"Aktivity majitelů aut při úpravách mohou být na hraně práva!"
To by som chcel vediet akeho? Ked si kupim auto, auto je moje a mozem s nim robit co chcem, pokial to neovplyvni bezpecnost.
Chcem si namontovat spojler? OK. Chcem si upravit firmware? Preco nie? Chcem si sfunkcnit nejaku funkciu, ktoru auto dokaze, ale momentalne nefunguje? Nevidim dovod, preco by to nemalo byt legalne. Ak mam napr v aute vyhrievanie sedaciek, ale vyrobca mi ich zamkol, Spristupnenie tejto funkcie je vlastne opravou vybavenia, ktore som v aute kupil a zaplatil.
Myslet si, že můžu udělat, co chci, pokud budu myslet, že to nemá vliv na bezpečnost, mi přijde trochu naivní.
Samozřejmě pokud chcete něco udělat, nikdo vás nezastaví, ale zas to může mít nějaké další konsekvence. Ty úpravy softwaru, kdy tam povolíte nějakou fíčuru, kterou jste si nezaplatil, je fakticky porušení licenční smouvy, což může vést k tomu, že budete mít problémy v autorizovaném servisu, zvlášť pokud je to auto ještě v záruce.
Ale O.K., auto je třeba starší a řešíte to jen v servisu někde na dědině.
U těch fyzických změn (křídlo, difuzor, body kit) musíte zas řešit, jestli je daný komponent homolgovaný a nemění nějaké parametry, co jsou zapsané v techničáku, nemá vliv na bezpečnost atp.
https://www.tuningshop.cz/tuning-blog/jaky-tuning-je-legalni/
U chiptuningu netuším, jak je to na Slovensku, ale tady to úplně jednoduché není. Před osmi lety byla přijata právní úprava, co to zlegalizovala, ale jen za určitých podmínek.. (firma musí mít homologaci a zanést změny do TP.. není to flash doma).
https://www.auto.cz/homologace-chiptuningu-je-uz-opravdu-legalni-a-pozor-hrozi-vysoke-pokuty-109419
Tohle se významně liší mezi USA a EU (naštěstí pro nás).
V USA totiž skutečně platí, že software v autě je opět pouze licencován, a servis nejenže je oprávněn nahrát zpátky tovární firmware a nastavení, s jakými bylo auto prodáno, ale navíc to i naúčtovat, a v některých státech dokonce i soudně vymáhat rozdíl ceny.
Naproti tomu v EU se auto prodává jako celek, což má zajímavé dopady:
- v rámci řešení záruční opravy může autorizák software a nastavení přelíznout, protože za funkčnost a bezpečnost auta nese záruku, ale nesmí za to nic účtovat, pokud to nemělo přímý vliv na vznik reklamované závady
- na druhou stranu nese záruku jenom za vady továrního firmwaru a nastavení
- pokud si provozovatel nechá pokoutně odemknout funkce, které si nekoupil, autorizák je oprávněn po dobu záruky mu neoprávněně aktivované funkce zase vypnout, ALE jelikož za příplatkové funkce bez jejich zaplacení nenese záruku, nemůže to účtovat. Zároveň ale nenese záruku za eventuální opotřebení (zejména LED světel při zvýšení svítivosti), odpovídající sice běžnému opotřebení s plným výkonem, ale nikoli s nižším výkonem s nímž byla prodána
Nic to ale nemění na tom, že pokud se změny provedené provozovatelem netýkají jen nastavení, ale byl nahrán jiný než tovární firmware, mající vliv na bezpečnost nebo emise, tak tomu konkrétnímu autu zaniká platnost homologace do provozu. A bez továrního firmware NEBO kusového schválení to auto nesmí na silnici. A pokud se při řešení nehody pojišťovna domákne, že tam byl neorigo firmware mající vliv na bezpečnost (zejména vypínající povinné asistenty, měnící reakci na brzdy nebo chování stabilizačního systému), začnou se dít pro provozovatele nepěkný věci.
Hodně štěstí. Cokoli, co má vliv na bezpečnost a je pevnou součástí auta (tedy to nespadá do oblasti odnímatelného příslušenství), musí projít homologací do provozu, jinak je celé auto nezpůsobilé k provozu na veřejných komunikacích. A pokud pojišťovna při šetření nehody zjistí, že auto bylo v době nehody nezpůsobilé, nejenže bude plnění vymáhat na provozovateli, ale ten ještě bude mít na krku jízdu s nezpůsobilým vozidlem. A pokud to bude se zraněním nebo dokonce usmrcením, bude si provozovatel dlouhý léta drbat hlavu v kriminále.