"Schopnost Linuxu na Apple M1 využívat plně jeho specifické GPU je něco zcela jiného. U Applu nelze předpokládat žádnou součinnost na zprovoznění podpory, takže vše závisí na úspěšnosti reverzního inženýrství."
Tohle asi není tak úplně pravda. Teď jsem to zkoušel a normálně se hlásí "Parallels Display Adapter", takže přinejmenším OpenGL by mělo fungovat přímo (jako v Parallels 15). Ve Windows funguje AMP, takže je funkční překlad DirectX na Metal (rovněž jako v Parallels 15). Jinak ta překladová vrstva v Parallels 15 (na Metal) je právě výsledkem spolupráce vývojářských týmů Parallels a Applu (podle dokumentace na stránkách Parallels Tools).
V tom Parallels neni nic nativniho a nelisi se to od QEMU/KVM/DosBox a dalsich virtualizacnich platforem. Takze pustili jsme si Ubuntu ve virtualce na proprietarnim hw.. to je toho.
Situace u Apple M1 dopadne totiz zcela stejne, jako IBM Power7 a drivejsich - tvurce poskytne jenom virtualni prostredi, a nativne si tam nepustite vubec nic. Nekdo tomu bude rikat.. ze jo, bezi tam linux.. ale mezi bezi a "bezi" je znacnej rozdil. Asi jako mezi webovym wordem, a tim nativnim :)
Je to mozne a preto nekupujem NVidia. Alebo sa to mozno podari:
https://www.debugpoint.com/2020/12/apple-m1-mac-linux-announcement/
Ano, to je rozdíl zásadní.
Ale zdá se, že je naděje časem i na to druhé
Našli se podporovatelé pro projekt
https://www.patreon.com/marcan
Hector Martin je člověk který již zvládl otevřít pro GNU/Linux PS3, otevřít Nintendo a PS4 a další. Za finanční podporu nabízí i zvládnutí Apple M1 GPU a to i v budoucích verzích. Tedy pokud Apple zcela nezamkne boot proces.