Simulátorů toho či onoho bylo už vytvořeno hodně. Liší se především kvalitou zobrazení, fyzikálním modelem, podporou a také možností rozšíření. FlightGear si vede ve všech těchto oblastech velmi uspokojivě.
Projekt samotný vznikl, protože jeho zakladatel Curtis L. Olson měl pocit, že tady chybí kvalitní Open Source simulátor, který by mohl konkurovat proprietárním, drahým a těžkopádným komerčním titulům. V té době existovalo několik malých projektů podobného typu, na nichž pracovali jednotlivci nebo malé skupiny programátorů. Až FlightGear je sdružil a obrátil stejným směrem. Dnes na projektu pracuje celá řada programátorů z celého světa.
FlightGear dnes zaplňuje mezeru v tomto odvětví a vznikl tak kvalitní a velmi univerzální program s otevřeným kódem a širokou uživatelskou základnou. Poslední verze má označení 0.9.2.
Stránky projektu jsou poměrně rozsáhlé a lze na nich najít spoustu zajímavých informací, haldu dokumentace a mnoho dat ke stažení. Můžete instalovat opět z balíčků (.deb, .rpm,Win32) nebo ze zdrojových kódů. Exituje také verze pro Macintosh, Irix a Solaris. Další částí, kterou musíte stáhnout, je základní datový balíček. Ten obsahuje základní textury, modely, data a konfigurační soubory.
Až to všechno podle instrukcí nainstalujete (instalace balíčků je v každé distribuci jiná), stačí hru spustit příkazem runfgfs. Ovládání není nijak triviální (neznám triviální letecký simulátor), a proto se vám bude hodit stránka, která popisuje ovládání letadla.
Většina funkcí se ovládá pomocí klávesnice. Samotný let je pak možno řídit klasicky pomocí joysticku, případně poměrně zajímavým způsobem, pomocí myši. Ta má celkem tři režimy. V prvním lze pomocí kurzoru ovládat řídící panel, ve druhém lze řídit samotné letadlo podobně jako joystickem a ve třetím režimu lze pomocí myši plynule měnit polohu kamery, která snímá letadlo zvenčí. Mezi režimy lze jednoduše přepínat pravým tlačítkem.
Až vás omrzí let se základním modelem letadla, začnete se rozhlížet po nějakých menu. Záhy však zjistíte, že jich hra moc neobsahuje a to, co potřebujete změnit (totiž letadlo) v nich rozhodně nenajdete. Všechna nastavení se provádí pomocí parametrů na příkazové řádce. Nemusíte se jich však obávat, není jich tolik a jsou poměrně jednoduché a přehledné.
V tuto chvílí bude asi zajímavá volba
runfgfs --show-aircraft
která vypíše všechny dostupné modely letadel. Ty můžeme zvolit například pomocí:
runfgfs --aircraft=c310
Modelů je na výběr opravdu dostatek, máte k dispozici celou paletu strojů od Cesny 172 přes B-52 až po Boeing 737. Každý z nich má nejen vlastní tvar a texturu, ale změní se také ovládací panel, zvuk letadla a hlavně jeho fyzikální model.
Podobně lze volit další funkce programu. Kompletní seznam parametrů i s popisem najdete v příručce.
Hra má velmi realistický fyzikální model, což poznáte velmi dobře například u zmiňované Cesny 172. Před FlightGear jsem „pilotoval“ několik bojových stíhaček (F-15, F-16), a proto jsem vůbec netušil, jak se taková Cesna chová a při prvním letu jsem okamžitě ztratil rychlost a zřítil se k zemi. Jak je vidět, dobrý fyzikální model má tedy i svá úskalí.
Mapy, které hra používá, lze rovněž dotáhnout z Internetu. Můžete tak získat mapy z celého světa. Ty poté volíte parametrem, například
--airport-id=LKPR
začínáte svůj let na Ruzyňském letišti.
Graficky je hra také na poměrně slušné úrovni, i když u tohoto typu her není grafická dokonalost na prvním místě. Pro slušný provoz je potřeba rozumný akcelerátor s podporou OpenGL. Na mojí osmistovce hra běží přibližne na 30 fps při rozlišení 800×600. Grafiku lze rovněž silně ovlivnit pomocí parametrů na příkazové řádce.
Co dodat? Jedná se o velmi slušný open source simulátor, který může směle konkurovat mnohým komerčním produktům. Enjoy!