Chjo, opět. Jak jsem psal, nový fotoaparát vám už nebrání fotit jak chcete. Na těch fotkách je to vidět, podle mého názoru vůbec nepracujete s hloubkou ostrosti a máte to moc tmavý. Aby z toho něco bylo, musíte nad každou totkou strávit čas, aspoň oříznout abyste doladil kompozici, vyvážit, poladit expozici, rozostřit pozadí... Moc práce podle mě...
Jenom by mě zajímalo na co potřebujete světelný objektiv, když vám tam automat nejspíš hodí clonu jak prase?
Proč jste nezkusil tisícinu, nebo dvoutisícinu? Co bracketing?
Co fotit na manuál, Nastavit závěrku,clonu, nechat jen auto iso? Nebo plný manuál závěrku, clonu iso... On ten automat v horších světelných podmínkách občas nefunguje.
Ostření... Chcete mít ostrou cvičenku, tak zásadně ostřit jenom na ní....
Nevím, no jsem z toho takový rozpačitý.
Ked mu autoISO pri rezime S na 1/640s nastavi ISO 6400, tak asi najprv kompletne otvori clonu. Aby sa dostal na casy 1/1000s a mensie by s ISOm musel ist na patciferne cisla.
Hlbka ostrosti nie je dana iba clonou (pri danej velkosti snimaca), ale aj ohniskovou vzdialenostou (nema teleobjektiv -> vacsia hlbka ostrosti) a zaostrovacou vzdialenostou (ostri daleko, ma vacsiu hlbku ostrosti).
S full manualom (plus autoISO a rucna kompenzacia expozicie) by som suhlasil.
Ja by som ho za tento test urcite nekritizoval. Nie su to umelecke fotky, ale islo o to sa trochu zzit s novym fotoaparatom, vyskusat pred skutocnymi eventmi. Verim, ze sa bude zlepsovat.
Neeeee! Pro přírodu, prosím, zastavte to dokud je čas a na clonu nehleďte!!
Tohle je začátek "věčné diskuse", která v milionech, možná už miliardách kopií plní "internety". Zdánlivě primitivní záležitost, tj. že záleží na více parametrech _naráz_, způsobuje nekonečné debaty typu, že člověk A řekne něco o závislosti na vzdálenosti a člověk "B" mu na to odpoví, že to není pravda, protože záleží na zvětšení apod. atp. Protože prostě NELZE ze závislosti na několika proměnných vytáhnout jen jednu zvlášť. A tak tyto debaty mohou být (a jsou) nekonečné a nikam nevedoucí.
A to i když L. (jako spousty dalších) má pravdu. O tom to není, já nikoho nehaním, jen chci zastavit tu lavinu, dokud je to jen sněhová koule :)
Chápu. Ale je to pro (alespoň moji) fotografickou praxi dost důležité mít v tom jasno, protože situace "mám scénu a potřebuji líp oddělit subjekt od pozadí" se vyskytuje docela často. Tedy abych věděl, jaké mám možnosti a co způsobí:
1) Použít nižší clonu => nižší hloubka ostrosti i rozostření pozadí => lépe oddělený subjekt, kontext zůstává stejný, ale mám nižší HO (může i nemusí vadit)
2) Použít delší ohnisko => nižší hloubka ostrosti i rozostření pozadí, ale fotografuji jen výsek fotky
3) Použít delší ohnisko a popojít si tak, aby kompozice subjektu zůstala stejná => stejná hloubka ostrosti, větší rozostření pozadí díky jeho většímu roztažení => mám sice lépe oddělený subjekt, ale taky méně kontextu
Pro první bod jsem právě onehdá zmiňoval MFT. Ono Olympus, třeba OMD EM1 III se Zuikem 12-40/2.8 dává větší hloubku ostrosti a přitom to sklo má skvělou kvalitu výstupu na plnou díru. A ISO typu 1600-2500-3200 je v OK kvalitě. Tady právě honba za ff snímačem mohla být trochu ku škodě, nicméně nemohu soudit od klávesnice, jestli ji jiné benefity dané velikostí snímače nekompenzují.
20. 3. 2025, 10:34 editováno autorem komentáře
Hloubkou ostrosti ano, světelnost je ale 2.8. A právě pokud by Svatpluk potřeboval spíše trošku větší hloubku ostrosti, tak "f/5.6" při vhodně nepříliš-vzdáleném subjektu bude zcela optimální z hlediska separace subjektu od pozadí a přitom tam bude benefit té mírně vyšší hloubky ostrosti a benefit větší světelnosti.
Právě, že nebude. Kompozice, hloubka ostrosti a rozostření pozadí budou stejné. I šum bude stejný (za předpokladu srovnatelné technologie čipu). Jediné co se bude lišit bude, že na m4/3 budete fotit na menší nominální ISO (nicméně m4/3 na stejné ISO víc šumí a tím se to vykompenzuje).
Prostě fyziku neoblafnete.
"Aby z toho něco bylo, musíte nad každou fotkou strávit čas, aspoň oříznout abyste doladil kompozici, vyvážit, poladit expozici, rozostřit pozadí?"
Zajímalo by mě, co tím myslíte. Ne, fakt nemusíte. Pokud máte cit a děláte to, co děláte dobře, opravdu nemusíte. S čím je potřeba v digitální době často hýbat je kontrast a barevnost ale to je tak vše.
Tak tak. problém těchto tvrzení je ,které veličiny si autor vybere (považuje za konstantní)a vůči čemu
Já tvrdím, že -
-hloubka ostrosti
-v jednotkách procent šířky snímku-
- při stejném zvětšení předmětu(obličej zabírá pokaždé celou fotku)
závisí jenom na aktuálním průměru virtuální vstupní čočky (v té je zahrnutá světelnost i ohnisková) crop faktoru a zvětšení(přirozené=lineární vyjádření zaostřené vzdálenosti).