Takže:
> Kompaktní přístroje se mohou snáze přehřívat, protože vzduch v nich nemusí proudit ideálně.
Tepelná kapacita vzduchu je malá a foťák je uzavřený. Takže tím to nebude. Ve skutečnosti měly některé bezzrcadlovky problémy s přehříváním proto, že na rozdíl od zrcadlovek i při kompozici musí vyčítat celý čip a zpracovávat obraz, takže dost počítají. U zmiňovaného nahrávání 4k videa bych tipoval, že samotný fakt zrcadlo/nezrcadlo bude mít marginální vliv.
> Uživatelé si ale stěžují, že v EVF vidí „rastr“ displeje a u starších přístrojů nemusí být úplně jemný.
Asi v roce 2016-7 jsem si půjčil na jedné akci na chvíli nějaké bezzrcadlo, nejspíš Olympus, a ten obraz v hledáčku byl fakt kostrbatý hnus, tak jsem si říkal, že asi zůstanu u zrcadla. Jenže pak jsem se (2019, tuším) podíval do hledáčku Nikon Z6 a to bylo jiné kafe, obraz prakticky k nerozeznání od toho zrcadlovkového. Takže tohle už není problém, pokud nechci koupit úplně muzejní kousek.
> Nemusíte tak nutně kontrolovat, jak vyfocený snímek vypadá, kompozici vidíte hned.
Kompozici vidím hned i v hledáčku zrcadlovky. Nemyslel autor expozici? Reálně to až tak užitečná vlastnost není, hodí se mi to prakticky jen když přejdu zevnitř ven a zapomenu přepnout z M na A režim. Pak hned vidím, že mám přeexponováno, už mi to pár fotek zachránilo.
Plus je samozřejmě nutné mít možnost tohle vypnout a zobrazovat expozici "normalizovaně", aby obaz byl tak akorát, například při dlouhých expozicích nebo použití blesku.
> U zrodu kategorie stála snaha nabídnout obrazovou kvalitu zrcadlovky, ale v menším těle.
No, nevím. Marketing sice vyzdvihoval jako velkou výhodu bezzrcadlovek že jsou menší, ale realita je trochu jinde. Tvrdě se na tom spálil management Nikonu, který tomu uvěřil a vyrobil Nikon 1 řadu. Reálně ale o tolik menší nebyly, zato nevýhody malého čipu (aby mohly být malé) se projevovaly naplno a řada tak byla dost propadák.
Ono nakonec tu velikost určuje z podstatné části ergonomie, takže moje Z6 není o moc menší, než moje záložní D750. Výrazný rozdíl je vlastně jen v "hloubce" těla bez gripu, ale v reálu má člověk na foťáku i objektiv, takže pokud nefotíte s palačinkou, je to celkem prašť jako uhoď.
Ve skutečnosti skutečnosti podstané výhody bezzrcadlovek souvisí spíš s ostřením:
- Ostřící senzor na čipu a tedy velmi redukované problémy s front / back focusem
- Je tmožné mít detekci očí, [mnohem lepší] sledování objektů, atp.
- Je možné mít focus peaking
- Zobrazení vyfocených fotek v hledáčku (hodí se na ostrém slunci)
- Případně zobrazení reálné expozice - viz výše.
26. 2. 2025, 07:42 editováno autorem komentáře
Ono ani není úplně žádoucí snažit se zrcadlovky nebo bezzrcadlovky nějak zásadně zmenšovat. Když jsem před lety přecházel z Canonu 400D na 7D, tak mi ani trochu nevadilo, že je 7D výrazně větší a těžší. Naopak, stačilo ji vzít do ruky a hned bylo jasné, že se mi díky tomu mnohem lépe drží (samozřejmě i díky materiálu povrchu) a i pocitově to bylo mnohem lepší.
Při přechodu na bezzrcadlovku jsem si spíš musel zvyknout, že místo ~900g těla a půlkilového objektivu to mám obráceně: tělo 650g a objektiv 900g. Ale aspoň mne to donutilo se víc soustředit na polohu levé ruky, aby pořádně podpírala objektiv zespodu. (A když jsem si pak pořídil i 70-200, tak to bylo zase úplně o něčem jiném.)
ano, i kompozici. OVF obvykle nemá 100% coverage jako fotografie/live-view.
navíc live view má další featuru: korekce geometrické korekce.
Další věc: zkuste s OVF se podívat do slunce. Na druhou stranu, mířit bezzrcadlovku (na min. clonu, na pár sekund) do slunce může zničit čip.
Pro natáčení videa je dobrý vyklopit displej = i přestože čip i mirrorless je asi 1cm za stěnou (IBIS stabilizace tam je). Naopak u zrcadlovek je čip těsně u hrany.
Problém přehrívá ní je srovnávání nesrovnatelného: staré zrcadlovky uměly dnešní feautury vůbec neuměly (kromě pár pozdních vyjímek z roku 2017-2020), 4K H264 při 100Mbps a starší fullhd kolem 50/25Mbps, obvykle kvůli pomalému čipu s cropem nebo skippingem,
ale mirrorless je jiná liga, umí perfektní video_ 4K oversample (6000×2700 → 3840·2160)
+ elektronická stabilizace (digitální maticová transformace) a bitrate 150-400Mbps u kodeku, případně h265. Ato nepočítám top modely, kde je u RAWu (nebo prores) bitrate 2GBPS
>>> Proto se odlišují u cfexpress karet zrna od plev, který dokáže více sekund(!) nahrávat 8K video než se ohřeje.
10. 3. 2025, 13:00 editováno autorem komentáře