Vdaka za velmi pekny clanok :-). Fraktalom som sa venoval este na strednej skole (cca pred 10. rokmi). To boly casy, ked som na PC XT generoval v BASICu mandelbrotku :-). Kedze vykony pocitacov v tej dobe boli niekolkonasobne nizsie a XT nemalo ziadne FPU, tak algoritmus som upravil tak, ze vyuzival iba cele cisla a neskor som ho prepisal do asembleru. No aj tak nesmel byt iteracny limit moc velky.
TIP: V dalsich dieloch clanku by autor mohol spomenut aj program Logo, kde fraktaly kresli korytnacka Zofka ;-)
No a ked uz sme na linuxovom portali, bolo by vhodne spomenut aspon nejaky fraktalovy program - mne je najznamejsi xaos.
Ja jsem si s fraktaly zacal hrat uz na Atari 800XL (@1,79MHz). Sice jsem jeste nevedel, o co presne se jedna, ale vysledne obrazky Mandelbrotovy mnoziny me fascinovaly. Problem byl v rychlosti - jeden obrazek o rozliseni 320x192 resp. 160x192 se generoval okolo deviti hodin.
Jeste ze tento pocitac nemel zadny vetrak a bylo ho mozne nechat zapnuty pres noc. Prof. Serba mi rikal, ze si s fraktaly hral na IQ 151 a pri delsich vypoctech ho musel v zime davat na balkon, aby se IQcko uchladilo :-)
Ja taky a urcite nas bylo vic! To bylo dilema, jestli 320x192 cernobile, nebo (uz nevim kolik, ale asi tech 160x192) ve ctyrech barvach. Ano, a Atarko netopilo. Zdroj u nekterych rad (s nazloutlym popiskem klavesnice) ano, nemel stat rovnou na koberci, ale na rovnem prkynku, ale jinak jo, bylo to takhle. To byly nervy, aby neblikla elektrika! :-)
Diky za odkazy, doma si to zkusim pustit v emulatoru (ale na full speed, pri 100% by to trosku trvalo). Jeste mam maly dotaz: ty soubory .dat je ulozena obrazova pamet? Soubory .ent jsou jasne - zdrojaky porizene prikazem LIST, kde Atarko misto CR/LF dava znak s kodem 155. .bas jsou tokenizovane programy: SAVE/LOAD/CSAVE/CLOAD, ale to .ent me mate.
Prave mi Vas fraktalovac bezi v emulatoru Atarka. Jede to na maximalni rychlost co muj Celeron 900 zvladne (tj. cca 400% originalniho Atari) a uz jsem po hodine v pulce obrazku :-) Krasna vzpominka na stare casy.
Jo ten napad s vykreslovanim pixelu na miste, kde se prave provadi iterace je velmi pekny, to ja jsem v programech nemival a potom jsem se divil, kdeze se to zrovna zaseklo :-)
Jeste me napadlo, ze je dobre nahodit napriklad na klavesy OPTION a SELECT vypinani a zapinani DMA pro grafiku. Je to tusim POKE 580,x. To testovani klaves samozrejme neni ve vnitrni smycce, ale po vykresleni jednoho pixelu.
Chlape, vy ste moj clovek! ;-) Ste byvaly atarista, rad pisete clanky o roznych nePC strojoch, rozumiete pocitacovej grafike, naucili ste ma OpenGL a Tcl a teraz ste si zobrali na musku fraktaly!
Ahoj, predem dekuji za moc povedeny clanek..
Fraktaly se nejak moc nezabyvam, ale zrovna nedavno jsem chtel pohledat neco na vyrobeni fraktalu (potreboval jsem opravdu velky obrazek) a nasel jsem (mimojine, tento se mi libil)
fraqtive , dela Mandelbrota v 2d a pak ma jeste zajimavy 3d mod..zkratka nic moc vedeckeho, ale pro uzivatele hezke... :D
Jinak spousta nadhernych (NADHERNYCH!!) fraktalu je na strankach DevinatART (krome toho je tady spousta jine skvele pocitacove i dalsi grafiky...). TAkže si to užijte,
al-Quaknaa
Přesně! To VTMko bych doma ještě určitě našel. Když na to tak pohlédnu zpětně, tak to je vlastně asi první program, který mě přiměl zajímat se o počítačovou grafiku.
Muze byt, ja jsem to mel napsany v Turbo Basicu. Atarko je sice o dost rychlejsi nez C= (1,79 MHz vs. cca 1 MHz pri prakticky stejnem procesoru), ale zase melo dost neefektivne napsanou FP aritmetiku - pocitalo se v BCD kodu na sest bytu, jeden byte byl exponent, dalsi mantisa. Turbo Basic sice nektere aritmeticke operace urychlil, ale porad to nebylo ono.
Na to, abych si vypocet fraktalu napsal v assembleru s pouzitim fixed point aritmetiky, jsem v te dobe nemel :-(
Vypnutim DMA pro grafiku se ten program na Atarku urychlil asi o tretinu, protoze DMAcko se delilo o sbernici s CPU a treba v hi-res (gr.8) tam ten datovy tok byl dost vysoky.