Vlákno názorů k článku Grafický editor Pixel od anonym - Dobrý den, chtěl bych se pozastavit nad tím, že...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 2. 2006 19:34

    bez přezdívky
    Dobrý den,
    chtěl bych se pozastavit nad tím, že každému na GIMPu vadí, že neumí pracovat v barevném prostoru CMYK.
    1) Když pracujete v barevném prostoru RGB, tak máte k dispozici více barviček, protože RGB má větší rozsah jak barevny prostor CMYK.
    2) Barevný prostoru RGB můžete konvertovat do barevného prostoru CMYK, tak že vizuální dojem z výsledného obrázku bude stejný nebo velice podobný tomu, co vidíte na monitoru, ale má to jedno ALE a to se jmenuje kalibrace.
    3) Když nemáte kalibrovaný monitor i tiskárnu pomocí velice drahých sond, tak je vám možnost pracovat v omezeném barevném prosotoru CMYK stejně k ničemu, protože předvídat, jak bude výsledný obrázek vypadat ve vytištěné podobě je jako hádat budoucnost z křištálové koule.
    4) Firmy nebo jedinci, kteří si mohou dovolit sondy, která zjišťuje barevný profil monitoru a tiskárny a které stojí několik desítek tisíck korun si pravděpodobně pořídí i odpovídající tiskárnu, která už nemá 4 barevné tonery, ale má jich více.

    Co by teda mohlo GIMPíkovi sházet? Že by color management:

    http://developer.gimp.org/screenshots/gimp-prefs-color-management.png

    nebo snad možnost pracovat v 16 bitech na kanál ... ano, tohle v GIMPu může v mnoha případech citelně chybět, zvláště když člověk dělá nějaké jasové korekce, ale i tohle by se mělo přijít v dalších verzích GIMPu změnit aneb jak říká jeden můj kamarád: "GEGL spasí svět" :-).

    Pavlovi držím s jeho projektem palce, ale tvůj program je příliš velký a má a bude mít spoustu drobných i větších chybek, které sám nezvládneš opravovat nebo možná jo (neznám tě, je možný, že jsi blázen, který to zmákne :-) ). Další věc, mnohem důležitější věc, je uživatelská komunita ... když nebude dostatečně velká a nebudeš mít hodně "kvalitních" uživatelů, tím rozuměj uživatelů, kteří ti budou ochotně a s nadšením hlásit každou chybu, tak tvému projektu věštím stejnou budoucnost jako CinePaintu ... bude to program, kterej se bude na první pohled tvářit hrozně namachrovaně, ale nebude použitelnej pro normální práci.
  • 7. 2. 2006 20:40

    Pavel (neregistrovaný)
    Okolo Pixelu taka komunita je takze v tom problem nevidim :)

    Cinepaint nevyzera podla mojho nazoru "namachrovane", vyzera ako chudobnejsi brat GIMPu vo verzii 1.x ;-)
  • 7. 2. 2006 21:08

    bez přezdívky
    Hmmm, nevěřím, že máš dostatečně velkou a kvalitní uživatelskou komunitu, protože během krátkého používání jsem objevil několik chyb. Nicméně ti něřeknu jakých, protože tvůj program je komerční a takové hráče já podporovat nebudu. Neber si to osobně, ale já podporuju OpenSource programy :-).

    Kdyby tvůj program byl Open Source, tak bych o těch chybách s radostí řekl ... ty by jsi mi dal k dispozici zadarmo program a já bych ti na oplátku poskytl zpětnou vazbu. Možná se najdou lidé, kteří budou ochotní za tvůj program platit a ještě budou trávit svůj čas hlášením chyb. Kdyby byl tvůj program OpenSource, tak by jsi těchto lidí měl nepoměrně víc a někteří by ti místo chyby rovnou poslali opravný patch a nakonec by se z některých stali vývojáři programu.

    CinePaint skutečně nevypadá na první pohled namachrovaně, ale chlubí se funkcionalitou, kterou GIMP 2.0 nemá.
  • 8. 2. 2006 0:23

    jaro (neregistrovaný)
    Kazdy program ma sve chyby.

    Snaha bezvyhradne stat za Open Source a distancovat se od komercnich projektu mi prijde trochu zvlastni. Objevuje se zde komercni soft, ktery, jak se zda, vytahne spouste lidi trn z paty (ano i ja patrim mezi priznivce Photoshopu a dost mi neco podobneho na linuxu chybi a na gimp si nedovedu zvyknout a pracovat v nem efektivne) - je v bete a jako takovy ma na chyby pravo..

    1. ...Nicméně ti něřeknu jakých, protože tvůj program je komerční a takové hráče já podporovat nebudu.... je ponekud zahorkle zvolani. Neprozradim ti, v cem je ten tvuj program hloupy/spatny/nevhodny... je to proste uz tim, ze je komercni, neni open-source a jako takovy musi byt nutne prolezly hromadou chyb atd atd? open source zealotismus nesdilim. Rad za kvalitni zbozi zaplatim. (avsak jsem rad, ze linux mi nabizi zadarmo mnohem vetsi komfort nez placeny win)

    2. Kdyby byl tvůj program OpenSource, tak by jsi těchto lidí měl nepoměrně víc a někteří by ti místo chyby rovnou poslali opravný patch a nakonec by se z některých stali vývojáři programu... gimp jako typicky O S program se touto komunitou chlubi, ale stale se mi nedari si na nej zvyknout a pracovat v nem efektivne. Vyhoda "mnoha oken" je skutecne obcas pekelny pain, kdyz ma clovek mit na plose jeste neco vic, nez jen gimp (ac vyhradit jednu z ploch gimpu jiste neni problem, nejsem na takovy styl prace zvykly).
  • 8. 2. 2006 10:43

    bez přezdívky
    Ahoj,
    já fanaticky nestojím za OpenSource. Jsou komerční aplikace, které jsou velmi dobré a které jen těžko kdy nějaká OpenSource alternativa nahradí. Ani nestojím fanaticky za GIMPem ... vím, že más vé chyby a nedostatky, ale zase je to program, který je prověřený a dá se v něm příjěmně pracovat, když si na to člověk zvykne.

    Když někdo tvrdí, že se v GIMPu nedá dělat, tak já musím oponovat, že jsem byl nedávno nucen dělat něco ve Photoshopu a řeknu, že to pro mě bylo peklo ... Proč? Protože jsem zvyklý na GIMP a zažité úkony se ve Photoshopu dělají trochu jinak. Tvrdím, že je kvůli tomu Photoshop špatný program? Ne, netvrdím, ale spousta uživatelů Photoshopu, kteří zkousili GIMP pod podobným dojmem dojdou k názoru, že GIMP je "úplně na hovno".

    Pavle: přeju ti, aby byl tvůj program témeř bez chyb a aby si měl více spokojených uživatelů jako je Víťa. A tvým uživatelům přeju aby nebyl téměř zadarmo, ale aby to byl OpenSource, protože to je pro uživatele nejlepší.
  • 2. 2. 2007 15:20

    bez přezdívky
    nuz, ale gipmu v prvom rade chybaju funkcie oproti komercnemu PS. Pixel ma zaujimave funkcie co nedosahuju v niektorych pripadoch na PS, ale zasa je ich tam malo, co by bolo treba dotiahnut. Ako alternativa k PS je to zdrcujuca. Gimp by mal v prvom rade byt "skinovatelny" (aj) na podobu PS (vratane menu a okien, tak daleko ako to pojde), tym by si ziskal daleko, daleko viac priaznivcov...
  • 8. 2. 2006 9:43

    Zager (neregistrovaný)
    Osobně jsem si program pred par dny koupil a musim, rict, ze jsem na nekolik prekazek narazil. Ale Pavel oproti tomu dokaze velice rychle chyby resit a opravovat, takze tipuju, ze to zanedlouho bude prijemna aplikace, ktera jako by z oka vypadla Photoshopu.

    ps: Jirko, neber to tak fanaticky, vzdyt ono to stoji jen 32 dolaru, namisto 100, ktery to bude stat po odladeni chyb :)

    ps2: Pavlovi jsem vask psal take o vyhodach OpenSource. Podle me, pokud on dokaze rict cenu, za kterou se necha vyplatit, muzeme aplikovat model jako u Blenderu, ne?
  • 8. 2. 2006 11:16

    Petr Bren
    Pavlovi jsem vask psal take o vyhodach OpenSource. Podle me, pokud on dokaze rict cenu, za kterou se necha vyplatit, muzeme aplikovat model jako u Blenderu, ne?

    no, uprimne receno, jsem na vazkach, zda to nebyl vtip, ale ona to neni blbost! ja bych urcite prispel.

  • 13. 2. 2006 19:01

    dgx
    > Kdyby tvůj program byl Open Source, tak bych o těch chybách s radostí řekl ... ty by jsi mi dal k dispozici zadarmo program a já bych ti na oplátku poskytl zpětnou vazbu

    :-))) tak to je dobrý, zkuste to v nějaké restauraci. Když mi dáte zdarma večeři, tak vám povím, jestli mi chutnala.
  • 8. 2. 2006 10:07

    anonymní
    UFRAW pracuje s 16-bity na kanal, křivkami, tj. otevřu soubor RAW v GIMP-u a srovnám v 16-bit prostoru jasové a barevné parametry a pak už v GIMPU nemusím v tomto ohledu dělat skoro nic. (jenom ořez transformace ...) Barevně je to už OK. UFRAW je načítací plugin do GIMPU, ale může pracovat i samostatně, výstup může být i TIFF 16-bit na barvu. UFRAW má nastavitelný i vstupní a výstupní barevný profil, vstupní i výstupní histogram vyvážení bílé(šedé).
  • 8. 2. 2006 10:47

    Michal Krause
    Zlatý podporovatel
    Skoro všechno se dá "nějak" udělat. Například color management ve stávající stabilní verzi GIMPu řeším pomocí Python-fu skriptíku, který vezme obrázek, udělá z něj kopii do TIFFu, tu prožene přes tifficc z lcms a výsledek načte zpět do Gimpu. Volitelně provede buď přímo konverzi a nebo softproof. Funguje to, ale o pohodlí a rychlosti tohoto řešení lze s úspěchem pochybovat.

    Podobně není zrovna dvakrát zábavné dělat barevné korekce v 16bitech v CinePaintu a zbytek pak v GIMPu, protože je v mnoha ohledech pohodlnější. Nebo lze možná všechno, co si žádá 16 bitů, provést už v UFRaw, jenže to zase funguje jenom za předpokladu, že vstupem je RAW z digitálního fotoaparátu a ne třeba sken diapozitivu, a navíc zatím stále chybí možnost zoomovat náhled (takže třeba jen velmi těžko poznám, jestli prováděná změna už nezpůsobí nadměrný nárůst šumu a podobně).

    Fakt, že to nějak jde, zkrátka ještě neznamená, že je to ideální a kýžený stav. Pokud mi někdo nabídne nástroj, který to řeší lépe a elegantněji, jsem ochoten obětovat jistou částku - 1000 dolarů za PS jistě ne, ale 30 nebo i 100 dolarů za Pixel klidně, bude-li umět vše, co potřebuji. A i kdybych se k tomu nestavěl zrovna takto, jsem rád už jen za to, že existuje konkurence, která v konečném důsledku doufejme povede i ke zlepšování open-source programů.
  • 15. 2. 2006 12:14

    benzin (neregistrovaný)
    Uvazoval jste o placenych pluginech do OO software? Obcas kdyz se po necem takovem podivate, zjistite ze mate OO zadarmo a za par korun plugina udelate s tim stejnou paradu jako s celym placenym Software.

    Kdyz vidim, ze lidim tech 16 bitu tak vadi dost bych se divim, kdyby se na to nedal plugin sehnat, bit placeny.
  • 8. 2. 2006 14:37

    Stanislav Brabec
    RGB má sice větší rozsah než CMYK, ale ani tak nedokáže pokrýt celý rozsah CMYK - např. čistou žlutou a čistou azurovou.

    Můžete sice použít WideGamutRGB, která pokryje celý CMYK, ale to je zase prakticky nepoužitelné v 8 bitech.

    Color management v GIMPu není víc, než zobrazovací nebo tiskový filtr. V současné podobě GIMPu ho lze použít nanejvýš na editaci v prostorech blízkých sRGB (AdobeRGB, AppleRGB apod.). K tomu, aby byl color management provázaný s metrikou barev (například pro správný výpočet průměru pro antialiasing nebo doostřování) ještě mnoho chybí (a to i Cinepaintu).

    Existují modelové barevné profily RGB a CMYK, které výrobci monitorů, tiskových barev a tiskáren dodávají. Sice nedosáhnete přesnosti jako u kalibrace konkrétního kusu, ale pro nenáročné aplikace to stači.

    GEGL byl napsaný už v roce 2000. Šest let uplynulo, a konverze z modelu 3×8 bitů do abstraktního GEGL se již mnohokrát odložila.
  • 10. 2. 2006 15:23

    kyknos (neregistrovaný)
    no prave ze se porad ceka na gegl, jehoz vyvoj silene stagnuje (a to pres nabidnute financni odmeny). Citace primo z gegl.org:

    "Though GEGL can be used as standalone library, its primary purpose is to be backend for GIMP. At some step in the future integration of GEGL into GIMP will bring many major features to GIMP users.

    GIMP's code base is in a phase, where gradual replacement of the code with GEGL based bits could happen, if GEGL was ready, but GEGL isn't ready yet."

    Posledni zmeny v CVS geglu (krom jedne drobnosti) jsou z lonskeho leta.