Koukal jsem do zdrojaku Zirconu a je to nekde uplne jine nez QNX.
QNX, WinNT*, NetWare,nebo treba ruzne "old-school" BSD systemy byly programovany tak, ze nekdo skutecne rozmyslel jak maji veci fungovat a udelal je "jak nejlepe dovedl". Treba u toho QNXu to bylo nadherne videt, koncem 90. let mi od nich chodil casopis a autori, kteri tam psali a tvorili i QNX samotny meli pomerne jasne utrizene myslenky a postoje jak maji veci byt. Viz treba http://www.openqnx.com/node/298
Dneska se veci spis lepi nejak dohromady "aby to chodilo". Krasne to je videt i na Apple OS/X, to co vychazelo z NEXTu ma uplne jinou uroven nez veci navrzene dnes.
* Myslim tim NT kernel, ktery principielne neni spatne navrzeny, k dopraseni doslo mimo ten navrh.
Opravdu dokážete na základě "kouknutí do zdrojáků" pronést tak silné tvrzení? Není to jen vaše představa? V 90. letech byla spousta věcí jednodušších a do jejich zdrojáků se dalo proniknout za relativně krátký čas, zvlášť když k tomu vycházel časopis, kde o tom vývojáři mluvili. Zircon toho ale musí umět řádově víc a vysvětlení k tomu najdete pomálu.
Mac OS 7,8,9 nebyly odlišné systémy. Naopak, bylo to pořád totéž, jen naleštěné a vylepšené o pár blbinek. Vetsi rozdíl byl mezi systémy 6 a 7 než mezi 7 a 9. Apple tehdy zoufale hledal nový systém, ale vlastní vývoj zkrachoval (projekt Copland), takže se nakonec rozhodl systém koupit (uvažovalo se o BeOS, nakonec koupili NeXT).
https://en.wikipedia.org/wiki/BeOS bol skvely.
Este mam niekde doma krabicu od BeOS 4.
Skvely multithreading (zacinali s vlastnymi dvojprocesorovymi doskami a celymi pracovnymi stanicami BeBox https://en.wikipedia.org/wiki/BeBox https://www.applefritter.com/node/2616, ale bolo to ako stavane na dnesne lacne multicore procesory), inovativny filesystem (dynamicke metadata podobne ako ma dnes Apple, napriklad emailova sprava mala telo (obsah mailu)v subore a atributy (from, to, subject, ... ) v metadatach, mailbox bol adresar s mailami, kopirovanie mailov bolo proste kopirovanie suborov, metadata sa vedeli selektivne zobrazovat vo file browseri), prijemne GUI.
Problemom bol ale nedostatok aplikacii.
BeOS a NeXTSTEP boli kandidati na novy operacny system pre pocitace Apple po zlyhani in house vyvoja noveho OS, ale ciastocne vdaka Jobsovmu obchodnemu talentu a ciastocne kvoli vyssej vyspelosti NeXTSTEPu bol za zaklad vybrany NeXTSTEP.
Na prelome tisicrocia boli obchodne (z)likvidovani Microsoftom (napriklad cez tlak na Hitachi a Compaq kvoli zamedzeniu predinstalovavat BeOS, pripadne ponukat predinstalovany BeOS v dualboot mode), doslo az k mimosudnemu vyrovnaniu, ale svet nepockal a vyvojari z Be uz pracovali inde.
- Approaching Be: An introduction to programming for the BeOS https://web.archive.org/web/19970218171106/http://www.be.com:80/developers/tutorials/approachingBe.html
- https://www.theregister.co.uk/2002/02/20/be_inc_sues_microsoft/
- https://www.theregister.co.uk/2002/01/17/a_silicon_valley_funeral/
- Why BeOS Lost http://lowendmac.com/myturn/02/0403.html
QNX nebyl nikdy myslen jako bezny OS, byl to ciste RealTime posix OS, ktery byl urcen na RT nasazeni, hlavne na prumyslove ridici stroje a grafiku mel hlavne proto, aby se to dalo nasadit kompletne i na LCD display, nebo na display a par tlacitek k tomu.
Nikdo to nechtel davat jako desktop, nebo server, maximalne na desktop nejakeho operatora s par prumyslovymi aplikacemi ... ale nikdo tam nepocital, ze tam nekdo bude poustet tabulkovy procesor, nebot hrat OpenGL hry.