Pár poznámek:
1. "Režim 0×0f dokáže „vykouzlit“ grafiku i na původních MDA monitorech, podobně jako karta Hecules. Zde se akorát používají 3 stupně šedi. 640×350, 3 (BW)" -- Nevím o tom, že by nějaká hra tento režim používala. Pokud měl někdo MDA monitor, tak používal Hercules, a ten hry podporovaly. No a když EGA neemulovala Hercules, tak na hry byl MDA montior k ní k ničemu.
2. "A pokud má monitor tento pin uzemněn (což může, ale nemusí), dojde k poškození výstupních zesilovačů EGA." -- Z tohohle důvodu monitory podporující 64 barev měly fyzyický přepínač, zda je do něj zapojena EGA karta. Jen pak mohly hry používat 320x200 s namíchanými barvami:
https://swarmik.tumblr.com/post/179660020524/ega-64-color-320x200-mode-on-switchable-monitors
3. Bitplanes nebyly kvůli omezenému mapován do konvenční paměti. To by šlo udělat jako SVGA po dlaždicích, kde 640x200x16barev se vejde najednou (64 kB), a v případě 640x350x16barev by se obrazovka rozdělila např. na horní a dolní půlku. Bitplanes byly kvůli rychlosti tehdejších RAM čipů, které nebyly dost rychlé na sekvenční čtení tolika dat. Proto se zapojily RAM čipy paralelně a v každém byla uložená jen část každého pixelu. Stejně to proto měly lowcost (často herní) počítače. Naopak unixové stanice měly sadu doplňujících čipů, které toto skrývaly (dělaly v pozadí).
Ad 1. První grafická karta od ATI byla CGA karta pro MDA monitory. Měla jak MDA režim(y) (hires textmode), tak CGA režimy. Jumpery pro režim po bootu a měnitelné za běhu konzolovou utilitou.
Mělo to klasicky 320x200x4bravy, obraz byl roztažen správně a 4 stupně šedi byly taky správně (ne dithering). Používalo to nějaké hacky, které v případě originálního prvního monitoru od IBM ho mohly poškodit, přinejmenším snižovaly živostnost. U monitorů od jiných výrobců ("klonů") problém nebyl. Druhá revize té ATI grafiky uměla i 640x200x2barvy.
2. neni ten problem presne opacnej? Tj. kdyz mam EGU a narvu do ni nejakej CGA monitor? Jestli si pamatuju (sam jsem mel az VGA, po atarku), tak ten problem byl s nejakymy no-name monitory, kde no-name je vlastne cokoli mimo IBM nebo mozna jeste Compaqu. Treba v Evrope Olivetti delala veci mozna levneji ale nekompatibilneji.
Ano, takto je to popisované v článku. Uzemněný druhý pin na CGA monitoru zničil EGA kartu. Proto byl na moderních monitorech přepínač, zda je do něj připojena CGA karta (i druhý pin je uzemněn), nebo EGA karta (pin uzemněn není a je tam nějaké to další info pro EGA). A pak je potřeba, aby aplikace explicitně řekla, že chce používat tento rizikový mód. V odkazovaném postu je vidět, že hra nabízí odděleně standardní EGA 16 pevných barev a přídavný s 16 barvami z palety 64 barev.