Hlavní navigace

Firefox čekají další změny v uživatelském prostředí

19. 5. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Mozilla Firefox a stabilizace uživatelského prostředí? To evidentně momentálně nejde do hromady. Zatímco mnozí uživatelé se ještě nestihli vzpamatovat z novinek, které přinesl kontroverzní projekt Australis, v přípravě jsou další úpravy. První z nich Mozilla testuje již pro nejbližší verze Firefoxu.

Zastavme se ještě alespoň stručně u série zásadních změn v uživatelském prostředí, které pod kódovým označením Australis koncem letošního dubna přinesl Firefox 29. Minulý týden Mozilla vydala jeho aktualizaci, která kromě jiného řeší problém, kdy pod Windows 8 a vyššími při volbě tmavého okraje oken nebyly čitelné titulky neaktivních panelů.

Původní Firefox 29 ve Windows 8.1 s nezřetelnými popisky neaktivních panelů při volbě tmavého okraje oken.

Triviální chyba je vodou na mlýn početného tábora kritiků přepracovaného uživatelského prostředí. Vznášejí spíše řečnickou otázku, jak pečlivě vlastně byly změny připravovány a především testovány, když tak triviální chyba prošla několika vývojovými milníky až do ostré verze prohlížeče. Kritizována je rovněž délka čekání na opravu.

Firefox 29.0.1 s opravou nezřetelných popisků neaktivních panelů při volbě tmavého okraje oken ve Windows 8 a vyšších.

Opravu, resp. úpravu, si žádají také někteří uživatelé široce rozšířených Windows 7, kde Firefox 29 již nepodporuje průhlednost záhlaví oken. Dříve průhlednou plochu zaplňuje nepříliš estetickými různými odstíny šedi připomínajícími mlhu. To ale není zdaleka jediný kritizovaný aspekt přepracovaného uživatelského prostředí.

Značné popularitě se tak těší rozšíření Classic Theme Restorer, které umí obnovit původní podobu a možnosti uživatelského prostředí, případně alespoň korigovat provedené změny. Mozilla jej nyní sama doporučuje na stránkách technické podpory, kde se objevil článek, jak změny zavedené ve Firefoxu 29 korigovat či eliminovat.

Classic Theme Restorer skončil druhý v soutěži o nejlepší rozšíření pro Firefoxu 29 a Australis, kterou Mozilla původně pořádala pro popularizaci přepracovaného prostředí. Mezi uživateli je dokonce nyní Classic Theme Restorer třetím nejlépe hodnoceným rozšířením pro Firefox vůbec. To jen dokladuje, že z pohledu podstatné části uživatelů Mozilla tentokrát šlápla hodně vedle.

Další změny jsou na obzoru

Mozilla dříve uživatele konejšila, že kritizovaný Australis umožní na delší dobu stabilizovat uživatelské prostředí. Reagovala tak na kritiku, že více či méně podstatných zásahů do uživatelského prostředí je v nových verzích prohlížeče možná až přespříliš. Těžko říci, co si Mozilla představuje pod pojmem „stabilizace“, protože se chystají další úpravy uživatelského prostředí.

Již Firefox 30, který by měl vyjít koncem května, přinese další tlačítko určené hlavní liště. Bude se pod ním skrývat nové menu, které má usnadnit přístup k různým postranním panelům například se záložkami nebo historií, ale také k postranním panelům služeb využívajících Social API jako je třeba Facebook Messenger.

Firefox 30 Beta s novým tlačítkem pro otevírání postranních panelů například se záložkami nebo historii.

Další úpravy se aktuálně testují v pre-alpha stádiu. Konkrétně jde třeba o nové animované efekty doprovázející otevření a zavření některé z existujících nabídek prostřednictvím tlačítek na hlavní liště. Nové animace mají doprovodit otevření hlavního menu prohlížeče, nabídky záložek, výše zmiňované nové nabídky postranních panelů či základního menu správce stahování.

Testuje se také nová podoba nastavení prohlížeče. Dosavadní okno má nahradit nová stránka about:preferences otevíraná do panelu. Mozilla Firefox se tak znovu a znovu vydává stejnou cestou jako Google Chrome, ale i některé další prohlížeče jako je třeba Opera či Maxthon. Stránka about:preferences je dostupná již v současné ostré verzi prohlížeče.

Nicméně ve vývojové pre-alpha verzi se mění její podoba, která je celkově vzdušnější a přehlednější. Nekoresponduje však se vzhledem správce doplňků, který z okna do panelu zamířil již před několika lety, což dává tušit další změny. O novém správci doplňků, jehož záběr by se rozšířil i na správu používaných vyhledávačů, se hovoří již delší dobu.

Nastavení prohlížeče v panelu místo v okně s designem z pre-alpha stádia Firefoxu

Když už je řeč o vyhledávačích, chystaný Firefox 31 do prostoru nového prázdného panelu doplňuje pole pro vyhledávání přes výchozí vyhledávač. Mozilla totiž došla ke stejnému závěru jako před časem Google: uživatelé pro vyhledávání v řadě případů otevřou nový panel, ručně zadají adresu vyhledávače a teprve na jeho hlavní stránce pokládají dotaz.

Vyhledávací pole v prostoru nového prázdného panelu v chystaném Firefoxu 31 Aurora.

Vyhledávací pole v prostoru nově otevřeného panelu, jež dlouhodobě na ekvivalentním místě zobrazují i prohlížeče Opera či Maxthon, je určeno právě pro uživatele, kteří nejsou zvyklí k vyhledávání používat adresní řádek, popřípadě specializované vyhledávací pole. Má jim ušetřit práci i čas, protože nevyžaduje zadání adresy vyhledávače a čekání na jeho načtení.

Zaplevelí Firefox sponzorované odkazy?

Zřejmě vám neuniklo, že Mozilla hledá způsob, jak efektivněji využít prostor obrazovky about:newtab, tedy nového prázdného panelu. Firefox zde již nějakou dobu zobrazuje odkazy ve formě tlačítek s náhledy na nejčastěji navštěvované stránky nebo uživatelem manuálně připnuté stánky nehledě na četnost jejich návštěv.

Mozilla by však ráda tento prostor lépe využila i v době, kdy po nové čisté instalaci není na obrazovce about:newtab ještě co zobrazovat, protože neexistuje žádná webová historie. Oznámila, že nyní bude v rámci vývojových verzí experimentovat se zobrazováním výchozích odkazů, které dočasně vyplní prostor obrazovky about:newtab, než se vytvoří webová historie.

Pro začátek by měly být odkazovány jak weby, pod nimiž je podepsána samotná Mozilla, tak weby třetích stran. Cílem těchto experimentů je zjistit, z jakých odkazů sestavit výchozí sadu, aby měla pro uživatele reálný přínos. Počítá se s tím, že v jednotlivých lokalizacích by výchozí sada mohla být uzpůsobena, aby obsahovala odkazy například na lokálně oblíbené weby.

Experimentální výchozí sada odkazů v pre-alpha stádiu Firefoxu.

V další fázi by Mozilla ráda vyzkoušela také sponzorované odkazy. Provozovatelé webů by si tedy mohli zaplatit za to, že se jejich webové stránky objeví ve výchozí sadě. Podobný koncept využívají i tvůrci prohlížečů Opera a Maxthon na ekvivalentních obrazovkách Speed Dial, resp. Quick Access. Maxthon dokonce používá affiliate odkazy.

Je logické, že Mozilla hledá další zdroje příjmů, aniž by si přitom o peníze musela říkat uživatelům. Myšlenka platby za webový prohlížeč je dnes pro naprostou většinu uživatelů zcela nepřijatelná. Některým se z principu příčí i sponzorované odkazy. Proto Mozilla zjevně našlapuje velice opatrně. Zvlášť v době, kdy hodně emocí vzbuzuje Australis.

root_podpora

Co by však reálně pro uživatele sponzorované odkazy znamenaly? Rozhodně žádnou pohromu. Zobrazovaly by se jen po čisté instalaci prohlížeče, přičemž velmi rychle by je z prázdného panelu vystrnadily první navštívené weby. Uživatelé by je též mohli odstranit manuálně. Je tedy otázkou, jestli by za těchto podmínek vůbec byl pro někoho sponzoring atraktivní.

Mozilla si navíc stanovila cíl, že sponzorované odkazy mají přinášet přidanou hodnotu pro uživatele. Přeloženo do řeči lidí, kteří se neživí reklamou a marketingem, sponzorované odkazy by přinejmenším neměly vést na weby, které uživatele nezajímají. Mozilla by byla zjevně ráda, kdyby si odkazy zaplatily některé obecně oblíbené a hojně navštěvované weby, které uživatelé stejně navštěvují. Je to však reálné? Uvidíme.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká, přičemž mezi open source projekty nachází atraktivní řešení pro své zákazníky. Pro Root.cz pravidelně píše od roku 2012.