Hlavní navigace

Firefox do druhé dekády vyprovázejí Yahoo, Yandex a Baidu

10. 12. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Webový prohlížeč Mozilla Firefox nevykročil pouze do druhé dekády své existence, ale zároveň do nové éry, ve které se musí spolehnout na nové partnery. Mozilla a Google se totiž dohodly na omezení dosavadní obchodní spolupráce, což ovšem dost možná překvapivě pro uživatele zatím přináší spíše pozitiva

Webový prohlížeč Mozilla Firefox načíná druhou dekádu své existence. Dne 9. listopadu 2014 uplynulo již deset let od vydání jeho první ostré verze. Celý projekt je samozřejmě výrazně starší. Mnozí zdejší čtenáři si zajisté pamatují Firefox ještě jako Firebird anebo Phoenix. Nemluvě o historických kořenech zapuštěných hluboko do ještě starších prohlížečů a projektů. Ohlíženíbilancování již ale bylo dost. Nyní se raději zaměřme na přítomnost a budoucnost.

Firefox načíná druhou dekádu s několika zásadními novinkami, které zřejmě budou pro další osud prohlížeče určující. Ty hlavní si alespoň stručně postupně projdeme, představíme anebo připomeneme ve dvojdílném článku. Nelze začít jinak, než otázkou perspektivy další existence prohlížeče. Firefox dosud profitoval z obchodní spolupráce mezi Mozillou a Googlem. Jenže na sklonku letošního roku došlo zřejmě na dlouhodobě nevyhnutelné a Mozilla se začala poohlížet po jiných partnerech.

Mozilla a Google omezily obchodní spolupráci

Mozilla a Google letos po pěti letech znovu zasedly k jednacímu stolu, aby společně rozhodly o dalším osudu původně oboustranně prospěšné obchodní spolupráce. Její historie sahá ještě do doby, kdy Google zarputile tvrdil, že vlastní webových prohlížeč rozhodně nechystá, protože místo toho bude nejen finančně podporovat právě Firefox, kde až dosud měl zajištěnou pozici výchozího vyhledávače. Mozilla z dohody naopak měla zajištěných údajně až 90 % veškerých svých příjmů.

Google Chrome a především jeho rapidní vzestup toho hodně změnily. Již před pěti lety byla jednání o prodloužení obchodní spolupráce do poslední chvíle dosti napínavá, ale nakonec Google a Mozilla našly ještě společnou řeč. Konkrétní znění dohody není veřejně známé, ale Google si zřejmě s již podstatně pevnější vyjednávací pozicí vymínil exkluzivitu, kterou dříve neměl. Například v ruské jazykové mutaci Firefoxu vystrnadil z prominentní pozice svého oblastního rivala – ruský Yandex.

Dalo se tušit, že další kolo jednání nebude vůbec snadné. Přesto se o něm paradoxně příliš nemluvilo a nepsalo, takže o to zajímavější jsou ohlášené novinky. Jisté je, že se Google a Mozilla dohodly na omezení dosavadní spolupráce. Není však známo, kdo měl o utlumení partnerství větší zájem. Google či Mozilla? Čistě teoreticky by si své důvody jistě našly obě organizace. Nemá však cenu pouštět se na tenký led spekulací, protože show zatím pokračuje.

Google promptně nahrazuje lokálně konkurence

Mozilla oprášila už mockrát nastíněný alternativní plán. Místo jedné velké dohody s globálním hráčem se vydala cestou spolupráce s lokálními partnery. V americké a kanadské mutaci Firefoxu je pro nejbližších pět let nově výchozím vyhledávačem tamní Yahoo, které se zároveň zavázalo, že bude respektovat požadavek Do Not Track obdržený od uživatelů Firefoxu. Yahoo se snaží obnovit svou zašlou slávu, ale zatím zůstává skutečně pouze u toho snažení.

V severoamerickém regionu Google na pozici výchozího vyhledávače nahradilo Yahoo, které se zároveň zavázalo respektovat požadavek Do Not Track. (jako jeden z mála).

Na dalších dotčených trzích se Mozilla naopak spřáhla s lokálními vyhledávači, kteří dokáží velkému a mocnému Googlu zatím úspěšně vzdorovat. V ruské, běloruské a kazašské mutaci Firefoxu se po pěti letech na pozici výchozího vyhledávače vrátila ruskojazyčná jednička Yandex. Ještě byla avizována změna v čínské mutaci Firefoxu, kde se prominentní pozice zhostí úspěšné domácí Baidu. Pro zbytek světa včetně ČR a SR zatím Google zůstává výchozím vyhledávačem.

V české mutaci Firefoxu zatím Google nadále zastává úlohu výchozího vyhledávače, i když na našem trhu se nabízí jako potenciální silný lokální partner Seznam.

Uživatelé si nadále mohou výchozí vyhledávač kdykoliv změnit podle svých preferencí. Usnadnit jim to má nová podoba přepínání mezi vyhledávači, která zatím pronikla pouze do některých jazykových mutací prohlížeče (v české zatím není). Firefox navíc časem nabídne upravenou podporu webového vyhledávání, aby uživatelé mohli snadno přepínat mezi výsledky vyhledávání z různých zdrojů, aniž by museli opakovaně zadávat vyhledávací dotaz.

S novým výchozím vyhledávačem americká mutace Firefoxu dostala novou podobu nastavení dostupných vyhledávačů.

Firefox měl tuto funkci získat již před několika lety, ale dosud se na ní nedostalo. Zlí jazykové říkají, že Google zatlačil, aby Mozilla od této funkce ustoupila. Údajně mu mohlo vadit, že by se až příliš snadno dala porovnat kvalita výsledků vyhledávání různých vyhledávačů. Je to pouze spekulace, ale nezní zase tolik přitaženě za vlasy. Zvlášť, když Mozilla o předmětné funkci začíná po několika letech znovu hovořit v době, kdy se její spolupráce s Googlem omezila.

Mozilla chce diskrétnější webové vyhledávání

Cílem aktuálních změn je rovněž posílení ochrany soukromí uživatelů při vyhledávání na webu. Mozilla vyjednala, že Yahoo bude respektovat požadavek Do Not Track. Dále deklarovala, že jejím cílem je, aby se šifrovaná komunikace mezi prohlížečem a vyhledávačem přes zabezpečený protokol (HTTPS) stala zcela běžnou záležitostí. Nově lze přes šifrované spojení hledat na Wikipedii, což se ale zatím bohužel týká pouze americké mutace prohlížeče.

Ve výchozí instalaci Firefoxu je nyní na výběr i vyhledávač DuckDuckGo známý díky důrazu na soukromí uživatelů.

Firefox teprve krátce v základní instalaci nabízí služby vyhledávače DuckDuckGo, který je známý hlavně díky důrazu na ochranu soukromí. Spojení s ním je vždy šifrované, ale především nestopuje své uživatele, takže neslídí po jejich webových aktivitách anebo historii vyhledávání. Jako výchozí vyhledávač ho používá třeba Tor Browser. Kvalita výsledků vyhledávání je ale diskutabilní. I proto, že DuckDuckGo ze své podstaty nemůže nabídnout jejich personalizaci.

Finance mají přinést inzerenti, přispět může komunita

Mozilla nechce spoléhat pouze na příjmy od vyhledávačů. Další monetizaci prohlížeče mají umožnit už nějakou dobu chystané tzv. sponzorované dlaždice v prostoru nového prázdného panelu. Mimořádně vydaný Firefox 33.1 kromě toho, že připomněl uplynutí deseti let od uvedení první ostré verze prohlížeče, přinesl Enhanced Tiles (vylepšené dlaždice). Některá „odborná“ média šířila zprávu, že jde o vylepšení pro Windows 8, ovšem nejsou dlaždice jako dlaždice!

Mozilla jako dlaždice (anglicky tiles) označuje tlačítka z prostoru nového prázdného panelu, která otevírají nejčastěji navštěvované anebo manuálně připnuté weby. Každá dlaždice dosud měla podobu automaticky generovaného náhledu odkazovaného webu. Nyní však prohlížeč počítá s podporou zobrazování náhledu či loga dodaného provozovatelem dotyčného webu. To již dříve zkoušela Opera na obrazovce Speed Dial, ale ta používala přímo speciální meta značku v hlavičce stránky.

Firefox má této nové funkce využít kromě jiného také pro zobrazování sponzorovaných dlaždic, což fakticky budou reklamní odkazy. Není však nutné panikařit! Rozhodně nepůjde o napevno zabudované bannery, které by nějak významně překážely anebo rušily. Zobrazovat se mají v prostoru nového prázdného panelu, dokud si ho uživatel nevyplní vlastními dlaždicemi nejčastěji navštěvovaných anebo manuálně připnutých webů. Postihnou tudíž vesměs pouze nové instalace prohlížeče.

Po nové instalaci Firefoxu časem mají prostor nového panelu vyplňovat tzv. sponzorované dlaždice, což vlastně budou placené odkazy na weby inzerentů v podobě loga nebo náhledu.

Sponzorované dlaždice vždy ponesou řádně označení. Smazat je půjde i manuálně. Zachována zůstane možnost přecházení mezi vylepšenými a klasickými dlaždicemi (ty vylepšené mohou zobrazovat dodanou grafiku, kdežto ty klasické zobrazují výhradně automatické náhledy). Nadále půjde všechny prvky skrýt, aby prázdný panel zůstal vskutku prázdným. Přepínání mezi různými variantami již dnes umožňuje ozubené kolečko v pravém horním rohu.

Spokojení uživatelé mohou přispět drobnou částkou. Mozilla nově přijímá anonymní dary v kryptoměně bitcoin.

Vedle vyhledávačů a inzerentů může finančně pomoci také komunita. Mozilla začala staronově na tuto možnost více upozorňovat. Nyní přijímá také anonymní dary v kryptoměně bitcoin, o což byl prý mezi donátory relativně velký zájem. Přispět lze rovněž nákupem trička nebo jiného originálního předmětu s motivem prohlížeče v nově otevřeném e-shopu Mozilla Gear. Zásilky do Evropské unie jsou prý zasílány z Velké Británie (bez cla).

Kýžené osvobození nebo hubené časy?

Bohužel není známo, jestli nebo jak moc si Mozilla finančně pohorší, když nyní byla omezena její obchodní spolupráce s Googlem. Objevování nových (inzerenti) a staronových (komunita) zdrojů peněz může naznačovat, že z ekonomického hlediska současný vývoj není příznivý. Paralelní vyjednávání s různými subjekty od vyhledávačů po inzerenty zajisté nebude vždy jednoduché. Svou roli samozřejmě sehrají také odlišnosti jednotlivých trhů.

Na druhou stranu by se Mozilla mohla zbavit velmi silné závislosti na Googlu. Samozřejmě záleží na tom, kolik dohody s novými partnery ve finále vynesou. Nicméně velmi těsné finanční (a existenční) propojení s Googlem část veřejnosti vnímala dosti negativně. Spojení s ruskou a čínskou firmou sice zřejmě taktéž neujde kritice, ale díky rozdělení zdrojů příjmů by žádný nový partner neměl mít ani teoreticky možnost Mozillu zásadně ovlivňovat.

UX DAy - tip 2

V minulosti zaznívaly různé úvahy, jestli Google občas na Mozillu nevyvíjí nějaké tlaky, aby hájil své vlastní obchodní zájmy nad rámec uzavřené dohody. Nejhlasitěji tyto teorie zaznívaly loni, když Mozilla opravdu poněkud podezřele obrátila o 180 stupňů s nasazováním nové politiky podpory cookies třetích stran. Google by byl se svými analytickými a reklamními systémy jedním z nejvíce dotčených subjektů (přestože stopování lze technicky realizovat nejen s pomocí cookies třetích stran).

Každopádně nyní postupně odhalované změny ve vyhledávání naznačují, že se Mozille přece jen volněji dýchá. Jestliže omezení závislosti na Googlu ustojí finančně, tak jí může pouze prospět. Mozilla a Google se během let dostaly do pozice konkurentů, kteří na sebe narážejí v mnoha oblastech, takže je nelogické, aby jeden zůstával finančně závislým na druhém. Nově si např. konkurují komunikační služby Firefox Hello a Google Hangouts, ale o tom více za týden.

Co si myslíte, že nyní Mozillu a Firefox čeká?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká, přičemž mezi open source projekty nachází atraktivní řešení pro své zákazníky. Pro Root.cz pravidelně píše od roku 2012.