Hlavní navigace

FTL: kam se dosud geek nevydal

Jakub Zelenka

To, že si skoro ve všech RPG hrách pipláte svého hrdinu, asi už nikoho nešokuje a nepřekvapí. Co takhle místo oblékání svého reka pomalu vylepšovat svou loď a plout neznámým vesmírem, kde na vás čeká jedna hrůza za druhou. Ve velmi zajímavé indiovce Faster Than Light se zhostíte role kapitána vesmírné lodi.

Pokud jste po vzoru známých sci-fi seriálů jako Star Trek nebo Battlestar Galactica toužili usednout do kapitánského křesla a vydávat rozkazy svým věrným podřízeným o sto šest, můžete si tento sen splnit alespoň virtuálně s indiovkou FTL: Faster Than Light. Jedná se vlastně o rogue-like RPG, jen místo hrdiny pomalu vybavujete svou loď a prozkoumáváte zdánlivě nekonečný vesmírný prostor.

Jakmile vyberete posádku a pojmenujete vesmírnou kocábku, tak se s vámi hra přestane mazlit. Neabsolvoval jste základní výcvik, kadete? Máte smůlu! Ve vesmíru je jedno, jestli jste nováček nebo ostřílený veterán. Navíc se svou lodí zdrháte před obrovskou invazní flotilou, budete mít tak málo času se rozhodovat a sotva můžete setrvat na jednom místě déle než pár okamžiků.

Vesmír v podání FTL je vlastně tvořen vždy z několika zón. V každé zóně je mnoho políček, které můžete prozkoumávat a čelit buď nebezpečí nebo se radovat z užitečného nálezu. Jen zřídkakdy naleznete políčko, kde se nic neděje.

FTL: Faster Than Light - screenshots

Takhle končí většina vašich dobrodružství.

I jedna chybička může rozhodnout bitvu

Každý světelný skok s lodí vás stojí palivo. Pokud vám dojde, jste mrtví. Pokud narazíte na nepřátele a neubráníte se – jste mrtví. Setrváte dostatečně dlouho u povrchu slunce, jste mrtví. Dojde vám kyslík, ano, už se opakuji, ale jste mrtví. I když narazíte na pár oáz klidu, jako vesmírné obchodní stanice, 90 % času bud ete čelit nějakému problému a v případě neúspěchu můžete své lodi zamávat a začít znova od začátku.

Ukládání nefunguje, tedy až na výjimku, že hru vypnete a později se k ní vrátíte. Nemůžete si před důležitým rozhodnutím udělat žádnou pojistku. Každý krok je tak definitivní a jedna z mála možností, jak ho napravit, je zdrhnout. To se ale nepovede vždy. Propočítání souřadnic dalšího skoku chvíli trvá, stejně tak nažhavení motorů. Pokud v oné chvíli na vás střílí nepřátelská loď, máte o srandu postaráno.

FTL: Faster Than Light - screenshots

Souboje jsou přehledné a efektivní.

Pálit hlava nehlava se nevyplatí

Takové souboje jsou v FTL celkem hardcore záležitost. Určujete, kam budete pálit. V případě zásahu lodi může vzniknout požár a jediná šance, jak ho uhasit, je buď vysát z dané místnosti vzduch nebo poslat někoho z posádky s hasícím přístrojem. Poškozené komponenty lodi fungují jen napůl a v případě výpadku zbraňových systémů nebo štítů se během souboje přiblížíte prahu smrti opravdu blízko. Stejná pravidla platí i pro nepřátele.

Za průzkum vesmíru, ničení lodí, obchodování a různé další aktivity získáváte vesmírné součástky. Ty slouží jako body, které můžete rozdělit do schopností vaší lodi, ale zároveň s nimi i obchodujete. Pokud je vyplácáte bez rozmyslu, mohou vám chybět při nákupu paliva nebo opravě trupu, což je stejně smrtící jako nedostatečně vylepšený zásobník energie.

FTL: Faster Than Light - screenshots

Vesmírné prostředí není moc různorodé.

Retro audiovizuální nádech

Grafická stránka vsází na pixelovou grafiku. Upřímně, vesmír vás dvakrát svoji krásou neoslní a vaše vesmírná loď taky není žádná krasavice. Prostředí hry vypadá, jako byste se na něj dívali z displeje svého palubního počítače, což má také něco do sebe, ale prostředí prostě mohlo být mnohem rozmanitější. Když poněkolikáté narazíte na stejně vypadající planetu, trochu vás zamrzí, že se se světem tvůrci více nepiplali. Na druhou stranu je dění na obrazovce velmi přehledné a ikonky systémů zřetelné. Což se velmi hodí při víru vesmírné bitvy.

Zvuková stránka taky není nijak úchvatná. Připomíná pípání konzole a zbraně zní tak nějak pořád stejně. Chladné tóny monotónní hudby trochu přidávají na atmosféře a chladu vašeho vesmírného dobrodružství, ale po čase jsem raději zapnul do pozadí hraní svou vlastní hudební sbírku.

FTL: Faster Than Light - screenshots

Když se dostanou na palubu vetřelci, přijdou místo laserů na řadu pěsti.

Konečné hodnocení

FTL se s vámi opravdu nemazlí, to bude možná jeden z důvodů, proč nesedne úplně každému. Pokud jste stejně jako autor této recenze hltali Star Trek, dostane se vám do ruky konečně hra, která dokáže uspokojit vaše kapitánské choutky a solidně nasimulovat dobrodružství vaší oblíbené posádky ze seriálu.

Výhody

  • Generované prostředí

  • Souboje a management lodi

  • Herní mechanizmy

Nevýhody

  • Opravdu obtížné

  • Neovlivnitelný faktor náhody

  • Grafika a zvuky

Jiný názor…

(…aneb pohled Adama Štraucha)

O FTL jsem se dozvěděl díky sociálním sítím, protože někteří mí známí ho začali hrát. Chvíli jsem váhal, zda si také jednu licenci nepořídit a nakonec jsem podlehl. Trochu jsem se vyděsil pevného rozlišení a ani uživatelské rozhraní nepůsobilo nějak hezky. Moc dlouho to netrvalo a obojí mi přestalo vadit. FTL je totiž o úplně něčem jiném. Je to hra seřízená na náročného hráče, který nekouká po vyhlazených hranách, ale na herní systém, ovládání, neférový svět, kde zlé skutky nemají karmické důsledky. A samozřejmě také na vysokou obtížnost.

Pokud si máte FTL kvůli něčemu koupit, je to právě obtížnost, RPG prvky zasazené do příběhu a fakt, že při opakovaném hraní neztrácí hra na svém kouzlu. Naopak, celou ji prolétnete za hodinku, hodinku a půl, ale s největší pravděpodobností někde skončíte. V poslední fázi hry se stačí špatně rozhodnout, ukliknout se a můžete začít znovu.

FTL je rogue-like hra s generovanou galaxií. To znamená, že při každé iteraci na vás čeká něco nového a zároveň se mění obtížnost. Dokonce se vám může stát, že vygenerovaná galaxie v kombinaci s vámi vybranými skoky, může být natolik těžká, že se jen těžko budete držet v jednom kuse.

FTL: Faster Than Light - screenshots

Takhle nějak vypadá prohraná bitva.

Příběh je jednoduchý a je podřízen arkádovému stylu, ale i tak se za 10 000 řádek textu schovává mnoho možností, na které rozhodně nenarazíte v prvních třech hodinách hraní. Hra navíc hráče motivuje třeba odemykáním bonusových lodí pro další kolo, kde každá má navíc dvě rozložení.

Celkem ve hře najdete 18 lodí, ze kterých na začátku každého kola můžete vybírat. Výběr lodi ovlivňuje hlavně strategii, se kterou se budete pouštět do boje s různými rasami. Nicméně se může stát, že zrovna pro preferovanou strategii nenajdete potřebný materiál, ať už to jsou zbraně či schémata k droidům, a budete nuceni improvizovat. Strategie a schopnost využít dostupné zdroje je tak jediným způsobem, jak se nebezpečným vesmírem prosekat až na konec cesty. 

FTL: Faster Than Light - screenshots

Výběr lodi není čistě kosmetický.

Boje na FTL oceňuji nejvíce. Vy i nepřátelská loď máte různé subsystémy a je jen na vás, jakou cestou protivníka dostanete. Když máte silný štít a protivník nemá rakety (které přes štít projdou), můžete zničit generátor kyslíku a nechat posádku lodi udusit. Můžete využít prostředí, třeba v poli asteroidů udržovat protivníkův štít dole tak, aby se o něj postaraly náhodně prolétající kameny. Nebo když se nacházíte vedle hvězdy, tak stačí vypustit z vaší lodi vzduch a udržovat protivníkovy zbraně vypnuté. Sluneční erupce a následné požáry na jeho lodi se postarají o zbytek. Ve hře jsou i takové vychytávky, jako že je možné správným načasováním laserových zbraní sestřelit nepřátelskou raketu a když se náhodou nedaří, můžete vše podřídit tomu, abyste co nejrychleji vypadli.

Našli jste v článku chybu?

28. 9. 2012 10:24

Redi (neregistrovaný)

Ehm, to je sice možné, ale skoky a název jsou z BSG :P

Jinak efekty beru jako hezký bonus a opravdu přesmýšlím o koupi :)

Nevíte jak by tohle jelo na Intel HD 4000?

5. 7. 2014 10:39

Tataboj (neregistrovaný)

Nesouhlasím s jednou kritikou. Hudba je naprosto boží! Jinak souhlasím s Bublou.

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

120na80.cz: Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Na ucho teplý, nebo studený obklad?

Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Root.cz: Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Certifikáty zadarmo jsou horší než za peníze?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: mBank cenzuruje, zrušila mFórum

mBank cenzuruje, zrušila mFórum