Hlavní navigace

Game Developer Session 2011: druhý den (neděle)

2. 12. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Další den konference herních vývojářů Game Developer Session 2011 byl opět bohatý na různé workshopy a zajímavé přednášky. Některé sice trochu vybočovaly z tématu konference, ale o to byl program různorodější. Dozvěděli jste se jak o náboženství ve hrách, tak o dalším využití pohybového senzoru Kinect od Microsoftu.

Zatímco v sobotu (viz první článek) jsem navštěvoval až na drobné výjimky velký konferenční sál, v neděli mě program táhl spíše do menšího, v kterém se konaly různé workshopy. Game Developer Session 2011 začínal následující den o hodinu později. Přednášející a někteří návštěvníci se přeci museli z večerní párty alespoň trochu prospat. Některé tweety odhalovaly, že se našlo několik jedinců, co pařili až do pozdních ranních hodin.

Kinect není jen doplněk k Xboxu 360

Na úvod mě čekal workshop Andreje Boleslavského ze společnosti CIAN o šikovném zařízení Kinect. Tento zajímavý kus hardwaru byl v roce 2011 vydán jako doplněk ke konzoli Xbox 360 od Microsoftu. Stručně řečeno se jedná o kameru, která dokáže snímat pohyby vašeho těla a vytvořit virtuální skelet, jímž ovládáte hry a různé aplikace. To, že má Kinect v současné době i jiné využití než hraní her jsem tušil. Překvapilo mě ale, do jaké míry je využíván například umělci. Andrej Boleslavský vyprávěl, jak Kinect používali při divadelní inscenaci nebo o drobné úpravě, jež pomohla ochrnutému umělci zase malovat. (Snímala pohyby jeho očí.)

Nebyl by to ale pořádný workshop bez praktických ukázek. Kinect umožňuje snímat více postav najednou a tak si posluchači mohli technologii zkusit na vlastní kůži. Netvrdím, že se občas nevyskytla nějaká chyba, například při detekování živých a neživých objektů, ale ukázka možností byla místy ohromující. Pomalu mi přišla až škoda, v současné době využívat podobnou hračku primárně na hry. Dají se s ní provádět velmi zajímavé věci a to i na PC – ostatně, na Youtube se dají nalézt spousty ukázkových videí.

Jak stvořit interaktivní dialog mezi mužem a ženou?

V malém sále jsem vytrval, neboť měl Jarek Kolář z 2K Czech (vývojáři Mafie 2) přednášet o Interaktivním dialogu. Hra bez kvalitních dialogů by nebyla to pravé ořechové, to ví přece každý hráč. Kolář varoval, že jeho prezentace z vás neudělá žádného geniálního spisovatele nebo scénáristu a měl pravdu. Jednalo se spíš o příklad technik, jakými lze dialogy tvořit. Pro lepší pochopení si spolu s posluchači pokusil jeden interaktivní rozhovor napsat. Jako modelový příklad měl být použit rozhovor muže se ženou. Nejprve jsme se společně pokusili vytvořit postavy s charakteris­tickými vlastnostmi. Proběhl brainstorming, v němž se každý mohl podělit o svůj nápad. Většinu příspěvků Jarek Kolář lehce cenzuroval a upravoval. Když byly postavy vytvořené, přistoupilo se k tvorbě dialogu. Jako softwarová pomůcka byl použit Chat Mapper. V něm byl už připravený drobný příklad s hloupým Honzou balícím umělecky založenou slečnu, který si můžete vyzkoušet na blogu autora.

Novinky na poli mobilních telefonů a tabletů

Otázku, co nás čeká na scéně mobilních telefonů v příštím roce, se pokusil zodpovědět Ruslan Botsyurko z internetového magazínu smartmania.cz. Jeho přednáška Nové technologie pro smartphony a tablety byla obsáhlá poměrně široce, a to od ohebných a 3D displejů po nové formy napájení. Malá kapacita baterií a vůbec jejich pomalý vývoj je v současné době obrovským problémem. Chytré telefony a další přenosná zařízení dramaticky navýšila svůj výkon, což se samozřejmě razantně projevilo na jejich energetické náročnosti. Botsyurko se zabýval dvěma možnostmi jak daný problém vyřešit. První je nabíjení zařízení kinetickou energií a druhý, použíti baterie o větší kapacitě. Nové technologie jsou ale stále v experimentálním stádiu a ještě nějakou dobu potrvá, než se dostanou ke koncovým uživatelům.

Drobné zmatky nastaly poté, co kvůli nemoci odpadla přednáška Juraje Chrapy s titulem Mobilní vývojář marketérem. Organizátoři nezaváhali a poněkud složitou cestou program upravili. Některé přednášky tak nezměnily pouze svůj čas, ale i místo konání. Chvilku trvalo, než se ve všem člověk začal zase orientovat. K zaplácnutí díry v programu byl zneužit poněkud kontroverzní herní vývojář Jazzuo. (Pro lepší představu přikládám odkaz na jeho profil na YouTube.) Mezitím co prezentoval své někdy až moc ulítlé projekty, jsem se přesunul do velkého sálu na přednášku Zuzany Kostičkové o Náboženství ve hrách.

Náboženství ve hrách není žádná sranda

Zuzana Kostičková použila jako příklad herní sérii Thief. Ten je vystavěn po duchovní stránce podobně jako náš svět. Máme v něm jakési pohanské kulty a náboženský řád The Order of Hammer, podobající se radikální křesťanské sektě. V tomto fiktivním vesmíru se pohybujete jako neutrální postava zloděje Garett a odhalujete spiknutí, která náboženské frakce zosnují proti sobě. Trochu mě mrzelo, že přednáška nešla víc do hloubky, ale spíš jen lehce popsala thiefův svět. Chuť jsem si trochu spravil při diskuzi, kde jeden z vývojářů Army (studio Bohemia Interactive) se podělil o nepříjemnou zkušenost, kdy jim při vývoji přišlo několik e-mailů od muslimů, kteří se dotazovali, zda půjdou ničit ve hře mešity. Řešení bylo jednoduché, všechny náboženské stavby včetně kostelů a kapliček mají nekonečno životů, aby jejich destrukce nikoho nepobouřila. Jde je osekat, ale ne zbořit.

CS24_early

Následovala další přednáška Stefana Durmka o gamedesignu. Tentokrát ale byla pojatá poněkud netradičně a lehce vybočovala ze zaměření celé konference. Zabývala se otázkou, zda herní postupy lze aplikovat i v reálném životě. Jako příklad lze použít cvičení zvířat nebo výchovu dětí. Za odměnu nebo trest můžete organizmus „naprogramovat“, aby se choval, jak vy chcete. Ano, zní to poněkud necitlivě, ale ve finále je to poměrně humánní metoda pro obě strany. Jak se říká: „škola hrou“.

Dotace pro herní vývojáře a závěr konference

Závěr celého Game Developer Session patřil Daniele Staníkové z Media Desk. Ta mluvila o dotacích Evropské unie podporující nadějné filmové a herní projekty. Stejný program využilo nedávno Hammerware studio při vývoji hry Family Farm. Podmínky se ale za tu dobu poněkud změnily. Dneska se už podporují pouze herní projekty, které jsou zaštítěny filmovou licencí. V Čechách touto cestou vznikla podle animovaného seriálu hra Pat a Mat od Centauri Productuion. Z filmů to byly kritiky poměrně dobře hodnocené 3 sezóny v pekle a Protektor. Po skončení přednášky organizátoři poděkovali všem návštěvníkům a mohlo se vyrazit domů. Po těch dvou nabitých dnech jsem byl už poměrně hodně vyčerpaný a hlava mi třeštila pod tíhou nových informací, které jsem si z GDS 2011 odnesl.

Byl pro vás článek přínosný?