Vlákno názorů k článku Fotograf amatér: jaký přístroj je pro mě ten pravý? od Libor Peltan - Protože se tu v diskuzi vyskytuje mnoho znalých...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 3. 2025 7:42

    Libor Peltan

    Protože se tu v diskuzi vyskytuje mnoho znalých lidí, dovolím si vylít srdíčko se svými fotografickými problémy, a třeba se mi náhodou dostane dobré rady. Díky předem! Pro mě je při focení prvotní záležitostí, jak moc budu potřebovat přizoomovat. Všechny dále uváděné ohniskové délky jsou v jednotkách "FF ekvivalentních mm".

    1) Běžné focení, zoom 30-250 mm. Na to využívám dva už nevyráběné konkrétní modely kompaktů: Panasonic TZ100 a Sony RX100/VII. Jiné nejsou a nebudou, mohl bych sice upgradovat na bezzrcadlovku+zo­omovací objektiv, ale ta by se kromě o dost vyšší ceny a rozbitnosti nevešla do kapsy, takže bych ji s sebou nemohl tahat všude a snadno a pořád a po ruce, a spoustu fotek bych vůbec nepořídil (a to nemluvím o focení v místech, kde je zakázáno nebo nežádoucí). Napsal jsem o tom i článek https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/8476-Srovnani-a-recenze-Panasonic-TZ100-versus-Sony-RX100-VII/

    2) Focení na dálku, 300-2000 mm. Například plachá zvěř v lese nebo kilomtery vzdálené letadlo. Tady je ultimátním řešením Nikon P1100 (nebo jeho předchůdci), ale v poměru cena/výkon ho porážejí mnohé jiné semi-kompaktní ultrazoomy, dosahující menšího přiblížení, ovšem za mnohem nižší částky. Já namátkou pořídil Panasonic FZ82. Společnou nevýhodou celé této kategorie je malý 1/2,3'' snímač, který v tom lese marně hledá nějaké světlo. Ostatně stejný má i Canon SX740, což je kompakt do kapsy se srovnatelným zoomem, který mě vůbec k myšlence takového přiblížení přivedl. Pokud bych takového ohniska chtěl dosáhnout s FF zrcadlovkou, tak by ten objektiv musel mít -- pokud to chápu správně(?) -- onen metr či víc na délku, takže by stál ranec a k tomu by byl jako ten ranec velký. Sympaticky zní Micro4/3, ale k ní jsem podobné teleobjektivy zatím na trhu nenašel, ale nějak by snad mohlo jít ponastavovat z nějakých těch prodlužovacích nástavců? Tady už ale končí jak mé znalosti, tak asi i představivost.

    Subjektivně vzato, vlastně moc nechápu, proč je trh zoomovacích foťáků tak rozpadlý a řídký, a přitom v kategorii dvouciferných ohnisek je nabídka rozmanitá a široká, od kompaktů až po FF, ačkoli právě jen v ní jsou konkurencí vlastně i ty mobily. Už jen definitorické označení, že "teleobjektiv" je vše nad 50 mm, mi připadá tak nějak divný.

  • 5. 3. 2025 7:55

    Martin B.

    Nemohu najít otázku.

    Ale máte pravdu, chtít 1000mm na FF není přístroj do kapsy. Nic se s tím dělat nedá.

    Já si letos udělal radost 70-200 k mé A7 a zatím spokojenost. Nic delšího bych neupotřebil dostatečně často na to aby mi to můj rozpočet amatérského fotografa dovolil.

  • 5. 3. 2025 8:38

    L.
    Stříbrný podporovatel

    To je jednoduché. Ona dlouhá ohniska jsou tzv. "přepočtená", tedy říkají "jaké ohnisko by mělo objektiv na FF s tímhle úhlem záběru". Dá se jich dosahovat (při paktických velikostech objektivu) jen použitím malého čipu. Takže ty foťáky sice mají dlouhé přepočtené ohnisko, které se hezky vyjímá v marketingových materiálech, ale také všechny nevýhody malého čipu a proto je jejich použití omezené. Prostě fyziku neošidíte.

  • 5. 3. 2025 9:15

    koska

    Trh foťáků obecně umírá, protože možná víc než 90% fotek se pořizuje na mobilech. Kompaktní ultrazoom v podstatě téměř nikoho nezajímá, protože lepší fotomobil zastane většinu práce lépe a líbivěji. Douhá ohniska na jedno letadlo za půl roku nikdo neřeší. Ty lepší fotomobily se ~50 - 100 Mpix snímačema a procesorem dokážou vytáhnout dost detailů a i to letadlo nebo jelena si z toho vyříznete poměrně slušně řekl bych. Pokud chcete foťák a dlouhá ohniska, tak možná aps-c snímač může být lepší volbou. Jednak objektivy nejsou tak drahé, druhak crop faktor přidává na délce a vyšší řady mají i dost megapixlů na zoom ořezem. Plus se může pořídit mezikroužek a ještě to natáhnout za pár korun.

  • 5. 3. 2025 10:29

    Uncaught ReferenceError:

    ty mobily s 100 Mpix čipy je jen falešná marketingová proklamace, těch detailů tam zase není tolik, rozhodně to je posun, ale není to za mě takový, aby to zatím nahradilo velký foťák.

    Na veletrzích už zase vidím, že se snaží k mobilům přidávat plnohodnotné objektivy, protože fyziku je prostě těžké oklamat.

  • 5. 3. 2025 13:15

    bez_přezdívky

    Abych dokázal posoudit rozdíl, potřeboval bych plné rozlišení těch fotek (kvalitu 200Mpix foťáku prezentuje na 2Mpix zmenšeninách). Ale i tak na některých vidím dost práce post-procesingu (rozuměj, domýšlení si co by tam tak mohlo být). Taky je rozdíl v rozlišení fotky (klidně těch 200Mpix) a rozlišení zachyceného obrazu.

    Můj mobil se honosí 50Mpix foťákem, ale detaily dokáže zachytit tak ekvivalentně ~5Mpix - když tu 50Mpix fotku zmenším na těch zhruba 5Mpix, tak vlastně nepřijdu o žádné obrazové informace. Ano, můj mobil není žádný super-foto, takže u fotomobilu ten „crop“ nemusí být 10, ale třeba jen 4.

  • 5. 3. 2025 13:26

    Uncaught ReferenceError:

    jen slyšel...

    Vždyť i na tom odkazu na těch fotkách jdou vidět ty limity, všechny fotky tam má pro jistotu v malém rozlišení. Kdyby ze stejného místa fotil nějakým velkým foťákem a porovnal, půjde vidět ten rozdíl hned.

    Někdy to je dostatečné, proč by ne, na webu ty fotky vypadají dobře, na mobiliu na malém displaji také, ale jít s tím třeba na velký tisk? Nebo dělat výřezy (vždyť i na těch ukázkách jde vidět, že u výřazů kompletně padá kresba).

    Kdybych stejné fotky nafotil s 200mpix rozlišením z FF, ten rozdíl je propastný, množství informací z toho 200mpix čipu neodpovídá 200mpix rozlišení. To je za mě ta falešná marketingová proklamace. Běžně dělám 200mpix fotky a to tisku na 150cm šířku, tohle si nedokážu představit vytištěné na A3.

    Ty mobily fotí úžasně, o tom žádné, na spousty případů to naprosto stačí, je to skvělé, malé, rychlé, pohodlné, fotí to z ruky. Nechci tvrdit, že moderní mobily fotí špatně, ale jakmile od toho čekáš víc, bude tě ta optika omezovat, viz zase se množící přídavné objektivy na mobily.

  • 5. 3. 2025 14:40

    koska

    Vážně? 200mpixlů? A to fotíte jako čim?
    Jako tady se probírá výbava pro rádoby "profíka" tak za 50k a vy tady vytáhnete údajné focení nějakým hypotetickým strojem se 200 Mpixlama, v ceně nejspíš několika fábií.

    Na A3 bohatě stačí fotka 20 Mpixlů. Ty fotky z mobilu co tam prezentuje ten chlápek můžeš v klidu vzít a použít i na plakát před lídl naprosto v pohodě.

    nebo aspoň většinu těch fotek :-)

    5. 3. 2025, 14:43 editováno autorem komentáře

  • 5. 3. 2025 14:59

    Uncaught ReferenceError:

    Když je potřeba i 800. Fotím to 10 let starým vybavením, technika prostě nerozhoduje a ani cena.

    Panorama, skládačka, klidně nafotím desítky, stovky fotek z kterých scénu složím dohromady. Z jedné fotky prostě velkoformát jen tak neuděláš. Jak jinak myslíš, že vznikají ty líbivé fotky krajinářů?

    Každý má jiné preference, já bych ty fotky se neodvážil dát na plakát a vytisknout ve větším rozlišení, nelíbí se mi, vidím tam ty artefakty, slité stíhny, špatnou kresbu, chybný bokeh. Věřím, že spoustě lidí to nevadí, tak ať si to tisknout na a3 a jsou spokojeni, kritizovat jim to nebudu, psal jsem jen důvod proč mají velké foťáky pořád svoje místo a že se stejně objevují snahy ty neduhy napravit i u mobilů přídavnou optikou.

  • 5. 3. 2025 9:50

    MilanV

    Odpověď je snadná, ale pro vás smutná: máte pravdu, aparáty pro toto použití z trhu zmizely. Jako řešení do kapsy mě napadá jedině kouknout na kategorii "objektivy pro mobily". To by mohlo splňovat vaše požadavky. Ano, není to už tak šikovné jako kompaktní kompakt, ale jelikož ty už neexistují, tak nemá smysl vůči nim porovnávat :) Z dostupných možností mi na vaše specifické použití přijde tohle jako nejlepší. Získáte tak moderní čipy kombinované se skutečnou optikou. Plus samozřejmě možnost toho ořezu, jak už psali přede mnou: (mega)pixelů je na to dnes dost.

  • 5. 3. 2025 10:34

    Michal Kubeček

    Dá se říct, že "ultrazoomy" se z kompaktů držely nejdéle. Ale jejich využití je přeci jen dost specifické a kdo chce takové věci jako wildlife fotit nějak víc, nakonec stejně přijde na to, že mu kompakt nestačí.

  • 5. 3. 2025 12:23

    JaaaJ

    Pořád jsou lidé, kteří tuhle kategorii používají - prostě proto, že sebou nechtějí tahat zrcadlovku a focení mobilem jim z různých důvodů nevyhovuje (ať už jde o ergonomii, nebo o výsledek při nedostatku světla), nebo nemají zájem vrážet tolik peněz do nejnovějšího mobilu. Případně proto, že focení s foťákem je mnohem víc baví, než s mobilem a když to nejde (za nepříznivých podmínek třeba) prostě danou scénu vyfotí na mobil.

    Taky se mezi takové počítám - což tedy obvykle znamená, že se diskuzí na téma focení neúčastním, anžto se pokaždé najde někdo, kdo tenhle use-case odepíše jako "nepochopitelné nejhorší možné rozhodnutí" :)

    5. 3. 2025, 12:24 editováno autorem komentáře

  • 5. 3. 2025 12:57

    Michal Kubeček

    Pořád jsou lidé, kteří tuhle kategorii používají - prostě proto, že sebou nechtějí tahat zrcadlovku a focení mobilem jim z různých důvodů nevyhovuje (ať už jde o ergonomii, nebo o výsledek při nedostatku světla), nebo nemají zájem vrážet tolik peněz do nejnovějšího mobilu.

    Takoví lidé samozřejmě jsou. Problém je ale v tom, že jich výrazně ubylo a přestává jich být dost na to, aby se výrobcům vývoj a produkce modelů pro ně ekonomicky vyplácela při ceně, která pro dost z nich bude pořád ještě zajímavá.

    Stejným problémem do značné míry trpí i zrcadlovky. Pokud mi tělo střední nebo vyšší třídy vydrží deset let, objektivy ještě déle a většinu dalšího vybavení, které je pro mne zajímavé (stativ, blesky apod.) už mám taky, výrobce ze mne pár let moc peněz nevymámí, zejména ne v porovnání s někým, kdo si každé dva roky koupí nový smartphone za 15K. A zákazníků, kteří mají o tuto techniku zájem, je také omezený počet. I proto jsou ceny dobrých zrcadlovek a objektivů tak vysoké. Jenže cena, kterou je uživatel ochoten zaplatit za ultrazoom, je z principu omezená.

  • 5. 3. 2025 13:16

    Izak

    Takovi lidi nejsou ;-) jsou jen proto, ze vubec nepremysli a nechapou, ze mobil foti lepe l;-)) MNOHEM LEPE a to i na telezoom - ja mam treba 50mpx s 1" chipem - nedelam si prdel, tedy 2-3x vetsi chip nez ten vas kompakt ;-) ... a z toho udelam co ? - vyrez a jakjo bonus tam mam tele sklo, coz je efektrivne periskop, aby6 ser top tam vlezlo - a hadejte, vypocet mobilu udela lepsi obrazek nez ten vas shiotoidni kompakt ;-))

    Proto jediny smyslyplny kompakt je Fujifilm X100vi ... neb leica je draha, panasonic s9 je tez zajimavy a i sony dela maly FF co se tam da zaradit ;-) ... jo9 fujifilm mi chce udelat maly kompakt se stredoformatovym chipem, to zas budu o par tisic euro chudsi ;-)) ... fotim na GFX -- btw tyweorie amateru me vzdy pobavi, resi uplne p*** ... ale oni za to nemuzou, vzdy se mi libi, jak nejaka guma hodnosti treba GFX na youtube - vuybec s tim nefoti, meleou uplne s*** je na 1. pohled videt, ze o foceni nic nevi, o nicm, proste novinar co vychvali cokoliv ... zajimave je, ze samoptna fujifilm am spickovy summit, kde pozve fakt ptofika !!! a ten fotka zhodnoti - ano je to marketing, ale nedleaji z lidi pitomce - priznavaji hlavne novinky co maji smysl, a jen tak decentne naznacuji nevyhjody a limity stredoformatu - coz vi kazdy, proste proizxnaji, ze je pom alejsi v AF a ze treb nevy model ma rychlejsi chip a ze to o 30% zlepsili a tim se uz muze radit i mezi sprtovni fotoapary ale jasne rikaji, ze je tyo na ghrane poiyuzityelnosti, pro profiky OK, ale ze se to neda srovna se Z8 od nikonu, ale pokud se vam fotka povede, bude na uplne jine urovni, bo stredoformat ;-))

    ja treba kupoval nikony, tyak, ze me moc nezjimalo co ma nove, co si kdo mysli - vzdy jsme kupoval nejvyssi styudiovy model, ne sportovni, chctel jsme FF a hodne mpx - to je zaklad dobre fotky ;-) -- takze D200 jsme okamzite nahradil za D700 - ta byla takova MEH - jakjo dobra, ale prisla D810 - videl jsem vystup, kopkl ze to ma tak jemnou strukturu diky hodne mpx, ze uz neni treba rozmazvat a vystup byl malem, lkepsi nez ze starcyh stredoformatu, ktere se diky nikonu staly neprodejnymi a jen nove byly lepsi ;-) a nezjimalo me uz nic, proste jsme to koupil ;-))

    A ted proc jsme uz jako zacatecnik koupil de fakto vlajku nikonu a to D200 - ktera mel vnitronsti z te jejich D2* - bo chtekli nejkak konkurovat FF od canonu 5D - ktery byl ve sve dobe zajimavy - protze tam k* vsechno funguje ;-) mam radiove odpalovace blesku a ty tam funguji, vcsechny rezimy, zadny ojeb, nejvetysim ojebavacem byl canon, zatimco nikon fungoval i v nmizsich modelech, canon proste nikdy nefungoval a nejdulezityejsi fce, ktere nmikdo nezminuje a ani nejsou ve vclastnostech fotaku, tam nefungovaly ... jako treba ze neslo vyupnoput predblikavani - redukce cervenych oci ... LOL a tak vam to i radio odpalilo driv, nez jhste fotili ;-) a nebo kdyz jste oplovalio pres infra senzor ... protfi f0otak se poizna tak, ze az pouivate profi fce, tak zjitite, ze vse funguje ;-) -- a to velmi rychle a pak docenite znacky, ze vam prinese nekdo nizsiu radu nikonu a te jede taky a pak vam da canon a tam jsme odmiotal cokoliv radit a ztrtacet cas a rtovnou jsem mu rekl, ze si bud kopi nikon, nebo nejaky prblem - btwe. SONY dost lhala a treba AF vychitali az v poslednich model;ech, zato na video bylo SONY spicka ... hlavne na rucni ostreni teda ;-) --- a zde mame canon, kter jde dnes vyrazne horsi, ale vyssi modely samozrejme funguji se vsemio profi fcemi. a hlavne to s tim kazdy certifikuje a testuje ... treba fuji zacali brat vazne az kdyz prinesli GFX ... pak chtel byt razem kazdy kompatibilni ... a panasonic - LOL ten ma patici Olympus - histori, delal jim chipy a meli oba 4/3 chip - jako funguje to, ale nikdo vam nic negarantuje a ani se nikde nezdovite, ze treba odpalovac je i pro panasonic ;-) ... jako frakt ne, casto to ani nerikaji - i kdyz treba realne je, ale co se stane kdyz neco nebude fungovat ? - no mate smulu ;-))

    A co se stane, kdyz reportuji ze by neco nefungovalo na profi trede GFX - tam je vse profi ... no tak se vsichni pretrhnou, aby to opravili drive nez o tom zacnu kvakat na YT ...

  • 6. 3. 2025 8:49

    Lamicz

    Můžu se jen zeptat - Vy jste profík (tzn. je za focení placený) nebo amatér, který prostě má prachy a má rád hardware (nic proti)? Zatím to na mne působí jako spíše to b). Mám kolem sebe dost fotografů, amatérů i profíků a praxe je ta, že profíci mají dlouhá léta stejný hardware, protože s ním umí a odevzdají výsledek za všech okolností. Hlavně dnes už totiž výbava je v podstatě nezajímavá, těla i objektivy libovolé značky jsou na 99 procent práce více než dostačující, rozhodují znalosti i talent - "foto oko", je to koneckonců umělecká profese. Často právě amatéři mají mnohem dražší výbavu než profíci, ale výstupem je profíci podělají (ano, mám to tak i já amatér :)). Moderní bezzrcadla jsou skvělý u všech značek, stejně jako objektivy, dnes se už neřeší aberace, ostrost atd.. Je to spiše jen o zvyku (jsem nikoňák, canoňák atd.). Tuny Mpx a velký čipy nikoho nezajímají, pokud nedělá např. reprodukci uměleckých děl. Je to o "rukách" a know-how. BTW Ta Fuji není pravý středoformát, ale "větší FF". A Canonů mají kolem mě lidi plno a nevšiml jsem si nějakých problémů (zrcadla i bez). Já třeba jsem hardwarový amatér s Z8 a Z sklama, kterýho podělá profík s D750 s 24-70/2.8 Tamronem první gen... A rozhodně bych z pozice "co mám" nehodnotil ostatní.

  • 6. 3. 2025 22:50

    Michal Kubeček

    Spoustu prachobycejnych remesel lze povznest na umeni.

    Ano. Problém ale nastává, pokud si někdo hraje na Velké Umění, aniž by zvládal to řemeslo. A zrovna ve fotografii se to děje dost často.

  • 7. 3. 2025 6:30

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Tak historie pamatuje mnoho okamziku, kdy umelecka hodnota dila byla priznana az s odstupem casu... zatimco v dobe sveho vzniku bylo dane dilo spise tercem posmechu. Vkus je subjektivni...

  • 7. 3. 2025 10:57

    JaaaJ

    Spíš si sem přišel pohonit ego a potvrdit vlastní pohledy na svět :) vcelku běžný jev, když se někdo v diskuzi ohání spoustou technických termínů a samozřejmě má ten jediný správný názor na svět ;)

  • 7. 3. 2025 11:31

    Michal Kubeček

    BTW Ta Fuji není pravý středoformát, ale "větší FF".

    Existuje vůbec nějaký "pravý" digitální středoformát? Ve světě digitální fotografie se tak obvykle říká senzorům velikosti 45x30 a podobným, zatímco v klasice se začíná na 6x6 a obvyklý formát je 6x9. Jenže kolik by stál slušný digitální foťák se senzorem 90x60mm, to si radši ani nechci představovat…

  • 7. 3. 2025 13:25

    MilanV

    Pokud si dobře pamatuju svoje analogové období, tak na západ od nás se bral za středoformát i 645 (6x4,5 , co byl ve skutečnosti 56x42 mm). Existovala i nějaká úprava jednoho typu Flexarety a Pentacon Six to měl taky jako možnost, myslím. No a tomu už se někteří výrobci blížili v sekci digitální stěny, které se daly na už existující Haselblady apod. Napadá mě třeba Aptus-II 12, ale bylo těch pokusů v minulosti víc, např. PhaseOne P65+ .

    Nejsem profi ateliérový fotograf, ale takhle zvenčí mám pocit, že se to moc neujalo, postupně už o tom není nijak slyšet - nebo to minimálně není běžně nabízené zboží. Předpokládám, že pro to prostě není dostatečný trh, stejně jako nikdo nefotí na digitální stěnu 13x18 cm. Beru to tak, že to nebyl dřív primární záměr, ale jen důsledek nedostatků v jiných částech techniky: ať už hustota a kvalita záznamového média nebo kreslicí schopnosti objektivů.

  • 7. 3. 2025 14:05

    MilanV

    Nedalo mi to a chvíli jsem prohledal internet, jestli je můj pocit o praktické překonanosti větších formátů správný. A k mému překvapení jsem nakonec našel konkrétní zkušenosti a test přímo v češtině - na konci článku je odkaz na druhý díl s výsledky testu.

    https://www.fotoskoda.cz/3950-stredoformatovy-souboj-titanu/

  • 7. 3. 2025 14:15

    Michal Kubeček

    Beru to tak, že to nebyl dřív primární záměr, ale jen důsledek nedostatků v jiných částech techniky: ať už hustota a kvalita záznamového média nebo kreslicí schopnosti objektivů.

    To je velmi pravděpodobné. Koneckonců ten vývoj byl takový, že se: začalo (dnešní terminologií) velkoformátovými přístroji a jak se zlepšovaly emulze a přesnost jemné mechaniky, postupně se přes středoformát došlo až ke kinofilmu (který byl ale dlouho brán jako méněcenná záležitost pro masy). A nakonec byl i u toho filmu kinofim brán jako optimální kompromis mezi obrazovou kvalitou na jedné straně a univerzalitou a praktičností na druhé. Z těch většich formátů jsou sice skvělé fotky, ale zdaleka ne na všechno se hodí.

  • 5. 3. 2025 10:25

    Uncaught ReferenceError:

    k dlouhým ohniskům se váže i jiný důležitý neduh, nedá se to fotit z ruky, potřebuji již nějaké další vybavení, musím mít dostatek světla a trpělivost, nic pro většinu lidí, kteří fotí.

    Trh s dlouhými objektivy (myšleno nad 200mm FF) byl vždy dost malý a malý nejspíš i zůstane.

  • 5. 3. 2025 13:18

    Izak

    Da, stabilizace chip ;-) a stabilizace ve skle ... jak tyo ma GFX u 500mm skla ... obecne se rika, ze udrzis prevracenou hodnotu ohniska, tedy na 200mm je dobre mit cas min 1/200 ... podu mame treba 1/1000 tak udrzis asi vsechno ;-)) -- ano dost pomaha stab., chipu a tak ... kazdfe strhnuti spouste a klepani je mega problem ... na 1/1000 uz muzes i malem svenkovat po scene a kaslat na maximalni stabilizaci skla a fotaku ... u 1/4000 uz mozna muzes s fotakem i behat ;-))

    5. 3. 2025, 13:19 editováno autorem komentáře

  • 5. 3. 2025 13:00

    Izak

    LOL, co jsou to propana krale za fotaky, tim ze jejich nazvy vubec neznam, to jsou nejake uber smejdy, nejake kompakty, co foti casto huire nez spickovy mobil - fyzika nam, rika, ze azdny prepocet neewxistuje, to je prepocet uhlu, nez vetseni ... opkauji vsechny ohniska se chovaji na svech sniomacich naprosto stejne, maji stejny DOF i zvetsnei ;-) .... ale pockta, holky riklay, ze na stredoforematu je to jinak ... ne k* neni, jedine co je jinak je UHEL a tim, ze mam treba 80mm muzu jit blize k modelce a tim ziskam jiny DOF, ale kdyzbych sel na stejnou zvdalenost, mam DOF stejny ...

    A ted proc teda komnpakt foti na dlaku spatne ? - no protoze muzi, nebot mas tyreba ultersiokac 12mm a vydavas to za 300mm - co tedy delas? vyrezavas ze sirokace co nepriblizuje vysek - an ten bude co? totalni odpad krucinal ....

    Hele chces psikcove telo za zlomek ceny ? v zracdlovakch jsou 2 dobre stroje, teda njelpsi troje na svete co na mile utekli vsem a to Nikon D810 a Nikon D850 ... ta sranda, ze D810 koupis za smesnych 25.000 kc a protm fotio lepe nez 90% vsech modernich fotaku - proc :? 36mpox - D850 ma jeste vic ;-) a hlavne tam temer neni8 rozmazavaci lowpass filtr ... tedy velmi jemna kresba - no a v bazarech jsou levbne 200mm, co 300mm skla ... jo bacha na 400 a 500 mm - tam mas jeden problem, vidis i teply zvduch a u vlaku uvbisid mega zvlneni, nebo od koleji jde slusne teplo ... nemile, ale pravdive ...

    Cili Nikon D810/D850 nejaka 200mm - pevne, zapomehn an ultar zoomy, foceni vlack7u z blizka si kup sigma art 35/1.4 nebo treba sigma art z 2x mm ... za me je universalni 35mm ... a mas to, zoomy nejsou obecne moc dobre, zvlaste od sirokace po tele ... v tele s mensim rozsahem asi OKJ, ale kjvalita klesa vzdy - kdo chce delat zoom s promenenymi cleny jako u TV kamer za 2M ze ;-)

    ZAPOMEN na kompakty, to uz si radeji kup kvbalitni mobil XIoami ultyra nebo Oppo a z tech 50mpx to vytahni - kvalita lepsi nez z kompaktu - jako k*** fakt

  • 10. 3. 2025 15:26

    Sam a do ma

    aha, tak už jsem dekódoval význam slova psika a psickova = špičková/špička
    A jakože se 300mm objektivem vlnění vzduchu na fotce nebude a náhle s 400mm obj. bude?

    "50 MP" je marketingový trik, reálně jde 12.5 MP , ovšem plnohodnotných RGB pixelů.. To ale reálně není zas tak velký rozdíl oproti 12.5MP bayerových pixelů , jak by se mohlo zdát