Je fakt, že rozhraní GIMPu je oproti Photoshopu strašně neintuitivní. Už jen změnit rozlišení obrázku je porod.
Vždy mě zajímalo, kdo v Linux světě navrhuje rozhraní, ale připadalo mi to, že jedou podle hesla "Těžší a nepřehlednější je lepší".
Vypadá to tam jak v Monetě bance, kde jsou hned tři menu a nikde člověk nic nenajde.
Glimpsy vyzkouším.
Jinak je z hlediska grafiky na Linuxu kupa dobrých projektů, RawTherapy, DarkRoom atd. takže se dají vpohodě vyvolávat RAW fotky, což je super.
Je i spousta vektorových editorů, CAD atd.
Akorát to rozhraní je fakt jak ze Sado Maso dílny, vždy jak chvíli nepiužívám GIMP a vrátím se k němu musím pracně hledat kde co je a mám to chuť roztřískat, kdežto ve Photoshopu to najdu rychleji.
Možná by bylo lepší se vykašlat na nové funkce a věnovat čas tomu, aby to bylo více user-friendly a nevypadalo to jak můj grafický editor na Didaktiku před třiceti lety (se stejně hnusnou funkčností, neefektivností a pomalostí práce)...
Jo a to už pominu, že typický Linuxák vůbec nemá o fotografii páru. Naposledy se se mnou hádal jeden Linuxák, že "Zásadně ukládá do 10b TIFů" a že to je lepší než RAW :D, a že je RAW 14b a matice není čtvercová, ale RGB jsou rozprostřeny jinak, jen v jedné barvě a ještě podle citlivosti oka na barvy, tak to ho vůbec nezajímalo. Mi připadá, že typický linuxák je hardcore šílenec, co rád kódí, ale uživatelská přívětivost nula a vztah s běžným životem je takový, že si dá na hlavu ocelovou přilbu a tím bourá zdi...
8. 4. 2020, 12:18 editováno autorem komentáře
To je klasické nepochopení principů open source, kde si každý drbe vlastní záda. Je pošetilé chtít po někom, kdo vyvíjí algoritmy pro zpracovávání obrázků, aby toho nechal a chvíli se věnoval UI. Tohle má dělat někdo jiný, koho to UI trápí. Je to open source, takže nezbývá než stáhnout zdrojáky a začít se tomu věnovat. Žádní „oni“ tu nejsou, jsme tu jen my.
To si myslím, že je ultraortodoxní pojetí. Já potřebuju GNU utility, ale vyvíjím něco jiného. Ten, kdo vyvíjí jiný software potřebuje zase ten můj. Open source slouží i těm, kteří nic nevyvíjejí, ale má jim to brát právo hodnotit? I open source vývojář chce mít radost, že jeho produkt má úspěch a slouží. GIMP není jen sbírka algoritmů, ale ucelený nástroj.
Mně přijde zcela na místě konstruktivně kritizovat. Bez diskuse nevzejde nápad. Diskuse může vypadat i tak, že se dva neshodnou na návrhu řešení. U GIMPU je ale situace spíš taková, že by se většina shodla, ale na druhé straně nikdo nenaslouchá. Proto se taky narodil Glimpse.
U diskusí o GIMPU vidím samozřejmě i příspěvky těch, kteří si nedovedou představit nic jiného než Photoshop - ty nikdy nic jiného neuspokojí. Vidím ale i spoustu střízlivých příspěvků o tom, že určité operace vyvolat nejde vůbec, nebo tak moc složitě, že by si zasloužily zlepšení.
Můj názor: měnit rozlišení obrázku v GIMPu je sice trochu vopruzové, ale porod to rozhodně není. Vyvolávat RAWy v Linuxu lze i bez Rawtherapee či darktable, i třeba jen pomocí GIMPovského pluginu pro dcraw.
Jinak váš kolega jedná celkem logicky. RAW je jen zdroj dat, nikoli fotka. Proces jeho vyvolání může trvat 10 sekund, ale taky třeba 1 hodinu. Právě proto má (samozřejmě vedle zdrojového RAWu, případně dat pro jeho úpravy) smysl skladovat i ten 10bit/color TIFF export. RAW je prostě něco jako negativ založený v šanonu.
Jinak jak psal Petr nade mnou: já GIMPu bez problémů odpouštím jeho divné GUI, protože je pod ním schována pro mě důležitá funkcionalita. Podobné platí i pro Rawtherapee, svého času se mi s Bibble 4 pracovalo daleko líp. Podobné platí v některých ohledech i pro Vuescan. Atd atd atd. V rámci GNOME se prostě aktuálně řeší spíš to GNOME a vzhled GTK aplikací jako takových. Speciality jednotlivých nástrojů musí počkat. To, že to lze prasit i když máte firmu se stamiliardovými obraty, dokazuje Microsoft už s Windows Vista - 8 - 10.
Do určité míry jde v tom porovnání o iluzi. Pokud budete mít za etablon špičkový program, na kterém profesionální UI designéři pracovali mnoho let (Photoshop), dopadnou ostatní programy pochopitelně špatně. Situace ohledně UI se mezi Windows a Linuxem zas tak moc neliší, na obou jsou špatně i dobře navržená rozhraní a ohledně roztříštěnosti přístupů k UI si taky nemají oba systémy co vyčítat. Prostě bída světem vládne... :-)
UI/UX Photoshopu nevznikalo nejak extra dlouho. Ani treba Macromedia nepracovala na UI/UX produktu jako bylo Fireworks "mnoho let". To je falesna obhajoba. V oblasti open source za tu dobu co je tady Gimp vzniklo mraky kvalitnich produktu pokud se tyce uzivatelske privetivosti. Jen Gimp nejak zustal nekde... ani nejde rict v minulem stoleti, protoze on byl od zacatku UX antipattern.
No dle Wikipedie sice firma Adobe firmu Aldus koupila (a pak PhotoStyler zanikl), ale před tím byl Photostyler zamostatný program, konkurent Photoshopu. Jinak Photoshop prý měl první vydání v roce 1990, PhotoStyler pak v roce 1991.
PS: Opensourcová desktopová rozhraní mají vlastní UI design guidelines https://developer.gnome.org/hig/stable/ https://hig.kde.org/ - jde jen o to dát tomu dost pozornosti. Užijí se i neprogramátoři - testeři, překladatelé. Jsou to mraky práce...
"V rámci GNOME se prostě aktuálně řeší spíš to GNOME a vzhled GTK aplikací jako takových."
Jenom bych podotknul, že GIMP není součástí projektu GNOME. Je to samostatný projekt v rámci GNU. GNOME Foundation jim poskytuje právní entitu pro přijímání darů a systém pro překlady, ale jinak se jedná o samostatné projekty, které mají rozdílné priority a rozdílné přispěvatele, takže to, co se aktuálně řeší v GNOME, není pro GIMP směrodatné.
Takze ked sa s vami hada 'linuxAK' tak z toho vyplyva ze 'linuxacACI' nerozumeju fotografii. A prepacte, mozno naozaj GIMP nie je idelny nastroj ale prave resize je priamo v menu Image -> Scale Image. Co akoze ma byt este jednoduchsie nez mat funkciu ktoru chcem priamo v menu? Co to ma citat myslienky?
"Je fakt, že rozhraní GIMPu je oproti Photoshopu strašně neintuitivní."
Na Linuxu a spoustě aplikací v rámci OpenSource je vidět jedna zásadní věc - tvoří jej programátoři. Pro ne je důležitá funkčnost. Každý, kdo někdy psal nějaký kód aplikace s GUI ví, že to GUI nějak poskládal a soustředil se na funkce pod GUI tj. vznikne nástroj s dobrými funkcemi, co se nějak ovládá. Důležité je to slovo nějak. A pak je ještě nutné přidat tuhle funkci a pak tamtu funkci a na GUI vám nezbyde čas, protože to není úplně důležité. A pak za vámi někdo přijde, že by potřeboval aplikaci, ve které může něco udělat. Dáte mu tu svou s nedotaženým GUI...
U GIMPu to asi bylo něco podobného. A protože je GIMP mezi námi tak dlouho, prostě si zvyknete. Z pohledu "veterána" je to v pohodě, nováček je ztracen. A pořád posloucháme, jak je to GUI strašné a jak se nedá používat a přece ho používáme. A jak zde napsal Petr Krčmář - GUI neudělají oni. Ale musím já. A protože se toho nikdo ještě nechytil (nikomu se nechce, nikdo to neumí?) je s námi toto GUI pořád. Za takto dlouhou dobu by to nové GUI muselo být dávno hotové. A já bych to tak rád třeba udělal, ale neumím to a nemám s tím žádnou zkušenost.
Před relativně krátkou dobou jsem se dal do studia Blenderu. Tenhle projekt mne tak trochu fascinuje. Jednak tím, co umí a co je s ním možné. Ale je tady jedna věc, kterou by mohl GIMP převzít také - i o Blenderu se říkalo, že má nepřehledné/nestandardní GUI. A tak se GUI několikrát (a zásadně) měnilo. Zkuste si najít obrázky z verze řady 2.2.x, 2.3.x, 2.4.x a srovnejte je s verzí 2.5.x a tyhle ještě srovnejte s verzí 2.8.x. Ale například ty dvě poslední změny dělí 8 let. Dá se to. Jenže v rámci komunity GIMPu se nedokáže najít nikdo, kdo by to popostrčil. A je otázkou, co za tím je. Vážně to nikdo neumí? Nebo to neumí naprogramovat? Nebo se bojí reakcí, tedy kritiky? Na druhou stranu, pokud chci dělat změnu GUI, proč musím vytvářet fork?