Ja si pamatuju, jak jsme jednou porovnavali dema. Kamos A500, ja za zhruba stejny penize 286 s 1MB, VGA a PC Speaker. No byly to trapne chvilky, on cumel s otevrenou hubou, co mu to proboha ukazuju, jako jestli to je nejaky blby vtip a potom pustil ty svoje pecky :) Jo na 386 se SB nebo Gravisem uz by to byl Second Reality, ale to bylo cenove uplne nekde jinde ...
Třeba já. Mnohé textovky v angličtině se určitě vyrovnají co do zábavy grafickým adventurám. Mnohdy je i překonávají. Bohužel hráči mají nějaký blok, že textovky jsou jakýsi zastaralý předchůdce grafických adventur; což není pravda. Ovládání her i těch prvních grafických přes parser má taky něco do sebe a vede ke kreativnějšímu řešení hádanek. Textovky s parserem pode mě čeká menší boom, jako se to stalo s žánrem rogue-like, který byl před pár lety taky záležitostí pár nadšenců, až někdo šikovný zmodernizuje UI a publikuje nějakou vynikající textovku na Steamu.
Možná jo (nebylo by to špatné), ostatně i klasické grafické adventury, které mnozí odepsali jako beznadějně pravěký koncept, se postupně vrací a mnohdy jsou i hodně nápadité.
Taky je výhoda, že u textovky vlastně stačí dobrý nápad, program už není takový problém (narozdíl od akčních her, kde jen nastudovat engine je náročné)
No, nevím. Myslím, že dnešním vývojářům hodně pomáhají grafické enginy jako Unity nebo Unreal. U těch textovek zase Inform nebo TADS. Pokud by měl člověk textovku programovat od základu a aby to bylo na úrovni, tak to rozhodně tak easy nebude. Zajímavý pokus zmodernizovat textovku byl Cypher, ale právě byl kritizován stran krkolomného parseru: http://www.cabrerabrothers.com/cypher.html.
Nahodou, zkus si pustit v emulatoru treba slavnou "Pomstu sileneho ataristy", dohrajes to celkem v pohode a jeste se u toho budes celou dobu smat. Interactive fiction, jak tomu rikaji v anglictine (textovka je tedy mnohem vystiznejsi a peknejsi :) ma sve zastance, i kdyz to samozrejme neni takovej mainstream jako cojavim x-ta varainta na Dooma, jen s lepsim rozlisenim, fps a texturami :)))
Existuje komunita, která dělá zajímavé věci v Informu (ten už tady byl popsán http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-151-cast-inform7-jeden-z-nejpropracovanejsich-nastroju-pro-tvorbu-textovek/)
Ty "textovky nové generace" se někdy dost odlišují od klasických textovek. Mnohé nové hry jsou založeny na propracovaném příběhu, dobře napsaných textech (čte se to jako knížka, ostatně Inform dbá na typografii) a nějaké zápletce, kterou je nutné vyřešit.
Takže to nemusí být ve stylu: vezmi toto, použij to (někdy zcela nelogicky) támhle, což je doména hlavně těch jednodušších textovek (třeba zrovna těch českých, na tom zase není nic špatného, jen je potřeba si to uvědomit).
No na druhé straně je pravda, že mám na dlouhodobém TODO listu ještě pořád staré textovky od Level-9, to musím někdy dát :-)
No ony i ty české textovky nejsou vůbec špatné, doporučil bych Salome a On the boat (obojí tedy slovensky, ale aspoň si pěkně potrénujete mozkové závit) https://wolfsworlds.wordpress.com/category/moje-svety/
Já myslel spíš ty jednodušší (ve smyslu textového parseru) starší kousky, třeba ty moje, co se mě válí někde na kazetách a skoro nikdo je bohudík neviděl :-) Prostě klasika: sloveso+podstatné jméno, velmi omezený slovník (žádné "seber" nebo "vezmi", pěkně se musíš trefit protože BASIC), jen málo stavů ve hře (v podstatě se jen pamatovalo, kde jsou otevřené dveře nebo propadla).
Ja sem nikdy adventury nehral (kdyz pominu Goblins), ale dycky se mi libila jejich grafika/atmosfera. Jak sem zestarnul, tak mam chut hrat neco pohodoveho, klidneho a dost uvazuju, ze nejakou tu adventuru snad na stary kolena zkusim zahrat :-).
Textovky pro me jako pro 10 lete decko byly moc nudne a mozna moc na mysleni, takze k nim bohuzel pozitivni vztah nemam.
To může být trošku problém, protože ty původní adventury jsou docela těžké. Ne nelogické (naopak Sierrácké adventury mi přijdou logičtější než ty od Lucas Arts :-), ale prostě se můžeš zaseknout na nějakém kroku a nepohnout se dál.
Okolo roku 1985 to vůbec nevadilo, však počítač měl málokdo, takže třeba (co jsem slyšel, samozřejmě to nebyla záležitost v ČSSR) jednu hru hrálo pět deset kluků dohromady, po večerech přemýšleli o řešení, volali si, řešili to ve škole (co tam taky dělat že), prostě tomu dali šanci a čas.
Dneska většinou člověk hru vyzkouší a pokud ho nezaujme do pár minut, jde se na další, takže adventury jsou trošku mimo mainstream (ale dělají se).
Doporučil bych asi Kyrandii, je dokonce v češtině, takže se dá vrazit děckám do ruky namísto tabletu :) [a funguje to, udělali mi krásnou mapu, potom, co jsem vlastní někam zahodil]
Hodně zajímavý rozhovor vztahující se k tomuto tématu s Robertou Williams v roce 1984 - http://www.rajadventur.cz/rozhovor-roberta-williams-o-adventurach-v-rozhovoru-z-roku-1984/