Ja sem taky jenom fotograf-amater, ale rekl bych, ze na rychlost ostreni, miru zasumeni, resp. celkovou kvalitu zobrazeni ma spise vliv objektiv. To bych resil jeste driv, nez telo (rozdil "zrcadlo" nebo "bez" nehraje velkou roli). A reknu na rovinu, ze ve vasem pripade to chce jiz neco lepsiho, nez F2.8.
Ja na podobne "in-door" foceni pouzivam vetsinou sigmu-art 50-100/1.8. Pred nekolika lety sem delal prime srovnani sigmy fix 105/1.4 s canonackym 100/2.8L, a ten rozdil byl propastnej (kupodivu, tehdy byla cena +/- stejna)...
"ma spise vliv objektiv"
Presne. A je treba rict, ze rozdil v kvalite objektivu pozna na prvni pohled i uplny laik. Jen holt zrovna tohle je ta nejnakladnejsi sranda. Na tele zas tak moc nesejde. Mel sem moznost videt vysledky z levnych fotaku s kvalitnim objektivem a rozdil byl proti drahemu profi systemu sotva rozpoznatelny (zalezi samo na podminkach porizovani obrazku, ty drazsi hracky si prevazne poradej lip s focenim za horsich podminek, ale za takovych amateri stejne nefoti).
ty drazsi hracky si prevazne poradej lip s focenim za horsich podminek, ale za takovych amateri stejne nefoti)
To bych až tak obecně netvrdil. Třeba v mém případě hlavní důvod, proč jsem po letech upgradoval na nové tělo, bylo právě to, že se starým v podstatě nešlo fotit lidi v interiéru (pokud to nebyla místnost s velkými okny za jasného dne). A nakonec i ta rychlost ostření (a další příjemné vychytávky jako sledování objektu nebo detekce očí) mi umožňuje dělat fotky, které jsem dřív musel oželet.
Pokud se člověk omezuje na specifické žánry, kde má buď dobré světelné podmínky nebo fotí statickou scénu, tak souhlasím, že tam na těle moc nezáleží. Ale určitě bych neřekl, že amatérský fotograf nic jiného nepotřebuje nebo nechce. Ostatně i autor článku je toho názorným příkladem.
Takže opravdu to může být tak, že světelnější objektiv má třebas při cloně 4 znatelně větší hloubku ostrosti, než méně světelný.
Pokud se bavíme o tom, co se označuje jako f/4, případně F/4 nebo F4, tak ne. Takové "clonové číslo" znamená, že průměr vstupní pupily je čtvrtina ohniskové vzdálenosti objektivu. Pokud budu mít dva takové objektivy se stejným clonovým číslem a budou stejné i další parametry (především vzdálenost zaostření a ohnisková vzdálenost), pak bude stejná i hloubka ostrosti. Nebo aspoň přibližně stejná, protože ta hodnota 4 nebývá vždycky úplně přesná - to jsou ale těžko odhadnutelné fluktuace na obě strany. Co se ale dá očekávat, je, že se bude nezanedbatelně lišit množství propouštěného světla, a tedy expozice, v závislosti na množství a tloušťce čoček a propustnosti jejich materiálu.
Pravdu byste mohl mít, pokud by se clonou myslelo to, co se někdy v angličtině označuje jako T-stops (na rozdíl od obvyklých F-stops), kde "clonové číslo" nevyjadřuje průměr vstupní pupily objektivu, ale množství propouštěného světla, přičemž se zohledňuje i optická propustnost celé soustavy čoček. To se pak ale obvykle označuje např. T/4 nebo T4 a ve fotografii se to téměř nepoužívá, je to obvyklé spíš u videotechniky.
To, co si popisoval bola blbost. Dva objektivy pri rovnakej clone(a samozrejme rovnakej vzdialenosti od foteneho objektu) budu mat rovnaku hlbku ostrosti.
Hlbka ostrosti a ostrost su dve totalne rozdielne vlastnosti objektivu.
Rovnako neplati, ze objektiv s mensim mnozstvom skla mavaju casto lepsiu kresbu. Ono ide o kvalitu toho skla a konstrukcie a nie o jeho mnzostvo.
Tie lepsie mavaju toho skla praveze viacej lebo nim vedia lepsie korigovat vady/nedokonalosti skla a tym padom produkovat ostrejsi/lepsi obraz na celej ploche.
Preto ten rozdiel v cene medzi lacnym a drahym objektivom. Potrebujes bud kvalitnejsie sklo alebo viacej skla.
Preto ten rozdiel v cene medzi lacnym a drahym objektivom. Potrebujes bud kvalitnejsie sklo alebo viacej skla.
Ono je toho víc. Dražší objektivy mají vyšší nároky na přesnost opracování a kontrukce (často je i kvalitnější sklo zároveň náročnější na opracování), kvalitnější a přesnější antireflexní vrstvy, konstrukce bývá bytelnější a obvykle se očekává i vyšší odolnost vůči počasí. Spíš bych se nedivil, kdyby se samotná cena skla jako materiálu tvořila jen malou část ceny objektivu.
rekl bych, ze na rychlost ostreni, miru zasumeni, resp. celkovou kvalitu zobrazeni ma spise vliv objektiv
Na rychlost ostření má velký vliv oboje, tady spíš platí, že rozhoduje "slabší článek". Celková kvalita obrazu je především záležitost objektivu, tady vesměs platí, že fotka se stejným objektivem bude vypadat víceméně stejně bez ohledu na tělo - pokud ji ovšem s horším tělem budu vůbec schopný udělat. Ale co se týká šumu, tam objektiv může pomoci jen světelností, zatímco rozdíly v tom, jak zvládá horší světelné podmínky tělo, mohou být mnohem větší. Konkrétně třeba fotky z Canonu R6 Mark II na ISO 12800 jsou na tom z hlediska šumu o něco lépe než fotky z Canonu 7D na ISO 1600 (a podobně je to s 25600 vs 3200).
A reknu na rovinu, ze ve vasem pripade to chce jiz neco lepsiho, nez F2.8.
Ty hodně světelné objektivy jsou ale trochu zrádné a nejde moc spoléhat na to, že mne světelný objektiv automaticky zachrání před šumem. Třeba při focení dětí na šachových turnajích mám zkušenost, že i při focení jednoho hráče na 50-70 mm je s f/2.8 hloubka ostrosti už dost malá a fotky s f/3.5 nebo f/4 většinou působí lépe. Když toho budu chtít mít v záběru víc, musím často jít přinejmenším na f/8, někdy i f/11, a pak už je úplně jedno, jestli mám objektiv se světelností f/2.8 nebo f/1.2.
Jiste, ja jen vychazim z toho, ze gymnastika se na rozdil od sachu foti spise z vetsi vzdalenosti (treba 10m). Pak mi relativne mala hloubka ostrosti spise vyhovuje, protoze zachytim ostre jenom sportovce.
Nemam v hlave kalkulator, ale pamatuju si, ze pri mem objektivu f1.8, ohnisku 100mm, vzdalenosti 10m a full-frame mam hloubku ostrosti ~1/10 (9.5-10.5m). To na jednu osobu staci. Kdyz fotim skupinu, pak jdu s ohniskem dolu (pri 50mm stoupne DoF na ~4/10 vzdalenosti, t.j. 8-12m).
Taky hodne vyuzivam pred-ostreni a pred-expozici. Skratka to chce hodne zkouseni, a uceni. Nastesti je to ted v dobe digitalu alespon levne...
Nemam v hlave kalkulator, ale pamatuju si, ze pri mem objektivu f1.8, ohnisku 100mm, vzdalenosti 10m a full-frame mam hloubku ostrosti ~1/10 (9.5-10.5m).
Tady vidím spíš problém v tom, že FF objektivy se světelností lepší než f/2.8 jsou téměř výhradně pevné ohniskové vzdálenosti. Nemám moc praktických zkušeností s halovými sporty (kdysi jsem zkusil fotit basket, ale s naprosto nevhodnou výbavou), ale s pevným sklem bych to toho asi nešel. Možnosti "zoomovat nohama" jsou tam obvykle hodně omezené a střídat objektivy podle toho, co chci zrovna fotit (v jaké vzdálenosti), taky asi není úplně ono. Takže bych nakonec asi radši zůstal u osvědčené 70-200 f/2.8, to je takový zlatý standard.
Existují ještě f2 zoom objektivy, ale cena je neskutečná. Atakující 100 000 Kč a je jich málo.
Máte pravdu v tom, že měnit pevné objektivy v hale při probíhajících závodech je vlastně nemožné. Takže můžete mít dvě těla a dvěma různými objektivy. Ale pak už se zase dostanete na cenu toho světelného zoom objektivu. A jako amatér to prostě nezaplatíte. A 70-200 mm f2,8 je dobrá volba. Existuje i možnost mít 35-150mm s f2 - f2,8.. I ten má rozumnou cenu.
100 000Kc je bezny vydaj profesionala. Amater vsak muze vahat. Taky kdyz kyvnete jako lama na vylet za focenim ptaku vysoko ve vetvich v destnem pralese a zjistite ze nemate uplne ten idealni objektiv. Pujcovne holt treba zapocitat do ceny vyletu. A nezapomenout pojistit.
Vymenu objektivu strasne nerad resim, protoze nemuzu menit za pochodu (vlhko/prach) a tak stridam dva fotaky.
Vymena objektivu je stejne zbytecne precenovana. Vetsinou amater skonci u 2-4 objektivu ktere pouziva. A na to mu ty dva fotaky staci.
Bohužel, musím to korigovat. Pokud fotím gymnastiku (tedy teamgym, abych byl přesný) a jsem na ploše (jakože jsem), vlezu se do 5 metrů, mnohdy i méně (pro přeskoky). A v tu chvíli je DoF dle kalkulačky nějakých 170 cm (f2,8 a 50 mm) tj. 4,3 - 6 m. S f1,8 mám jen 70 cm. Stejné parametry pro APS-C (f2,8 a 50 mm) dávaly 110 cm tj. od 4,5 a 5,6 m. A kapitolou samo pro sebe je pódiová skladba, kde je 10 cvičenek a na těch 5 v průměru se dostanu také, výjimečně 10 (prostor pro cvičení má 12x12 m). Takže tam mi f1,8 tolik nepomůže.
Ale chce to hodně zkoušet a učím se pořád. Mohu-li prozradit - přechod na nový fotoaparát se mi velmi osvědčil. Ale to až v dalších částech.
Snad všichni výrobci přechází na bezzrcadla a klasické zrcadlovky zmizí. Minimálně Nikon a Canon při tom mění i bajonet. Nevím zda k tomu dospěje i Pentax, nebo bude vůle vstoupit na tento trh. Uvažovat o skle pro starší zrcadlo je dost ošemetné, staré bajonety byli dlouho kompatibilní, ale s přechodem na bezzrcadla to někteří výrobci "dost rozbili". Osobně jsem na Nikon dost naprdnutý.
BTW: V optikách na bajonet F mám desítky tisíc a vím, že až budu nahrazovat (2 Nikony: 1× D5400 (vypreparovaný filtr pro astrofoto) a 1× D750), tak budu potřebovat i adaptér na bajonet Z, ale funguje na 100 %?? T-Mount přímo na "Z" mě bude trápit nejméně.
Jen ta cena za FTZ adaptér je třeba u "Foto Škoda" v ceně obyčejné optiky. Ale budiž. Mám zlost, ale ne dost velkou na to, abych vyměnil Nikon.
Na přechodnou dobu. Zatím mi šlo prodat co jsem nedobře vybral, nebo jsem ztratil využití a koupit jiné. Trochu se obávám, že až se rozhoupu, tak už budou F-mount objektivy neprodejné.
Souhlasím, tahle změna vůbec nebyla samoúčelná nebo vedená snahou "podojit" zákazníky. Kratší vzdálenost od bajonetu k senzoru umožňuje konstrukci objektivů, které by se "zrcadlovkovými" bajonety nejspíš vůbec nemohly existovat. Třeba u Canonu (kde znám nabídku nejlíp) mne napadá na jedné straně superlevný 16mm f/2.8 (samozřejmě nesnese srovnání se špičkovými skly, ale 16mm FF objektiv za takovou cenu dřív prostě neexistoval), na druhé 10-20 f/4 (ten naopak vůbec není levný, ale taky je to něco, co se dřív nikomu nepovedlo zkonstruovat).
Navíc je tu pořád i možnost s adaptérem za pár korun používat zrcadlovkové objektivy bez jakéhokoli dopadu na obrazovou kvalitu.
Bola by hlupost nezmenit bajonet/optiku, ked vdaka nepritomnosti zrkadla pred snimacom a ostriacich senzorov za zrkadlom moze teraz byt zadny clen objektivu podstatne blizsie k senzoru. Preto je aj FTZ adapter hlavne distancny clen, ktory povodne F-kove objektivy posunie do spravnej vzdialenosti. Ked je ale moznost mat objektiv blizsie a vdaka novemu bajonetu podstatne vacsiu sirku, otvara to nove moznosti pre zlepsenie kvality optiky. Vsetko co som kupil so Z bajonetom je lepsie ako F kove - f/2.8 14-24, 24-70, 70-200, 105MC. Na f/1.2 som sa zatial neodhodlal, ale 85 a 35 by som rad skusil.
Pokud máte peněz nazbyt, tak jo. Pokud vidíte rozlučku s vyššími desítkami tisíc (které budou v krátkém čase neprodejné), tak to není moc fajn pocit. Jako technik nemám problém pochopit.
Po přechodu si splním i jeden "sen" - Petzvala ( https://shop.lomography.com/eu/lenses/petzval ), což je pro mě srdcovka (i kvůli rodinným kořenům).
To je holt vždycky potřeba si rozmyslet podle konkrétní situace, jestli je nový objektiv o tolik lepší, aby mi stála výměna za to. A někdy je to rozhodování i v případě že "starší" verzi nemám. Když jsem si třeba pořizoval 70-200 f/2.8, tak Canon RF verze byla o něco opticky lepší (a také praktičtější), ale za necelou polovinu jeho ceny jsem mohl mít použitý Canon EF nebo nový Tamron. Takže nakonec vyhrál ten Tamron, přestože má EF bajonet a musím ho používat s adaptérem. (Je to ale jediný EF objektiv, který aktivně používám, takže na něm mám ten adaptér nasazený trvale a víceméně ho beru jako součást objektivu.)
Taky jsem naprdnutý na FTZ. To, že nefunguje s AF-D je dopředu známá věc, je to smutné, ale třeba časem vyjde konečně správný FTZ-D . je to sprosté, ale obchodně to dává smysl, takhle by si lidi nekupovali nový AF-S/Z objektivy. Ale problém jsou objektivy třetích značek, tam prostě hned je MF-only..
A hlavně, cena 3000-7290 za díru je poněku přemrštěná (neoriginální se dá pořídit za 500, ale bez elektroniky O.F.C.)
Ale zase, ceny F objektivů klesky "na amatérskou úroveň", kdy začínám být mlsný amatér
10. 3. 2025, 12:45 editováno autorem komentáře
Tohle je první článek ze série. V první části jsem se snažil vysvětlit, jakou sestavu jsem měl, proč (protože fotím gymnastiku) a kde nastal problém. Objektivy, které mám jsou všechny f2,8 a v obrazové kvalitě rozhodně není zásadní problém. Spíše je to v tom, že rychlý pohyb nezaostřím. Je rozdíl, když fotíte gymnastku při přeskoku, které je 12 let a pokud je té stejné 15 let. Je tam rychlostní rozdíl v provedení cviku. A začalo se mi dít to, že z 20 fotek bylo 12 neostrých. Zcela zjevně problém s tělem fotoaparátu.
Proto jsem si sedl a uvažoval, co vylepšit. V dalších částech to odhalím dále. Bude tam popsaná úvaha nad tělem a v další části pak i nad objektivem.
A samozřejmě ten rozdíl v komfortu pořízení fotky se starým a s "novým" starší generace, který jsem nakonec pořídil, je neskutečný. Ale to vše popíšu. Počkejte na další díly.
Taky jsem fotograf amatér a dlouhý roky jsem říkal, že důležitý je objektiv, jeho světelnost, na těle zas tak nezáleží. Pak jsem přešel na EOS R6 a otevřelo mi to oči, snažit se z archivního těla vytřískat rychlé ostření a nezašuměné fotky je marný boj.
Na tu R6 dám klidně něco s nic moc světelností a vyfotím ledňáčka v letu za západu slunce jednoduše proto, že nastavím ISO 20 tisíc, sledování oka zvířete a cvakám jednu fotku za druhou skvěle zaostřené, s minimem šumu, o chlup delší čas podrží v pohodě IBIS (fotit 1/10 z ruky žádný problém). Kamarádka fotí různé akce a události, měla starou zrcadlovku a se sebelepším objektivem za šera dojela na šum, protože ISO 1600 už bylo obtížně publikovatelné. Co ona použitelně nevyfotila se sebesvětelnějším objektivem, jde dohnat "hrubou silou".
K nevyhodam EVF pri foteni rychlych dejov urcite patri oneskorenie obrazu oproti skutocnosti, aspon pri starsich a nie najvyssich radach aparatov. Naopak pri dostatocnom rozpocte tento problem mizne spolu s rozhybanim pristroja zpohybom zrkadla a uzavierky a dokonca umoznuje fotenie bez prerusovania obrazu v hladaciku plus velmi vysoke rychlosti snimania.
Takže:
> Kompaktní přístroje se mohou snáze přehřívat, protože vzduch v nich nemusí proudit ideálně.
Tepelná kapacita vzduchu je malá a foťák je uzavřený. Takže tím to nebude. Ve skutečnosti měly některé bezzrcadlovky problémy s přehříváním proto, že na rozdíl od zrcadlovek i při kompozici musí vyčítat celý čip a zpracovávat obraz, takže dost počítají. U zmiňovaného nahrávání 4k videa bych tipoval, že samotný fakt zrcadlo/nezrcadlo bude mít marginální vliv.
> Uživatelé si ale stěžují, že v EVF vidí „rastr“ displeje a u starších přístrojů nemusí být úplně jemný.
Asi v roce 2016-7 jsem si půjčil na jedné akci na chvíli nějaké bezzrcadlo, nejspíš Olympus, a ten obraz v hledáčku byl fakt kostrbatý hnus, tak jsem si říkal, že asi zůstanu u zrcadla. Jenže pak jsem se (2019, tuším) podíval do hledáčku Nikon Z6 a to bylo jiné kafe, obraz prakticky k nerozeznání od toho zrcadlovkového. Takže tohle už není problém, pokud nechci koupit úplně muzejní kousek.
> Nemusíte tak nutně kontrolovat, jak vyfocený snímek vypadá, kompozici vidíte hned.
Kompozici vidím hned i v hledáčku zrcadlovky. Nemyslel autor expozici? Reálně to až tak užitečná vlastnost není, hodí se mi to prakticky jen když přejdu zevnitř ven a zapomenu přepnout z M na A režim. Pak hned vidím, že mám přeexponováno, už mi to pár fotek zachránilo.
Plus je samozřejmě nutné mít možnost tohle vypnout a zobrazovat expozici "normalizovaně", aby obaz byl tak akorát, například při dlouhých expozicích nebo použití blesku.
> U zrodu kategorie stála snaha nabídnout obrazovou kvalitu zrcadlovky, ale v menším těle.
No, nevím. Marketing sice vyzdvihoval jako velkou výhodu bezzrcadlovek že jsou menší, ale realita je trochu jinde. Tvrdě se na tom spálil management Nikonu, který tomu uvěřil a vyrobil Nikon 1 řadu. Reálně ale o tolik menší nebyly, zato nevýhody malého čipu (aby mohly být malé) se projevovaly naplno a řada tak byla dost propadák.
Ono nakonec tu velikost určuje z podstatné části ergonomie, takže moje Z6 není o moc menší, než moje záložní D750. Výrazný rozdíl je vlastně jen v "hloubce" těla bez gripu, ale v reálu má člověk na foťáku i objektiv, takže pokud nefotíte s palačinkou, je to celkem prašť jako uhoď.
Ve skutečnosti skutečnosti podstané výhody bezzrcadlovek souvisí spíš s ostřením:
- Ostřící senzor na čipu a tedy velmi redukované problémy s front / back focusem
- Je tmožné mít detekci očí, [mnohem lepší] sledování objektů, atp.
- Je možné mít focus peaking
- Zobrazení vyfocených fotek v hledáčku (hodí se na ostrém slunci)
- Případně zobrazení reálné expozice - viz výše.
26. 2. 2025, 07:42 editováno autorem komentáře
Ono ani není úplně žádoucí snažit se zrcadlovky nebo bezzrcadlovky nějak zásadně zmenšovat. Když jsem před lety přecházel z Canonu 400D na 7D, tak mi ani trochu nevadilo, že je 7D výrazně větší a těžší. Naopak, stačilo ji vzít do ruky a hned bylo jasné, že se mi díky tomu mnohem lépe drží (samozřejmě i díky materiálu povrchu) a i pocitově to bylo mnohem lepší.
Při přechodu na bezzrcadlovku jsem si spíš musel zvyknout, že místo ~900g těla a půlkilového objektivu to mám obráceně: tělo 650g a objektiv 900g. Ale aspoň mne to donutilo se víc soustředit na polohu levé ruky, aby pořádně podpírala objektiv zespodu. (A když jsem si pak pořídil i 70-200, tak to bylo zase úplně o něčem jiném.)
ano, i kompozici. OVF obvykle nemá 100% coverage jako fotografie/live-view.
navíc live view má další featuru: korekce geometrické korekce.
Další věc: zkuste s OVF se podívat do slunce. Na druhou stranu, mířit bezzrcadlovku (na min. clonu, na pár sekund) do slunce může zničit čip.
Pro natáčení videa je dobrý vyklopit displej = i přestože čip i mirrorless je asi 1cm za stěnou (IBIS stabilizace tam je). Naopak u zrcadlovek je čip těsně u hrany.
Problém přehrívá ní je srovnávání nesrovnatelného: staré zrcadlovky uměly dnešní feautury vůbec neuměly (kromě pár pozdních vyjímek z roku 2017-2020), 4K H264 při 100Mbps a starší fullhd kolem 50/25Mbps, obvykle kvůli pomalému čipu s cropem nebo skippingem,
ale mirrorless je jiná liga, umí perfektní video_ 4K oversample (6000×2700 → 3840·2160)
+ elektronická stabilizace (digitální maticová transformace) a bitrate 150-400Mbps u kodeku, případně h265. Ato nepočítám top modely, kde je u RAWu (nebo prores) bitrate 2GBPS
>>> Proto se odlišují u cfexpress karet zrna od plev, který dokáže více sekund(!) nahrávat 8K video než se ohřeje.
10. 3. 2025, 13:00 editováno autorem komentáře
Tez jsem na zacatku roku dospel do podobneho stavu. Mi prislo, ze muj stary fotak nejak malo ostre kresli, coz je pri mem veku a zhorsujicim se zraku zajimave a navic ze bych take uzil, kdyby umel ostrit rychleji.
Nepotreboval sem nic uspechat. Radil jsem se i s profesionalnim fotografem, ten mi rekl, ze bezzrcadlovek by se urcite nebal, samozrejme tech "lepsich". Podle informaci maji bezzrcadlovky prave rychleji ostrit a obecne maji ruzne techniky "sledovani objektu" atd.
Ja sem canonovy, takze sem se snazil zorientovat v jejich aktualni nabidce, coz je docela peklo. Take jsem nechtel za fotak dat majlant, ale momentalne se nabizi bud koupit pouzitou dobrou zrcadlovku nebo novou bezzrcadlovku, protoze lepsi bezzrcadlovky sem v inzerci nenasel (netravil sem tim hodiny a ani sem nechtel kupovat nekde ze zahranici).
Byl sem se divat v obchode na ruzne modely Canonu a bohuzel mi ty za rozumny peniz prisly casto takove "hrackove" svym zpracovanim. Sem zvykly tahat fotak cely den na krku na vylety v rozlicnem terenu a pocasi.
Takze jsem skoncil u Canonu R6 Mark II, na kterem mam zatim pres redukci objektivy z me stare D60. Coz ale neumoznuje plne vyuzit R6, takze musim resit jeste objektiv, snad neco z druhe ruky bude. A popruh sem si dal taky z D60, protoze je sirsi ;-)
Co jeste resim se zmenou fotaku je to, ze sem leta pouzival Lightroom 5, ten ale neumi novy format CR3. Zkousel sem darkroom a rawtherapee, ale zatim jsem se v tom temer vubec nezorientoval. Na me je to hooodne jine, nez LR. Nemate typ na neco podobneho LR? Asi si budu muset najit nejake navody, jak s darkroom nebo tim druhym zachazet. Zatim to resim prevodem CR3 do DNG, ktere stary LR umi.
Ad přístroj - nechci úplně prozrazovat. Ale nakonec jsem pořídil starší generaci jedné velmi oblíbené bezzrcadlovky, nový kus. A mám 5 let záruky. Parametrově a výkonově mi naprosto vyhvouje. O tom budu psát v dalších dílech. A tím, že je to starší generace, má velmi příjemnou cenu, ideální pro amatéra jako já, ale přitom funkce srovnatelné s konkurencí i s poslední generací téhož fotoaparátu.
Ad software - pokud používáte Lightroom, jedete na Windows. Pak můžete zkusit Capture One, Affinity Photo nebo Luminar Neo. Jsou to obstojné komerční náhrady Lightroomu. Všechny 3 programy mají spoustu uživatelů, kteří si je chválí. Asi nejčastěji je doporučován Capture One, zkuste hledat recenze. Ceny v řádu jednotek tisíc za doživotní licenci...
Občas se objevují všechny tyhle programy v nabídce serveru HumbleBundle za zlomek ceny. Nelze předvídat, ale určitě se něco z nich zase objeví.
Pokud máte Linux, máte k dispozici spíše jen RawTherapee a Darktable. A víc asi nic použitelného.
Jako pardon, ale pokud někdo používá Lightroom, nemusí jet nutně na Win, může jet i na Applu ;-). C1 je super (používám, přešel jsem před léty z Lightroomu), ale nevím o tom, že by se dala pořídit jednorázová licence za pár tisíc - pokud vím, tak stojí několik tisíc ročně (alespoň mně teda). Affinity Photo za ty prachy taky úplně super (jak Win, tak Apple) - jednorázově.
Ad C1:
Mrkněte na https://www.captureone.com/en/pricing/capture-one-pro
Pro verze za 349 Eur : "The current version to keep forever"
Za Win se omlouvám, mělo to být spíše pokud nepoužíváte jen Linux....
Nikdy jsem nepochopil tu fetiš nad zrcadlovkami. Bezzrcadlovky tu nejsou 6 let, třeba Sony svá Áčka má už dost dlouho (pokud budeme trvat na full-frame). A už u prvních verzí šlo o lepší foťáky než většina zrcadlovek. Jen "tradiční" fotosvět se dál zuby nehty držel zrcadel, protože hledáček. Přijde mi zvláštní úvaha pro amatérské focení uvažovat nad full-framem. To už není amatérské focení, to je dost drahé hobby. Nejdražší bude vždy světelný a rychlý objektiv, nezávisle na těle. Nevím, jak jsou takové u FF sehnatelné z druhé ruky. Vždy, když jsem hodil oko na cenu nových, přešla mě chuť nad FF pro svou potřebu jen uvažovat. Mám 7 let Panasonic G9, má obrovský jemný a rychlý hledáček, mraky tlačítek s nekonečnou možností konfigurace, 2 karty, rychlé sériové snímání, mechanickou stabilizaci a umí 4K60 nebo 4K30 v 10bit. Světelné objektivy s F1,4-1,8 se dají bazarové sehnat za pár tisíc. Leica 12-60 F2,8-4 a 25 F1,4 mě dohromady stály 20 tisíc, tělo před lety zánovní na Alze 24 tisíc. Přechod na FF se stejnými (pokud by se zadařilo i mírně lepšími) parametry by mě stál minimálně 2x, spíš ale 3x tolik.
> A už u prvních verzí šlo o lepší foťáky než většina zrcadlovek.
Dovoím si nesouhlasit. Dlouho měly bezzrcadlovky pomalejší ostření, tragickou výdrž na baterii a nepříjemně pixelovatý hledáček. Zlomilo se to až kolem let 2018 / 2019. A v ten okamžik na ně začali hromadně přecházet i "tradiční" fotografové - nedrželi se zrcadlovak z konzervatismu, ale prostě volili lepší variantu.
Jinak ano, focení je drahý koníček - jako prakticky každý jiný :-)
Samozřejmě, FF bude o něco dražší, ale možná ne až o tolik - nezapomínáte při tom porovnávání parametrů přepočítávat i světelnost? Na to totiž propagátoři menších čipů rádi "zapomínají".
Zrcadlovky jsou mnohem vice mechanicke pristroje nez bezzrcadlovky. To prinasi naklady, kdyz je vyrobce nucen dodat nejakou slusnou dobu pouzitelnosti.
Vyhody bezzrcadlovek, ktere jsem nashromazdil po 7 letech se Sony radou A7:
* hledacek je viditelny i na primem slunci (muzu ukazat nahled fotografovanemu primo na miste)
* moznost zobrazit WYSWIG expozice (pri scene, kdy expozimetr muze byt zmateny)
* mnohem presnejsi a rychlejsi ostreni diky ostredni "na cipu"
* "ML" ostrici rezimy s trackovanim objektu (lidske/zvireci oko, ptak na obloze, jedouci auto, atd.)
* obecne plossi telo oproti srovnatelnym zrcadlovkam (zrcadlovka potrebuje prostor pro sklapeni zrcatka)
* nekolikastupnovy focus peaking (kontrola nebo nutnost pro praci s manualnimi objektivy s vysokou svetelnosti - f/1.4 a mene)
* "zebra" pro kontrolu prepalu (opet vyhodne ve slozitych expozicnich podminkach)
* elektronicky hledacek casto "vidi" i situacich jako je v sero/stmivani
* diky kratke registracni vzdalenosti bajonet-senzor zrucena kompatibilita s mnoha existujicimi i historickymi systemy (experimentovat se skalou Canon/Nikon/Minolta/Pentax/Leica/Zeiss/Voigtlander sklel neni problem)
* pomucka kontroly srovanenho horizontu/svislic
* bezhlucna elektronicka zaverka (pro pripady kdy mechanicke zvuky rusi)
* snazsi cisteni od prachu (kdo sam dukladne cistil cely mirror box, tak vi)
Casto uvadene nevyhody jako nizka vydrz baterie, zpozdeni vykreslovani v hledacku, male rozliseni hledacku, atp. se tykaji skoro vyhradne pionyrskych casu pristroju uvedenych pred 10 a vice lety.
Co se tyce cen pro hobby pouziti, tak jednoznacne doporucuji vyuzivat sluzeb bazaru - hobby nevyzaduje mit to nejnovejsi. To plati jak pro tela, tak skla. Lepsi bazary nabizi zaruku na vyzkouseni jako samozrejmost.
Přesně ke stejným závěrům jsem dospěl i já, v dalších částech to zdůvodním a rozepíšu se. Prostě rozdíl zrcadlovka vs bezzrcadlovka (byť starší generace) je pro mé potřeby focení gymnastiky neskutečný. osobně tam cítím jeden zásadní zlom - rok 2018/2019 spojený s konkrétním modelem fotoaparátu. Ten přesvědčil masy fotografů zkusit bezzrcadlovku a zůstat u ní.
APS-C versus FF... Kdo nezkusil, nechápe. Ano, FF je dražší, klade větší nároky na objektivy, ale tam, kde jsem APS-C ani nevytahoval, tam s FF nemám problém.
Při přechodu na FF jsem dělal různé pokusy. Zásadní je dobrý objektiv, aby se využil potenciál FF. Ale neplatí, že objektiv pro FF na APS-C těle povede ke stejně dobrému výsledku. Je i propastný rozdíl mezi objektivem pro APS-C a FF, byť mají papírově stejné parametry - se podívej na ceny...
Z mého pohledu byl přechod na FF krokem vpřed. APS-C mne limitovalo víc než jsem si myslel a když jsem vybíral nové tělo, tak jsem sáhl po bazarovém FF. Ano, znamenalo to zahodit stávající objektivy, protože novému tělu nestačily - měl jsem jich i pár pro analogová těla, ale na FF nebyl výsledek dle očekávání.
Pokud ti ale fotky z APS-C stačí a nevidíš rozdíl, tak jen pro tebe dobře.
V jakém smyslu klade větší nároky na objektivy u ff ? Naopak třeba pro m/4/3, je potřeba, aby takový objektivy vykreslil se stejným MTF při dvojnásobné rozlišení (lpm), protože pixely jsou čvrtinové (pro jednoduchost 24MP fullframe, 20 m4/3)
Už jenom například u APS C : 40MP Fujifilm, nevím kolik (XT4?) opravdu jen pár objektivů dokáže dodat ostrý obraz na takový to hustý snímač
https://www.fujirumors.com/list-of-fujinon-xf-lenses-that-get-maximum-benefit-from-fujifilm-x-h2-and-x-t5-with-40-megapixel-resolution/
https://www.digitalcameraworld.com/news/20-lenses-that-resolve-all-402mp-from-the-fujifilm-x-h2
Bezzrcadlovky jsou s námi už někdy od roku 2004, tedy skoro 20 let. Troufám si ale tvrdit, že první velkou díru do světa udělalo Sony se svou zrcadlovkou z řady A7, ale nebyla to hned ta první generace. O tom ale až později v sérii.
A co jsem pořídil a za jakou cenu se také dozvíte. A souhlasím s tím, že nové a nejposlednější generace FF bezzrcadlovek jsou pro amatéra drahé "stroje". Jenže existují i starší generace fotoaparátů, které pořád mají co říci. Stačí jen projít parametry. A z podstaty věci je cena "libová" a vlastně i "lidová". Vím, pořád jsme v řádu desetitisíců, ale v zásadě to není tak drahé, pokud víte, co chcete. A rozdíl mezi APS-C parametricky identickým strojem a FF není v ceně zase tak propastný.
P.S. : Ve výsledku jsem se s novou FF bezzrcadlovkou a novým f2,8 objektivem dostal přesně na ty peníze, které zmiňujete. Kdybych šel do bazaru, šetřil bych ještě více. Ale 5 let záruky bylo velké lákadlo.
Vždycky bude hodně záležet co kdo fotí a podle toho se rozhodovat.
U zrcadlovek jsem dost bojoval se zaostřením "na plnou díru", dokonce jsem kvůli tomu pořídil i bazarový model s "mikro focus adjustmentem".
Nic platné.
Pak jsem koupil R10 od Canon s adaptérem na EFkové objektivy a s tím novým tělem jsem v podstatě získal i "nové objektivy", protože ostrost snímků je najednou úplně jinde.
Plus ostření na oči je pr ty, co fotí lidi k nezaplacení.
Příjemný je i náhled snímku přímo v hledáčku hned po vyfocení.
Občas se totiž stane, že třeba neodpálí blesky a v průběhu sklápění zrcadla jsem si toho u zrcadlovky často ani nevšimnul.
Prostě vidět hned po vyfocení bez oddalování aparátu od oka, jak ta fotka zhruba vypadá, byť jen na okamžik, je hodně fajn.
Podobný problém jsem řešil před dvěma lety, kdy jsem cítil, že Canon 7D je sice i po jedenácti letech pořád skvělý foťák, ale že už mne v některých ohledech příliš omezuje (hlavně kvůli šumu při focení v neideálních podmínkách).
A už tehdy stačil krátký průzkum situace na trhu, abych pochopil, že o nové zrcadlovce nemá vůbec smysl uvažovat. Někteří výrobci už je nevyráběli vůbec, dva největší sice prezentovali stanovisko Dokud je budou zákazníci kupovat, budeme je vyrábět.
, ale jednak k tomu začínali nenápadně dodávat ale nové modely moc nečekejte
, jednak i spektrum nově vyráběných objektivů pro zrcadlovky se začínalo viditelně zužovat. Takže to pro mne bylo jasný signál, že pokud chci nové tělo s perspektivou na dalších deset let a rozumnou šanci na kompatibilitu objektivů a příslušenství ještě dál do budoucnosti (zároveň jsem přecházel z APS-C na FF), zrcadlovka asi nebude ta správná volba.
Pokud můžu posoudit, jediná změna za ty dva roky je, že vývoj dál pokračuje naznačeným směrem, takže dnes už bych otázku volby zrcadlovky nebo bezzrcadlovky s klidným svědomím označil za bezpředmětnou. Jediná situace, kdy dnes má smysl koupit zrcadlovku, je IMHO koupě použité zrcadlovky a objektivů (ty ceny jsou často dost zajímavé) s perspektivou, že mi přinejmenším nějakých pět let vydrží a pak se rozhodnu, co dál.
Ještě přidám pár praktických zkušeností s těmi hlavními rozdíly mezi zrcadlovkou a bez zrcadlovkou po dvou letech s Canon R6 Mark II (tj. ne zrovna "lidový" model, ale zase ne úplně high end - i když třeba pro reportážní focení ho často spokojeně používají i profíci, kteří se na cenu moc ohlížet nemusejí).
Spotřeba a výdrž baterie: spotřeba je pořád vyšší. V teoretických testech ne až tak moc, ale v praxi je potřeba si zvyknout, že na rozdíl od zrcadlovky nelze výdrž měřit na počet snímků. U 7D jsem prostě věděl, že při obvyklém způsobu používání a intenzivnějším focení mi plně nabitá baterie vydrží na určitý počet snímků. S R6 se to takhle brát nedá. Když budu fotit "normálně", bez dlouhého ostření a sledování, tak mi baterie vydrží tak dvě třetiny toho počtu snímků, na který jsem byl zvyklý ze 7D (ale je to baterie s o něco větší kapacitou). Když ale budu ve větší míře používat servo, sledování objektu a případně i detekci objektu a očí a místo "kropení" naslepo budu na vhodný moment čekat, tak těch fotek udělám daleko méně. V praxi se mi ale ještě nestalo, že bych se dvěma LP-E6NH a jednou starší LP-E6 (pojistka pro případ nouze) nevystačil. V praxi totiž většinou těch snímků stačí méně: tam, kde jsem se 7D u náročnějších scén s pohybujícími se lidmi udělal 5-6 snímků a doufal, že jeden nebo dva budou zaostřené přesně tak, jak jsem chtěl, s R6 udělám dva a téměř vždy jsou přesně zaostřené oba.
EVF: taky jsem se ho trochu bál, ale zbytečně. Zpoždění nebo trhavé pohyby jsem nezaznamenal (a to většinou ani nepřepínám z defaultních 60 FPS na jemnějších 120 FPS). Obraz vypadá dostatečně věrně, aby mne to nerušilo, a simulace expozice se občas docela hodí, zejména v horších světelných podmínkách. A možnost zobrazit si v hledáčku "vodováhu" (tu mám zapnutou skoro pořád) nebo histogram není vůbec k zahození. K rastru můžu říct jen tolik, že hledáček má u mne větší rozlišení než displej, takže ho používám i k prohlížení snímků. Zadní displej mám tak většinu času schovaný a vyklápím ho obvykle jen při focení ze stativu, nad hlavou nebo od země a nebo při "stealth" focení.
Elektronická závěrka: nefotím až tak extrémní scény, abych narazil na problémy, které přináší, ale spíš ze zvyku používám mechanickou. Elektronická se ale hodí třeba při focení ze stativu, delších sériích (experimenty s noční oblohou) a nebo tam, kde nechci rušit "cvakáním". Ve velmi tichém prostředí se občas hodí, když nejhlasitější zvuk, který foťák vydává, je ostření a zavírání a otvírání clony.
A pak jsou rozdíly, které jsem si předem sice uvědomoval, ale netušil jsem, jak moc člověku zpříjemní život. To je především ostření, v porovnání se zrcadlovkou je to obrovský kvalitativní skok. (Nepočítám-li high end modely zrcadlovek, které ale často měly na ostření samostatný senzor.) Nemusím řešit ostřící body, ty jsou v podstatě přes celý záběr. Nemusím řešit frontfocus/backfocus; ten se dá se rozumně eliminovat i u zrcadlovky, ale znamená to buď spoustu práce (pokud to foťák umožňuje) nebo zaplatit servisu; u bezzrcadlovky prostě není. Ale hlavně pokročilé funkce jako spolehlivější servo, sledování objektu, detekce objektu a detekce očí. Spousta "borců" teď začne vysvětlovat, že jsou to jen berličky pro špatné fotografy, kteří neumějí ostřit, ale i profesionálové přiznávají, jak jim tyhle funkce při reportážním focení (o sportu nemluvě) výrazně zvýšily procento dobře zaostřených fotografií.
Perlička: viděl jsem video od profesionála, který se živí studiovou portrétní fotografií, který vysvětloval, proč přešel ze zrcadlovky (Canon 5D Mark IV) na bezzrcadlovku (Canon EOS R), přestože ho od toho všichni odrazovali, že je to mnohem nižší model a že dělá chybu. Paradoxně si nejvíc pochvaloval právě ostření se sledováním objektu a detekcí oka. Důvod byl, že při velmi malých hloubkách ostrosti, které používá, stačilo, aby se modelka pohla o 2-3 centimetry, a snímek byl špatně zaostřený. S ostřením na oko a sledováním se mu to téměř nestane. Navíc tvrdil, že dřív vlastně při focení ani neřešil kompozici, ta byla totiž daná polohou ostřícího bodu, který bylo potřeba zaměřit na oko, takže kompozice fotky se řešila až ořezem v postprocesu. Teď si může kompozici připravit už při focení tak, jak mu vyhovuje, a nemusí se omezovat tím, kde má ostřící body.
> Elektronická závěrka: nefotím až tak extrémní scény, abych narazil na problémy...
Nemusíš fotit extrémní scény, stačí místnost osvětlená úsporkama, třeba obřadní síň... ;-) Protože ty úsporky blikají, dělá to na fotce s elektronickou závěrkou pruhy (na Z6).
> Spousta "borců" teď začne vysvětlovat, že jsou to jen berličky pro špatné fotografy, kteří neumějí ostřit, ...
Možná to berlička je. Ale podstatné je, že pozornost, kterou díky tomu nemusím věnovat ostření, mohu věnovat kompozici, výběru správného momentu, světlu, případně u aranžovaného focení detailům modelky, atp., takže to zlepšuje fotky nejen menším odpadem kvůli špatnému zaostření.
Možná to berlička je. Ale podstatné je, že pozornost, kterou díky tomu nemusím věnovat ostření, mohu věnovat kompozici, výběru správného momentu, světlu, případně u aranžovaného focení detailům modelky, atp., takže to zlepšuje fotky nejen menším odpadem kvůli špatnému zaostření.
Přesně tak. Pokud někoho baví ostřit ptáky v letu bez technických berliček, je to jeho volba a já mu ji vymlouvat nebudu. Mne to až tak nenaplňuje a radši si pak doma budu vybírat z dobře zaostřených snímků ten nejlepší, než abych musel řešit, že z osmi snímků nějaké scény je podle představ zaostřený jeden a tam zrovna dotyčný zavřel oči nebo udělal podivnou grimasu.
Profesionálové to mají jednodušší. Když někdo mrzne dvě hodiny na svahu a čeká, až kolem něj projede Ester Ledecká, což trvá asi tak sekundu, možná dvě, a on prostě musí během té chvilky vytěžit aspoň jednu použitelnou fotku, tak jde veškerá hrdost stranou a fotograf ochotně použije všechny technické berličky, které má k dispozici, ať už je to detekce a sledování objektu nebo superrychlé sériové snímání. Hrdosti se nenají. :-)
"To je nějaké divné. Pokud vím, tak všichni profíci fotí jen a pouze na manuální mód. Od čeho ho na foťáku mají? Ostatní jsou jen pro neumětely...."
I s tímhle jsem se setkal. Ono opravdu stačí vzít toho, kdo vám říká tyhle věci, na teamgymové závody. A nechat jej něco nafotit. Rozhodně to není tak jednoduché, jak by si mohl někdo myslet. A uniká tam jeden parametr - amatérský fotograf prostě nemá velký rozpočet a řeší dilemata, které profíkovi vůbec ani nepřijdou na mysl. Jasně, přesně vím, co bych chtěl a na co bych to chtěl (a nemusí to být nutně to nejlepší dostupné), ale pohled na rodinný rozpočet vás vrátí na zem.
Můj osobní "průšvih" je to, že rozhodně nefotím rodinku na výletě, ale dynamický sport. Jasně není to jen klubová úroveň, bavíme se o mistrovských republikových závodech, ale ve sportu, který rozhodně není masový. Takže takových amatérů točících se kolem organizování závodů je v tomto spoustu plno. Obvykle maminky či tatínkové dětí, které v oddílech cvičí.
Takže se sice můžu označit za amatéra (ve smyslu neživí mne to), ale díky povaze toho focení musím být poměrně zručný a pohotový. A mám techniku, která je levnější, ale je nutno najít kompromis mezi levným a hůře použitelným, běžně drahým a dobře použitelným a hodně drahým, ale nejlépe vzdroujícím podmínkám, ve kterém fotky vznikají.
"To je nějaké divné. Pokud vím, tak všichni profíci fotí jen a pouze na manuální mód. Od čeho ho na foťáku mají? Ostatní jsou jen pro neumětely...." I s tímhle jsem se setkal.
Lidé mají občas romantické představy, které se s dnešní komerční praxí dost míjejí.
Takže se sice můžu označit za amatéra (ve smyslu neživí mne to), ale díky povaze toho focení musím být poměrně zručný a pohotový. A mám techniku, která je levnější, ale je nutno najít kompromis mezi levným a hůře použitelným, běžně drahým a dobře použitelným a hodně drahým, ale nejlépe vzdroujícím podmínkám, ve kterém fotky vznikají.
Většina koníčků dokáže být dost finančně náročných, pokud to člověka chytne a chce "to dělat pořádně". Vzhledem k tomu, že kromě focení mne baví i amatérská astronomie, to vím až moc dobře. :-) Focení akčních sportů holt patří k těm oblastem, kde je určitá minimální úroveň techniky nutná k dosažení aspoň trochu použitelného výsledku.
Na jednu stranu je skvělé, že v mnoha oborech mají dnes i amatéři přístup k technice, která je mnohem dál, než ta, kterou měli před 20-30 lety k dispozici profesionálové. Na druhou stranu je občas obtížné takovému pokušení odolat.
Vam u rychleho pohyboveho s rychle dynamicky menicimi se podminkami take radi "odbornici" o foceni s manualem? Takovi ti co foti osoby ktere si dokazi postavit s perfektnim nasvicenim v klimatizovanem atelieru? Nebo krajinky kde muzete behem "golden hour" tunit 20 minut fotak naprosto v klidu?
Ja zas fotim ruzna zvirata v prirozenem prostredi. Asi si dokazete predstavit jak clovek zabahneny po kterem leze kdejaky clenovec fakt ceka az se mu zvire dle jeho instrukci postavi, udela nejakou cinnost, postavi se do svetla a setrva tam. A mezitim si v pohode muzu fotak a kompozici poladit ze :-))) . Uzovko tu hlavicku trochu pootocte taak a nesvinujte se do obranneho postaveni! Nevypadate prirozene. Pan gepard jiste postoji s koristi nebo se zacne rvat se sokem jen tak na oko aby to vypadalo.
Diky automatice jsem udelal uz tolik krasnych snimku co bych v manualnim modu zkazil. Komentare "odborniku" kteri nikdy v dane situaci nebyli mam nejradeji.
27. 2. 2025, 11:03 editováno autorem komentáře
Toto jsou problémy, které ale nepotká každý amatérský fotograf. Běžný seťák má světelnost 3 až 4.5, výjimečné je 2.8. Tam je hloubka ostrosti vždy dostatečně veliká. I u objektivu s 1.8 je to dost, aby pár cm nehrálo významnou roli.
Osobně na hloubku ostrosti narážím pří makrofotce. Tam je natolik malá, že i běžné chvění rukou nebo otřes při zmáčknutí spouště ji dost posune. Zaclonit zase znamená jiné problémy/zhoršení kvality, přitom té hloubce ostrosti významně nepřidá...
No a k té 50D si koupíte levný 50/1.8 , když přece nechceme investovat.
A zjistíte, že na tu clonu 1.8 ani fotit nemůžete, protože ačkoliv ta 50D má korekci fokusu, stejně budete mít většinu fotek při této cloně neostrou.
Sám jsem kvůli tomu jednu takovou v bazaru jako záložní pořídil a pak usoudil, že ten můj objektiv je asi nějaký šmejd. Taky co za ty necelé tři tisíce chtít, že.
A pak jsem ten samý objektiv nasadil na R10 a čuměl jak puk.
Vše zaostřené tam, kde je třeba.
Nemusím přemýšlet jako dřív, jestli bod, kam jsem zaostřil čidlem, se při pootočení aparátu do správné kompozice neposune vpřed nebo vzad, atd.
Prostě zakomponuji a jen zkontroluji, jestli to chytilo oko a je hotovo.
Canon dělal (dělá?) výborný objektiv 50/1.4 - první jsem si pořídil s EOS D350 (ještě ho mám schovanej
). Když zacloníte na 2.0, je hloubka ostrosti lepší, než u toho 1.8 plasťáku.
Nevýhodou je, že je to sakra citlivé na zacházení, takže se po čase prostě zadře ostření. (Pročež už mám asi čtvrtý kus.) Ale zase se můžete svobodně přetahovat s automatikou o zaostření (tedy ručně jemně doladit
), což se u portrétů může hodit.
Co je slušně fotit?
Ano dá se bez zrcadla. Ale co chcete řešit když stejně většina lidí neumí technicky dobře fotit. A horory plná karta obrázků z dovolené stylu maminka balí , maminka před autobusem, maminka se zmrzlinou necvakáno na automat stále mezi lidmi převládají.
Znám i opak, fóra plná "ladičů pian". Snažících a ostatní poučující o technicky dokonalé fotce. Bohužel stejně jako Franta s manželkou na dovolené, často obsahově repetitivní, jen mdlé, či až vulgárně fotka o.....
Znám i reportážní fotografie pořízené vyloženě jak špatným železem tak i nedokonalé jinak. Přesto jsou známé a ceněné.
Tak si to vztáhni na nářadí...
Třeba šroubovák... Ono se to nezdá, ale dobrý šroubovák je základ pohodlné a efektivní práce. Ano, ten šroubek nakonec povolím/utáhnu i s mizerným, ale bude mne to stát nemalé úsilí.
Nebo naopak, pokud jsem levej, tak mi dobrý šroubovák nepomůže ten šroubek vyšroubovat, pokud se snažím na opačnou stranu.
Schopnému fotografovi dobrý foťák pomůže snáze dosáhnout svého cíle, ale zvládne to i s mizerným foťákem, protože ho umí používat. Ale mizernému fotografovi dobrý foťák nabídne jen pocit.
Ale to není vůbec o zrcadlech.
26. 2. 2025, 11:36 editováno autorem komentáře
Ta škála ale není dvouhodnotová, nejsou jen superschopní a naprosto mizerní fotografové. V praxi je tu i celé spektrum mezi těmi extrémy. A pro většinu z toho spektra bude zřetelný praktický rozdíl nejen mezi tím, jak se jim bude fotit dobrým a špatným foťákem, ale i v tom, co budou schopni vůbec vyfotit. U některých žánrů v tom bude rozdíl i u těch nejschopnějších fotografů - a zrovna akční sporty jsou typickým příkladem.
Chcete-li pokračovat v příměru s nářadím, tak i já, téměř naprostý neumětel, zatraceně poznám rozdíl mezi vrtákem do zdi za 150 Kč a vrtákem ze sady, kde jich za těch 150 Kč dostanu deset. A když budu vrtat do betonového panelu, tak i rozdíl mezi tím, když si na to vezmu vrtací kladivo od Makity a když použiju běžnou příklepovou vrtačku.
Uměleckou hodnotu bych to toho raději nezatahoval vůbec. Jednak je její hodnocení značně subjektivní, jednak to pro většinu fotografů není ani cílem, ale hlavně schopnost udělat umělecky hodnotnou fotku moc nesouvisí s technickými dovednostmi jako je schopnost ostřit na pohybující se objekty bez moderních vychytávek.
Dobře, tak tedy extrém: když sebelepší řemeslník dostane do ruky bezpříklepovou vrtačku a vrták do cihly, tak s tím díru do betonu nevyvrtá. Stejně tak je fajn, když někdo dělá klasickým velkoformátem krásné krajinky nebo architekturu, ale ať to s ním bude umět sebelíp, na basketu nebo hokeji toho moc nevyfotí. Dobrý fotograf jistě zvládne nafotit zajímavé street fotky i levným kompaktem, zvlášť pokud má s tím žánrem zkušenosti; ale ani špičkový sportovní fotograf s ním nebude schopen fotit na fotbale nebo atletických závodech. Některé žánry jsou prostě na techniku náročné a bez odpovídajícího přístroje s tím ani sebelepší fotograf nic nezmůže.
Po rozměření začínám vrtáním, čištěním a chemickou kotvou (zdi/beton). Teprve poté přijde na řadu hmoždinka/kotva a kladivo.
Jinými slovy ne, bez vrtání u kterého to začalo, nepochodíte a potom je otázkou, zda to udělat dobře, nebo to nějak "zfušovat". Reaguji na skutečnost, že pouhá rána kladivem nestačí, to je až finální část.
Zrovna u stupňových klínků v plastové hmoždince je otvor docela zásadní, protože roztažnost, tedy síla ukotvení není nic extra.
Existuji i primo srouby do mekkych materialu, ktere se zatloukaji. Dokonce existuji modely, co ani nemaji ani drazku, do ktere ten sroubovak strcite. Neobhajuji tenhle postup, jen konstatuji jejich existenci. A samozrejme jejich existenci napomaha samotny fakt, ze lidi se snazi veci hlavne rychle odbyt... nikoliv je udelat poradne (protoze to je pracnejsi).
Zatahoval bych tam "uměleckou" hodnotu.
Bohužel "umění" pro mnohé je aby bylo ostré, to co být má. Aby to mělo barvy jaké má. Aby tam byla nějaká kompozice. A nebylo to jako Where's Wally?
Fotografie bez nějaké roviny umění má nějakou informační\obsahovou hodnostu. A forma jak jí dosáhnou není jen o železe a "technicky dokonalé" fotce.
Přesně to dnes se často hází na postprocesing a Ai.
Extrém bude vždy extrémem. Otázka jestli by měl být tak špatný ten průměr?.....
No nekdo, kdo ma PENMTAX by asi nemel mluvit o technice to predevsim ;-)
Z levnych znacek se celkem vysvihl PANASONIC - po kupe kecu jak co nepotrebuje prisel s fazovym ostrenim, neb kontrastni je pomale, teda na stacked senzorech a global shutteru ne ;-))
U zrcadlovek s nejakou predikci fungovala uje a pouze a to jedine D850 ... ja mel D810 - takze jsem predostroval ;-) coz delam i se svoji GFX100S ... ted co vite co ma za stroj asi tusite, ze jsme zde asi jediny, kdo se ve foto technice skutecne vyzna a skutecne vi a to asi skoro vsechno ;-) casto vic ne prodejce a nekdy i vyrobce ;-)
Co se znacek tyce, u FF kraluje Nikon a Sony, Canon je 3 nejlepsi, ale jinak dost smejd, pomale chipy, slaby dyn rozsah atd. a kupa divnych veci, ale obecne i canon je prorfi a funguje, kdo jej ale ma jasne ukazuje, ze je looser, co tomu moc nerozumi, nebot neexistuje jediny duvod u nich vyhazovat penize, nebo jsou drazsi, zato o dost horsi ;-)
V Cropu je nejlepsi fujifilm - ani neni to FF a na rychle veci maji jen a pouze a to jedine H2s .. ne H2 - ale prave stcaked senzor, neni to nic super, ale rychle to ostri a skutecne tam funguje i digitalni zaverka.
A co je spicka ? Nikon Z8/Z9 - super levna cena na to co to umi a pak Z6iii - ktera ma takovy polovicni snatcked senzor, porad lepsi nez vlajklova lod canon imho ;-) ... no a jasne SONY A1 a A9 - posledni verze - SONY je ovsem vyrazne drazsi nez Nikon co se spickovych tel tyce - maji sve vyhody i nevyhody - treba ze SONY vytrvale lze a nuti k tomu i recenzenty ;-) ale sdnes uz i to ostreni doladili - bohuzel stari stroje se nevyplati kupovat, az ty, dnestni, az prijdou do bazaru.
U bezneho chipu zapomente na el. zaverku u rychlych akci, rollkiong shutter alaias kaceni linii vas nemine, nebot snimac cte pomalu, musite jet mech. zaverku a tam zalezi na X-sync .. nebot to je skutecna rychlost a kratsi se dosahuje sterbinou ... - vyjimkou jsou stroje s centralni zaverkou - no atm krom stredoformatu od Hasselbladu s jinych starsich znacek - Hass je ma asi jako jediny z modernich je to i kompakt fujifilim X100vi ... zajimavy pocin - ale kdo chce delsi sklo tam ma smulu ;-)
Kazdopadne i horsi kousky celkem ostri, prave diky fazove detekci - fazova detekce jsou specialni rychle senzory na chipu, co umi jen merit kontrast a ostri tak bez ohledu aby znali zcenu, kontrastni ostreni je pakl celym chipem, nebo jeho casti, kde naopak zna cely obraz a dela nejake predikce, rikaji tomu AI, al;e jsou to jen algoritmy, detekce objektu a tech se drzi - funguje to obstojne, ale skutecne rychle to funguje jen na stracked sensorech, neb ty se vycitaji rychle Nikon myslkim 1/370 u Z8, ale Z6iii snad jen 1/80 - ale porad lepsi nez nic ze ;-) a uz asi tusite, kde mame ty limity ... a proc se s fortky co mely CCD snimac a ne cmos takl dobre fotilo - protoze tam se chip vycita tez naraza a velmi rychle - a skopncil prtave protro, ze nebyly CPU ktere by vycetly rychle vestoi rozliseni a celkove byly drahe - tak se zachovalu jen v bezp. kamerach u malych chipu.
Sr* ala Olympus Om system se vyhnoput, ten crop uz je takovy, ze tzv. 1" mobil foti mnohem lepe ;-) ... fujifilm jsou hezke zabavne stroje,m hlavni vyhoda je, ze jde forka tak upravit diky simulaci filmu, ze uz netreba casto upravovat a lze primo pouzit jpeg s emulaci filmu (LUT) a krivkou a dlasimi vecmi
O neco podobneho se snazi i panasonic S9 - jenze ten nema zaverku, ale kacejici se linie dopocitava - nema blesk a tak.
Panasonic je vubec zajimavy, ma vzdy zastaraly HW a znej taha maximum, ma tak super cenu - bavim se jen o FF prosim, ne cropu 2x .. nevyhgoda je ze nemluvi o protoikolu blesku - je to olympus - bo historie, kdy spolu vyrabeli fotaky - takze to funguje, ale kdyz nebude, nikoho to nebude zajimat - ale godox radio funguje
Co se rychlosti AF tyce a skle, dnes uz to neni tak velky rozdil, skla jsou blizko chipu a obecne uz neprekonavaji takovou zvdalenost, hlavne pevna skla, takze uz je skoro jedno, zda je ulrasonic motor, nebo obyc - nejvice nas dnes brzdi chipy ... na druhou stranu, u zrdaclovek stacilo pohle zrcatko a uz vse ostrilo spatne ;-) nejaky tracking byl spise odhadovany - plno veci co udajne funguje skvele myva problemy pri horsim svetle, nebo expozici na blesky - take se pak vse zase dela postaru ;-)
Bohuzel opravdu dobre na rychle akce funguji jen vlakove lode znacek Nikon a Sony - kde nikon pridal i Z6iii - neb stacked chip.
Ja mam treba ultra pomaly fotak GFX100S - teda na stredofrmat je to rychlik a GFX100ii se dost zlepsila a az i na stredormat prijde stackled chip, bude to zajimave - ale chip je moc velky, ma 100mpx ... ale treba bude jednou stacked a bude mit klidne 200mpx ;-) - dokonce se zvazuje navrat ke ctverci a ze crop si bude clovek pak jen urcovat - smysl to dava, technologicky, otazka je o kolik je takovy chip drazsi.
Nakonec u sportu, kdo bude mit Z8 nebo sony s centralni zaverkou odnbese si kupu ostrcyh fotek, kdy jen namacne, zacne to trackovat a odpad bude jen par % , bezny fotak bude mit problemu kupu,a le dobry fotograf si s tim poradi ... ale nekdo kdo si vezme crop s H2s asi bude mit lepsi vysledky i kdy ma crop ... no a pak tam prijdu ja se stredofo9rmatem, budu mit nejhorsi podminky, zase muzu mit vyssi ISO a kdyz se mi nejaka fotka povede, bude to pecka - neonmdesu si tisice fotak na vybirani, ale co se povede bude uplne jinde - na mile daleko i v nahledu - to jsme takhle fotil fetish modni prehlidku - plno latexu, kuze a nahych tel - a vsem navrharkam se libily hlavne moje fotky - poradatele ale nevedeli, co jim poslu , kdyz si reknou o plnou velikost fotek ;-) mel jsme jak zmensene tak 100mpx - dnes mam 512GB kartu, ale stacila i 256 - ja dost promazavam a zajimaji me jen dobre fotky ;-) - kdyz fotim normlane, tak mam jen par fotek, namcklavani a ladeni blesku neresim.
Pokud by prio akci nerusili blesky, nebo aspon LED svetla, tak je tam dam, ale musel bych vedet, kde priblizne budu akci fotit - da se to dost zuniverzalnit napr. destniky - softoboxy uz jsou dnes vice mene pase, ja radeji ostre svetlo z reflektoru a vostin, ale i destnik s rozptylem je fajn - pak se muzu prizpusobit a musu to soviti nejak cele, jen s ruzbnou intenzitou - blesky myslim extreni, treba bateriovve AD rady na baterku, mam pro verze, a radio odpalovac ;-) ... a pak clovek dosahne uplne jinych vysledku.... zvladnu to i bez toho, ale blesk vzdy dava fotce zajimave svetlo ... pokud ma clovek velky dyn. rozsah, tak muze svetlo delat editaci ... ale s vyssim ISO dyn. rozsah logicky klesa.
ted je pravda, ze kdyz si clovbek koupi v bazaru D850 - coz byla nejlepsi zrcadlovka na svete, vlastne porad je a druha je D810 ... takl i ve sportu nafoti vic, nez levny moderni fotak, co neni zdaleka tak rychly a ma i horsi chip - coz je ten paradox a regrese ;-) - ja omezen finance nebyl ;-) a koukal jsme ze bych chtel mit vyhody bezzrcadlovek - jak rika Houdek, fotaku, nebot zrcadla uz se nevyrabi a jen vyprodavaji ;-) ... a nabidli mi bud 24mpx -- LOL mel jsme 36, horsi snimac, vse horsi i ostreni a jediny funcni fotak byl v te dobe Nikon Z9 ... sony jeste drazsi s kupu bugu a jinak nic ... a Z9 byl drazsi ne fujifilm GFX ... takze jsme sel do GFX50R - tam mi vadilo jen kontrastni ostreni, absence stabilizace a ze nesel vbyklopit display na vysku, tak jsme to levne prodal kamosce a presel na GFX100S - kdyz jsme pomalost a mnoho veci vymenil za spickovy obrazovy vystup - jsme prece remeslny profik a tak si poradim, kdyz tak predostrim a cvaknu i rychlejsi akci.
Jak rika klasik, jeden fotograf si vzal GFX 100 a sel fotit Rallye - kazdy mu rekne, no to ale nez zjisti, ze je tam ato, nebo kde ma ostrit, tak bude auto pryc --- noi to ano, predostril na nejaky bod a hodil serii 4 fotek, nebo 3 s tiom ze tu 1 mel mit OK a kdyz tak by byla ostra ta dlasi ... vysledek jak rikam, majuitele Z9/Z8 meli tuny spickove ostrcyh fotek, i velmi dobrych, ale mu co vyslo, to bylo GENIALNI a uplne jiny vesmir ;-) - ano nemohl jen prijit a cvakat
"... Jestli chceš být slavný, musíš něco dělat tak blbě, že tak blbě to na světě nikdo neudělá! Ne tak pěkně, krásně vypiplaný, to nikoho nezajímá.“
https://cs.wikipedia.org/wiki/Miroslav_Tich%C3%BD
Pardon, jen jsem chtěl trošku vyvážit tuto přetechnizovanou diskusi. ;-)
Chápu správně že celý článek je o tom že autor objevil "novinku" bezzrcadlovku cca po 14 letech co jsou nějak výrazněji na trhu? A sám sobě před ostatními zdůvodnil že jsou ok a zrcadlo už je dneska víceméně zbytečný?
Stačil článek asi této délky:
Fotograf amatér: dá se slušně fotit i bez zrcadla?
ANO!
Nechápete to správně. Autor má mnoho let zkušeností s amatérským focením a je to takový frajer, že si sedl a napsal o tom pro ostatní seriál, ve kterém shrnul své zkušenosti. Takových lidí je velmi málo.
Samozřejmě se vám seriál nemusí líbit a pak máte dvě možnosti: ta jednodušší je to prostě nečíst, ta mnohem lepší je ale napsat vlastní seriál pro ostatní, aby se poučili o tom, jak se to dá taky dělat.
Ano a podle mého názoru pán autor je v podstatě mistr procházení slepých uliček, více než na odborné informace z různých zdrojů sází na svoji intuici. Misto tohodle obšírného rozboru stačilo napsat co, jak a čím fotí plus větu "Tak tudy ne přátelé!".
Za mě, já vidím problém trochu jinde než pán autor. Pokud mám mázlý fotky, a není to rukama, je potřeba nejdřív zjistit čím toje jestli potřebuju zrychlit závěrku, nebo přiclonit, možná oboje anebo zda potřebuju stabilizovat nebo ne. Dále bych místo bájení o bezzrcadlovkách analyzoval z těch desetitisíců fotek jaký ohniskový vzdálenosti používám a teda jaký objektiv potřebuju. Potom bych si zjistil něco o iso a šumu a teda jaký snímač by mi pomohl zkrátit expozici a případně dovolit přiclonit. Podíval bych se také na rychlost sekvenčního focení a rychlost ostření objektivů.
Tady ty informace by mi měli dát možnost vybrat velikost snímače, typ přístroje a objektiv který by měl nejlépe odpovídat mým potřebám.
Jako rozhodovat se stylem hmm pentax je fakt legenda, tak si ho koupím, hmm mám 20k tak to bude tenhle model a aha budu fotit sport tak si koupím sportovní objektiv 70-200, hmm mám to mázlý potřebuju něco jinýho, mi příjde legrační.
Ale jsem zvědavý kde nakonec skončí, jestli u nějakýho sony 6xxx protože rychle ostřej nebo u nějakýho lowend FF jako Canon RP nebo tak...
Anebo zda zase najde nějakou slepou uličku v podobě nějakýho olympusu nebo panasonicu....
Pisal, ze si uvedomil prinos full frame na fotenie v zhorsenych podmienkach, tak tipujem na Panasonic alebo Sony. Chcel ale starsiu generaciu a zaroven lepsi autofocus, tak snad to nebude Panasonic s kontrastnym ostrenim. Uvidime, co povie na hlbku ostrosti pri full frame, aby nakoniec nebolo treba viac clonit.
Ono je to strašně snadné takhle šmahem odsoudit od stolu.
Řeším něco podobného v jiném oboru. Abych mohl začít, potřebuji nějaké přístroje. Ale protože se jedná o specifický směr, je těžké sehnat relevantní informace a zkušenosti. Zároveň nevím, jestli to má budoucnost, tak v začátku nechci investovat příliš, abych minimalizoval případné ztráty. Tak něco levného pořídím dle nějakého semi-random úsudku. Získám tím zkušenosti a buďto jsem našel správnou cestu, nebo narazím na limity. No a s těmito zkušenostmi se pustím do další iterace - buďto doplním stávající vybavení, abych posunul limity, nebo pořídím jiné...
A hold, v případě fotovybavení ta další iterace nemůže přijít příliš brzy, protože cena a rodinný rozpočet.
Sáhnutí po Pentaxu jsem nerozuměl už v minulém článku, ale OK. Nyní narazil na limity, které s Pentaxem nevyřeší, tak ho musí zahodit a jít jinam. V pořádku. Popravdě řečeno, toto jsou limity, které by řešil i s jiným zrcadlem.
Z toho, co čtu tady v příspěvcích, tak má Pentax pověst podobnou jako FIAT. Kdo má Pentaxe (či FIAT), je blázen. Objevilo se to v komentářích teď, i při minulém článku. Jenže já jsem byl vlastně s Pentaxem dost spokojen, a za tím si stojím.
Digitálně fotit jsem začal v roce 2005 a to Ultrazoomem Konica-Minolta Dimage Z3. Po 5 letech jsem chtěl fotoaparát vyměnit za další (měl 4 MP čip), ale K-M se mezitím stala součástí Sony. Přímým ideovým nástupcem tak byl model Sony DSC-HX1 (10MP ultrazoom). Jenže vedle něj ležel v ceníku model Sony A230, zrcadlovka a za stejné peníze. Začal jsem se tedy zajímat o digitální zrcadlovky. V kategorii základních zrcadlovek, kam A230 patřila, Oproti jiným měla stabilizaci v těle. Neměla LiveView a neuměla video. Už jsem ji skoro pořídil, když jsem našel ještě Pentax K-x. Byl za stejné peníze, měl taky stabilizaci v těle, LiveView, málo šuměl a uměl video (i když blbě). Hlavní tahák ale byl ten, že fungoval na tužkové baterky. V zahraničních recenzích byl Pentax hodnocený jako jeden z nejlepších ve své třídě. A kupoval jsem jej na rodinné focení, nikoliv sport.
Když jsem se po dalších 5 letech rozhoupal ke změně, protože jsem chtěl začít fotit gymnastiku, potřeboval jsem zůstat u Pentaxu, kvůli objektivům a filozofii firmy. V podstatě mi Pentax ani nevadil. A později jsem na focení gymnastiky pořídil další světelnější objektivy (f2,8) a zase jsem byl schopen fotit tak, jak jsem potřeboval i s tím, pro někoho nepochopitelným, Pentaxem K-S2.
Jenže loni se to zlomilo, zjistil jsem, že mne parametry techniky začaly omezovat a to tak, že focení gymnastiky už nebyla zábava, ale dřina. O bezzrrcadlovkách jsem věděl, na závodech jsem občas potkal i jiné fotografy a pokukoval po jejich technice. A dospěl jsem k tomu, že přejdu. Pentax nic podobného nemá, musel jsem pryč.
Jaké parametry pro mne byly zajímavé, to rozepíšu v dalších dílech. Samozřejmě, že jsem také analyzoval předešlé fotky, abych věděl, jak fotím. A vypadlo mi z toho jediné, že nejvíce fotek se vleze do ohniska 75 mm. To mi dost pomohlo v rozhodování.
Stále je tu jedna nepříjemná věc, kvůli které je tak těžké napsat článek tohoto typu – proč diskuze o focení skončí tím, že řeknu, že fotím Pentaxem a v tu chvíli cítím, jak si druhá strana obrazně odplivne (a už chybí jen „Apage Satanas!“). A jste s tím faktem ihned konfrontováni. V mých článcích je hlavně zmíněno, jak s cenově dostupným fotografickým vybavením fotit tu zpropadenou „dětskou“ gymnastiku, která to vše háže ještě úplně jinam. Daleko od amatérského pojetí. A baví mne zkoušet, co se s tím dá dělat a nemuset se zprofesionalizovat. Vím, že je to natolik specifická disciplína, se kterou se běžný rodič nesetká. Dá se zvládnout, tu lépe, tu hůře. Zcela logicky se to dá vyřešit zakoupením nějakého posledního modelu bezzrcadlovky se světelným objektivem v ceně atakující 100 000 Kč (spíše více). Jenže se musíme vrátit na zem – je to jen náklad, který se vám nikdy nevrátí, protože je to „jen“ focení gymnastiky rodičem.
Napadlo mne takové srovnání. Chtěl bych si občas rychleji zajezdit na závodním okruhu. Je mi jasné, že v Dacii to nepůjde a ani v Octavii Combi. Nejlepší by bylo Ferrari nebo Lamborghini. Ale dá se závodit v něčem jiném? Dá. Třeba v BMW M5 nebo starším M3. A nebo můžete mít třeba Toyotu Supru či levnější GT 86. No a jako amatér se právě poohlížím po Supře nebo GT86. A co třeba Octavia RS?
Takže, dá se to nějak rozumně vyřešit i s rodinným rozpočtem? A tahle série na to odpovídá – dalo se to dřív (třeba s Pentaxem), dá se i teď. A opravdu to nutně neznamená, že se musím trápit. Pro tuto konkrétní úlohu jsem schopen pořídit nějaké fotky, o jaké jsem žádán. To je to nejdůležitější.
Kdo nechce čekat, tak mám nový ILCE-7M3 a k němu objektiv Model A063. Ať je to trochu zakódované...
28. 2. 2025, 10:30 editováno autorem komentáře
Já v roce asi 2006 přecházel na digitální zrcadlovku (z kompaktního UZ olympusu) a už v té době bylo každému jasné, že Pentax je mimo hru. Tady myslím váš výběr určil špatný směr a bohužel, nepoučen a bez sebereflexe jste pak tím špatným směrem (z mého hlediska) pokračoval dál.
Celé to vaše počínání tak nějak sleduju z těch článků a prostě mám pocit, že bych víceméně všechno dělal úplně jinak...
Přirovnal bych to trochu ke sledování výměny maželek :-)
Ale rád se dočtu jaké úvahy vás nakonec dovedly k výběru. Jen tak dál.
Z toho, co čtu tady v příspěvcích, tak má Pentax pověst podobnou jako FIAT. Kdo má Pentaxe (či FIAT), je blázen. Objevilo se to v komentářích teď, i při minulém článku. Jenže já jsem byl vlastně s Pentaxem dost spokojen, a za tím si stojím.
Já bych ty namachrované komentáře z webových diskusí nepřeceňoval. Pentax byla tradičně solidní značka, která si jen v některých ohledech šla svou cestou. Problém je ale v tom, že poněkud zaspali a utekl jim vývoj, hlavně podcenili nástup bezzrcadlovek a na rozdíl od Canonu a Nikonu se to ani nepokusili včas napravit (nebo možná už nemohli). Tím se stali v podstatě značkou, která okupuje niku zrcadlovek, ale její budoucnost je krajně nejistá (mírně řečeno). Když se podívám na aktuální nabídku Pentaxu, mám velmi podobný pocit, jako jsem měl, když jsem se před dvěma lety díval na nabídku zrcadlovek od Canonu. Sice pořád v nabídce obchodů, ale nejnovější modely už poněkud starší, než bývalo zvykem, a další v nedohlednu.
Teď jsem zkusil trochu hledat a spíš je ta situace ještě o dost horší: 645Z je discontinued od května 2023, K-3 Mark III od ledna 2025 a ani u jednoho není žádný jasný příslib nástupce. Podle timeline na Wikipedii jsou tak aktuálně vyráběné jen K-1 Mark II (model z roku 2018) a KF.
Pokud už nějaký Pentax máte, bude to podobné jako s mým Canonem 7D. Když jsem si ho v prosinci 2011 kupoval, byla to špička APS-C nabídky, kde jediným kompromisem byl menší senzor (a trochu ještě jen jeden slot na kartu). Po třinácti letech pořád funguje perfektně, jediný problém, který jsem za tu dobu řešil, bylo přemapování dvou nebo tří hot pixelů. Ale když ho porovnám s aktuálními modely (nebo s těmi dva roky zpátky, kdy jsem si dělal důkladný průzkum), tak je znát, že 7D v mnoha ohledech zaostává, hlavně co se týká šumu při vyšších citlivostech, přesnosti, rychlosti a funkcí ostření, a samozřejmě videa.
mám nový ILCE-7M3 a k němu objektiv Model A063
Jestli dobře vidím, je to 28-75 mm, není to na FF trochu pro halové sporty málo? Ale jestli fotíte primárně pro web, tak tam asi není problém "zoomovat" ořezem klidně na polovinu, možná i na třetinu.
Jde o to, že jsem za ta léta trochu změnil styl focení. Tím, jak jsem častěji na ploše a mám tam svobodný pohyb, dokážu přijít ke cvičení blíže. Rozhodně méně než 5 metrů. A na to mi fakt tento objektiv stačí. Ze začátku jsem se snažil fotit z jednoho místa a přitáhnout si cvičení pomocí 200 mm objektivu. Začal jsem se pohybovat po halách, které vlastně už znám a našel místa, ze kterých fotím. Dokážu se lépe pohybovat prostorem. Proto tahle volba.
Popravdě řečeno, to, že tvému výběru nerozumím, neznamená, že jsi zvolil špatně. Znamená to, že bych volil jinak.
Vůči Pentaxu mám trochu předsudky dané jejich majiteli, protože ti, se kterými jsem se setkal, jsou příliš ortodoxní a málo racionální... Často vyzdvihují určitou okrajovou funkci jako must-have (kterou ve výsledku sami ani moc nepotřebují) a příliš přehlížejí zásadnější nedostatky. Neposloužím už konkrétními příklady, je to dávno. (Vlastně si vzpomínám na možnost použít staré asi M43 objektivy - ale neznám nikoho, kdo by je reálně používal na běžné focení.)
Navíc, to už tu zaznělo, Pentax trochu zaspal dobu. Vlastně mi to přišlo už těch 15 let zpět.
Ale na druhou stranu, u Tebe je za tím vším vidět dlouhý proces zvažování a přemýšlení a doufám, že nový foťák naplnil Tvá očekávání a bude Ti stačit dlouho.
> Hlavní tahák ale byl ten, že fungoval na tužkové baterky.
Ty jo, to mě nepřijde snad ani jako výhoda, natož tahák. Snad pokud bych chtěl foťák tahat na dlouhé treky do džungle bez možnosti dobití...
Volbu Pentaxu jsme, myslím, rozebírali u minulé série. Jít do Pentaxu v roce 2010 bylo ještě relativně OK, i když ne moc prozíravé rozhodnutí. Ale v roce 2015 ta značka byla prostě už mimo jak z hlediska vlastností, tak z hlediska poměru výkon / cena.
IMO je to o tom, že vlastnosti fotoaparátů se dělí zhruba na dvě kategorie: Dobře kvantifikovatelné, takové, které se dají napsat do marketingového prospektu (počet megapixelů, počet tlačítek, má / nemá live view, ...) Druhá kategorie jsou vlastnosti, které se kvantifikují hůře a jsou vesměs o tom "jak dobře se to používá", případně "jak jsou vlastnosti z první kategorie reálně použitelné".
Když člověk vybírá foťák, musí samozřejmě brát v potaz obě kategorie, ale ta druhá je nakonec důležitější o to, o co složitěji se zjišťuje. V marketingových prospektech ji nenajdete a i v recenzích se hledá obtížně, protože recenzenti typicky potřebují mít s výrobci nějaký vztah, takže nenapíšou na plnou klávesnici, že ta a ta featura tolik vychvalovaná marketingem je v praxi úplně k h****u. Proto naprosto nejlepší cesta je si foťák na den / dva / akci půjčit a vyzkoušet sám. Což ale tedy zas předpokládá alespoň mírně znalého uživatele který ví, co potřebuje.
28. 2. 2025, 15:12 editováno autorem komentáře
Z blbych kecu o tom, jak jedine ten, co ma fotoaparat xy za 150 tisic, je ten pravy fotograf, bych si nic nedelal. Kdybych mel porovanvat kvalitu protaginisty podle ceny vybaveni, tak bych na svem kole nemohl dojet ani 5 km. A svete div se, uz 2x sme zvladli 120km trasu zavodu horskych kol ;-)
Pokud neresite rekneme dokumentarni foto, tak to, jestli je fotka hezka, neni zdaleka dano jen tim, ze je technicky dokonala.
Samozrejme chceme mit aparaty, ktere nam umozni technickou dokonalost s co nejmensi namahou a je pak mozne se soustredit na jine aspekty, jako treba kompozici (snaha je, vysledky moc ne).
A samozrejme vetsina znas za to nechce utratit tolik co za dve ojeta auta. Takze no stress, nejste v tom sam ;-)
Btw treba se slavnymi modely ILCE mam zkusenost jako programator a muzu rict, ze dodavane api je STRASLIVE. To jen tak pro zajimavost. A i na samotne foceni mi tyhle fotaky proste nepadly do ruky. Mi treba vetsi a tezsi telo nevadi, lepe se mi drzi, neprevazuje ho tolik objektiv. Proste kazdy chce neco jineho, foti neco jineho a technicka stranka veci neni jedine kriterium.
K rychlosti ostření - objektivy a těla foťáků. Z mé zkušenosti jde o laborování s kontrétními konfiguracemi/kombinacemi typů objektivů a nastavení způsobu ostření (bodový, plošný ...). Někdy dochází až k propastným rozdílům, i vlivem osvětlení. Navíc v interieru vliv odlesků/jiných zdrojů světla ....
Ahoj,
také přidám svoji trošku do mlýna.
Fotím, resp. spíš jsem fotil od dětství, kdy jsem ještě soukával Fomapan vyndaný z Yashica Electro 35 do cívky vývojnice, přes Nikon F65, D70, D300. Protože D300 uz byla notně ošoupaná, přešel jsem na FF Nikon Z6 první generace. Chtěl jsem méně šumu, větší dyn. rozsah atd. V té době jsem hodně fotil makro a i tady se, hlavne v přírodě, možnost jít na vysoké ISO hodí. A hodně jdem si sliboval od zmenšení těla. Přece jen už s sebou nechci tahat na výlet kila zbytečně.
No a jaké to je? Poněkud rozpačité...
- Pokud jse zvyklí z klasické zrcadlovky na naprostou instantnost, bleskové reakce na zapnutí a pod., tak tady je potřeba počítat s tím, že tak rychlé to zase není, myslím ovládání. Jsou to možná desetiny vteřiny, ale než se kolikrát foťák probere ze sleepu, než EVF zareaguje - je to prostě pomalé. Stává se, že nějakou dobu tvrá, než hledáček správně zareaguje na změnu svetelných podmínek a než se narovná měření.
- EVF. Nevím, jak na novějších generacích či modelech, ale super rychlé to tedy není. Hrubost není ani tak problem, ale změna to je velká. Ocenil bych možnost indikace přepalů, ale jde promítnout jen histogram. A navíc jen jasový...
- Baterie!!! Na klasické zrcadlovce je to něco, co prakticky neřešíte, pokud nefotíte tisíce fotek apod. najednou. Se Z6 aby člověk měl po ruce stále náhradní aku.
- Ergonomie. Nějak to není ono. Tělo se na běžné držení skoro malé, pod malíčkem pravé ruky mi ho kus chybí. Mrňavá tlačítka...
- Objektivy. Nový Z-bajonet a FTZ adaptér. Měl jsem slušnou zásobu mechanických skel s osičkou a tu už bohužel nepoužiju. Možná tak to makro. Strašně me naštvali s tím mechanizmem "odjištění" objektivu na základním objektivu NIKON Z 24-70 S. To je peklo. Kdykoliv to vemu do ruky, abych myslel na to, že musím objektiv nejdřív povysunout. To se fakt nepovedlo. Nevím, jak to mají ostatní Z objektivy, uz jsem to ak moc nesledoval.
Jinak F4 je hezké, ale 2.8 ani 1.8, co jsem měl na pevných sklech, to není. A nová skla jsou poměrně draha. Překvapilo mě, jak obrovské zkreslení ten objektiv má. Zjevně na to Nikon rezignoval ve prospěch jiných parametrů protože ostrý je dost a spoléhá se na sw korekci. Zkuste si vyfotit RAW a JPEG...
Nikon je tradičně tragický ohledně jakéhokoliv SW. Myslel jsem, že bude existovat něco, co dokáže rozumně sdílet fotky do telefonu. Ale Snapbridge je hruza. Foťák má wifi. Ale aby se zapnula, je potřeba se spojit s tel. pres BT a ten následně wifi zapne v režimu AP a pak se na něj připojíte...
Škoda, že GPS čip nedali přímo do foťáku.
Dále je potřeba počitat s tím, že zpracování v PC je náročnější, hlavně, pokud používáte RAW a máte fotek hodně... Darktable se zapotí.
Jinak fotky z toho lezou dobré. Můžete mít portét na ISO 10.000 a neurazí to. Dynamický rozsah je velmi dobrý. Ve spojení se světelnými objektivy, i přes FTZ, napž. 85/1.8 AFS je to skvělé. Na sport, jak už tu zaznělo, bych bral něco s co největší světelností, co si může amatér dovolit. 2.8 minimálně. Běžné objektivy F3.5-5.6 jsou úplně nevhodné, nikdy nebude dost světla.
Tolik moje dojmy.
A.
EVF - z toho mám strach, protože na blízko potřebuji brýle, špatný zrak. Což u pravé zrcadlovky nemusím řešit. Zatím nové EVF (posledních 5 let) jsem neměl možnost vyzkoušet. Dříve u půjčených foťáků mi přes EVF utíkaly osoby ze záběru (elektronika nestačila reagovat), což mi nejvíce vadilo vůči ne moc kvalitnímu zobrazení.
Ano, korekce tam samozrejme je. A s tou pomalosti to jsem to mozna trochu prehnal, tohle se tam rozhodne nedeje. Jen je to jine. Pomale je to spis v tom, ze pokud se hodne rychle zmeni svetelne podminky, chvili trva, nez mereni zmeni jas EVF. Napr. namirite na svetlou plochu z vzapeti prekomponujete na tmave misto. A nez se EVF prizpusobi, tak to tak 0.5s trva.
Přizpůsobení změně jasu: To není o EVF, to je o automatické expozici. Se zrcadlovkou se to dělo taky, akorát to nebylo vidět v hledáčku. Ale kdybyste v tu chvíli vyfotil fotku, bude přeexponovaná. Takže je to naopak výhoda bezzrcadlovky - vidíte, kdy se automatická expozice už přizpůsobila.
1. 3. 2025, 08:05 editováno autorem komentáře
Ano, to samozrejme, jenze na dynamicky rozsah oka je mnohem vetsi, nez EVF. Tudiz kdyz preokomponujete na (velmi) jasny objekt, u klasicke zrcadlovy to oko zvladne radove lepe. Ale EVF zari saturovany na max a celkove elektronice trva, nez se prizpusobi. Krom toho si myslim, ze minimalne na D300 bylo to mereni expozice v techto situacich mnohem rychlejsi.
Ale mluvim za Z6 prvni generace. Mozna na novejsich modelech je to zvladnute lepe. Je to takovy postreh. Je zrejme, ze bezzrcadlovky jsou novy smer, jinak by Nikon nezmenil nekolik desitek let pouzivany bajonet a je potreba se s tim naucit existovat.
Ano, to samozrejme, jenze na dynamicky rozsah oka je mnohem vetsi, nez EVF. Tudiz kdyz preokomponujete na (velmi) jasny objekt, u klasicke zrcadlovy to oko zvladne radove lepe. Ale EVF zari saturovany na max a celkove elektronice trva, nez se prizpusobi.
Jenže vy nefotíte okem, ale senzorem. A EVF vám jen ukazuje, co v tu chvíli snímá senzor. Takže dokud je obraz v EVF přepálený, bude tak vypadat i fotka, pokud stisknete spoušť dřív, než bude obraz v hledáčku vypadat rozumně.
To mi připomíná, jak jsem se s Olympusem C-4000 (rychlost ~250ms bez namáčknutí, ~100 s namáčknutím) snažil trefit okamtžik, kdy se utrhne kapka z vodovodu. Něco přes 100 snímků, to, co jsem chtěl, bylo vidět na jednom. S dnešní výbavou bych to asi dal na pár pokusů - ale takovou radost jako tehdy bych z toho určitě neměl. :-)
Mal si prvu generaciu bezzrkadloviek od Nikonu (ak nepocitam Nikon 1). Neviem ako sucasna Z6iii, mam iba Z9, a ta je naozaj bleskova (a skvela ergonomia, uchop, bateria, GPS).
Chybajuce highlights pocas fotenia (ak pouzivas raw) by mohlo vyriesit https://www.dpreview.com/forums/thread/4611664.
Objektivy ostriace cez motor v tele by mali byt podporovane 3rd party adapterom https://nikonrumors.com/2025/02/28/monsteradapter-la-fz1-officially-announced-nikon-f-mount-lenses-to-nikon-z-mount-cameras-with-built-in-focus-and-aperture-motors.aspx/, ale kvoli cene to bude len pre skutocnych fanusikov.
SW oprava skreslenia je jednoducho riesitelna v postprocese, Nikon na rozdiel od inych sa zameral na potlacenie focus breathingu kvoli videu.
Mna od Sony okrem velkosti tiel odradil pristup firmy k podpore - chyby neopravuje firmwareom, ale vydanim novej generacie. A pri spominanej A7iii by som mal trochu starost o uzavierku. Ale objektivy maju zaujimave, aj 28-70 f2.
Oceňuju, že autor šel opět se svou kůží na trh. (ale na druhou stranu některé (p)opisné věci mě(osobně) nudí, ale to je tím, že se i o to zajímám, takže přeskakuji)
Řešení na problém, co fotíte, existuje déle než 6 let a i ve světě zrcadlovek, a to ultrasvětelný objektiv (a k tomu fullframe, ale oproti APS-C si polepšíte o 1EV), ale bohužel tam bude limitovat cena.
Pokud máte 70-200 2.8, defacto máte to nejlepší z hlediska objektivu. Jen letmo, jsem koukl, že jde o FF objektiv, takže by stačilo vyměnit tělo. Ale konkrétně nemohu radit, nevím jak moc je pentaxí snímač(současný a i ten vysněný v fullframu )podrží krok s současnými . Ale stejně , na vysoká ISA, třeba (jen pro ilustraci) 4000+ stejně převažující zdroj šumu nebude vůbec daný foťákem (myslím u moderního BSI čipu, kde je čtecí čum skoro zanedbatelný a nebo naopak ano, pokud jde o starý snímač s vysokým šumem čtení fotobuněk, které právě zesílení zašumněného signálu zesílí i ten šum) Ale můj odhad je, že výměnou čipu si polepšíte maximálně opět o 1EV. (účinnost kvantové konverze nejde zvýšit nad 100% na rozdíl od světelnosti objektivu)
Problém, takový strašák ve skříni je, jaká vlastně je budoucnost pentaxu (a přítomnost,). Doporučuje se poohlédnout po redukci K-mount na bezzrcadlovky. Taky jsem slyšel haló o dalším fullframu Pentax , ale neznám detaily...
Ale celkově prostě problém je že fotíte něco, co se se špatně fotí, protože je málo světla. A pak pomůže jen nějaký zázračný objektiv 135mm/1.8 kolem 100000 nebo 120-300mm (f 2.0?) asi za 300000.
S těmi bezzrcadlovkami to není tak horké (s dodatkem, že lowend zrcadlovky jsou bída, ale lowend bezzrcadlovky naopak válí), třeba právě u profi techniky(velké objektivy) úspora hmotnosti a rozměrů se nekoná. Pár vyjímek se najde, Nikon 70-180, Panasonic 18-40, různé pancake pevná ohniska.
tam do očí bije, že se ušetří ty 3cm délky objektivu odpovídající adaptéru RF-EF, FTZ, LEA(Sony))
Lowend modely mirrorless jsou nejvíc ošizené na videu/pomalém snímači), technická kvalita fotek je obvykle shodná. Bude chybě "ai ostření" alias ai detekce subjektů
Ne, bezzrcadlovky rozhodně nemají srovnatelnou výdrž baterií (klasické jednorázové focení pár fotek na každé zapnutí po 10 minutách na cestě.). druhou stranu, bezzrcadlovku typicky pohodlně dobijete přes USB-C.
Co se týče smartphonu, ve zkratce, proces focení mě osobně nikdy nedokáže vtáhnout do děje a čumění na dislej místo hledáčku mi nedovolí splynout s scénou., na rozdíl od pohledu do OVF/EVF a neřeším kde hledat tlačítko spouště nebo ostření, protože "jsou".
A to jsem úplně opomněl rychlost ostření . ta je daná jak foťákem, tak objektivem (nejen světelnost, ale i typ motoru), ale především skillem fotografa, třeba předostřit si, použít focus limiter, pokud má objektiv a výběrem vhodných režimů ostření (v tom se bezzrcadlovky chovaj uplně jinak) a nebo použití back-focus techniky = přesunutí ostření na zvlášť tlačítko a spoušť osvobodit od ostření
Zrcadlovky na přehrávání netrpěly, protože video neum(ěly) a nebo maximálně 4K 30 a to ještě cropem nebo skippingem.
Paradoxně ve srovnání chybí zpoždění EVF, které právě pro wildlife a akci může být klíčový (oproti rozlišení, pokud to není už slabých 2000000 bodů) , ale to je opět výsada modelů na 80000, že mají "dual-path" pro liveview+snímání
a druhá věc je sériové snímání(Vyšší rychlost) a preburst (není výsada tolik ani ne dražších modelů. ale nejnovějších). Ale tohle je věc, které závisí na stylu focení - kropiči spray+pray 30 fps a probírání 4000 fotek (/A doufat že na počítači tam jedna pěkná bude) vs řemeslná práce umět včas stisknout závěrku (A mimochodem tam může režim elektronické závěrky přidat další zpoždení max 1/60s)
10. 3. 2025, 12:32 editováno autorem komentáře