Jsem prekvapen, ze nekdo zna tolik klasickych dem ze "sceny". Myslel jsem, ze jsem na nich ulitaval kdysi jen ja - ostatni si vetsinou klepali na hlavu a sli parit nejakou gamesku ;-) Jinak docela zajimave intro v tomhle smeru je Animated od Sema (viz http://www.scene.cz/osa.php?syear=1995), k nemuz byly k dispozici i zdrojaky.
Pred nekolika lety byla demoscena u nas docela sledovana, minimalne na FEE/FIT VUT se nachazelo dost "silencu" :-) Osobne jsem vyvoj prestal sledovat tak pred ctyrmi lety, coz souvisi s vykonem meho PC: co nejede na Celeronu 900, to proste neuvidim :-)
A diky za adresu! Dokonce jsem tam nasel svuj vytvorek, ale bez screenshotu :-)))
Takovou pakarnu muzou udelat jen linuxaci na rootu - radoby seriozni serial o fraktalech a pak k tomu hodi ukazky v asm. Kolik lidi s tim bude neco delat (256bit dema)? Ja jsem kdysi taky usiral z Marsu a patlal podobny veci v asm, ale ze by me to dneska ohromilo... Kdyz uz je autor odbornik, mohl to prepsat do neceho citelnejsiho - C++, C# nebo Javy - smysl asm mi proste unika (snad jen moznost udelat to 256bit demo).
Niekto má dobrý pocit keď v Škode 105 vymení motor, niekto keď doinštaluje na záhradku ďalšieho sadrového trpaslíka, a niekto keď naprogramuje 256-bajtové fraktálové demo pre mŕtvu platformu MS-DOS. Ako vravieval môj otec: "každý blbne po svojom".
A ak ty robíš všetko len z racionálnych dôvodov, tak mi Ťa je ľúto.
Abych se přiznal, vůbec nechápu, kde vidíte problém. V předchozích 74 dílech bylo prezentováno několik desítek funkčních a podle mého nejlepšího svědomí i dobře pochopitelných ukázek v Céčku a Javě.
Konkrétně: 109 příkladů v Céčku a 9 příkladů v Javě.
To, že 2 díly z prozatím celkového počtu 75 jsou věnovány assembleru, snad není na škodu. Kdo si chtěl něco vyzkoušet ve vyšším programovacím jazyce, měl možnost, a pro někoho, kdo se třeba o assembler zajímá, jsou věnovány pouze dva díly. Když dneska assembler někoho neohromí, ať klidně ten článek přeskočí - byl ostatně varován už nadpisem. Já si taky nečtu o věcech, které jdou mimo mé zájmy ale neminím autora prudit.
Jinak - máte nějaké funkční 256bit demo, když už to zmiňujete? Těch 256 bitů je docela málo, maximálně se nahodí grafika, obarví pár pixelů a čeká se na klávesu. To 256 bytů už je jiný kafe :-)
K cemu je asm ... no jak bych to tak rekl ... jednou jsem potreboval delat nejakou operaci nad velmi velkymi nascannovanymi obrazky a protoze jsem zaroven potreboval udelat do skoly semestralku na asm, tak jsem to zkusil.
Vymyslel jsem genialni optimalizaci, kdy se kazda 8-bit hodnota nacitala do cpu jenom 2x (potrebovalo to data z dalsiho radku obrazku) a vsechno bylo v registrech, coz bylo vzhledem ke zname zoufale zprasenosti architektury i386 zcela na hranici moznosti. Nakonec se to nepovedlo kvuli stupidni implementaci instrukce MUL. Abych vyhovel zadani semestralky, naprasil jsem to tak, ze jsem vysel z toho sveho optimalizovaneho, ale vzdal jsem kazdou optimalizaci, ktera mi stala v ceste k funkcnimu ASM, bez snahy o reoptimalizaci. Tahle cunarna byla stale 2x rychlejsi, nez totez napsane v gcc!
Uvazim-li, ze to jednu sadu obrazku delalo cca hodinu, tak uz je dvojnasobne zrychleni znat a kdyby to byl CPU s normalnim poctem registru, tak by ten kousek kodu byl napsany za hodinu.
Napisat fraktal v C# alebo jave je trivialna uloha a najskor k tomu rovno je aj nejaka kniznica. Pointa spociva prave v assembleri, o ktorom je tak zufalo malo clankov. To, ze sa ASM pouziva len na specificke ulohy ako napr. optimalizacia zlozitych a pomalych casti kodu, alebo pisanie zakladu operacneho systemu (len si skuste niekto napisat bootloader a prepnutie do protected-modu v jave), to este neznamena ze ASM treba skryvat pred ocami ludi a tvrdit, ze nema zmysel. Programovat treba v tom, co je ku danej ulohe najviac vhodne.