1) Tak předně první akce s novým strojem vždycky dávají hrozné snímky. Než člověk natrénuje postupy pro tu techniku, tak to trvá. Ostatně v textu jsou ta počáteční trápení popsána.
2) Čeho jsem si už na redakčním systému Roota všiml: fotkám "ubližuje". Ubírá ostrost / "maže", nevím jak to nazvat, ale je to ve srovnání s originálem neostré a nekontrastní. Je to dáno nutným kompromisem velikosti souboru. Pro představu, fotka z mého článku ... https://i.iinfo.cz/images/69/pentax-k20d-smc-pentax-da-35mm-f2-4-al-v-zime-50-velikost.webp ... vypadá v originále PODSTATNĚ lépe.
3) Třeba tahle fotka:
- https://www.root.cz/galerie/fotograf-sirka/1/
je vysloveně z blbé pozice. Chtělo to popojít víc doprava a kleknout na kolena a klidně to vzít do protisvětla. Dobrý objektiv si s tím poradí, zbytek pořeší export. Ale kompozici už člověk post mortem nezachrání.
4) K té samé fotce, neb je dobře ilustrující, ještě něco: zde je 693 ostřících bodů a vysoké fps vysloveně spíš ku škodě. Lepší cesta je vědět, kde se co bude dít a připravit se tam dopředu. Zakleknout, nastavit si expozici napevno, frajeři klidně i předostří, aby to pak už fakt bylo jen o cvakání spouští, žádném měření. V tu chvíli mi vždy u těchto rychlejších věcí stačil i jeden jediný křížový AF bod na Minoltě Dynax 4 s 50/1.7 sklem.
Anebo taky předostřená flexareta s předsádkou 0.33-0.5m, tedy předsádkou zajišťující, že ta flexa zaostří jen v rozsahu 17 cm. Takhle mám detailní 6x6cm negativ fotky, na kterém je slepice s luxusním výrazem v obličeji. Na pořízení té fotky stačily tři políčka, protože jsem věděl, jak se pipka bude chovat, kde ji chci mít a zbytek už bylo jen o štěstí, jestli to já cvaknu v přesně daný moment (což u A7III řeší "pokropení" scény vysokými fps)
PS: jo, jsem fanoušek autofocusování metodou středový bod + rekompozice po namáčknutí.
5) Vyhoď staré SD karty a kup to nejrychlejší, co Sony v těle podporuje, ať můžeš jet RAW vždy. Tady je fakt vidět, že možnosti RAWu u prvních snímků citelně chybí. Je to na těch fotkách znát po technické stránce (a ne, z 8bit JPEGu to fakt už člověk nevytáhne).
6) Pokud to lze, kašli na elektronickou závěrku. Je kolem toho velká věda, snad možná Nikon Z9 ji má jako první bezzrcadlovka pořešenou dobře (bodejť, nemá mechanickou závěrku už vůbec).
7) https://www.root.cz/galerie/fotograf-serie/0/
Když koukám na tuhle sekvenci, tak se ptám: přijde mi, že jsi stál poměrně daleko od scény, proto ti ani f/2.8 nepomohlo oddělit pozadí od subjektu. Nešlo jít blíž?
8) U některých fotek mám pocit, že než fotit to směrem proti rohu místnosti, raději bych nadrzo vlezl do toho rohu a fotil to proti výrazně vzdálenějšímu druhému konci místnosti. Třeba tady:
- https://www.root.cz/galerie/fotograf-sirka/3/
nebo tady:
https://www.root.cz/galerie/fotograf-sirka/4/
(tedy pokud z druhé strany nebylo brutálně přepálené mega okno)
Ostatně: hlídat kudy kam jde světlo! To je zde asi nejklíčovější problém, proč to vyšlo, jak to vyšlo.
Základ dobré fotky je drzost fotografa, který jde dostatečně blízko a tím do fotky přenese ten dojem kontaktu. Takové "ožďubávání" z povzdálí není ono. Stejně tak je pořád lepší jít blíž s "pětatřicítkou" než si to "přitáhnout teleobjektivem" - dává to zcela jiný vjem prostoru a blízkosti.
9) https://www.root.cz/galerie/fotograf-vyska/1/ + https://www.root.cz/galerie/fotograf-vyska/2/ + https://www.root.cz/galerie/fotograf-vyska/3/
Blíž! Níž! Ne mimo osu!
1000) Pro všechny rejpaly: z fotek plyne, že ta hala je fakt strašná a upřímně, nechtěl bych tam fotit ani za milión. Z takového prostředí nikdy nevylezou fotky, které by zahřály u srdce, leda tak vzít nějakou hodně světelnou padesátku, oběhat to nohama a tvrdě separovat subjekty od pozadí. Věřím, že lze předpokládat, že s iPhone 16 Pro by se tam fotilo v ne o moc horší kvalitě. Kolik že stojí iPhone 16 Pro? :-) A je opravdu tak flexibilní jako ff tělo s 28-75? Dost pochybuji.
Suhlasim Jezkom.
Z tych fotiek to vyzera na hrozne podmienky na fotenie.
Rovnako beriem fakt, ze to boli testovacie fotky, takze velku kritku na kompoziciu, zaostrenie,.. si necham na fotky z pretekov. Jedine to postavenie. To je hroza a tipujem, ze v pripade tej prvej serie sa islo postavit o meter-dva doprava, tak aby to nebolo fotene tak zo sikma ale byt zhruba v mieste dopadu alebo niekde medzi odrazom a dopadom. Tie uhly su strasne. Vsetko fotene zo sikma. Chapem, ze nie vsade sa to dalo(urcite tam boli uzke priestory) ale neverim, ze nikde to neslo.
Dufam, ze budu tie fotky z pretekov a cakam tam lepsie podmienky na fotenie. Idealne aj s linkom na full kvalitu.
Hala je OK, od toho se rozmazava pozadi, nebo si tam clovek dotahne maly dymostroj ;-) - popr. blesky a to i na pozadi a zmeni si tam barvu ;-) .... 50mm je nuda, 35/1.4 je OK, nebo kdyz delsi sklo, tak 135/1.8 ... zoomy jsou vetsinove sjmejdy az na pra vyjimek, a tenhle je smejd, jak jsme rekl, SIGMA v tomhle segmentu produkuje uplne jine sklicka za podobnou cenu ;-) ... TAMROn mel jedine dobre skla, a to ty, co jim navrhovala MINOLTA a dodala jim i cocky ;-)
On sem Izák dával odkaz na svou tvorbu?
Byl to on, ale podle komentáře fotky byly někoho jiného. Tady jsem to našel, ale ten odkaz na galerii už podle všeho nefunguje.
Jak už bylo řečeno, podmínky od pořadatelů závodů jsou dané:
- žádný blesk, žádná dodatečná světla (třeba na videokameře)
- nesmíte stát před rozhodčími, u nářadí tak máte jasně vymezený prostor, kde nesmíte být
- nesmíte stát tak, aby vás cvičenec při nepovedeném skoku srazil a případně zranil sebe či vás - musíte držet odstup
- nesmíte vadit divákům - musíte si stoupnout tak, aby přes vás diváci viděli na cvičení, což v menších halách může opět limitovat váš výskyt na ploše
- nesmíte stát před kamerou, která dělá online stream - po ploše je několik kamer s širokým záběrem, musíte stát mimo
Prostě nemáte svobodu pohybu a nemůžete se postavit "kamkoliv", kde to sejmete nejlépe
Ad bod 1), vždycky ne, Davide. Víte, jak já jsem kdysi začal (a mezitím už zase v podstatě přestal) fotit? Tak, že jsem tehdy na nějaké akci dostal do ruky nějaký lepší kompakt, který jsem do té doby v životě neviděl a, světe div se, bavilo mě to a výsledkem byly výborné fotky. Tak jsem si vzápětí koupil vlastní starou zrcadlovku (tehdy nějaký blahé paměti Canon EOS 300D) a pokračoval úspěšně v tom, s čím jsem začal.