje ho veľa ľudí. A cenovo je macbook air M1 výhodnejší ako surface pro so snapdragonom.
Ono to bude možná proto, že když MS uvedl SPX tak na něm skoro nic nefungovalo, a nebýt teď Apple tak má ještě pořád dost málo aplikací. Lidi si to tím pádem nekupovali a vývojáři nevyvíjeli. Takovej začarovanej kruh. Apple vydal na začátku věc co je levnější než jejich předchůdci a má větší výkon plus měla i do startu solidní podporu aplikací. Cenou je SPX dražší než Surface 7 Pro (podle alza.cz o cca 10k) a umí toho méně a hůř. Podle mě to u MS dopadne hodně podobně jako dopadl Windows Phone. Apple MBP Pro 13 s M1 512Gb ssd stojí méně o 1000kč. Tudíž tohle bude hlavní důvod a to že když v tom pustíte parallels a v tom windows 10 arm, tak to má pořád větší výkon než ten SPX :D
Ano, bez M1 by MS dál kašlal na SPX. Takhle se i těch pár jeho vlastníků dočká 64bit emulace a OpenGL (polovina programů a her je dnes 64bit-only a většina 3D programů a pár her kreslí přes OpenGL).
SPX asi není zrovna na hry. Vlastně ani nevím, na co je. Má skvělý displej, LTE a velkou výdrž, tak možná jako mobilní browser na cesty s klávesnicí :)
(To byla mírná nadsázka, bez problémů na tom jede třeba i Visual Studio, akorát ta cena to pro většinu uživatelů zabíjí. Je to prostě demo Windows 10 na ARM64.)
O tom Visual studiu, jsem slyšel, že to moc nefunguje a dost padá, protože není nativní ale běží taky v emulaci. Je to pravda? Případně jak je na tom vývoj GUI aplikací na tomhle, lze to dělat přímo na SPX nebo člověk potřebuje druhý stroj ?
Ano, běží v emulaci, ale u mě nepadá. Nicméně já tam používám spíš VS Code, to je i pro ARM64. MSVC/MSBuild je sice v emulaci, ale generuje i kód pro ARM64. Java tam taky jede nativně, i Go a Rust. WSL dtto, tam jede nativně gcc/clang/cokoliv linuxového. Stroj pro vývojáře to primárně asi není, ale vývoj GUI (i ne-GUI) aplikací na tom není problém.
To bude tím, že Parallels moc výkonu neubírá a M1 je prostě od dost rychlejší. Akorát vůbec nemá instrukční sadu ARM32, takže tam na rozdíl od SPX jedou jen aplikace pro X86(-32) a ARM64.
Zajímavější je, že M1 je rychlejší než i třeba Ice Lake a vůbec cokoliv od Intelu. Zajímalo by mě porovnání s nejnovějším AMD.
Tak legacy ARM32 aplikace nejsou skoro žádné, takže to problém není. Navíc sám ARM s 32bit končí: "Arm says the support for 32-bit apps will end during 2022." ( https://winbuzzer.com/2020/10/08/arm-drops-32-bit-app-support-will-windows-10-on-arm-be-affected-xcxwbn/ ). Apple skončil už v 2017. Ono už dneska na Cortexu umí 32bit jen ta zastaralá malá in-order jádra, ta velká ne (OS tedy umí spustit ARM32 binárku, ale jede jen na zlomku výkonu SoC).
To sice asi nejsou, ale třeba VS neumí u aplikací v C++ pro UWP (CX) přeložit a přiložit do upload bundlu verzi pro ARM64, takže ARM32 je jediná nativní možnost.
UWP je už mnoho let mrtvé - proto se nevyvíjí. Umřelo na telefonech, umřelo na Xboxu, HoloLens se používá jen ve specializovaných oblastech. V desktopu jsou všechny větší aplikace normálně Win32 a z UWP si berou jen sandbox (díky tomu mohou být distribuovány přes MS Store). Spíš to dopadne jako s podporou aplikací WP7.x a pak WP8.x - prostě v nějakém updatu OS zmizí jejich podpora. Nedotkne se to reálně nikoho (všechny ty aplikace maj náhrady).
Konec UWP značí i to, že končí nativní UWP aplikace velkých hráčů: Messenger (verze v MS Store je už nějakou dobu Win32 Electron app), to samé Skype (opět Electron), Teams byl od začátku Electron (tj. na mobily s Windows nikdy nebyl a nebude). Teď MS odstranil užitečnou UWP app Office Lens (focení papírových dokumentů vč. narovnání zohýbaného papíru a OCR). MS taktéž už připravuje Electronového nástupce Outlooku, který bude slučovat roztříštěný vývoj Win32/UWP/Web a zabije UWP apps "Pošta" a "Kalendář" ve Win10(M) (pravděpodobně půjde i o pokus o začátek sjednocení vývoje zbytku Office).
MS má obecně rád Electron (není sám - proč vyvíjet app pro Web a pak ještě pro každý desktopový a mobilní OS zvlášť). Má s ním dost zkušeností (VS Code, Skype, Teams) a po přechodu z Edge UWP na Edge Chromium pracuje i na vlastním webovém jádře pro Electron. Tj. aplikace si nebudou s sebou tahat webový prohlížeč, použijou knihovnu v OS - na míru optimalizovanou pro Windows (podobně jako Edge Chromium má plynulejší vykreslování než Chrome a žere na prázdné kartě 3x méně RAM).
Ještě podotknu, že pokud se ti líbí UI aplikací UWP, tak to MS dál nabízí pro C++ a C# - v podobě WinUI. Nabízí i multiplatformní verzi WinUI (C#-only ... platform.uno), která sjednocuje kód pro UI vedle Windows i pro Web (WebAssembly), macOS, Linux, iOS a Android.
Zdá se mi to, nebo v tom mají neskutečný bordel? Co se týče Windows, jsem ve vleku událostí, fakt nestíhám sledovat ty jejich veletoče, UWP, WinUI, Mauricius... Kdy se to k sakru ustálí?
Ustálí se to na Electronu (jeden kód pro web a všechny desktopové a mobilní OS). Kdo chce nativní kód, tak má WinUI (C++/C#; verze 3.0 umožnuje postupný přechod u aplikací používajících všechny jejich předchozí API pro UI - WPF, WinForms, MFC a ComCtl32). A kdo chce nativní multiplatformní kód (ve smyslu, C# je nativní ve srovnání s HTML/CSS/JS), tak platforma Uno (https://platform.uno/).
EDIT: Reálně stačí udržovat staré app - díky tomu, že Windows má nejdelší podporu běhu binárních aplikací (bez nutnosti je překompilovat, natož nutnosti upravovat). Novější verze OS umí spustit staré app, a když ne, furt máš 10letou podporu dané verze OS. Podle velikosti app se každých 5-10-20 let stejně napíše znova, s využitím nových technologií.
Bohužel, i Flutteru se kope hrob na hřbitově Google. Souvisí to se systémem promocí uvnitř té firmy (radši vytvořit něco nového, bez upgrade path z předchozího řešení, než udržovat něco "starého").
Internet Info Root.cz (www.root.cz)
Informace nejen ze světa Linuxu. ISSN 1212-8309
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.