Hlavní navigace

Quake2

8. 8. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Minule jsme si ukázali mírumilovnou závodní hru. Pro ty z vás, kteří mají raději potoky krve, si dnes povíme o opravdové herní klasice, kterou autoři portovali i na Linux.

Quake2 byl po velkém úspěchu MS Windows verze portován i pro Linux. Tvůrce hry, firma idSoftware, přetvořila engine, který si lze stáhnout z Internetu zdarma (.deb, .rpm, zdrojový kód). Datové soubory, které obsahují mapy, zvuky, videa, modely a další součásti, jsou na platformě nezávislé a je potřeba je zkopírovat z originálního CD Quake2. Pokud jej nemáte, můžete si v pohodě zahrát demo. K tomu jsou soubory také na stránkách idSoftu. Data je potřeba zkopírovat z CéDéčka z Install/Data/* do /usr/local/ga­mes/quake2 . CD pak již není potřeba. Protože se nejedná a žádnou novinku, dá se CD třeba na Amazonu pořídit za cenu kolem 200 Kč.

Quake2 je klasická 3D akce se spoustou zbraní, krve a mrtvol. Předem musím upozornit, že násilí je ve hře někdy až přehnaně mnoho, a hra proto není vhodná pro slabší povahy. V roli vojáka máte za úkol postupně projít všemi levely a zlikvidovat všechno, co se hýbe. Děj je poměrně nenáročný a pro zpestření hry dostáváte úkoly jako vypnout reaktor, který napájí základnu, vypnout obranný systém planety a podobně. Hru hrajete z pohledu postavy. Levely jsou poměrně rozsáhlé a rozmanité, je vidět, že si s nimi dali autoři hry záležet. Nepřátelé na vás vyskakují z různých nečekaných zákoutí a skrýší tak, že se někdy pořádně vyděsíte. Apropos nepřátelé. To je kapitolka sama pro sebe. Už v původní verzi pro Windows byla jejich inteligence často kritizována. Bohužel, problém se nevyhnul ani linuxové verzi. Nepřátelé občas zmateně pobíhají, když k nim přijdete blízko a poprvé vystřelíte, okamžitě se rozběhnou proti vám (i když jsou od vás třeba jenom metr) a o klasickém zasekávání u zdí ani nemluvě. Abychom je jenom nepomlouvali, hraje pro ně fakt, že jich existuje mnoho druhů a každý má úplně jiné vlastnosti. Někteří chodí, jiní jezdí, další dokonce létají. Rovněž jejich arzenál není malý a vyšší protivníci mají dokonce i více zbraní, mezi kterými dokáží celkem vhodně volit (nedokážete si představit ten pocit paniky, když se v naprostém tichu ozve někde vedle vás kovový zvuk tří dopadajících granátů a vy víte, že co nevidět explodují).

Obrázek 1

Abyste mohli příšerky vhodně likvidovat, máte k dispozici také solidní paletu zbraní, která se časem rozroste až na deset kousků. Na začátku disponujete malým světlicometem, který má ale na druhou stranu tu výhodu, že do něj máte neomezený počet nábojů. Pak jsou to brokovnice, samopal, minugun, raketomet, granátomet a další. Při hraní je dobré umět zvolit pro každou situaci tu správnou zbraň. Na vzdálenější cíle se například dobře hodí raketomet, který je ale zase na malé vzdálenosti nepoužitelný, protože exploze ohrozí i vás. Každopádně je ve hře velmi potřebná rychlost a přesnost.

Pro hraní tohoto druhu je proto ideálním ovládacím zařízením kombinace klávesnice+myš, kdy klávesnicí přepínáte zbraně a pochodujete a myší se rozhlížíte do stran a nahoru. Tento způsob vám může na začátku dělat potíže, hlavně rozhlížení se pomocí myši může být dost nepřehledné, ale nenechte se odradit. Pokud vytrváte, odměnou vám bude velmi rychlý a přesný pohyb. Ovládání lze kompletně předefinovat podle vašich požadavků a představ. Hlavně klávesy byste si měli přenastavit tak, abyste mohli poslepu a rychle měnit požadované funkce. Veškeré nastavení hry se provádí pohodlně přímo v menu ve hře, takže jej zvládne i začátečník.

Obrázek 2

Hra nemá přehnané nároky na hardware, údajně jí stačí Pentium na 120MHz (nezkoušel jsem). Na mojí osmistovce běhá v 800×600 a s podporou OpenGL velmi svižně, zpomalení není pozorovatelné ani při vyšším počtu nepřátel. Framerate se pohybuje mezi 30 a 40 snímky za sekundu. Přesto je graficky hra hodně povedená, světelné efekty jsou někdy až neskutečné. Když například vystřelíte světlici do chodby, která je zakončená místností, vidíte, jak světlo kopíruje stěny chodby a na konci se rozlije a osvětlí celý prostor. Budovy jsou také plné různých strojů, mechanismů a všechno se to hýbe, rachotí a vytváří velmi doborou amosféru. Abyste využili všechny grafické vychytávky, které vám engine nabízí, musíte mít 3D kartu podporující OpenGL a je potřeba podporu pro OpenGL zapnout (jinak vám hra pojede pomaleji a například bez vyhlazení textur, což vypadá … přinejmenším divně). V herním menu je sice k dispozici výběr rendereru, ale po každé změně, kterou jsem provedl, mi hra spadla se Segmentation fault. Proto jsem provedl nastavení z příkazové řádky, a to takto:

quake2 +set vid_ref gl

Poté se hra spustí s podporou OpenGL. Toto spuštění stačí provést jenom jednou, hra si nastavení zapamatuje a vše dál běží, jak má. Další parametry a důležité informace najdete v tomto howto.

Obrázek 3

Kvalitní obraz je potřeba doplnit kvalitním zvukem. Ani zde Quake nezaostává. Mnoho různých zvuků doprovází snad každý pohyb, prostorový zvuk navíc umocní atmosféru tím, že je slyšet, odkud přichází nepřítel. Hra umožňuje také spuštění audioCD z vaší mechaniky. Na originálním nosiči je proto připraveno několik vhodných skladeb. I když … takový Beethoven by ke Quakovi taky nemusel být nejhorší.

CS24_early

Obrázek 4

Jedná se o dynamickou a rychlou hru, určenou spíše otrlejším hráčům (no, dětem bych ji rozhodně neinstaloval), se kterou dokážete zabít nejedno deštivé odpoledne.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.