Jo, vzpominka na doby kdy se u programovani jeste muselo myslet. Narvat tohle 40 KB pameti (48 - videoram - systemova oblast) je svym zpusobem majstrstyk.
Cloveku je smutno, kdyz si vzpomene, jak se tehdy programovalo a srovna to s tim dnesnim rychlolepenim :-( Predstavme si, ceho by dnesni pocitace byly schopny, pokud by se venoval cas vyvoji poradneho softwaru. Dnes clovek - az na vyjimky - potkava same bastly - bez ohledu na platformu. Bohuzel, i na Linuxu jsou vypiplane a usporne skvosty relativni vzacnosti.
Proc bych hral remake Elite. Neni nad original, natazeny do ZX Spectra z Microdrive - mam a stale dokonale funkcni :-)
Bohuzel, i na Linuxu jsou vypiplane a usporne skvosty relativni vzacnosti.
IMHO je pocitac nastroj a ako taky ma sluzit cloveku, nie clovek pocitacu. Takze ak ho donutim robit to, co chcem, bez piplania, tak o to lepsie.
Radsej budem mat program za 4 dni hotovy v Tcl a multiplatformny, ako ho robit 4 mesiace v strojovom a mat ho viazany na jednu platformu, optimalizovany na jeden konkretny model CPU.
Proc bych hral remake Elite
Pretoze pozerat na 15" LCD je prijemnejsie ako zmurit na TV Merkur? :)
2 poznamky k Elite:
1. Ian Bell napsal vse podstatne v 3D engine pro tuto hru, David Braben udelal akorad budiky, generator galaxii a obchodovani. Pote co Ian Bell uvolnil zdrojove kody puvodni BBC Elite, Braben mu vyhrozoval kopirajty a soudem, proste blbec.
2. Nejvic me dostalo na Spectru do ty doby neznamy (myslim) figl na rychle mazani obrazovky -> Dat stack pointer (SP) na konec video pameti a pak ulozit na stack spoustu nul. Timto se mazani zrychlilo cca. 3x oproti konvencnimu LDIR. Pote to pouzival kazdy druhy (a pak ze komercni firmy nedelaji reverse-ingeneering). Vubec studovani grafickych figlu v ZX Elite byl opravdovy zazitek.
Elite jsem bohuzel nikdy nehral, protoze na muj osmibit (Atari) neexistovala. Zato jsem si ale par hodin vydrzel hrat na Amize s jejim nastupcem "Frontier: Elite II", taktez od Davida Brabena. Tam se ty tisice svetu vesly na jednu 880kB disketu. (http://www.thelegacy.de/Museum/game.php3?titel_id=4216&game_id=4253)
ano, a pak jeste first encounters. Tam pribyly textury a par lodi. A pak uz NIC!
U Frontieru mne fascinovala matematika a verohodnost. To u zadne jine hry neni. Nesmysly a'la hvezdne valky jsou mozna graficky trochu lepsi, ale jinak nic. (konkretne proc kdyz zvednu vykon motoru na "n" stroj zrychli na konstantni rychlost? Pripadne kdyz dam vykon motoru na max, tak se to akorat vic trepe ale pohybuje se to konstantni rychlosti? Nebo, co takhle pomalu letici laserove strely? )
Ve f.enc. jsem si zkousel doletet ze Zeme na Mesic... bez zrychlovani casu, bez automatiky ... pravda, mel jsem vipera :-D, ale aj tak to byla prijemne stravena pulhodinka :-)
Pár hodin? Já Forntier na Amize hrát doslova stovky hodin... Ale stejně se mi nepodařilo nikdy rozlousknout, jak se dá težit na planetách :-( A to i v době, kdy jsem v pravidelných intervalech zasypával atomovkama imperiální systémy včetně Achenar :-)
A nejhorsi je ze se mi to tedka vsechno vraci v online verzi :( bohuzel jsem se k tomudle remaku dostal az po tom co jsem nasel todle: Eve Online
Bohuzel to ma 2 nevyhody ;(((
1 - plati se cca 300kc / mesic
2 - klient je Windows only ;(((
www.ospace.net (Outer Space) online tahovka, obchodvani tam defacto neni, ale zato je to hodne hratelne a navykove :) Doporucuji pockat na restart nektere z galaxii :) Klient pro win i lin :)
Na steroidech sem tezil - stacilo rucne pristat a mit sebou tezici zarizeni. Problem vsak nastal ve chvili, kdy jsem chtel opustit soustavu ve ktere jsem mel tezici zarizeni - pak se cela hra sekla - neresil nekdo na pc tenhle problem ?
Jo jo, jednoznačně nejlepší loď - velmi rychlá, s velkým doletem, pokud měl člověk dobrý engime = Class 3 Military Drive (nutnost) a přitom už dost velká na to, aby člověk mohl i trošku obchodovat (rozumněj pašovat) :-))) Navíc měla 4 pozice pro rakety... Prostě ideál :-)
K Elite existovaly jeste dalsi dily - Elite II : Frontier a Elite III. Ve Frontierovi uz byla i nejaka politika a dalo se tam tezit z asteroidu atd. Elite III mel dokonce pribeh (nejake setkani s mimozemstany), ale bohuzel byl hodne chybovy a nebyl nikdy dotazen :-(
Já ve federálních systémech nakupoval radioaktivní odpad a pak jej pár AU od imperiální planety (mimo dosah jejich senzorů a tedy i pokut) vyhazoval z lodi - taky dobrý ;-)
no ja tezil z asteroidu uz v Elite I:
stacil dulni laser treba na pravobok a zberne zarizeni na
kontainery a pak uz stacilo rozdrtit a sebrat:)
sberac sbiral i trosky lodi a nebo jejich odhozene nakladni
kapsle :)
rad bych vyzdvihl jednu radu "pokracovatelu" elite (mozna i pres nevoli zastancu prisne Clarkovskeho pojeti reality) a tou je "X-beyond The Frontier" jeho datadisk a jeho pokracovani "X^2". neklade sice duraz na realitu fysikalnich vlastnosti, ale o to vetsi na svobodu "podnikani" zde totiz hra neni limotovana kokpitem. muzete zde budovat vlastni monopol, treba na zbranovy prumysl. po krusnych zacatcich, kdy v potu a krvy vydelate prvnich par stovek creditu, muzete postavit svoji prvni tovarnu, ktera za Vas bude vydelavat nejaky drobny....
ve sve honbe za ELITE IV jsem take narazil na hru se stejnou filosofii ktera se holedbala jeste realnejsimi fysikalnimi zakony, ktere meli pocitat i s vahou lode a jejiho nakladu, ale bohuzel si nevzpomenu na jeji nazev. mozna by mi stacilo napovedet :)
nevite nahodou nekdo jak je to v soucasnosti s licenci?
Pamatuju se, ze David Braben, po incidentu, kdy se nekdo snazil The New Kind vydat jako shareware, stahuje vsechny mozne verze z internetu. Tak nejak zmizel port pro GEM Atari ST nebo treba pro PalmOS.
Dobry den, hra to urcite muze bytuchvatna, ale bohuzel ja ji moc efektivne hrat nemohu. Prosim vas, mne take nefunguje snizovani rychlosti pomoci / (na linuxu). Nevite prosim nekdo, cim by to mohlo byt a jak to napravit? diky
Me funguje. S allegro-4.0.3. Ale mam pocit, ze ta elite reaguje na klavesy trochu pomalu - musis klavesu chvili drzet a ne do ni jen klepnout. Asi se tak chova kvuli napodobeni originalu :-).
Nezapomente mit na lodi fuel scoops. umoznuji sbirat vodik jako palivo ve fotosfere hvezdy. nesmirne prakticke, zejmena pro pirata.
vite proc byl ten 3d engine tak rychly i na osmibitech? sinus cosinus deskriptiva to melo v tabulkach, proto taky ty hladky kruznice... Ani v DirectX ani v OpenGL to dneska neudelate tak hladky.