Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (134. část – české textovky II)

Pavel Tišnovský 24. 7. 2014

V dnešní části seriálu o historii vývoje počítačových her se již podruhé budeme společně zabývat textovkami vyvinutými v tuzemsku. Popíšeme si jedny z nejznámějších klasických textovek, zejména tituly Indiana Jones a Chrám zkázy, Pomsta šíleného Ataristy, Město robotů a Belegost.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (134. část – české textovky II)

2. Indiana Jones a Chrám zkázy

3. Prudent Dactyl

4. Multi Pascal 2.7 aneb Pomsta šíleného Ataristy

5. Arnal a dva dračí zuby

6. Město robotů

7. Belegost pro ZX Spectrum

8. Belegost pro IBM PC

9. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (134. část – české textovky II)

V dnešní části seriálu o historii vývoje počítačových her se již podruhé budeme zabývat překvapivě rozsáhlým světem českých textovek. Zatímco minule jsme se zmiňovali mj. i o hrách vzniklých překladem původně anglicky „mluvicích“ textovek, všechny dnes popisované hry vznikly v tuzemsku a jejich inspirace jinými textovkami je jen nepřímá. Popsány budou vybrané textovky, které vznikly ve druhé polovině osmdesátých let minulého století i v první polovině let devadesátých pro osmibitové mikropočítače ZX Spectrum (popř. pro počítače se Spectrem kompatibilní, včetně Didaktiku Gama), dále pak hry určené pro osmibitové domácí mikropočítače Atari a minimálně dvě hry – Město robotůBelegost – se dočkaly svého rozšíření na větší množství počítačů i dalších zařízení, což je v této oblasti spíše výjimečné (naprostá většina českých textovek vznikla pouze pro jeden typ mikropočítače a nebyla nikdy portována).

Obrázek 1: Pirate Adventure – zástupce původně cizojazyčných textovek přeložených do češtiny.

2. Indiana Jones a Chrám zkázy

Se hrami PokladPoklad 2 vyvinutými Františkem Fukou jsme se již seznámili v předchozí části tohoto seriálu. Při zpětném pohledu do minulosti je však možné říci, že se jednalo jen o jakési rozcvičky, protože FF začal hráče zásobovat i mnohem propracovanějšími hrami. V roce 1985, tedy ještě před vznikem slavného Podrazu 3 (viz též následující část), byla vydána textovka s názvem Indiana Jones a Chrám zkázy. Jednalo se o propracovanou hru s několika nezbytnými chytáky a velkým množstvím různých pastí, do kterých je hráč (především ten hráč, který si nekreslí mapu :-) neustále chytán. Hra se ovládá klasicky příkazy zadávanými z klávesnice, pohyb hráče v herním světě se řídí taktéž běžnými příkazy S, J, Z, V, N a D. Na tuto textovku přímo i nepřímo navázalo několik dalších dílů, o nichž se podrobněji zmíníme příště. Hra byla převedena i na počítače Atari, více si taktéž povíme příště.

Obrázek 2: Loading screen hry Indiana Jones a Chrám zkázy.

Obrázek 3: Informační obrazovka.

Obrázek 4: Informační obrazovka.

Obrázek 5: Začátek hry.

Obrázek 6: Začátek hry.

Obrázek 7: Jdu… a teď už vlastně padám.

Obrázek 8: Tento obrázek jsem viděl dosti často.

3. Prudent Dactyl

Již v předchozí části tohoto seriálu jsme si řekli, že mnoho (nejenom) tuzemských textovek bylo vyvinuto v programovacím jazyku BASIC, přesněji řečeno v dialektu BASICu dostupného pro osmibitový domácí mikropočítač, na němž daná textovka vznikala a byla spouštěna. Jednou z textovek naprogramovaných v Atari BASICu a určených tak pro všechny typy osmibitových mikropočítačů Atari s alespoň 48 kB RAM je hra nazvaná Prudent Dactyl pocházející z roku 1989. Hráčovým alter egem je v této hře ptakoještěr, což je poněkud netypické, ovšem umožňuje ve hře používat i příkazy typu „POUZIJ ZUBY“ apod. Díky tomu, že je hra vytvořená v BASICu, bylo velmi jednoduché prozkoumat její interní strukturu a naučit se tak některé triky, které Atari BASIC umožňoval využívat. Samotný parser byl velmi jednoduchý, podobně jako u mnoha dalších tuzemských textovek, a umožňoval zápis příkazů skládajících se z jednoho či dvou slov. Podobně jako tomu bylo i u mnoha dalších úspěšných textovek, i zde se hráči dočkali pokračování. Díky absenci jakékoli grafiky (kromě pseudografiky) bylo nahrávání hry poměrně rychlé i při použití kazetového magnetofonu.

Obrázek 9: Prudent Dactyl – úvodní obrazovka.

Obrázek 10: Prudent Dactyl – základní informace o hře.

Obrázek 11: Prudent Dactyl – ukázka uživatelského rozhraní hry.

Obrázek 12: Prudent Dactyl – velmi užitečný slovník.

Obrázek 13: Prudent Dactyl – zase se to nepovedlo…

Obrázek 14: Prudent Dactyl – ATASCII Art.

Obrázek 15: Prudent Dactyl – ukázka části zdrojového kódu této hry.

4. Multi Pascal 2.7 aneb Pomsta šíleného Ataristy

Dostáváme se k pravděpodobně nejznámější původní české textovce naprogramované pro osmibitové mikropočítače Atari. Tato hra pocházející z roku 1989 má dosti krkolomný titul Multi Pascal 2.7 aneb Pomsta šíleného Ataristy, ovšem většina hráčů ji zná jen pod zkráceným názvem Pomsta šíleného Ataristy. V této textovce má hráč za úkol nainstalovat takzvaný „likvidátor“ (což je nějaké podomácku zbastlené elektronické zařízení) do budovy Atari klubu v Odrách a zničit tak všechny zde připojené počítače. Dále se o příběhu „šíleného Ataristy“ pravděpodobně nemá smysl do všech podrobností zmiňovat, mnohem zábavnější je si hru spustit v emulátoru, popř. se alespoň podívat na přiložené screenshoty.

Obrázek 16: Pomsta šíleného Ataristy – úvodní obrazovka.

Jak je obvyklé, ovládá se celá hra jednoslovními či dvouslovními příkazy a zajímavá je taktéž závěrečná část, kdy musí hráč opustit budovu Atari klubu a odjet (přesněji řečeno ujet) ve stanoveném časovém limitu. Počítá se přitom reálný čas, nikoli počet provedených kroků. I tato veleúspěšná hra (která je mimochodem poměrně krátká a bez jinak obvyklých „zákysů“) se dočkala pokračování, o němž se zmíníme v některé z navazujících částí tohoto seriálu.

Obrázek 17: Pomsta šíleného Ataristy – intro.

Obrázek 18: Pomsta šíleného Ataristy – intro.

Obrázek 19: Pomsta šíleného Ataristy – intro.

Obrázek 20: Pomsta šíleného Ataristy – intro.

Obrázek 21: Pomsta šíleného Ataristy – prostředí hry.

Obrázek 22: Pomsta šíleného Ataristy – láhev s mlékem se určitě bude hodit.

Obrázek 23: Pomsta šíleného Ataristy – ukázka zkracování příkazů na tři znaky.

Obrázek 24: Pomsta šíleného Ataristy – chudinka kocourek.

Obrázek 25: Pomsta šíleného Ataristy – ve hře vystupují skuteční členové Atari klubu :-)

Obrázek 26: Pomsta šíleného Ataristy – vyřešení problémů se splašeným hřebíkem.

Obrázek 27: Pomsta šíleného Ataristy – vyřešení problémů se splašeným hřebíkem.

Obrázek 28: Pomsta šíleného Ataristy – konec se asi blíží.

(spoiler alert :-) Obrázek 29: Pomsta šíleného Ataristy – konec hry.

5. Arnal a dva dračí zuby

Další populární česká textovka, která byla vytvořena pro osmibitové domácí mikropočítače Atari, nese název Arnal a dva dračí zuby. Příběh hry je inspirován stejnojmenným komiksem Káji Saudka, ostatně i část úvodního textu hry pochází (nikoli zcela doslovně) z tohoto známého (a snad stále ještě dostupného) komiksu. Hra Arnal a dva dračí zuby je opět založena na jednoduchém parseru rozpoznávajícího jednoslovní i dvouslovní příkazy. U popisu lokací je poněkud otravné, že se za čárkami a tečkami ve větách nepoužívají mezery, takže je text relativně obtížně čitelný. Pravděpodobně se jedná o snahu autora napsat na jednu obrazovku co nejvíce textu, protože hra využívá standardní textový režim počítačů Atari se čtyřiceti znaky na řádku a přitom jsou popisy lokací poměrně bohaté (například v porovnání s dále zmíněnou hrou Město robotů nebo minimalisticky pojatou hrou Poklad [ZX Spectrum] zmíněnou v předchozí části seriálu).

Obrázek 30: Arnal a dva dračí zuby – úvodní obrazovka.

Obrázek 31: Arnal a dva dračí zuby – informace o této hře.

Obrázek 32: Arnal a dva dračí zuby – začátek hry s informacemi, které jsou napsány již v komiksu.

Obrázek 33: Arnal a dva dračí zuby – hmm, POMOC mi ve skutečnosti moc nepomáhá…

6. Město robotů

Textovka nazvaná Město robotů je zajímavá především svojí historií. Jedná se totiž o multiplatformní hru, která byla určena pro mnoho osmibitových domácích mikropočítačů používaných v tuzemsku: jednalo se samozřejmě o ZX Spectrum a Didaktik Gama, ale i o PMD 85, IQ 151, Sharp MZ 800 a Ondra (majitelé počítačů vybavených mikroprocesory MOS 6502 však měli v tomto případě smůlu). Hru Město robotů vydala společnost Zenitcentrum, která dokonce v součinnosti s několika státními institucemi vyhlásila celorepublikovou soutěž pro její dohrání. Myšlenka byla jednoduchá – hra se bude dopředu distribuovat na kazetách, ovšem aby byla soutěž spravedlivá, bude hra chráněna heslem, které bude k danému datu (21.9.1989) vyhlášeno po celé republice. Problém spočíval v tom, že mnozí hráči byli schopni heslo „konvalinka“ ze hry získat v předstihu (což se ostatně dalo očekávat, protože šlo skutečně o vstupní heslo a nikoli například o klíč použitý pro dekódování zbytku hry). Samotná hra se ovládá příkazy zadávanými z klávesnice, viz též přiložené screenshoty.

Obrázek 34: Originální hra bez loading screenu s obrázkem.

Obrázek 35: Začátek hry.

Obrázek 36: Tyto společnosti se podílely mj. i na distribuci hesla.

Obrázek 37: Herní příběh není příliš nápaditý.

Obrázek 38: Základní informace o hře.

Obrázek 39: Základní informace o hře.

Obrázek 40: Herní prostředí.

Obrázek 41: První šifra…

Obrázek 42: …je ve skutečnosti velmi jednoduchá.

7. Belegost pro ZX Spectrum

Další textovkou – a to textovkou velmi úspěšnou – je hra Belegost pocházející z roku 1989 (přesněji řečeno z tohoto roku pochází varianta této hry pro osmibitový domácí mikropočítač ZX Spectrum). Na rozdíl od mnohých dalších již popsaných textovek je Belegost odlišný hned v několika ohledech. První z odlišností spočívá v tom, že se příkazy nemusí zadávat ručně na klávesnici. Namísto toho se využívá systém ikon a rolovacích menu, takže odpadá nutnost hledat vhodná slova, opravovat chyby atd. Na druhou stranu je tento systém výhodný i pro vývojáře, neboť nemusí implementovat (někdy i dosti složitý) parser. Druhým rozdílem oproti mnoha dalším textovkám je velmi kvalitní hudba od Františka Fuky, která se přehrává jak na klasickém ZX Spectru 48k (přes beeper), tak i v mnohem lepším provedení v těch modelech ZX Spectra, které jsou vybaveny zvukovým čipem AY-3–8910/11/12.

Obrázek 43: Belegost pro ZX Spectrum – loading screen.

Třetím rozdílem oproti mnoha „klasickým textovkám“, který do značné míry souvisí s již zmíněným systémem menu, je způsob pohybu hlavního hrdiny v herním světě. Namísto často používaných příkazů typu Sever, Jih, Západ, Východ, Nahoru a Dolů (tyto příkazy se objevují již v původní hře Adventure, samozřejmě v anglické podobě), se v Belegostu používají logičtější příkazy typu „Jdi k jezírku“, „Jdi na louku“ atd. – ostatně použití kompasu a příkazů Sever/Jih… najdeme i v některých textovkách, které se odehrávají například na kosmické lodi, v níž tento způsob orientace pravděpodobně už vůbec nemá význam. Tato textovka, která již podle svého názvu naznačuje inspiraci dílem Tolkiena, používá kromě ikon a menu i velmi pěkný font, což je patrné ze screenshotů. Technickým zpracováním se jedná o jednu z nejlepších textovek pro osmibitové mikropočítače vůbec.

Obrázek 44: Belegost pro ZX Spectrum – informace o autorech hry.

Obrázek 45: Belegost pro ZX Spectrum – úvodní obrazovka.

Obrázek 46: Belegost pro ZX Spectrum – grafické uživatelské rozhraní hry.

8. Belegost pro IBM PC

Hra Belegost byla v pozdějších letech portována i na další typy mikropočítačů (včetně Atari ST) i na další zařízení. Jeden ze zdařilých portů vznikl i pro osobní mikropočítače IBM PC. Tato varianta Belegostu se v několika ohledech liší od verze určené pro ZX Spectrum. Již při prvním pohledu na screenshoty je patrné, že je grafické uživatelské rozhraní Belegostu zobrazeno inverzně, což je jen dobře, především s ohledem na poměrně nízkou obnovovací frekvenci použitého grafického režimu (aplikace s bílým pozadím výrazně více poblikává, resp. přesněji řečeno je zde poblikávání více viditelné a nepříjemné). Na screenshotech zobrazených v této kapitole je použitý monochromatický režim s rozlišením 640×480 pixelů s vlastním softwarově vykreslovaným fontem, který této hře podle mého názoru vyloženě „sluší“ (celkově je design uživatelského rozhraní velmi elegantní, až na úvodní obrazovku s obdélníky okolo nápisů :-).

Obrázek 47: Belegost pro IBM PC – úvodní obrazovka (srovnej s obrázkem číslo 43).

Způsob ovládání hry Belegost pomocí ikon a roletových menu zůstal zachován, ovšem díky využití myši je hra lépe ovladatelná než její původní varianta pro ZX Spectrum s kurzorovými klávesami nebo joystickem. Z tohoto pohledu se tedy jedná o hru, která by mohla k textovkám přitáhnout i ty hráče, pro něž by bylo zapisování příkazů z klávesnice příliš „hardcore“ :-)

Obrázek 48: Belegost pro IBM PC – informace o autorech (srovnej s obrázkem číslo 44).

Obrázek 49: Belegost pro IBM PC – grafické uživatelské rozhraní hry.

Obrázek 50: Belegost pro IBM PC – menu pro příkaz „Prozkoumej“.

Obrázek 51: Belegost pro IBM PC – menu pro příkaz „Vezmi“.

Obrázek 52: Belegost pro IBM PC – menu pro příkaz „Jdi“.

Obrázek 53: Takto se sekvence příkazů a reakcí zobrazuje na obrazovce.

Obrázek 54: Zajímavé hinty.

Obrázek 55: Belegost pro IBM PC – grafické uživatelské rozhraní hry.

9. Odkazy na Internetu

  1. Město robotů (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0006677
  2. Město robotů: návod
    http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=6&so­lution_id=mestorobotu_nv.txt
  3. Město robotů: informace o hře
    http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&ga­me_id=mestorobotu.txt
  4. ZX-Spectrum Games: Belegost
    http://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=3&cat2=3&ga­me_id=belegost.txt
  5. Belegost (Wikipedia CZ)
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Belegost
  6. Belegost (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0006003
  7. Indiana Jones a Chrám zkázy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0006471
  8. Neverending Story
    http://141.24.37.187:8080/co­ll/games/e_games.htm
  9. Několik zastavení ve Zlatých časech aneb České textovky pro ZX Spectrum (1. díl)
    http://www.textovky.cz/clanky/nekolik-zastaveni-ve-zlatych-casech-aneb-ceske-textovky-pro-zx-spectrum-1-dil/
  10. Několik zastavení ve Zlatých časech aneb České textovky pro ZX Spectrum (2. díl)
    http://www.textovky.cz/clanky/nekolik-zastaveni-ve-zlatych-casech-aneb-ceske-textovky-pro-zx-spectrum-2-dil/
  11. Fuxoft: tvorba
    http://www.fuxoft.cz/tvorba.htm
  12. Adventure of the Week: Stranded (Atari 8-bit, 1984)
    http://gamingafter40.blog­spot.cz/2013/11/adventure-of-week-stranded-atari-8-bit.html
  13. Colossal Cave Adventure Map
    http://www.spitenet.com/cave/
  14. Colossal Cave Adventure
    http://www.rickadams.org/adventure/
  15. Here's where it all began…
    http://www.rickadams.org/ad­venture/a_history.html
  16. David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
    http://www.rickadams.org/ad­venture/e_downloads.html
  17. Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
    http://www.rickadams.org/ad­venture/c_xyzzy.html
  18. Colossal Cave Adventure jako Java Applet
    http://www.astrodragon.com/zplet/ad­vent.html
  19. Colossal Cave Adventure
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Colossal_Cave_Adventure
  20. iPod Adventure Game
    http://hamimiami.com/ipod/ad­venture/index.html
  21. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slunecnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  22. Asmodeus – DEMO
    http://www.oldgames.sk/ga­me/asmodeus/download/3726/
  23. Dungeony.cz
    http://dungeony.rpghry.cz/hlavni.htm
  24. Dungeony.cz: Rytíři Grálu
    http://dungeony.rpghry.cz/sez­nam/rytirigralu.htm
  25. České RPG hry – díl 1 – iDNES.cz
    http://bonusweb.idnes.cz/ceske-rpg-hry-dil-1–0m3-/Clanek.aspx?c=A000125_ceskerpg1_bw
  26. Elvira: Mistress of the Dark
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Elvira:_Mistress_of_the_Dark
  27. Elvira II: The Jaws of Cerberus
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Elvira2:_The_Jaws_of_Cer­berus
  28. Crystals Of Arborea (Hall of Light)
    http://hol.abime.net/3139
  29. Crystals of Arborea (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Crystals_of_Arborea
  30. Silmarils (company)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Silmarils_(company)
  31. ISHAR Walkthrough
    http://wiki.amigaspirit.hu/in­dex.php/ISHAR_Walkthrough_-_english
  32. Deník nespokojeného hráče – Ishar
    http://angryplayer.blogspot­.cz/2011/06/ishar.html
  33. Ishar Trilogy
    http://www.giantbomb.com/ishar-trilogy/3025–1016/
  34. Ishar 1: Návody a mapy
    http://www.oldgames.sk/game/ishar-legend-of-the-fortress/docs/
  35. Ishar 3: The Seven Gates of Infinity (mapa)
    http://www.oldgames.sk/en/game/ishar-3-the-seven-gates-of-infinity/download/2061/
  36. Dungeon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_(computer_game)
  37. Dungeon Master (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_Master_(video_ga­me)
  38. Dungeon Master Encyclopaedia
    http://dmweb.free.fr/
  39. Dungeon Master Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/247
  40. Chaos Strikes Back Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/249
  41. Dungeon Master II Overview
    http://dmweb.free.fr/?q=node/250
  42. Dungeon Master – Return To Chaos
    http://www.ragingmole.com/RTC/
  43. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 1/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Ho5E05Bi3bU
  44. Dungeon Master Speed Run in 20 minutes! Part 2/2
    http://www.youtube.com/wat­ch?v=Fpht4dWOnGE
  45. Dungeon Master CZ
    http://dm.zpc.cz/
  46. Dungeon Master
    http://rpg.yin.cz/d/dungeon-master/
  47. Return to Chaos (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=rtcinfo
  48. Dungeon Master – kouzla (CZ)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmkouzla
  49. Dungeon Master Java (CZ info)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmjavainfo
  50. Dungeon Master Java (CZ novinky a download)
    http://dm.zpc.cz/?sekce=dmja­vadownload
  51. Best of Old Games: Dungeon Master
    http://www.bestoldgames.net/stare-hry/dungeon-master.php
  52. Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik
    http://www.doupe.cz/defau­lt.aspx?article=124596
  53. Návody – Dungeon Master 1
    http://www.abcgames.cz/?p=na­vody_zobraz&id=1307
  54. Dungeon crawl
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_crawl
  55. Nejlepší hry mého mládí
    http://www.reyden.eu/gamesy/nejlepsi-hry-meho-mladi/
  56. World of Spectrum: Bloodwych
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000592
  57. Wikipedia: Bloodwych
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bloodwych
  58. Moby Games: Bloodwych
    http://www.mobygames.com/ga­me/bloodwych
  59. Eye of the Beholder (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eye_of_the_Beholder_(vi­deo_game)
  60. Eye of the Beholder
    http://www.mobygames.com/game/eye-of-the-beholder
  61. Lands of Lore series
    http://www.mobygames.com/game-group/lands-of-lore-series
  62. Lands of Lore series
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Lands_of_Lore_series
  63. Lands of Lore: Throne of Chaos – Nostalgic goodness
    http://forums.sarcasticga­mer.com/blog.php?b=1161
  64. Black Crypt (česky)
    http://hobring.esero.net/re­cenze/amiga_black_crypt/rec_blac­k_crypt.htm
  65. Black Crypt (doupě)
    http://freehry.doupe.zive­.cz/recenze/black-crypt/
  66. Black Crypt
    http://www.ravengames.com/blac­kcrypt/blackcrypt.php
  67. Black Crypt port to PC
    http://www.3ddownloads.com/ra­vensoft/Black%20Crypt
  68. Black Crypt port to PC
    http://retrogaming.sweb.cz/
  69. Ishar Trilogy
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ishar
  70. Ishar: Legend Of the Fortress
    http://www.angusm.demon.co­.uk/AGDB/DBA1/Ish1.html
  71. Ishar 2: Messengers Of Doom (AGA)
    http://www.angusm.demon.co­.uk/AGDB/DBA1/Ish2.html
  72. Ishar 3: The 7 Gates Of Infinity (AGA)
    http://www.angusm.demon.co­.uk/AGDB/DBA1/Ish3.html
  73. Ishar compilation
    http://www.mobygames.com/game/ishar-compilation
  74. Realms of Arkania: Blade of Destiny
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Realms_of_Arkania:_Bla­de_of_Destiny
  75. Realms of Arkania: Star Trail
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Realms_of_Arkania:_Star_Tra­il
  76. Realms of Arkania: Shadows over Riva
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Realms_of_Arkania:_Sha­dows_over_Riva
  77. Sir-Tech
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sir-Tech
  78. Sir-tech Software, Inc.
    http://www.mobygames.com/company/sir-tech-software-inc
  79. Realms of Arkania: Blade of Destiny
    http://www.abandonwaredos­.com/abandonware-game.php?gid=MTQzMA==
  80. Arkania.cz
    http://www.arkania.cz/
  81. Oldgames.sk: Blade of Destiny
    http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-blade-of-destiny/
  82. Oldgames.sk: Star Trail
    http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-2-star-trail/
  83. Oldgames.sk: Shadows over Riva
    http://www.oldgames.sk/en/game/realms-of-arkania-3-shadows-over-riva/
  84. Star Trail FAQ:
    http://www.gamefaqs.com/com­puter/doswin/file/564989/2071
  85. Mapy ze hry Shadows over Riva
    http://nlt-hilfe.crystals-dsa-foren.de/page.php?26
  86. Attic Entertainment Software
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Attic_Entertainment_Sof­tware
  87. Oficiální stránky The Dark Eye (německy)
    http://www.ulisses-spiele.de/sortiment/rollenspiele/das-schwarze-auge/
  88. Wiki The Dark Eye (výběr anglických článků)
    http://www.wiki-aventurica.de/index.php?ti­tle=En:Articles_in_English
  89. Wiki The Dark Eye: Blade of Destiny (1993)
    http://www.wiki-aventurica.de/wiki/En:Bla­de_of_Destiny_(1993)
  90. Wiki The Dark Eye: Star Trail
    http://www.wiki-aventurica.de/wiki/En:Star_Trail
  91. Wiki The Dark Eye: Shadows over Riva
    http://www.wiki-aventurica.de/wiki/En:Sha­dows_over_Riva
  92. Realms of Arkania: Blade of Destiny (DOS)
    http://www.mobygames.com/ga­me/dos/realms-of-arkania-blade-of-destiny
  93. Realms of Arkania: Star Trail
    http://www.mobygames.com/ga­me/game/realms-of-arkania-star-trail
  94. Realms of Arkania III: Shadows over Riva
    http://www.mobygames.com/game/realms-of-arkania-iii-shadows-over-riva
  95. Německy psané stránky s podrobnými informacemi o hře Star Trail
    http://nlt-hilfe.crystals-dsa-foren.de/page.php?8
  96. Jon Van Caneghem (autor série Might and Magic)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Jon_Van_Caneghem
  97. Might and Magic Tribute
    http://www.mmtribute.castlegobs.nl/
  98. Might and Magic (Wikipedia EN)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Might_and_magic
  99. Might and Magic (Wikipedia CZ)
    http://cs.wikipedia.org/wi­ki/Might_and_Magic
  100. Might and Magic Collectors Guide
    http://www.mmpages.net/mmpa­ges/index.php?title=Collec­tors_Guide
  101. Might and Magic Series
    http://www.mobygames.com/game-group/might-and-magic-series
  102. Might and Magic I: Secret to the Inner Sanctum
    http://home.comcast.net/~rcme­rritt/mandm/mm1.html
  103. Might and Magic II: Gates to Another World
    http://home.comcast.net/~rcme­rritt/mandm/mm2.html
  104. Might and Magic III: Isles of Terra
    http://home.comcast.net/~rcme­rritt/mandm/mm3.html
  105. Source of Might and Magic 2 Informations
    http://shrines.rpgclassic­s.com/pc/mm2/index.shtml
  106. Temple of Apshai
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Temple_of_Apshai
  107. Dunjonquest
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dunjonquest
  108. 10 Classic Computer RPGs
    http://www.pcmag.com/slideshow/sto­ry/295139/10-classic-computer-rpgs
  109. The History of Computer Role-Playing Games Part 1: The Early Years (1980–1983)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223a/barton_pfv­.htm
  110. The History of Computer Role-Playing Games Part 2: The Golden Age(1985–1993)
    http://www.gamasutra.com/fe­atures/20070223b/barton_pfv­.htm
  111. Dungeon (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_(computer_game)
  112. Ultima (series)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Ultima_(series)
  113. Wizardry
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wizardry
  114. Moby Games: Wizardry Gold
    http://www.mobygames.com/game/wizardry-gold
  115. Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry:_Proving_Grou­nds_of_the_Mad_Overlord
  116. Wizardry II: The Knight of Diamonds
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_II:_The_Knight_of_Di­amonds
  117. Wizardry III: Legacy of Llylgamyn
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_III:_Legacy_of_Llyl­gamyn
  118. Wizardry IV: The Return of Werdna
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_IV:_The_Retur­n_of_Werdna
  119. Wizardry V: Heart of the Maelstrom
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_V:_Heart_of_the_Ma­elstrom
  120. Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_VI:_Bane_of_the_Cos­mic_Forge
  121. Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Wizardry_VII:_Crusader­s_of_the_Dark_Savant
  122. Oldgames.sk: Wizardry 1
    http://www.oldgames.sk/en/ga­me/wizardry-1-proving-grounds-of-the-mad-overlord/
  123. Wizardry 7 on Best Old Games
    http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/wizardry-7-crusaders-of-the-dark-savant.php
  124. Wizardry IV: The Return of Werdna
    http://www.gameswin.org/ga­meen.php?id=1177
  125. History of role-playing games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_role-playing_games
  126. Role-playing video game
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_role-playing_video_games#Histo­ry_and_classification
  127. Roguelike (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Roguelike
  128. Dungeon crawl (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Dungeon_crawl
  129. Don D. Worth Home Page
    http://worth.bol.ucla.edu/
  130. Beneath Apple Manor (PC verze)
    http://worth.bol.ucla.edu/ap­plemanor.ZIP
  131. Beneath Apple Manor (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/beneath-apple-manor
  132. Chronology of roguelike video games (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Chronology_of_roguelike_vi­deo_games
  133. Roguelike wiki
    http://roguebasin.rogueli­kedevelopment.org/index.php?ti­tle=Main_Page
  134. Rogue Temple (forum)
    http://www.roguetemple.com/fo­rums/index.php
  135. Top MUD Sites
    http://www.topmudsites.com/
  136. ASCII-GAMES – Play and Review
    http://ascii-games.org/
  137. Tribute to text-mode games
    http://www.textmodegames.com/
  138. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Text-based_game
  139. Wasteland
    http://www.mobygames.com/ga­me/wasteland
  140. Wasteland
    http://www.gamefaqs.com/pc/564602-wasteland
  141. Wasteland
    http://www.moddb.com/games/wasteland
  142. The Year Isometric RPGs Returned
    http://www.strategyinformer­.com/editorials/21612/the-year-isometric-rpgs-returned
  143. Daimonin
    http://www.daimonin.org/
  144. Ultima VIII Pagan
    http://tcrf.net/Ultima_VIII:_Pagan
  145. Project Eternity
    https://www.kickstarter.com/pro­jects/obsidian/project-eternity
  146. Cadaver (story + manual)
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/docs.php?id=272
  147. Cadaver (oficiální stránky)
    http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games/past/cadaver.htm
  148. Cadaver
    http://theodor.lauppert.ws/ga­mes/cadaver.htm
  149. Cadaver (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Cadaver_(video_game)
  150. Isometric RPGs
    http://theodor.lauppert.ws/games/rpg-iso.htm
  151. Angband na rephial.org
    http://rephial.org/
  152. Angband.oook.cz
    http://angband.oook.cz/
  153. Angband – stránka s možností downloadu hry
    http://angband.oook.cz/download.php
  154. Angband a jejíklony (varianty)
    http://angband.oook.cz/variants.php
  155. Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
    http://roguebasin.rogueli­kedevelopment.org/index.php?ti­tle=List_of_Angband_varian­ts
  156. Angband (pevnost ve Středozemi)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Angband
  157. Angband (hra)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Angband_(video_game)
  158. Motorola 68000 CPU
    http://en.wikipedia.org/wiki/68000
  159. Motorola 68008
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68008
  160. Motorola 68020
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68020
  161. Motorola 68030
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Motorola_68030
Našli jste v článku chybu?

24. 7. 2014 8:01

205 IF A = 9 OR B = 3 THEN GOTO 7500

Tohle udržet v hlavě, tedy klobouk dolů!

24. 7. 2014 13:21

I like cooking my family and my pets.

Don't be a psycho, use commas!

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Lupa.cz: Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Propustili je z Avastu, už po nich sahá ESET

Vitalia.cz: Baletky propagují zdravotní superpostel

Baletky propagují zdravotní superpostel

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?